Jump to content

Kronograf


petter0105

Recommended Posts

Jeg går å lurer på å kjøpe meg en kronograf men jeg ønsker en om jeg kan bruke innendørs.

Har en stor kjeller som jeg av og til slipper et skudd i, til konas store irritasjon.. :lol:

Kunne tenke meg å kronografere skuddene "on site" når jeg lader.

Trenger jeg en spesiell kronografer til dette eller er det nok å plassere den under et skikkeligt lys?

Noen som har et forslag til en god kronograf og event en forhandler?

Link to comment
Share on other sites

jeg bruker chrono sine kronografer og er fornøyd med de. søk på "chrono m1" tror det var det den het.

du blir plaget om du bruker lysrør da disse flimrer og ikke gir en konstant belysning. bruk gjerne en arbeidslampe som lyser opp taket. blir ofte litt flytting att og frem før det blir perfekt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har benyttet forskjellige kronografer innendørs. Ikke noen spes. IR sats, men vanlige 75, eller 100 watt lyspærer i vanlig leselys armatur over hver sensor. 60 watt har vist seg litt for svakt. Hvordan dagens sparepærer vil fungere har jeg ikke sjekket.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har OK erfaring med CED M2 med IR-satsen. Selges av JD bl.a. Produsentens hjemmeside: http://www.shootingsoftware.com/chronographs.htm

 

Jeg skriver OK erfaring, for det har vært litt tullball med den. Et par turer på verkstedbenken og svingt loddebolten, så er den faktisk blitt veldig bra. Har for det meste vært mekaniske problemer med innfesting av kabler, samt at en venn var så vennlig å legge ei kule tvers gjennom sidearmene på høyre side... :lol:

Den er dyr. Altfor dyr i forhold til hva den gjør. Jeg kjøpte min i USA og fikk den sendt hjem, veldig mye billigere...

 

IR-satsen gjør at du kan skyte i alle slags lysforhold, også i mørke faktisk :D

 

Sigurd

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg kjøpte nylig CE Pro Chrono Digital fra hjemmelading.no til 1299,-

Enkel og grei.

 

Har også kjøpt PC interface settet fra skytterlinken.no, slik at en PC kan brukes til å fjernstyre kronografen, samt at den avleser resultater og regner ut faktor.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Skjøt en god del skudd over kronograf i går. Plasserte den først på 3 meter, og forsøkte så på 5 meters avstand.

 

Ønsker å vite hvor mye disse målingene avviker fra den reelle hastigheten jeg har ved løpsmunningen. Noen som kan si meg hvordan man kommer fram til det? Har ikke QL.

Link to comment
Share on other sites

Chrony Alpha

 

Billig og meget brukbar.

 

Brukbar, men sliter med utdatert digital teknologi fra 70 tallet synes jeg.

Irriterende med ett "vekkeklokke" display med følgende fiffige meldinger; =AU=, =n:A=, =dE, =iE=, =Li=, =Ci=, =uu=, =tt=, =nr= osv osv..

Mer eller mindre totalt uforståelig uten å ha manualen for hånd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også CED, fordelen med denne er at det ikke blir krise dersom kula går litt lavt. Jeg har et par sensorer i reserve. Har hatt Chrony, men et lavt skudd gjorde slutt på den innsatsen. Litt trasig når det er langt å kjøre til kjøpmannen. Vi er som regel flere i sammen når hastigheter skal testes, og enkelte kan bli litt ivrige.

Link to comment
Share on other sites

Skjøt en god del skudd over kronograf i går. Plasserte den først på 3 meter, og forsøkte så på 5 meters avstand.

 

Ønsker å vite hvor mye disse målingene avviker fra den reelle hastigheten jeg har ved løpsmunningen. Noen som kan si meg hvordan man kommer fram til det? Har ikke QL.

 

 

Normalt kan du regne med 1m/s for hver 2.dre meter i fra munningen de første 10 m

Link to comment
Share on other sites

Skjøt en god del skudd over kronograf i går. Plasserte den først på 3 meter, og forsøkte så på 5 meters avstand.

 

Ønsker å vite hvor mye disse målingene avviker fra den reelle hastigheten jeg har ved løpsmunningen. Noen som kan si meg hvordan man kommer fram til det? Har ikke QL.

 

For å beregne dette kan du bruke Ballistic Hunter.

Her er ett eget program for disse beregningene.

Du kan laste ned Ballistic Hunter her: http://www.weatherbyrifler.com/index.php?ind=downloads&op=section_view&idev=8

 

Her er ett bilde av chrono delen i ballistikk programmet:

 

chrono100.gif

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...