Jump to content

hvor mange cm er ett klikk ?


Lasse

Recommended Posts

Sitter å plundrer litt med en kulebanetabell å lurer på hvor mange cm ett klikk er på 100m Nøyaktig, får enten 6,3mm eller 7,3mm.. kikkerten min er en zeiss 6,5-20x50 dær klikkene er 1/4" på 100 Yards...

Kan noen kloke hoder Hjelpe mitt forvirrede?

Link to comment
Share on other sites

Vell, jeg har altid trodd at i kikkertsammenheng så skal 1/4" leses som 1/4bueminutt. Altså (1/60 grad)/4. Legger man dette til grunn så blir 1/4" 7,3mm på 100m. Dette stemmer forøvrig veldig bra med de kikkertene jeg har prøvd.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Vell, jeg har altid trodd at i kikkertsammenheng så skal 1/4" leses som 1/4bueminutt. Altså (1/60 grad)/4. Legger man dette til grunn så blir 1/4" 7,3mm på 100m. Dette stemmer forøvrig veldig bra med de kikkertene jeg har prøvd.

 

mvh

Oddvar

Der lærte jeg noe :D jeg brukte bare en omregningstabell for amerikanske tommer.

Du har nok rett her. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Hehehe, sorry at jeg ler litt , men skyter du virkelig så godt at du ser om det er 0.36 mm forskjell på klikkene?

 

Hva tror du dette utgjør når du kommer langt utover.... Så ja, det betyr noe!

 

 

Forøvrig, hvis du bruker PCB programmet, så vil du se at PCB bruker 1/4" klikk som 7,3mm @ 100meter

Link to comment
Share on other sites

Hehehe, sorry at jeg ler litt , men skyter du virkelig så godt at du ser om det er 0.36 mm forskjell på klikkene?

Jeg har skutt og skrudd for å teste hvor mye et klikk utgjør. Skrur du mange nok klikk blir forskjellen målbar. Men jeg tar poenget, for de fleste/alle praktiske formål holder det å bruke 7mm som klikkverdi.

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Nei, det er ikke helt likt. Det finnes en lang tråd om dette:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=43&t=389

 

jeg har altid trodd at i kikkertsammenheng så skal 1/4" leses som 1/4bueminutt.
I såfall skulle det vært skrevet med en enkel "fnutt" Som i:

 

23°14'35"

 

23 grader 14 minutter og 35 sekunder. Det er kanskje på tide å begynne å kalle det 15 SOA?

 

 

(Dobbelfnutt på sekundene fordi det kommer av annen oppdelingsgrad)

Link to comment
Share on other sites

@Poacher; Siden du ikke tok den; jeg kommenterte 6.94mm vs 7.30mm på 100 meter og antok i farta

at Oddvar kunne skille på om et knepp var 6.94mm eller 7.30mm på 100 meter på bakgrunn av treffpunkt på det holdet.

 

Vet da selvfølgelig hvordan slikt spiller inn på langt hold, jeg er da ikke helt idiot!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Om du skal skyte langhold mener jeg at du bør teste i praksis hvor mye et klikk utgjør.

Måten å gjøre dette på er å ta feks 10, 20, 30 klikk til en side og måle. Og så gjøre det samme i høyde. Et annet godt råd er å teste repeterbarhet. Da er firkanttesten en fin ting.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...