Jump to content

Ombygging av Rem.700 kort kasse fra 308 Win til 300 WSM


TRG-22

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg en remington 700 kasse i 308 Win som jeg vurderer å bygge om. Siden det er ei kort kasse, så er mulighetene begrenset.

Jeg har HS prescision magasin og underbeslag. Dette gir meg en max OAL på 71.6 mm i magasinet.

 

Jeg skal bruke rifla først og fremst til langholdsskyting, men også kanskje til litt jakt ( Afrika/Canada ).

 

Jeg har fått prøvd rifla ut til 960 m på Kongsberg. Opptil 750 m så går det bra, men videre ut, så er det vanskeligere. Tenker frem og tilbake om jeg skal beholde 308 Win eller bytte den ut.

Jeg ønsker et kaliber som gir flat kulebane, og god '' punsj '' ute på de lange holdene ( 500- ? ).

Har vurdert 300 WSM, som en patron.

 

Hva slags erfaringer er det på dette kaliberet blant kammerfolket?

Hva slags pipeemne bør en bruke for best mulig presisjon og holdbarhet?

 

Til langholdsskyting tenker jeg meg 167-190 grain, og til jakt 180-200 grain. Hvilke erfaringer ang. ladninger har dere?

Ellers kom frem med både positive og negative ting ang. kaliberet.

 

Håper på konstruktive tilbakemeldinger. Og jeg har søkt på kammeret ang. kaliberet, men trenger ytterligere info.

 

Mvh

TRG-22

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

jonnyvang skrev:

Med 71.6 mm makslengde så må du sette langholdskuler veldig dypt. Hylselengda på 300 wsm er oppgitt til 53.3 mm. Når da f.eks. 210 grs berger VLD er 37.7 mm så blir det litt trangt.

 

Jeg har kjørt litt simuleringer i QL, og med OAL på 71.6 mm så kan jeg fint bruke Lapua 185 grs scenar, Lapua 200 grs FMJ, sierra MK 190 grs. Jeg kommer ganske godt ut med teoretisk beregnet Vo= 870-960 m/s.

 

Kommer nok ikke til å bruke Berger VLD kuler grunnet for høy pris. Vet at de har veldig høy BC og er kjempebra. Men når en sammenligner Lapua kuler, så kan du skyte mer for hver Berger kule.

 

Ellers så kan jeg oppnå teoretisk Vo med denne kula på ca.890 m/s, og det vil jeg si er bra for slik ei tung kule, eller.... :?

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

Nå er det ingen som hindrer deg i å lade Berger enkeltskudds da, og på langholdsskyting er det kanske like greit?

 

Ellers finnes detande kasser en kort remington som er bedre å bygge lanhgoldsrigg på... o jeg har Rem 700 lang :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei Kiwi og takk for sist.

 

Nei, jeg kan lade enkeltskudd. Jeg vet at jeg egentlig burde sett på andre og lengre kasser, men tanken her var å kutte utgifter. Har fra ei til 308 Win og TRG'en min i 6,5x47.

Tenkte da at jeg kan bygge om den ene 308 Win rifla.

 

Kunne selvsagt ha kjøpt eller bygget opp ei ny rifle, men da kommer kostnader på kjøp av ny kikkert i tillegg. Og da snakker vi et helt annet budsjett.

 

De 3 tilbudene jeg har fått inn, så sparer jeg ca. 2/3 med å få bygget om rifla, og det betyr at jeg kan bruke disse pengene til å skyte mer. :mrgreen:

 

Ellers takk for tilbudet om å kjøpe lang kassa di.

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

Hadde for ettpar år siden en kort Rem 700 i 308 win som jeg fikk byttet pipe på og kamret om til 300 Rsaum.

Matet fint fra AI magasinene når man fikk justert leppene, men utstøteren må slipes litt for å få litt mere fart på utkastet.

Husker ikke COL'n, men jeg fjernet den plata som står bak i AI-magasinet for å få litt mere plass.

Den gikk stygg godt, og fort, det lille jeg nådde å skyte med den før jeg startet med neste prosjekt .

Jobben ble gjort av Fossdal.

 

Lykke til med prosjektet :D

Link to comment
Share on other sites

Takk for sist ja! Nå kan det bli nok en tur på Hengsvann ser jeg :D

 

Når du argumenter slik så er det som å høre meg selv når jeg laget Edgen - spare kostnader :lol::lol:

 

Kjør på med den patronen du vil! Til langhold spiller det ingen rolle om du må lade en og en. Der skyter man med andakt uansett :!:

 

En kort .308 mag variant kompletterer fint 6,5x47en din, og kostnadsmessig billig i forhold til .338. Kjør på sier jeg!

Link to comment
Share on other sites

Er du "låst" på cal.30 etellerannet? Hvis ja, glem mine neste kommentarerer.

 

Har du vurdert 7WSM eller 7RSAUM?

7mm kula "parkerer" ei .30 kule utover i felten :wink:

 

Når det gjelder kuler, så ville jeg vurdert å bruke ei kule til alt! Dette er selvfølgelig litt avhengig av hva du skal jakte og på hvilke avstander du ser for deg?

Link to comment
Share on other sites

Det er riktig som Poacher skriver at 7mm parkerer .308 utover i felten er tilfelle med de kulene som er tilgjengelige nå.

 

Det er ingen tekniske begrensninger for hvorfor ei .308 kule ikke skulle kunne lages bedre enn de 7mm kulene vi har i dag. du må imidlertid over 200grs er mitt stalltips.. 208grs A-max er et skritt i riktig retning.

 

.308 hører hjemme mellom 7mm og .338 i prestada, gitt at det lages gode kuler i kaliberet. Nå henger de godt etter 7mm... Det har vært en 7mm hype en stund nå, noe som har gitt oss mange meget gode kuler i 7mm til langhold, men at man kan begrave .308 (kaliberet generelt, ikke 308 Win..) kaliberet til langhold er jeg ikke uten videre med på.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Luske:

 

Takk for tilbakemelding. Har du noen ladedata, tips på kule/krutt, hva slags løp ble brukt etc. Send gjerne en PM hvis du ikke ønsker å legge det ut her.

 

Poacher:

 

Nei, jeg er ikke låst på 30.kaliber. Men årsaken til at jeg ikke har tenkt på 7mm er den at gode kuler koster en god del mer enn kuler i 30.kaliber.

 

Kiwi:

 

Enig med du. Kan selvsagt kjøpe meg kuler som er spesiallagd med meget høy BC for å kompensere, men hvor gøy er det. Kostnadene blir altfor høye.

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det er to grunner til at det ikke finnes "gode" .308" kuler, ballistisk sett.

- For stor ulempe i rekyl/ i forhold til ballistisk gevinst gir ikke ønsket resultat på skiva

- for lite marked, delvis pga. etablerte standarder mhp. riflestigning etc. (men det kommer)

 

Tilbudet styres av etterspørsel, og av hvordan en høy-BC kule lages styres av naturlovene.

Av bly og mantel blir en slik lang - og da tyngre jo større kaliber. Ei .6-.7 G1 BC .308 kule veier 210-240grs, og har en vesntlig ulempe ved avfyring, som ikke veies opp av den reduserte vindavdriften.

 

Det er jo vindavdriften som er "dødaren" her, var det vindstille så kunne vi drite i BC

 

Så mistenker jeg at det er lettere å forutsi vinden på Camp Perrys store slette enn mellom Bane 14s kronglete daler OG at amerikaneren er bedre enn oss til å bedømme vind. Vi får litt mindre trening her, og trening er nok den viktigste faktoren av alle.

Kunne vi bedømme vinden 100% kunne vi også drite i BC

 

Empiri (prøving og feiling) viser oss at presisjon på langt hold kommer fra presisjon i utgangspunktet, og så, og deretter, god ballistikk/høy BC og fart. Presisjon blir ikke automatisk bedre med BC.

 

6 og 6.5mm patroner er det som gir best resultater på papp @ 1000yds nå om dagen. trenden er fremdeles nedover i kaliber fra .308. Bare BC er høy nok til å få kula supersonisk fram til 1000yds så er "alle" fornøyde. Fordi rekylen blir en så stor ulempe et sted mellom 150 og 250grs kule at de fleste ikke kan utnytte fordelen en høy BC gir. Papp spør ikke etter energi, der er vi foreløpig spesielle her, for vi må ha energi for å detektere treff på en gong. Jeg kunne hatt 25mm samling oppe på "Lead Hill" @ 960m, men ingen kunne se hvor de små kulene landet... det samme gjelder delvis 6.5mm kuler, iallefall fra 6.5x47ene.

 

Det andre er at ei .308 kule med BC noe særlig over 0.6 blir så lang at std. riflestigning i de fleste .300 kalibere ikke stabiliserer dem. Bergers toppkule i .308, 210gr VLD krever f.eks. 1:11"

Hadde vi hatt 6.5mm løp med 1:7" eller 6.5", så kunne vi jo gnudd ut mere BC fra de også, men markedet er for lite.

 

De som hittil ( i USA ) har hatt bruk for høy BC kombinert med et krav om at det skal skje noe der en treffer er langholdsjegerene og forsvaret - jegerene har ramlet ned på .338 i veldig stor grad, og forsvaret hovrer et sted imellom .338 og .50.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 er inne på en essensiell sak............rekyl 7mm kontra kal. .30 gitt samme bc.

Litz har skrevet en interessant artikkel:

The nature of scale

Practical Considerations and Decision Making

 

Han har forøvrig flere artikler som omhandler relevante kuler i 7mm og kal. .30

Bryan Litz - Articles

 

Sorry for noe OT, men syns det var relevant opp mot TRG-22 sine tanker.

Link to comment
Share on other sites

Mildot,

Satt litt på spissen, så er .30 litt utspilt. Med den teknologien vi besitter idag skyter vi mer presist ut til iallefall 600m med 6.5 mm, 6mm og .223 enn med noe annet, kanskje helst 6mm?

Ut til rundt 900 ruler 6.5mm, presisjonsmessig. Så er det forskjell på bane, og felt, med og uten spotteskudd/innskyting

- For ett skudd uten spotteskudd ruler BC over alt (unntatt presisjon) annet om en er neonlunde utrustet mhp. vindbedømming og erfaring, her teller også pris mindre

- For flere skudd med spotteskudd kommer ulempen med større og større sannsynlighet for dårlige skudd pga. rekyl og BC får mindre betydning, siden en hele tiden kan korrigere

- @ riktig langt hold må det endel energi/moment til både for å flytte en gong, se trace, eller (gud forby) felle et vilt (her kommer energikravet tidigere, se "elg med Lapua Naturalis i 6.5x55"), skal du noe mer enn det 6.5/7mm kan så kan du like godt se lenger enn til .30

 

Konklusjonen jeg vil fram til er et tall: 8.59 8)

 

 

Arn i Brakken,

Gravitasjonen er konstant, vinden er det ikke :wink:

 

Bc sier vel litt om luftmotstanden òg vel

BC sier noe om luftmotstand og kuler mister hastighet fordi de har luftmotstand. Også har de vindavdrift fordi de mister hastighet/har luftmotstand.

 

En søker høy BC for å minimere feilen en gjør ved å bedømme vinden feil, eller uoppdagede vindendringer (min spesialitet :oops: ), Høyden er bare et antall knepp som er så og si konstant på en gitt avstand - iallefall innenfor en halv dags tid iallefall.

 

Siden gravitasjonen er konstant på et gitt sted, og det alt overveiende flertall av skudd @ langt hold skjer på kjent avstand (600, 800, 900 og 1000yds), så er kulefallet fullstendig uvesntlig sålenge en har nok justering på siktene, og kula kommer fram med supersonisk fart.

 

Retardasjonen og kulefallet er en helt og holdent deterministisk prosess hvor alle variablene er kjent, og som en enkelt kan kompensere for.

Vind er noe annet... ("Calculating Bullet drop is Science, wind doping is Art")

 

Å treffe et mål langt borte er (foruten å holde rifla stille og at den er presis nok) nesten bare et spørsmål om å bedømme vinden riktig, eller etter spotteskudd få avgårde de skuddene du skal før vinden endrer seg.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takk for synspunktene til M67 og artiklene til deg, Mildot.

 

Har fått lest litt gjennom dette, og skjønner at her er det mye å ta hensyn til i valget mitt.

Leser ut fra artiklene at 7 mm er mer å foretrekke fremfor 30. kal. 6.5 mm er ei heller ikke å forakte, men det viste jeg fra før.

 

Kunne ha prøvd meg på 139 grain i 6.5x47 rifla mi, men jeg føler at den blir vel krampeaktig, og får heller ikke opp hastigheten i den. Det er vel også enn grunn til at flere sverger til 123 grain kula.

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha lest meg opp, så ser jeg fra Poacher sitt tips at en 7 mm RSAUM vil være et meget potent valg til kassen min.

Har drevet å lekt meg litt i QL, og sett på krutt og kuler. Og ble ganske imponert. Men hvis det er noen som har dette kaliberet, og kunne tenke seg å dele litt av sine erfaringer så hadde jeg satt utrolig pris på det.

 

Ellers så vil jeg takke for de bidrag som har kommet inn så langt.

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Har selv en .300 RSAUM i en Rem. 7 og er veldig fornøyd med den.

Både .300 og 7 mm RSAUM burde være gode alternativer for din korte 700 kasse siden de har en COL på 71 mm. Norma selger nå hylser i .300 RSAUM, disse kan enkelt omformes til 7 mm RSAUM hvis ønskelig. Rafdal justerte mitt Shilen løp fra .308 Win til .300 RSAUM.

 

Remington`s egen reklame for Rem. 7 i .300 og 7 mm SAUM:

http://www.remington.com/~/media/Files/ ... ramag.ashx

 

God info om ulike patroner i 7 mm, også 7 mm RSAUM:

http://www.6mmbr.com/7mm284.html

 

Har selv positive erfaringer med å bestille Remington deler fra denne forhandleren i USA:

http://www.gunpartscorp.com/catalog/Pro ... catid=3831

 

Velger du å gå fra .308 Win til .300 RSAUM må du bytte ut ekstraktor(magnum), magasinet og tilbringeren i magasinet. Husker jeg rett, så er disse delene like for Rem. 7 og kort Rem. 700 kassene.

 

Lykke til 8)

Link to comment
Share on other sites

Hei Morgan Cane!

 

Takk for info. Jeg har fått lest artikkelen, og jeg må si at mitt øye vender seg mer og mer mot 7 mm RSAUM. Jeg ser at den kommer klart bedre ut.

 

Sitat fra artikkelen:

Necking-Down Norma 300 SAUM Brass

With Norma SAUM brass, there's not much you need to do but neck the cases down to 7mm from 30 caliber. Since this is a rather large reduction (from .308 to .284), you may want to do it in two steps. You can start with a 7mm SAUM body die from Redding. This has a bit of a funnel so the 300 SAUM necks go in smoothly, and will reduce in diameter part-way. Then finish with a neck-sizing die with appropriate bushing. Note: since the bushing won't size the neck all the way down to the neck-shoulder junction, you should check your necked-down brass for fit in your chamber before you add powder and seat the bullets. If necessary, run the necked-down Norma brass through a conventional 7mm SAUM full-length sizing die. This last step will probably not be necessary, but you should definitely see if your brass chambers before you charge the cases and seat bullets.

 

Hvilke erfaringer er det på å necke ned hals???

 

Jeg har tidligere gjort det på 30-06 hylser til 6.5-06, og gikk da via 270 win. Jeg kan ikke si med hånden på hjertet at dette var noe velykket prosjekt. Jeg kunne få max 3 ladninger ut av patronen før den sprakk i hylsehalsen.

Jeg må si at jeg er litt skeptisk..... :?

 

Jeg vet at jeg må skifte ut litt deler og gjøre om støtbunnen på sluttstykket. Når det gjelder magasinet, så skal det være å slipe litt på leppene, for å bedre matingen.

 

Er det noen som har noen tips til hvor enn kan få kjøpt hylser og kuler fra USA. De jeg har kontaktet kan ikke sende ut av USA grunnet restriksjoner?

Ser at det kanskje kan være muligheter med å sende via jetcarrier. Noen som har erfaringer med frakt av kuler og hylser via disse.

 

Morgan Cane:

Har du noen ladedata du vil dele med meg? Hilke løp valgte du, hvilken lengde/stigning etc.

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg glødet ikke de før bruk.

 

Ser også i artikkelen at ved bruk av remington hylser så bør enn sortere disse i vekt og halsdiameter.

Deretter bør enn halsforme disse for å få de jevne og uniforme.

Hvilken nødvendighet er dette? Vet at BR folk sverger til dette, men jeg vet ikke om dette er noe for meg og min tålmodighet.

 

Hvor mye utstyr trengs? Har sett på sinclair sin side, men når enn ikke har vært borti dette før så er det litt gresk. Har forøvrig lest artikkelen til Bamrud om omforming av 220 russian hylser. Er det kun dette utstyret som trengs?

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

Hei Morgan Cane!

 

Takk for info. Jeg har fått lest artikkelen, og jeg må si at mitt øye vender seg mer og mer mot 7 mm RSAUM. Jeg ser at den kommer klart bedre ut.

 

Jeg vet at jeg må skifte ut litt deler og gjøre om støtbunnen på sluttstykket. Når det gjelder magasinet, så skal det være å slipe litt på leppene, for å bedre matingen.

 

Er det noen som har noen tips til hvor enn kan få kjøpt hylser og kuler fra USA. De jeg har kontaktet kan ikke sende ut av USA grunnet restriksjoner?

Ser at det kanskje kan være muligheter med å sende via jetcarrier. Noen som har erfaringer med frakt av kuler og hylser via disse.

 

Morgan Cane:

Har du noen ladedata du vil dele med meg? Hilke løp valgte du, hvilken lengde/stigning etc.

 

Mvh

TRG-22

 

Hei igjen.

 

Bør vel legge til at min Rem. 673(7 låsekasse) i utg. pkt var kamret for .300 RSAUM, men siden jeg hadde et lettere brukt CrMo Shilen løp 22" med 1-12" stigning i .308 Win, så bestemte jeg meg for å la Rafdal renske opp kammeret til .300 RSAUM samt rette opp låsekassen og montere ny rekylklakk, tennstempelfjær og avtrekk. Laminatstokken ble også søylebeddet og fikk ny rekylkappe.

 

Ladedata fra Ladeboken nr. 6 passer godt til min .300 RSAUM.

Til trening bruker jeg mye 165 grain Sierra SPBT/165 grain Nosler BT med 66 grain N160 krutt, Remington hylser og CCI 200 hetter. COL 71mm.

Meget presise ladninger i mitt våpen som trykkmessig ligger noe under maks.

Har også brukt 64 grain Norma 204 til de samme komponentene. Prisen gjør at N160 kruttet brukes mest.

 

Mange av komponentene som du trenger, hylser og kuler til .300 RSAUM og 7mm RSAUM skaffes av Trond Alvestad:

http://www.hjemmelading.no/

 

Midway har også hylser.

http://www.midwaynorge.com/apps/ebrowse ... *+9013+***

 

http://www.midwaynorge.com/apps/ebrowse ... *+9013+***

 

Våpendeler fra Midway:

http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=327170

 

http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=221028

 

http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=181035

Link to comment
Share on other sites

Takk for info ang. komponentene, men jeg synes Midway er ganske dyr og har en høy profitt på sine salg. Da er heller Alvestad bedre. Har sett på hans sider, men jeg ser at enn kan få komponentene mye billigere i USA. Men det gjelder å finne de som vil ekspotere.

 

Jeg har selv et 22'' løp i min .308. Lurer på hva slags fart du får?

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

Takk for info ang. komponentene, men jeg synes Midway er ganske dyr og har en høy profitt på sine salg. Da er heller Alvestad bedre. Har sett på hans sider, men jeg ser at enn kan få komponentene mye billigere i USA. Men det gjelder å finne de som vil ekspotere.

 

Jeg har selv et 22'' løp i min .308. Lurer på hva slags fart du får?

 

Mvh

TRG-22

 

Hei.

Her finner du noen ladedata fra Speer for .300 RSAUM med N560 krutt, forvent noe lavere hastighet fra et 22" løp.

http://www.speer-bullets.com/pdf/Reload ... 0RSAUM.pdf

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hehe, synes det var ett fornuftig valg jeg!

 

Tror det er lenge siden det er solgt så mange 338LM i Norge som i år.

Virker som mange får opp øynene for dette kaliberet ifm langholdsskytingene på Kongsberg.

 

OT:

Vi må vel snart få dratt i gang ett langholdsstevne her til lands inspirert av "Tactical rifle matchene" de har i USA.

Synd at det ikke ble noe av Lista Marksman challenge i fjor. Tror noe slikt kunne slått godt ann hvis det hadde vært åpent for sivile og militære.

 

Nå reiser jeg til Finland i juli for å skyte FinnSniper. Håper på å få inspirasjon og tips der, slik at det kanskje dukker opp noe lignende i Norge etter hvert. Jeg har en plan :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja, da var det gjort, 1 stk TRG-42 kjøpt og noen tusenlapper fattigere, men for et smil rundt kjeften :D:mrgreen:

 

Da er det bare å vente på kuler og hylser fra KH Prescision. Men å få tak i dier her i landet virker vanskelig.

Har tenkt på Bushing dier ifra Redding, men hva slags str. på bushing bør enn velge.

Er det noen 338.LM skyttere som kan tipse meg.

 

Jeg vil ønske deg lykke til på Finnsniper, og forventer en liten stemningsrapport og masser av bilder etter turen.

Skulle ønske det var meg. :(

 

Vi får se til neste år. Meg og Vetle har snakket om å reise over. Må legge seg i hardtrening før en reiser over.

 

Når det gjelder å arrangere slike skytestevner, så hadde det vært kult å få til.

Hvis du trenger hjelp eller utstyr til å arrangere, så ta kontakt :wink: Me fix....... :wink:

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...