Jump to content

lyddemper til 222.


wattis

Recommended Posts

hei.

 

Jeg tenker å skaffe meg en lydemper til min 222. og da lurer jeg på hvem jeg skal velge.

er det demper til 30. kaliber som passer?

hvem demper godt? vill ha den nesten lydløs. men ikke så veldig mye dyrere enn 3500 kr.

og hvilken gjenger skal jeg velge? kan jeg velge hvem som helst? eller har det noe å si hvor tykk pipa på rifla mi er?

 

 

Takker for svar!

 

/Watterun

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Bruker en A-Teck TMM5, på min Tikka T3 i 222Rem og er meget fornøyd.

Det er vel demper for minste kalibergruppe du skal ha!

Den går vel opp til og med 6mm, så vidt jeg husker.

 

Lykke til, det er gøy å skyte småkaliber med demper (nabo'n våkner ikke når du skyter rev fra stuevinduet :wink: ).

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

ser ut som det er hausken det går i :) så blir nok en fra dem. men ingen som veit noe om gjenge typer a? eller om det er samme hvem gjenger jeg velger? :S

 

Takker så mye for svar :)

 

 

 

Jeg har en A-Tec TMM-4 på min Baikal i dette kaliberet. Smeller ca som en .22lr, kanskje til og med litt mindre enn den. Er meget fornøyd med den iallefall.

 

Kostet meg ca 2200,- ferdig montert gjennom Super-G...

 

hvor hvor? super g-sport?

 

 

/wattis

Link to comment
Share on other sites

jeg skal montere demper på rifla mi i morgen, en vixen i 222, demperen er 35mm i diameter, samt 4 cm kortere enn en standard hausken demper (korta inn 2cm i fram og bakenden). en kjenning som har laget den, kommer med bilder så fort den er montert :)

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...

Nei forklarte meg dårlig gjengingå er 1/2 toms 20 måtte vera da sa børsemakaren pga at løpet blei for tynt til at eg kunne ha noke ant siå eg skulle ha såpass långt løp. Tenkte eg måtte skriva da her så eg ikkje blei andbefalt dempar som ikkje har denne gjenginga, viss da er mulig. Stødtbunn er vel enden av sluttstykke kan eg tenka meg, isåfall er da enklast å måla med ein pussestokk vil eg tru. Men nok om da, er på jakt etter erfaringa andgåande dempar til 222 med 1/2 toms 20 gjenging.

Link to comment
Share on other sites

@can Du har altså gjenget løpet 1/2-20 alt og lurer på hvilke demper du skal bruke stemmer det? Du sier du har langt løp, da hadde jeg valgt en liten og lett demper som bygger inn på løpet. Hvis ikke kan børsa bli veldig lang og frem tung :) Hvilke demper du velger spiller ikke store rollen slike små patroner dempes godt uansett pga lite krutt. Finn en demper med MAX 6(dette er max diameter på kule anbefalt i den typen demper) :D

Link to comment
Share on other sites

Ser når eg søke at a tec wave er ein dempar til salongrifla. Kulå har vel lik diameter men er da trygt og hensiktsmessige å bruka? Var veldig lett iverfall, demparen.  No snakke eg om riflå, den er temmelig lett så eg veit ikkje kor godt ho egne seg til jaktfelt iverfall ikkje ståande. Ser for meg mest trening sittande samt noken skot på jakt.

Edited by can
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, can skrev:

Trur eg har misforstått litt her. Trudde at hausken mini md 35 var berekna til 222 og liknande eg er ikkje så inne på detta med lydempara. Ser no at da og er ein salongrifledempar, utifrå da eg kan sjå.

Etter å ikke ha funnet svaret på hva Hausken MD35 er beregnet på å tåle, sendte jeg mail til Hausken. (Jeg har lett rifle i 22-250, den hissigste av standard cal .22 patroner) 

 

Spørsmålet var altså om Hausken MD35 tåler min 22-250 med kort løp. Svaret fra Hausken var ja. Så da tåler den vertfall .222 og. 223. Men om den demper noe særlig godt, er en annen sak. 

Link to comment
Share on other sites

Hadde Hausken mini og etter hvert en Sonic 35 på Fox'en jeg i sin tid hadde. Var 50 cm løp på denne. Sonicdemperen denpet betydelig bedre og ga mindre forskjell i treffpunkt uten demperen på. Måtte utvide plastringen bak på demperen for å få den på, men med fil gikk det greit. 

 

Det var for øvrig 1/2×20UNF på min og.

 

Idag har jeg en annen .222. Der bruker jeg en Hausken JD228 for .308. Ikke optimalt, men billigst. Fikk gjenget den im fra 5/8×24 til 14:1, som X-Bolt .308'en jeg har. Da bruker jeg samme demper på begge. Bør vel kjøpe egen demper til 222'en etter hvert, med 6 mm hull i stedet for 8 mm. Er usikker på hvor stor forskjellen er og om det er verdt å koste på egen til småtten.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Er vel muligens Hausken MD35? 

TE-Titan har en veldig lett demper, mulig den er lettere. Svemko er også på tur med en ny demper, Nano, som nok blir veldig lett. Usikker på hva f.eks a-tec har..

Edited by FreeSkier
Skriveleifer
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...