Jump to content

spm til kombijegere


steffen

Recommended Posts

For meg er kombien en rådyr og revebørse, med noen turer på toppjakt.

Jeg tror ikke jeg ville satset på å la en kombi være det eneste våpenet. For meg er kombien en tilleggsbørse, muligens en drilling kunne fungert som primær våpen. Hvis du kun skal jakte småvilt med kombien, og har planer om å benytte den som hovedvåpen, ville jeg vurdert en drilling hvis jeg var deg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg velger å ta med meg kombinasjonsvåpen oftere og oftere. Bare jeg har en ørliten sjangs for at jeg vil trenge hagle på riflejakt, eller rifle på haglejakt, blir et kombinasjonsvåpen med.

 

Etter at jeg monterte et ekstra sikte, egnet for postering, på kombien, blir nok den ofte med i bukkejakta også.

Link to comment
Share on other sites

Kombien er mitt desidert mest brukte våpen til jakt. Har en valmet i 12/70-222rem. Dersom riflekaliberet kunne brukes på storvilt ville den alltid vert med. Har ikke lykkes å få tak i kombiløp større en 222rem til min Valmet 212. Dersom man også har et dobbelriflaløp burde kombien dekke det aller meste av jakt og jaktformer. Jeg har lett aktivt etter slike løp i mange år, så sitter det der noen med løp eller tips så send PM :wink:

 

Sling

 

Edit: Glemte å si at jeg har dobbelt hagleløp til denne hagla. Det blir brukt etter rype++ Bytter til kombiløpet etter behov. Tar ikke rare plassen i sekken :wink:

Link to comment
Share on other sites

K.........Jeg har lett aktivt etter slike løp i mange år, så sitter det der noen med løp eller tips så send PM

 

Du kan jo høre med interarms http://www.interarms.no/spesial.htm

De har en brukt Valmet 212 kombi kal 12/70 -308W + ekstra haglløp 12/70 F.cyl og 1/2 boring til 7000,-

Kanskje får du kjøpt kombiløpet. Eller kjøpe hele settet og selge hagla....

 

Davy

Link to comment
Share on other sites

Hallo Davy. Takker for tipset. Har vist om den hagla en stund. Og tengt i samme bane som forslaget ditt. problemet der er at haglebiten ikke er av den beste for å si det slik. Kombiløpet vil han ikke selge seperat. I tilleg har jeg både hagle med en avtrekker og kombi med to avtrekk. Det begynner å bli litt for mye av alt viss jeg må kjøpe det slik hver gang :roll:

 

Heller nå mot å selge det jeg har og kjøpe nyere modell der det er lettere å få tak i løp. Takker ellers for tipset Davy :D

 

sling

Link to comment
Share on other sites

Hmm, det var litt av en kabal. :D

 

Jeg har endt opp med en Brno ZH304 i kaliber 12/7x57R. Kjøpte hagleløp til den i Sverige. Veldig fornøyd med den.

 

Har letet etter dobbelt rifleløp, men finner bare komplette våpen. Var i kontakt med en i Danmark som både hadde hagleløp og dobbelt rifleløp, men han ville ikke splitte våpnet.

Vet ikke om jeg har bruk for det, men det hadde vært kjekt/artig å hatt det....

Det er iallefall ikke vanskelig å få tak i kombiløp 12/5,6X52R (ZH305). Vi får se.....

 

Lykke til videre med din søken evnt. nyinvestering. :)

 

Davy

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

For min del er det kombien som blir med på tur 97% av gangene...

Det er en Sabatti i 12/76 og 7x57R med en Meopta 1-4x22 med knall presisjon, siktet og avtrekket tatt i betraktning.

 

Jeg er av den oppfating at kombi/drilling absolutt har livets rett.

Skal dog selge både kombien + andre for å finansiere drilling, gleder meg som en unge :D

Link to comment
Share on other sites

Kombi'n blir et 'spesialvåpen' for meg. Jeg bruker den til hundejakt primært etter rådyr, men også mange rever og harer har falt for den. Brukte åpne sikter, men nå har jeg kjøpt en Aimpoint Micro, og har treneskutt 60 skudd med den på jaktfeltfigurer på hold opptil 150 meter, og syns den er imponerende god

Link to comment
Share on other sites

Hadde kombi (Zoli 12/76 - .222 Rem) inntil i høst, og denne var ofte med på jakt i stedet for hagla. Skjøt rett og slett bedre på leirduer med denne enn hagla. Meningen med å kjøpe børsa var å jakte rådyr, bever og fugl. Så kom i grunn nedturene. Ikke var det mulig å få tak i rådyr uten å reise land og strand rundt, bever ble ikke så aktuelt da jeg har lest at hagle ikke er så ideelt på bever (er visst ofte skadeskyting har jeg lest), og riflejakt på fugl var så klart ikke lov i områdene jeg jaktet i. Endte dermed med salg for å finansiere småviltrifle i stedet.

 

Men, så, fikk jeg leid meg hytte i et område der det også er lov med toppjakt... Så nå savner jeg liksågodt kombien! Rakk et par turer på slutten av sesongen, og da bar jeg både hagle og rifle. Akk så tungvindt!

 

Det fine med kombi er at man har både rifle og hagle. Ser ingen problem med ett hagleløp da en sjelden rekker to skudd på fugl i skogen. I hvert fall gjelder det meg. Kan faktisk ikke huske at jeg noensinne har truffet på skudd nr to heller, om jeg har bommet på førsteskuddet.

 

Hadde jeg hatt råd til både kombi med .222 Rem og rifle i .222 Rem, ja da hadde jeg beholdt kombien! :)

Link to comment
Share on other sites

Kombien er absolutt førstevalget til jakt, då er eg liksom forberedt på det meste. (har bl. a. skote bortimot 200 hjortar med den) Men eg har og ei dobbelrifle som eg brukar ein del. Det er "brytevåpen" som er jaktvåpen for meg. (men smaken er som baken.....)

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker hagla mest.

Kombien med 1-4x24 kikkertsikte bruker jeg på rådyrjakt og noen av turene på fjellrypejakt. Tar den med noen ganger på harejakt og, men det er mest av sentimentale grunner.

Hagla bruker jeg på skogsfugl, lirype, hare, kråkefugl, sjøfugl, og de fleste turene etter fjellrype.

Rifla med 2,5-10x50 bruker jeg på rev, rådyrbukk og litt på kråkefugl. Mest på grunn av kikkertsiktet og mulighet for tofot.

 

Her i lavlandet på sørlandet er skogene stort sett veldig tette. Mulig kombien ville blitt brukt mer om jeg jakta skogsfugl og hare i åpnere tereng.

 

Rifleløpet i kombien min er 7x57R. Har ikke brukt den på storviltjakt, og har ikke planer om det heller, men en må jo være optimistisk.

Link to comment
Share on other sites

. Kombi er å blir mitt mest brukte våpen.

 

har hatt ein tikka 412 i 12,76 å 308. kjempebørse.. billige å knallbra. fritliggene pipe har di også.

 

men nå har jeg kjøpt ein blaser bb97 lux. i 12,76 å 7*57R .. å er kjempe fornøyd.

 

buker den mest på rådyrjakt å rev. frittliggenede pipe. genialt oppspenner.

 

å fin montasje. den er toppet med en s&b 1-4*25 med lys.

 

bruker kombi på kombijakt. hvor vi jakter rådyr å hjort å storful.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Etter at jeg kjøpte drilling (brukt) for 10 år siden er det nok flere våpen som har fått samle støv i våpenskapet ja..

Den ene hagla solgte jeg, den andre fikk søskenbarnet mitt da hun tok jegerprøven, og det lange pumpeverket har vel ikke sett dagslys på flere år nå.

Småviltriflene...de er med til skytebanen for storviltprøven.

Huff, selv storviltriflene har fått lite driftstid de siste årene, ser jo ut som jeg bruker drillingen til omtrent alt her..jaja.. :)

Link to comment
Share on other sites

Enkelt sagt har drillingen blitt hagla mi. Bruker den nå til all haglejakt.. Tidligere hadde jeg fire forskjellige hagler og byttet litt på fra tur til tur. Skyter bedre nå, da et våpen brukes til alt.. :)

Noen egen småviltrifle (med unntak av .22) har jeg faktisk aldri hatt..

Link to comment
Share on other sites

Det er en del jeg ikke bruker drilling til. Bukkejakta stort sett. Hender den blir med dersom jeg skal rett på duetrekk. Tidligjakta etter rype. Alt av sjøfugljakt, ellers blir det nok rustbombe :shock: Ren elgjakt. Ville ikke hatt den med på reinsdyrjakt heller, skjønt det har jeg ikke jaktet på lenge. Skal på villsvinjakt igjen til høsten, både drevjakt og vakjakt, og jeg synes ikke drillingen er ideell til det heller. Ser ikke behovet for kombi når jeg skal skyte bever heller.

Jeg bruker drilling på rådyrjakt, og på kombinertjakt. Jeg har skutt tiur under hjortejakt, og plukket hare på langt hold under vinterjakt etter rype.

Link to comment
Share on other sites

412'en min i 12/76 og 222 er mitt favorittvåpen. Leser og ler rått og høyt når folk klager på vekta på denne. Klarer man ikke dra på børsa, kan man likegodt være hjemme! Jeg har aldri lagt merke til at den er spesielt tung..

 

Jeg skyter fenomenalt godt med denne både med og uten kikkert. Hadde følt meg naken uten kombien...

 

Jeg bruker kombien til all jakt der kalibrene er tillatt. Kommer også til å investere i et dobbelt hagleløp og et nytt kombiløp med 7x57r rifleløp.

 

Varmskyting er ikke noe problem med disse.

 

Andre fordeler med 412/512:

 

-God plass til fingre på avtrekker, selv med jakthandsker

 

-Et utall av kalibre å velge i

 

-17 forskjellige løp å velge i

 

-Svært solid og god garranti

 

-Importør har god service

 

- Forskjefte og kolbe kan byttes. man kan også velge flere ting her

 

- Kan også fås med enkel avtrekker. Går greit å bytte selv og med litt kunnskap bytter du kjapt fra enkelavtrekker ( som du brukt etter gåsa) og til dobbelavtrekker (til rådyrjakt med hund).

Link to comment
Share on other sites

Kombivåpen er gøy. Hatt både kombi og drilling.

Blir nok mest sannsynelig ny kombi, med ekstra løpssett i hagle. Heller litt mot kaliber 20, da jeg i motsetning til Erikr ikke liker tunge våpen, blir for mye å drasse på, på lengre turer, i hvertfall om man skal ha med et ekstra løpssett.

Et lett våpen blir og lettere å bære med kikkerten på en et tyngre våpen, om man vil ha kikkerten på hele tiden.

Link to comment
Share on other sites

Hagla er aldri i bruk lenger etter jeg fikk drilling. Bruker rifla på bukkejakt og elg/hjort/ rådyrjakt. Når jeg hadde kombi ble hagla brukt betraktelig mer. Ett hagleløp ble for lite på fuglejakt for min del.( blir en del hull i lufta når jeg er på fuglejakt :( )

Jeg er også opptatt av vekta på drillingen, mest med tanke på fluktegenskapene. Jeg valgte heller vekk muligheten for å skyte stål for å få en lett børse med duralkasse. Drillingen veier betydelig mindre en finnclassicen jeg hadde før.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...