Jump to content

ISSC M22 – ett førsteinntrykk.


Flashman

Recommended Posts

ISSC_demontert_for_puss.JPG

Demontert for puss.

 

Jeg var i utgangspunktet på jakt etter ett ombyggingsett for Glock for billig trening og tilgang på en utendørsbane som er stengt for egentrening med grovere kaliber enn .22 LR. Ett lite øye holdt jeg med Dennetråden, mens jeg for såvidt fnøs litt i nesen over nok en raskepistol ala Walther P22 og SigSauer Mosqutio, men en runde på banen med en kompis og hans nyanskaffede ISSC (vi omtaler den som ISSKEN) utløste spontan havesyke.

Nødvendige papirer ble fremsendt og kom relativt kjapt i retur med korrekt stempling og tur til Steenvaag Våpen ble iverksatt og brått sto jeg utenfor døra hans i Asker med en nett liten koffert inneholdende en stk pent brukt ISSC sats med ett ekstra magasin (totalt 3 stk) og 3350 NOK mindre på kortet.

 

ISSC_som_den_leveres.JPG

ISSCen som den kommer fra leverandør

 

Inneholdet i kofferten er: Våpenet, 2 magasiner, en bitteliten skrutrekker, 1 ekstra rekylfjær, 2 ekstra forsikter i forskjellig høyder, en duppedings for å aktivisere avtrekkslåsen (sic) og bruksanvisning på tysk.

 

Gjennomgang av pistolen:

Pistolen i seg selv fremstår som tillitsvekkende for en gammel Glock skytter. Våpenet ser ut som en Glock 19 størrelsesmessig, men har utvending hane og nedspenner. Når dette kombineres med at pistolen er en singel action, er det en litt pussig mekanisme, det får heller stå sin prøve. Sleiden er så vidt jeg forstår i aluminium, og har i bakkant av utkasteråpningen noe som ser ut som en stålblokk som er festet i fremkant mot spor i sleidestykket og i bakkant med nedspenneren. Jeg har ikke demontert våpenet ned i enkeltdeler, da jeg har en lei tendens til å bli sittende med ymse løse gjenstander etter sammenmontering.

 

Underbeslaget er i en eller annen polymervariant og burde være kjent for for de fleste som har vært i borti moderne pistolkonstruksjoner. Til forskjell fra mesteparten av pistoler har ISSCen fast, tykk pipe, diameter på pipen er faktisk 1 cm tykk. Demontering skjer på samme måte som på Walthere av PP familien – sleiden trekkes tilbake og løftes ut av sporene i rammen. Rekylfjæren bruker pipen som styring, også ett element kjent fra PP familien. Våpenet leveres som nevnt med to rekylfjærer, en hard og en løs, hitill har verken jeg eller kameraten benyttet noe annet enn den lette, mer om dette under funksjon.

 

normal_ISSC_org_sikter%7E2.JPG

De orginale siktene.

 

Siktene er av plast og er nok et nogenlunde glock rip-off, prikken på fremsiktet er byttet ut med en firkant, ellers er de direkte sammenlignbare med med Glocks justerbare plastsikter.

Baksiktet er justerbart i side med den medfølgende skrutrekkeren, dog uten klikk så det blir litt prøving og feiling ved innskyting. Baksiktet er festet med en liten skrue som sitter skjult av hanen, løsnes denne skruen, detter baksiktet ut. Kameraten som har samme pistol, melder at Glocksikter generelt passer – han har forsøkt med orginale Glock, Heinies og Hi-Wiz sikter og det er bare ett spørsmål om å ta seg tiden til å montere dem.

Høyden er justerbar ved å bytte fremsikter. Det følger med 3 forsikter som er merket fra 0-2, samt en plate for å blende av sleidehullet, antagelig i forbindelse med en ”sportsutgave” med lengre løp, løpslodd og forsiktet på løpsloddet, som er på trappene.

m22_4sm.jpg

Sportsutgaven

 

 

Magasinene er i aliminium, og er fullt demonterbare, fullt splittet er de faktisk i 6 deler:

Magasinstamme

Tilbringer

Fjær

Låseknapp for tilbringeren

Låseplate for magasinbunn

Og magasinbunn

 

Litt ymse håndtering og prøvestapping i diverse hylstre til Glock 17, avslørte at selv om den er relativt lik Glock 19 i størrelse, er den mindre i grepet, og annerledes nok i frontstykket til at den ikke uten videre lar seg lure opp i ett hylster for Glock – dog er det lite som skiller. Hylstre som er testet er tre forskjellige modeller fra Safariland, to forskjellige OEM Glock hylstre og Bianchi UM-84, hvor ISSCen lot seg stappe oppi, hvilket ikke kom som noen stor overaskelse. Overaskelsen kom i at forsvarets normalt ubruklige plasthylster passet godt og uten drama svelget ISSCen.

Etterhvert skal jeg file litt på hendelen for demontering, som er så bred at den stikker på utsiden av rammen og se om jeg da kan få benyttet Glockhylstrene også til dette våpenet.

 

Prøveskyting:

Jeg tok ISSCen med på banen i dag, dog med litt hastige forbredelser så jeg klart å reise i fra ringskivene og tommestokken hjemme, slik at forsøkene ble foretatt på IPSC classic skiver med improvisert sikteblink (9 grønne skivelapper, kvadratisk montert), holdet var 25 meter og det ble benyttet en lurvete rest i form av to gummikjegler fra Millet.

 

Forsøkene ble gjennomført med tre forskjellige ammotyper:

Federal 36 grains HP prosjektil, forkobret, high velocity, oppgitt utgangshastighet 1280 FPS

Geco .22 l.r Pistol 40 RN grains, Bly

Geco .22 l.r Rifle 40 RN grains, Bly

 

Tidligere forsøk, har for så vidt etablert Federalen som referanseammo i ISSCen i forhold til funksjonsikkerhet, den har driftet pistolen knirkefritt der andre typer rimelige ammotyper har hatt litt ruskete funksjonering (CCI standard og Eley Standard). Pakkene med Geco fikk jeg med av Harald Stenvaag i forbindelse med diskusjoner rundt ammotyper, driftsikkerhet og presisjonstesting. Han kunne opplyse om at de var produsert hos Federal på oppdrag fra RUAG som eier Gecomerket.

 

”Testprotokollen” var at jeg skjøt en ikke-tellende 10 skudds serie med den aktuelle ammotypen*, før jeg skjøt 2 10 skuddserier, hvor jeg ”målte” de 8 beste i hver serie med hver ammo type. Målte i denne forbindelse er brukt om håndflatemålet mitt som er 12X12 cm eller snaut 5 MOA. Jeg kommer til å poste bilder av representative grupper, men generelt vil jeg si at gruppestørrelsen ligger i området 3 MOA dvs 7,5 cm fra ytterpunkt til ytterpunkt, uavhenging av ammotypen.

Om dette lar seg krympe vil tiden vise, opplevelsesmessig fant jeg meg ikke spesielt godt til rette i skytestillingen, og jeg varierte nok stillingen/støtten noe underveis. Tilsvarende resultater fikk jeg for øvrig med våpenet skutt på frihånd fra to håndsstilling også.

Funksjoneringen var generelt god, men jeg mistenker at ett av magasinene trenger noe bruk før det kommer i generell drift, det samme magasinet (mitt nr 3) hadde en tendens til å gjøre ett eller annet med skudd nr 8 som resulterte i feilfunksjonering – antagelig noe som vil gå seg til, men jeg vil strippe magasinene og sammenligne delene for å se om det er noen synlig forskjeller som f.eks en eller annen støpekant eller lignende som kan årsaksforklare problemene.

 

Federal_HV.JPG

Federal HV bulkpakket.

 

normal_Geco_Pistol.JPG

Geco pistol.

 

normal_Geco_rifle.JPG

Geco rifle.

 

Ting å gjøre:

Slik jeg ser det er det noen småting jeg ønsker å gjøre før jeg blir helt fornøyd, det dreier seg om det nevnte forsøket med å slipe ned demonteringshendelen for å få denne jevn med underbeslaget, slik at pistolen forhåpentligvis passer i Glock hylstrene.

Siktene er jeg etter ca 250 skudd relativt klar for å skifte ut, antagelig kan det gjøres så enkelt som å skaffe ett orginalt Glock fremsikte, eventuelt snu det orginale for å få ett rent svart sikte, da den schwære firkanten som er på ISSCen orginalt og øynene mine ikke ble helt venner.

Få kvalifiserte utalelser fra pistolmekanikere ifb med å sette nedspennerfunksjonen ut av drift, slik jeg ser mekanismen med legmannsøyne, kan nedspenneren med tre tak med baufila på utvalgt del, gjøres om til en mer normal sikringsfløy men det er for fagpersoner å utale seg om.

Få varsleren til å fungere – våpenet er kjøpt brukt som nevnt tidligere og jeg mistenker at forrige eier har vært inne i mekanismen, varsleren fungerer som normalt på tomt magasin, men når jeg dropper magasinet for omladning, spenner sleiden ned og det duger dårlig, det er i utgangspunktet billig trening for praktisk skyting jeg var ute etter og da hører magskifter med i moroa.

Trekke en Hougesokk over skjeftet, jeg er ingen stor tilhenger av denne greia på Glocken, da jeg føler at den bygger for mye på et allerede digert grep. På ISSCen mener jeg det kan være på sin plass for å bygge opp det smalere grepet til Glock størrelse.

Oppsummering:

Jeg er happy med ISSCen og regner med at den vil være det treningsverktøyet den i utgangspunktet ble anskaffet for å være. Den passer i Sivilpistol 5 programmet i NFPS, og så vidt jeg kan skjønne i spesialfeltprogrammet i NSF.

Av klassen for billige .22 pistoler havner den relativt høyt på prislisten og den er ikke presis nok til å være noen konkurrent for full størrelse pistoler i billigsegmentet. Men som nisjepistol fyller den en rolle for meg.

 

Jeg vil oppdatere tråden etterhvert som brukserfaring kommer, i tillegg har jeg tatt litt bilder som dukker opp etterhvert som jeg får ånden over meg.

 

*ett eller annet sted har jeg plukket opp noen rykter i forhold til .22 ammo og forskjeller i treffpunkt i forhold til fett og smørje på kulene, de 10 første skuddene ble derfor avgitt for å "varme opp" ekstisterende skitt og legge igjen ett belegg av smøringen på den ammotypen som skulle testes. Om dette har noe for seg vet jeg ikke, men vurderingen var at det ihvertfall ikke kunne skade...

Link to comment
Share on other sites

Oppdatert med bilder - legg merke til caveats i forhold til å skyte pistol over benk, jeg var ikke spesielt godt fornøyd skytestilling og har antagelig rusket det til en hel del i forhold til hva både pistolen og jeg er god for under mer optimale forhold... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Takk for en interessant testing og vurdering av Issk'en.

 

Jeg har lenge gått og siklet på en sånn, men jeg har vært usikker pga at det finnes en del negativ informasjon på nettet. Som deg Flashman, så har jeg lurt litt på siktemidlene. Forsiktet ser pinglete ut, ser ut som en tilsvarende løsning som på Walther P-22. Sistnevnte har jeg ikke vært særlig glad i på P-22'en min. Stemmer det at man kan plukke ut ISSC-siktet og sette inn Glock's originale..eller et tritiumsikte fra Trijicon, ja da er min interesse vekket.

 

Så var det dette med funksjonssikkerheten. Har lest en del negativt men også noe positivt. Jevnt over ser det ut til at brukere mener den vil fungere best med høyhastighetsammo. Jeg for min del håper og tror at den vil fungere med subsonic også. Jeg bruker Waltheren min i kjelleren med lyddemper og kulefanger, og dette er en kjempefin løsning som fungerer (bortsett fra at Waltheren er upresis. Men feilfunksjon hører med til sjeldenhetene).

 

Det hadde vært innmari artig å høre om du får ISSC'en til å gå på subsonic, gjerne også med demper.

 

Jeg stilte for øvrig spørsmål til produsenten på mail om de har noen planer om å lage gjenget løp med overgangsstykke for demper. Svaret jeg fikk var at de driver og tester dette nå (februar 2010), men at de ikke kunne gi noen dato for når dette evt. kommer i produksjon. De anbefalte ikke å gjenge den langløpede varianten, fordi denne har "ported" løp, og da vil man få for lavt gasstrykk til at det fungerer.

 

Som du nevner kan det være magasinene som krangler litt også.

 

Akkurat som du beskriver, er det fordelene med at våpenet er ganske likt Glock 19 som er det som gjør ISSC'en interessant, f.eks. dette med at den passer rett inn i de hylsterene jeg allerede har for Glock'en.

 

Det skal bli interessant å høre dine erfaringer fremover, håper du tar deg tid til å skrive og beskrive. Har du noen tanker om mulighetene for å gjenge løp og sette på demper, evt ble dette nevnt av selgeren?

 

Takk for at du deler dine erfaringer! :)

Link to comment
Share on other sites

Demper ble ikke nevnt av selger, ei heller har jeg noen umiddelbare planer om demper for egen del heller, men sånn rent spekulativt vil jeg tro at det som kan fungere er å borre inn i pipa, slå innvendige gjenger og bruke en adapterløsning ala P-22en. Antagelig vil funksjonen med subsonic ammo med lyddemper være helt grei, du får større trykkoppbygging med lyddemperen enn uten, så jeg vil ihvertfall spekulere i at kombinasjonen lyddemper/subammo skulle fungere greit.

 

Som nevnt passer ikke ISSCen uten videre i Glockhylstre, men jeg har ikke sett altfor nøye på hva som butter. Førsteintrykket er at den henger på demonteringshendelen, som er bredere enn underbeslaget, slik at pistolens tykkeste punkt er denne hendelen.

 

Sikter er bare å skifte, jeg har for eksperimenteringens del satt på ett sett Heinie Straight 8`s som jeg hadde liggende i en skuff, skruen som går gjennom sleiden og opp i kornet er litt lang, så den må enten shimses litt eller files littegrann ned for å få den til å sitte. Jeg har tatt bilder av våpenet etter skifte av sikte, men det ble ved en feil uteglemt ved opplasting av fotoene. Det dukker nok opp relativt radig...

 

Jeg driver å roter frem diverse .22 ammo for å se hva som er mulig å få til med ISSCen. Ett eller annet sted i skapet ligger det 48 eley subsonics som jeg har tenkt å skyte med, samt den siste pakken jeg har med Eley Tenex fra en av 70 tallets godloter... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Dette er gull, Flashman.

 

Takker og bukker for tips og råd, skal bli moro å høre om den er pålitelig med subsonic også. I så fall pluss i boka og enda mer sannsynlig at jeg skal anskaffe en M22 selv. Da gjelder det bare å finne seg en børsemaker som kan faget sitt. For meg er det viktig at den funker med demper. (Det er veldig kjekt å kunne stå i kjelleren og sende avgårde noen gode skudd på kvelden før jeg går til køys - spesielt når snøen laver ned utenfor!)

 

Jeg antar at M22 i allefall vil passe inn i ett av hylstrene mine. Jeg ser ikke helt for meg at de to "demonteringsfjær hendlene" er så lette å file ned, uten at det blir stygt (?). Tør du det, da!?!

 

Håper produsenten kommer med en variant av disse fjærene som er mindre.

 

Venter i spenning på mer info og testing! :D

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Har hatt denne pistolen siden i fjor høst, og er stort sett fornøyd. Men den er definitivt kresen på ammunisjonen. Har til nå testet 10-12 ulike typer. I min pistol fungerer ikke noe ammunisjon fra Eley, blir masse klikk og feilmating. Det som har fungert best med den svakeste fjæren er faktisk CCI standard velocety og Fiocchi Biathlon SM 340. Begge disse har funger så og si uten noen funksjoneringsfeil. Har ikke testet den ammunisjonen fra Federal som er anbefalt her, men det skal eg så fort som mulig.

Med den stiveste fjæren har eg bare testet to typer ammunisjon og der var CCI Stinger Hypervelocety overlegent best. Bort imot 100%.

Når det gjelder å holde sliden tilbake ved tomt magasin er også min pistol slik at det går bra så lenge det tomme magasinet står i, men så snart eg tar det ut for å gjennomføre magasinbytte skal det bare et vindpust til før den spretter frem. Så tror nok ikke det er den forrige eieren som har gjort noe med pistolen din. Dette er noe som irriterer meg en del så eg skal ta den med til en børsemaker for å se om det er noe å gjøre med dette.

Hylsteret eg bruker er et vanlig Glock Safariland (som brukt i Forsvaret), men eg har tilpasset det noe. Siden denne pistolen tydeligvis er litt bredere enn Glock 17 så har eg saget bort nederste del av hylsteret. Dermed klemmer det ikke så hardt rundt fremste del av pistolen. Så har eg skjært til toppen av hylsteret for at det ikke skal komme i konflikt med sikringsfløyene. Tilslutt så skar eg ut et hakk i tommelsikringen for plass til hanen. Vips så funker det som bare det.

Link to comment
Share on other sites

Pussig den sleidestopperen, en kamerat av meg har en ISSC hvor ufrivillig nedspenning ikke skjer, så antagelig er det da ett eller annet feil på våre. Avtrekket mitt er derimot veldig mye bedre enn hans, med så stor forskjell at jeg antok at noen hadde fiflet på dypet av mekanismen på min og eventuellt montert nedspennerfjæren feil (liten, rund tobent fjær som sitter i grepet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Litt snoking på nettet avslører at det er et "kjent" problem med automatisk nedspenning ifb med dropp av magasinet.

 

Det ser ut som Amerikanerene har en fiks på dette, og jeg har akkurat sendt en mail til importøren med ett spørsmål om de kan undersøke hva fiksen består i, og eventuellt fremskaffe deler for å utbedre dette problemet.

 

Jeg har forsåvidt jukset littegrann og har delvis svingt mekanismen ut av rammen for å titte litt på fjær/nedspenner området, uten at jeg finner noe spesielt der, men prøvde å ta fjæren ut av pistolen og da forsvant problemet med nedspenning - jeg har ikke skutt med pistolen slik og har montert fjæren tilbake med automatisk sleidenedspenning igjen, da fjæren helt sikkert er der av en grunn.

 

Har funnet frem krukken med tålmodighet og venter på svar... :D

Link to comment
Share on other sites

Det er en eller annen aluminumslegering i ISSC sleiden, ikke noe sink som i P-22en... :mrgreen: Fikk forøvrig tilbakemelding fra Steenvaag med melding om å komme innom, så var børsemakeren klar til å fikse pistolen. Kommer tilbake med detaljer når jeg har vært der.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Er det noen som har erfaring med disse? Vurderer å bytte Buck Mark,en i en slik.

Har litt blandete erfaringer med 22 pistoler.

 

Er det et bedre alternativ å kjøpe et konverteringssett til Glock,en i stedet?

Regner med at settet er reg.pliktig?

 

 

 

Slått sammen to tråder som omhandler samme tema. G.Larson

Link to comment
Share on other sites

Fattet interresse for denne for noen måneder siden, men så dabbet det av pga. en del dårlig kritikk på utenlandske forum.

Nå er interressen på vei tilbake, men jeg er fremdeles noe skeptisk.

En ting er funksjonerings problemer etc., men annen ting er at de som lager den er saksøkt av Glock, i alle fall i USA:

 

http://www.rfcexpress.com/lawsuit.asp?ID=53423

 

http://www.globalatlanta.com/article/23672/

 

I verste fall kan vel dette stanse produksjonen og at det blir vanskelig med deler og service?

I tillegg ser det ut som at FN Herstal også kome til å saksøke dem for å kopiere FN SCAR uten lisens...

 

Litt OT: Ser at UMAREX (som lager den fryktelige Colt M4 kopien) nå har fått lisens på å lage flere versoner av HK MP5 i 22LR + HK416 med HK logo og det hele. Hva er det som får en kvalitets våpen produsent til å la en slik fabrikant bruke navnet sitt på slikt skrot? (Nå er det jo ikke sikkert at de nye er like dårlige som "Colten", uansett må vi nok se laaangt etter disse).

Link to comment
Share on other sites

Etter hva jeg har lest (har personlig ikke erfaring med hverken ISSC M22 eller Glock .22 kit) så fungerer ISSC M2 bedre enn .22 kit'et. Synd ikke Glock og andre aktører lager seriøse .22LR versjoner av sine mest solgte modeller.

 

Hadde jeg ikke allerede hatt en .22 i dag, ville jeg personlig gått for ISSC'en selv om den har varierende kritikk.

Men jeg kvier meg måt å avhende / plombere den jeg allerede har for å kjøpe en slik.

 

.22'en jeg har nå, er en Beretta M87 Target med demper, som er meget driftsikker, tygger i seg alle typer ammo, og er temmelig presis. Det eneste jeg har å utsette på denne er litt tungt avtrekk, og at den er tungvindt å demontere for velikehold (må bruke umbrako nøkkel). Hadde jeg visst at jeg kunne få like bra samlinger med ISSC'en, og at den er like driftsikker, samt at en kunne få demper / gjenget løp så hadde jeg vurdert å skifte ut Beretta'en. Får se hva de kommende månedene viser. Hadde vert veldig moro å prøve en!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Nå er vel alle halvauto .22 pistoler "blowback" - det vil si at det eneste som låser patronen i kammeret i det det smeller er rekylfjæren. Når man kommer opp i kalibre som 9mm (9 x19) så trenger man i et håndvåpen som regel i tilegg en eller annen form for låsemekanisme fordi en fjær som er sterk nok til å holde våpent låst i skudd øyeblikket ville gjort våpent umulig å opperere / (Slik som å ta ladegrep osv)

 

Tar jeg ikke alt for mye feil, er det vel Stenvaag som har hatt denne .22 glock kopien. Noen stor suksess har den vel neppe blitt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lest... at man kan få den til å virke.

"bra" er et begrep som er fullstendig subjektivt. Hva skal du bruke den til?

Jeg ville (og har valgt) en adskillig dyrer 1911 .22 løsninng for å få trenings utbytte av å bruke .22.

Link to comment
Share on other sites

Browning Buckmark, Ruger MK 2-3 (og muligens MK1) Ruiger 22/45. S&W m41, Hammerlie Exesse...

Det er så mange valg i mellomsjiktet, om du ikke vil ha matchpistol (Da tenger jeg Walther GSP, Pardine, Hämmerlie osv)

Men stalltipset er å unnga pistoler som prøver å være kopier av "kule" grovpistoler.

Link to comment
Share on other sites

Tja, ISSCen fungerer til det bruket den ble anskaffet for.

 

Dog vurderer jeg å kvitte meg med den til fordel for en .22 SW MP.

 

ISSC er akkurat kort nok i skjeftet til at jeg til tider ender opp med blåmerker og klemsår ved hurtige magbytter, men det er nok fordi hendene mine nogenlunde store.

 

Jeg fant forøvrig ett gammelt praktisk hylster i skinn som passer utmerket til pistolen, magasin 3 krangler fremdeles og forsiktet er snudd slik at det er svart side bakover. Utover det gjør den jobben.

 

Som jeg skrev tidligere har jeg ikke hatt noen interesse av å dempe den, og ammotesten ble dyttet ut i det blå, fordi Federalen fungerer som tenkt og jeg har en og annen pakke av dem. Vill gjetting tilsier at den har gått mellom 2-3000 skudd ila perioden. :D

Link to comment
Share on other sites

For all del, jeg har jobbet meg gjennom en del 22 utgaver av tjenestepistoler selv. Og tror jeg er i prosess med å bygge en .22 1911 til trening. Men disse kommer ofte til kort når det skal konkureres med dem (Ikke altid) og min personlige mening er vel at en skytter får mer skyteglede ut av en god 22 pistol, en med en tøff pistol

Link to comment
Share on other sites

Kommer vel litt an på hva definisjonskriteriene er for en "God Pistol".

 

Hvis en putter inn ISSF skyting i valgkriteriene, så kommer en vel til kort med nesten alt som ikke ser ut som noe som har falt ut av en rekvisita bil tilhørende Star Wars, ihvertfall hvis "Hevde seg" er med i kvalifikasjonskriteriene.

 

En av kjepphestene min i all den skrikinga som foregår rundt nybegynnerne og .22 innkjøp, er hensiktsmessigheten av, som nybegynner, å skulle handle det motebevegelsen mener er den ultimate .22 pistolen, akkurat den dagen.

 

Hvem vet hvor lyst og ambisjonsnivået er om 6-12 mnd ??

 

For min del mener jeg at riktig inngangsverdi for nybegynnerene er pistoler på Ruger/Browning/High Standard nivået i kombinasjonen med å putte inn mellomlegget i ett par kasser med .22 ammo, i tillegg til å skyte så mange forskjellige øvelser som de klarer.

 

Fordi da vil de på egen hånd være i stand til å finne ut av hva som er ambisjonsnivået, hvilket øvelser de ønsker å satse på osv og har en mulighet for å kunne stille de riktige spørsmålene når det kommer til anskaffelser, hvis ambisjonsnivået øker.

 

Skulle det da vise seg at baneprogrammene kommer høyt på lista over skyteambisjoner - er tiden kommet til å investere i en Matchpistol. Og når jeg skriver investere, så mener jeg det 15-20K for ett stykk sportsutstyr er mye penger og selvom en kan forvente å få tilbake endel ved salg er det fremdeles en høy iingangsterskel å komme over, for noe så "dustete" som sportsutstyr.

 

Parallellen er blir litt som å skulle kjøpe seg samme sykkel som Thor Hushovd for å delta på "Sykle til jobben Aksjonen". Har du lyst har du selvfølgelig lov, men pengeforskjellen på "Greit Nok" og "Creme de la Creme" kan sikkert brukes mer fornuftig og med større effekt andre steder.

 

For den gjengse pistolskytter (meg selv inkludert) burde ett par joggesko og noen lette vekter inkluderes i større effekt kontoen. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Nå noen år senere, hvordan står det til med denne?

 

Jeg sitter og tygger på førstegangs kjøp selv og det står mellom en Walther SP22 og denne ISSC M22'en.

 

Hovedårsaken for at jeg lener meg mot M22'en er fordi jeg VET at jeg skal ha en Glock 17/34 så snart som økonomien tillater det

og det er forferdelig dårlig med brukte G34 som ikke blir revet bort på minuttet de blir postet virker det som. Like greit å

bli vant til "glock sikte" og den generelle glock følelsen denne vil gi som øving mot en G17 tenker jeg.

 

Har ingen planer om å bli mester skytter og utseende + pris slår lett presisjon og "hva alle andre sier" i mitt hode.

Skyter jo for å ha det gøy, men gøy er så mangt for forskjellige folk kan man si. Å ikke treffe innertieren er ikke noe jeg

tar så tungt på, men for andre så virker det som om det er hele poenget.

 

-Z

Link to comment
Share on other sites

Har ingen planer om å bli mester skytter og utseende + pris slår lett presisjon og "hva alle andre sier" i mitt hode.

Skyter jo for å ha det gøy, men gøy er så mangt for forskjellige folk kan man si. Å ikke treffe innertieren er ikke noe jeg

tar så tungt på, men for andre så virker det som om det er hele poenget.

 

-Z

 

Har vel selv vært der du er(og er det kanskje delvis ennå) ift å kjøpe våpen som hovedsak ser tøffe ut. Du går lett lei av en kult utseende pistol når du har skutt dårlig med den lenge nok. Når det gjelder presisjon har jeg til gode å treffe på en pistol som skyter dårligere enn meg selv, saken er heller den at enkelte pistoler krever vanvittig mye mer trening andre for å oppnå fine samlinger på skiva. De som sier at f.eks p22 er upresis er gjerne de som ikke greier å treffe noe med den. Når du har skutt et par stevner kommer gjerne konkuranseinstinktet og da har lekepistolene en lei tendens til å bli liggende i skapet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri hatt konkuranseinstinkt dog. For meg har det alltid handlet om opplevelsen, ikke om å vinne eller å tape. Noe som har irritert MANGE som jeg har vært med

hva enn det nå gjelder som f.eks spill som har PvP fokus og andre ting.

Link to comment
Share on other sites

Han var på ferie men skulle være hjemme snart, har fått svar på epost som sagt om at han kan ta den inn men har ikke fått noen pris antydning enda.

 

Lager ett nytt svar i denne posten når jeg får pris.

 

*Edit* Fikk ett knall tilbud av en kamerat som jeg slo til på. Stenvaag kunne levere en M22 på 4-6 uker men vi kom aldri så langt som til pris.

 

-Z

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da blir jeg med i denne ekslusive klubben!

 

Plukket den opp for ca 5 minutter siden så jeg skal gå igjennom og sjekke smørning osv.

20140705_142047.jpg

 

Etter 3 timer på klubben så er jeg ganske fornøyd.

 

Hadde litt matings feil i begynnelsen med CCI Standard, men den er og ganske skitten så det blir el royale treatment

hjemme nå så får vi se på mandag.

 

Må stramme opp fjera på slide release da den slipper seg ned om man bare dulter i våpenet.

 

Traff rimelig bra etter jeg skifta fremsikte og justerte bak.

Link to comment
Share on other sites

Etter 7 timer på banen og litt pussing har ting ordnet seg, den krangler ikke lengre på mating og altutenom

problemet med slide-release er ordnet.

 

Har prøvd å pusse de aktuelle delene uten at det har noe effekt og jeg kan ikke bruke våpenet sammen med andre

på trening sålenge det slår seg ned ved en svak bris.

 

Har sendt epost til ISSC og spurt om erstatnings fjær til den så får vi se. Har ikke funnet noe manual på hvordan jeg skal komme

såpass dypt inn i våpenet som til fjæren under slide-release så igjenn får vi se hva ISSC sier.

 

Om ikke så kan jeg vell altids bøye selve slide-catcher stangen slik at den peker mer opp mot punktet den tar stopper sleiden.

 

-Z

Link to comment
Share on other sites

Den metoden som blir innprentet i militæret (og flere politiskoler) i USA er at man trekker sleiden tilbake i samme bevegelse som man setter inn nytt magasin.

 

Altså mens handa beveges oppover for å sette i nytt magasin så istedenfor å stoppe så fortsetter man og tar tak i sleiden og drar bak så slipp og før handa tilbake til grepet.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, akkurat det jeg tenkte på. Gjør det selv uansett hva jeg skyter av håndvåpen (utenom matchvåpen uten utvendig sleide, selvsagt).

 

Glocken ble jo lagd for å lades slik av en viss herr Gaston, og tidligere Glocker fikk problemer med at folk trykket ned varsleren (heller enn å dra og slippe), og dermed ble den slipt ned etterhvert. Derfor ville den bli rundet ned og fungere heller dårlig - inntil den rett og slett ikke fungerer lengre. Det har kanskje skjedd med denne ISSCen også?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 3 weeks later...

Har ikke vært i aktivtet her på ett par-tre år så jeg ble litt overrasket over at det fremdeles var liv i tråden... :mrgreen:

 

Jeg endte opp med å bytte ISSCen i en SW MP-22. Jeg har relativt svære labber og ved to håndsskyting ble grepet på ISSCen såpass lite at jeg presset på magasinet og fikk endeløse rekker med feilfunksjoneringer, tatt i betraktning at ISSCen ble anskaffet som "understudy" for Glock og dynamisk trening ble det litt dumt i lengden.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke hatt noe problem med tohåndsgrep selv, og våpenet gjorde sitt for å forberede meg på en Glock 34 så jeg personlig er fornøyd.

 

Selfølgelig er det ikke noe topp presisjons våpen så jeg beholder det kun for å hygge meg når jeg drar med nybegynnere på banen for å vise dem sporten.

 

-Z

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...