Jump to content

17 HMR


flex

Recommended Posts

Nu har man provat pangen lite o faan va nöjd jag är med den biggrin.gif

 

Först o främst vill jag tacka Nicklas o Rickard på Torsbo Nicklas är en riktigt jävla klockren säljare lättsam o ha o göra med sen Rickard som fixar o trixar med bössan så man får den som man vill ha den Hatten av för er pöjka

 

Var o prövade lite olika amo o träffbilderna är direkt ur kartongen inte ett drag med non lapp genom pipan så det går o krympa den lite till sköt in den på 80m.

 

Från vänster.

 

Remington.Cci V-max.Hornady HMR.

 

index.php?act=attach&type=post&id=28272

 

index.php?act=attach&type=post&id=28273

 

index.php?act=attach&type=post&id=28274

 

Drog en truddelutt i Sams MID Pipa o den här krabaten dök upp på 120m halsskott :D

 

index.php?act=attach&type=post&id=28275

 

 

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Grattis med ny børse :D Ser ut som den går som en laser...

Vi savner dog en beskrivelse av både rifle og kikkert :wink:

 

Tackar så mycket jag är mycket nöjd med den :D

 

Bössan är en Marlin vs-cf som jag har fixat trycket på o träffbilderna är direkt ur kartongen inte en drag lapp är dragen i loppet :D

 

Kikarsiktet är ett Bushnell Elite 3200 5-15x50.

 

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

hey!.

 

 

Ser du har XTP Kuler.. Hvordan er disse i kontakt me vilt? og eventuelt Vet du om noen plass i Norge det går ant og få noen av disse:)?

 

Mvh: Snart eier av 17 hmr American:)

 

Hej Jeger-Harald XTP kulan är en hålspetts kula så den är lite elak mot fågeln :D ska man jaga mat fågel så är en gamepoint bra då blir köttförstörelsen minimal.

 

Du kommer inte ångra ditt köp av 17 hmr American :D

 

 

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Da har dere fint overbevist meg om at 17hmr er et kaliber jeg nå skal skaffe meg :D men har et par spm.

Det går fint ann å bruke a-tec demperen jeg har på .22 LR til denne, og evnt hvor mye mer demper den?

Og har noen noe tall på kulefall ut til 350m?

 

Jeg har Sako Quad Hunter i .22, .22 WMR og 17 HMR. Har en A-tec rimfire demper som jeg bruker på alle løp. Mitt inntrykk er at den demper veldig godt også for 17 HMR og 22 WMR. Det vil imidlertid være en vesentlig høyere støy fra 17 HMR og 22 WMR pga kulehastigheten. Jeg skyter sjelden uten demper da skyteplassen min ikke er veldig langt fra bebyggelse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke brukt a-tec demperen du har på 22lr'en. Jeg ville heller kjøpt en demper som du kan bruke på en rifle av større kaliber for å slå to fluer i en smekk. Da kan du jo bruke samme demperen på to forskjellige rifler forutsatt at de er blitt gjenga med samme gjenger.

 

Jeg bruker en a-tec TMM-6 på 17 HMR'en og det fungerer veldig bra.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en A-Tec cmm6 rimfire med 8 moduler på min cz452 varmint i 17hmr. Denne demperen tåler mye mere enn dette, og demper etter mitt syn godt med 8 moduler. Merk at 17hmr er overlyds amo så det rekker, og selv om dem dempes godt i terrenget, vill alle skudd nær husvegger eller over vann smelle godt. Men de smellene vill ikke bære langt (piskesnerter).

 

17hmr anbefales på det varmeste til fugle jakt ut til 100m+, 350m er ikke aktuelt for denne illsinte myggen.

Link to comment
Share on other sites

hey!.

 

 

Ser du har XTP Kuler.. Hvordan er disse i kontakt me vilt? og eventuelt Vet du om noen plass i Norge det går ant og få noen av disse:)?

 

Mvh: Snart eier av 17 hmr American:)

 

Hej Jeger-Harald XTP kulan är en hålspetts kula så den är lite elak mot fågeln :D ska man jaga mat fågel så är en gamepoint bra då blir köttförstörelsen minimal.

 

Du kommer inte ångra ditt köp av 17 hmr American :D

 

 

Mvh.

 

 

Aha:).. håper ikke og tror ikke jeg vil angre på kjøpet nei;D;D. trodde den var mildere en hulspiss(gamepoint) er denne bra til større fugel? slik som gås? er den ``eksplosiv?

Link to comment
Share on other sites

hey!.

 

 

Ser du har XTP Kuler.. Hvordan er disse i kontakt me vilt? og eventuelt Vet du om noen plass i Norge det går ant og få noen av disse:)?

 

Mvh: Snart eier av 17 hmr American:)

 

Hej Jeger-Harald XTP kulan är en hålspetts kula så den är lite elak mot fågeln :D ska man jaga mat fågel så är en gamepoint bra då blir köttförstörelsen minimal.

 

Du kommer inte ångra ditt köp av 17 hmr American :D

 

 

Mvh.

 

 

Aha:).. håper ikke og tror ikke jeg vil angre på kjøpet nei;D;D. trodde den var mildere en hulspiss(gamepoint) er denne bra til større fugel? slik som gås? er den ``eksplosiv?

 

Här kan du läsa lite om dom olika kulorna.

 

http://www.basspro.com/webapp/wcs/store ... 00_425-4-0

 

http://www.mackspw.com/Item--i-CCI0052

 

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

...har noen noe tall på kulefall ut til 350m?

Du kan nok glemme å skyte på 350 meters hold. Vi snakker om en kule på 20 grains, eller 1.3 gram..., i en sugerør tynn pipe, utganshastighet omtrent 800 m/s (etter husken). Det vil si at det er flat kulebane ut til 100 meter, så detter det fort. På lange hold blir det omtrent som å kaste et riskorn! I vinter skjøt jeg litt på is på drøye 250 meters hold, og det var ikke så lett å se anslaget fordi det traffunder bunnen av siktebildet... Anslagsenergien er også så og si fraværende på lange hold. Skal du skyte på lange hold må du nok bruke et annet kaliber, og helst kuler som er tunge for kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bestilte en .17hmr cz452 American for to måneder siden fra xxl. De sliter visst litt med å få tak i en, men krysser fingrene for at jeg har den i løpet av våren.

 

Det eneste som er litt dritt er ammo. Meg bekjent er det bare Rogne åpen her i Trondheimsområdet som fører .17hmr ammo og de er jo ikke kjent for å være markedets rimeligste.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bestilte en .17hmr cz452 American for to måneder siden fra xxl. De sliter visst litt med å få tak i en, men krysser fingrene for at jeg har den i løpet av våren.

 

Det eneste som er litt dritt er ammo. Meg bekjent er det bare Rogne åpen her i Trondheimsområdet som fører .17hmr ammo og de er jo ikke kjent for å være markedets rimeligste.

 

Grattis till ett bra köp mortwe du kommer o få många fina jacktillfälle med den bössan :D

Hoppas att ammo frågan löser sig för dig.

 

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

...har noen noe tall på kulefall ut til 350m?

Du kan nok glemme å skyte på 350 meters hold. Vi snakker om en kule på 20 grains, eller 1.3 gram..., i en sugerør tynn pipe, utganshastighet omtrent 800 m/s (etter husken). Det vil si at det er flat kulebane ut til 100 meter, så detter det fort. På lange hold blir det omtrent som å kaste et riskorn! I vinter skjøt jeg litt på is på drøye 250 meters hold, og det var ikke så lett å se anslaget fordi det traffunder bunnen av siktebildet... Anslagsenergien er også så og si fraværende på lange hold. Skal du skyte på lange hold må du nok bruke et annet kaliber, og helst kuler som er tunge for kaliberet.

Takker for godt svar! :) Noe jakt på det holdet vil det selvfølgelig aldri bli, men gjerne gong og pappskyting. Skyter mye med .22 LR på 220 og ut til 310m, så ville da tro at 17hmr ikke vil være være noe dårligere mtp fall?

Link to comment
Share on other sites

Skyter du med 22lr ut til 350 meter? :shock: Klarer du å høre anslaget i gongen da? Jeg har aldri forsøkt 17hmr på sånne hold, gleder meg til å høre dine erfaringer. Vil vel tro at en dobbelt så tung 22lr kule klarer det bedre enn 17 kula, skjønt gud vet, 22lr kula har vel BC som en badeball :mrgreen: Håper det blir anledning til å koseskyte litt på lange hold med 17hmr på kammersmellen, skal bli gøy å se hvor langt ut jeg kan skru riskornet! Men gonger? 1.3gram kule etter 350 meter? Blir forbauset om det går an å høre!

Link to comment
Share on other sites

Skyter du med 22lr ut til 350 meter? :shock: Klarer du å høre anslaget i gongen da? Jeg har aldri forsøkt 17hmr på sånne hold, gleder meg til å høre dine erfaringer. Vil vel tro at en dobbelt så tung 22lr kule klarer det bedre enn 17 kula, skjønt gud vet, 22lr kula har vel BC som en badeball :mrgreen: Håper det blir anledning til å koseskyte litt på lange hold med 17hmr på kammersmellen, skal bli gøy å se hvor langt ut jeg kan skru riskornet! Men gonger? 1.3gram kule etter 350 meter? Blir forbauset om det går an å høre!

Har to gonger hengende på 220 og 310 og er overraskende hvor godt den bråker når jeg treffer. Vet ikke hvordan det blir med med 17hmr, men søknad er levert til politiet nå, så får håpe det ikke er så lenge til jeg finner det ut :) Regner med at den også vil gi greit med lyd fra seg. Kommer vel mye ann på materialet å gongen også?

Morro å skyte på slike avstander med disse kaliberene, og lærer fort viktigheten med å bedømme vinden.

Link to comment
Share on other sites

I teorien skal ei 17gr vmax med v0 på 770 (som stemmer i min børse) innskutt på 100m gi et kulefall på 201 cm på 350. Mens ei eley high velocity m v0 på snaut 400 (altså ei relativt flattskytende .22lr) gir ca 430cm fall på samme avstand og innskyting.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bestilte en .17hmr cz452 American for to måneder siden fra xxl. De sliter visst litt med å få tak i en, men krysser fingrene for at jeg har den i løpet av våren.

 

Det eneste som er litt dritt er ammo. Meg bekjent er det bare Rogne åpen her i Trondheimsområdet som fører .17hmr ammo og de er jo ikke kjent for å være markedets rimeligste.

 

ABC Fritid på Lade skal ha (om ikke akkurat nå så blir det i allefall), ABC Fritid på Røra har definitivt - har personlig sett eskene i dag. Send en mail til hagemo@abcfritid.no for å sjekke statusen på Lade.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Meningen var att jag skulle kolla träffbilden före o efter rengöring men jag lånade Christers bänkstöd o jag sköt o rengjorde bössan o kollade men det blåste en del så jag tyckte det var missvisande o sen tänkte jag att jag ville ha ett jaktligt stöd som när jag jagar o då har jag benstöd så jag åkte till banan i dag oxå o i dag var det perfekta förhållande så jag ritade upp cirklar som var 7cm breda ungefärligt som ett kråkfågelsbröst o sen har man ju ingen riktpunkt när cirkeln är tom det o det kan ju liknas med ett kråkfågelsbröst o skyttet höll sig på 100m.

 

index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_rel_module=post&attach_id=36257

 

Anndra bilden så sköt jag 5 skotts träffbilder med först till vänster Remington 17gr accutip-v sen Hornady 20gr XTP o sen Cci V-max mittersta raden till höger hade jag rengjort bössan o ett läskskott tog till vänster sen höll det i hop bra

 

index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_rel_module=post&attach_id=36259

 

index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_rel_module=post&attach_id=36258

 

Jag kan bara konsta tera att bössan skjuter klockren med all amo jag stoppar i den är fruktansvärt nöjd med bössan o man kan nog inte begära mycket mer av en kantantändnings patron :D

 

 

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er skutt på 100 meter. Det er ikke alle seriene som blir så små! Dersom du trekker fra kulediameteren blir dette en 3mm samling... Men det samler på klistrelappen når jeg gjør jobben. Når jeg skyter med V-max og helmantel blir de som på dine bilder. Med gamepoint kryper samlingene betraktelig! Og Gamepoint fungerer fint til matvilt. Jeg kommer ikke til å bruke noe annet i min 17 HMR.

Bent

Link to comment
Share on other sites

Ser det spørres om dempere, vi hadde en høyst uhøytidelig sammenlikning av dempere på 17 HMR i vinter.

Kun basert på hørsel, ikke måling, var SAK sin 22lr demper desidert mest stille, tok liksom bort den skarpe snerten i smellet!

Dempere som ble sammenliknet: Br-reflex T12, Hausken std, A-tec rimfire (4-16moduler), SAK, Parker-Hale og en hjemmelaget demper (Ø35, L=15cm)

Våpen: Sako Quad.

Samme tendensen med 22wmr, men ikke like store forskjeller.

 

Ble rimelig overrasket over at de større demperne ble utklasset av den mye mindre SAK'en!

Link to comment
Share on other sites

Gamepoint går meget bra i min børse også. Har skutt de beste seriene nedi 3-5mm med den, dog på 55 meter. Tofot og våpenfutteral under kolben som støtte. Sitat kompis som var med "du kan skyte hodeskudd på rype med denne på 50meter". :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Var å prøvde min nyinnkjøpte quad på litt lengre hold i dag, ble utrolig overrasket over hvor godt den gikk på 200 meter.

Har en Sigthron kikkert med mildot på, og den første dot`en passet akkurat på 200 meter :D

Både cci fmj, cci tnt og cci V-max samlet 5 skuddsgrupper på under snusboksstørrelse, men v-max var den som gikk best med helt ned i 3 cm samling.

 

På 250 meter (2 mildot) ga V-maxen 5 skuddssamlinger innenfor en leirdue, men på 300 gikk det svært dårlig, fikk ingen brukbare samlinger der.

Hadde ikke drømt om at den lille kula skulle gi slik presisjon på såpass lange hold, angrer ikke på at jeg valgte hmr i stedet for 17 rem fireball som jeg egentlig skulle...

 

Ikke fått testet gamepoint ennå men det blir gøy å få prøvet den og, ser på amerikanske forum at det går mye i hornady 20 grains ammo til litt større vilt, noen som vet om den er mulig å kjøpe i norge?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...