Jump to content

Bør jakthunder på utstilling?


Ranger

Bør jakthunder på utstilling?  

120 members have voted

  1. 1. Bør jakthunder på utstilling?

    • Det er viktig for å bedømme hundens anatomi
      71
    • Det har mindre betydning, bare bikkja jager
      26
    • Utstillinger er noe fjas og show
      24


Recommended Posts

Motsvaret til den tråden/avstemmingen om jaktprøvepremiering.

 

Bør jakthunder stilles på utstilling? Hva med jakthunder man ønsker å avle på? Er utstilling noe herk? Se alternativer i avstemming.

 

NB: De fleste raser må ha visse resultater på utstilling for å kunne bli Jaktchampioner.

 

Kjør debatt i ryddige former her også. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er man opptatt av jaktprøver må jo bikkja se sånn nogen lunde ut i forhold til rase standard, så man minst får bedømming tilsvarende krav for å stille til jaktprøve. På utstilling er det jo også litt bingo, hva man får av bedømming har jeg erfart.

Link to comment
Share on other sites

Ja, er enig i at dommerens skjønn kan variere fra dommer til dommer, men også dagsformen til bikkja. Bikkja bedømmes jo som den er der og da. Noen hunder kan variere fra 1. premie med Cert og hele rekka, mens en annen dommer mener det er en 2. premiehund. Det blir stort sprik ja. Men stiller man hunden på tilstrekkelig antall utstillinger så får man likevel en grei indikasjon.

Link to comment
Share on other sites

Er man opptatt av jaktprøver må jo bikkja se sånn nogen lunde ut i forhold til rase standard, så man minst får bedømming tilsvarende krav for å stille til jaktprøve.

 

Enda viktigere er det å få en bedømmelse på at hunden er anatomisk korrekt. Et bra kryss (for eksempel) vil ha stor betydning for hvordan hunden beveger seg, som igjen vil gjøre en hund mer effektiv ute i felten - så i mine øyne har en utstilling sin misjon i avlsarbeidet. Men så lenge man avler på jaktegenskaper og helse først og fremst så blir jo utstillingsdelen mer enn "korreksjonsfaktor" og eventuell konkurranse enn noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Det man burde ha gjort er å adoptere måten enkelte jagende hunderaser blir bedømt i statene

 

Dersom hunden går jaktprøven slik at den kan premieres blir hunden som en avsluttning på prøven stilt for 2 eksteriørdommere

 

hunden blir bedømt om den holder rasekravene eller ikke, er den ikke innom normene for rasen får den heller ikke jaktprøvepremiering

Enkelt og greit er den jaktpremiert holder den også rasestandard.

Link to comment
Share on other sites

De bør på utstilling hvis de skal brukes i avl. Ellers spiller det vel ingen rolle hvis det ikke er et ønske fra oppdretter.

Eller som nevnt over, hvis du "går" for et jaktchampionat, så må du ha en utstillingspremiert hund. Som regel er det minst en 2.premie. (blå sløyfe) som betyr at det er en god representant for rasen. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener mye det samme som mange andre her i tråden - viktig med utstilling om hunden skal brukes i avl. Om den går til første eller andrepremie har ikke så mye å si, men eventuelle "defekter" i eksteriøret lukes bort, og man unngår at rasene skakkjøres.

 

Men selvfølgelig bør dette også stå sammen med et jaktprøveresultat. Om jeg kjenner godt til rasen og begge foreldres prestasjoner i skogen, ville jeg kunne gi blanke i hva de har prestert på papiret, men om man skal kjøpe valp av ukjente synes jeg det er viktig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at viss man avler utelukkende på jaktegenskaper vil man automatisk fremme god anatomi som gagner hundens funksjonalitet. Utstilling for jakthunder skulle maksimalt hatt to grader av bedømning: godkjent og ikke godkjent. Det er jo en utrolig mengde av både jakt og bruksraser som er ødelagt i utstillingsringen!

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke enig med deg tulling, det blir ikke nøyaktig nok vurdering. Skjønner imidlertid tankegangen om jakthundraser som er blitt ødelagt i utstillingsringen, men da har man på et visst stadium gitt slipp på rasestandarden, ukjent av hvilken grunn.

Link to comment
Share on other sites

Utstilling for jakthunder skulle maksimalt hatt to grader av bedømning: godkjent og ikke godkjent.

 

Tilbøyelig til å være enig, og det er jo gjerne det som er tilfelle i dag også egentlig - blå sløyfe er som regel bra nok, en enhver hund som er rimelig innenfor standarden og er "vandt med å gå i bånd" bør det ikke være noen umulighet å få til en 2. premie. Innen visse raser kreves 3. premie for å få stille på jaktprøve, jeg finner også det greit da det er - som du sier - godkjent, men ingenting mer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener absolutt at jakthunder bør på utstilling, av de samme grunnene som er nevnt lenger opp i tråden. Dermed mener jeg også at det er viktig at gode jakthunder har mulighet til å nå opp på utstillinger, og at en ikke framelsker spesielle show-varianter som premieres høyt på bekostning av jaktegenskaper.

 

For jakthundraser er det utrolig viktig å kreve jaktpremiering for å oppnå utstillingschampionat. Den veien som FCI har slått inn på, hvor de har åpnet for muligheten til å oppnå UCH uten jaktpremiering, men med ekstra cert, er helt feil. Det vil føre til at enda flere raser vil bli delt i en bruksvariant og en utstillingsvariant, noe som kan være katastrofalt, spesielt for mindre raser.

Link to comment
Share on other sites

Tulling! Helt enig! :wink:

 

Jeg er ikke den som renner idiot på utstillinger med mine hunder, men det har hendt jeg har vert innom noen ganger.

Siste gang jeg var innom ble jeg enda mer sikker på at dette ikke er tingen for meg... :evil:

Ble leksa opp av en jentunge om hvordan hunden skulle bevege seg i ringen, og med ett halsbånd som minte mer om ei wiresag skulle jeg løpe rundt der å tvinge hunden til å heve hodet... :shock:

Hva i svarte H..... har dette for seg med jakthunder, ja og andre raser med...?

Heldigvis kjenner jeg såpass mange "jegere" med dyktige jakthunder at disse utstillingshundene skygger jeg glatt unna når det er tid for ny hund.

 

Det er sikkert mange bra hunder som er med på utstillinger, bevares! men det er ingen fasit på gode jakthunder!

Link to comment
Share on other sites

Jeg valgte det første valget, men du skulle hatt med flere valgalternativ.

F.eks en kombinasjon av første og siste.

 

"Det er viktig å få bedømt hundens anatomi, men desverre har utstillingensbransjen utviklet seg til show og fjaseri"

 

Som andre har nevt, det blir fort en "utstillingsvariant" som er stor og kraftig og en brukshundvariant, som er lett og ledig...

Link to comment
Share on other sites

Egil; utstilling er IKKE et fesjå! :wink: Selv om det kan virke sånn utad. Jeg kan forstå at man har hatt en dårlig opplevelse hvis man ikke har satt seg inn i hvordan en utstilling foregår, hvordan man skal "handle" bikkja, og ikke minst hvis man får en dårlig premiering.

 

Utstilling er en vurdering av anatomien til bikkja i henhold til rasestandard, for å vurdere om hunden er bygd for å klare de oppgaver den skal settes til (jakt), og som en pekepinn på om hunden sånn sett er god nok til å settes i avl.

 

Vil man ikke avle på hunden, ei heller stille på jaktprøver, så kan man seff drite i utstilling. Jeg tror likevel folk er glad for at andre stiller hunder på utstilling, kjøper du en valp av godt meritterte linjer, eller får en god premiering sjøl på den, så vet du at forutsetningene for mange og lange økter uten slitasjeskader og tidlig alderdom er til stede for bikkja di.

 

 

 

2. premie er forøvrig for de aller fleste en mer enn god nok premiering for å sette en hund i avl, selv om den ikke er helt på topp. Det viser også kriteriet for å oppnå 2. premie:

 

"Hund av god type og bygning, hvis eksteriørfeil ikke er mer fremtredende enn at den kan sies å være en god representant for sin rase."

 

Den er altså en god representant for sin rase.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Foxterrier; ja det har vel dessverre blitt et problem for din rase. Som Hoffvoff påpeker så er det et faresignal at FCI har laget et smutthull unna jaktpremieringer også på andre raser, ved at de kan bli UCH uten å ha oppnådd noe på jaktprøve.

 

Men enn så lenge kjemper NKK imot, og la oss håpe at ikke flere av våre jakthundraser blir offer for show og fjaseri.

Link to comment
Share on other sites

Ja dessverre, Foxterrier... Jeg har ikke oversikt, men vi jakthundfolk må motvirke dette ved å stille bikkjene våre på utstilling OG jaktprøver.

 

Tillegg til svaret på det Egil skrev:

Ved å "skygge unna" alt som har med utstillingshunder å gjøre når du velger valp, så kan du:

1. Risikere å få en hund med så anatomiske feil at den ikke klarer å jage, eller blir ødelagt i for ung alder.

2. Oppmuntre til useriøs avl, ved å kjøpe valper av folk som driter i hvordan hunden er bygd, bare de får solgt valper.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke enig med deg tulling, det blir ikke nøyaktig nok vurdering. Skjønner imidlertid tankegangen om jakthundraser som er blitt ødelagt i utstillingsringen, men da har man på et visst stadium gitt slipp på rasestandarden, ukjent av hvilken grunn.

Har en følelse av at en del rasestandarder kan leses med litt vel forskjellige briller :?

Du har jo selv sett min beagle på 38 cm bli bedømt - Max hight.

Også har man jo nå i min rases hjemland, England. Eksempler på Beagle på over 41 cm som får 1 pr.

Avler man på slike individer så kan det fort bli trøbbel når det skal jaktes rådyr, og bikkja er ulovlig stor.

Dette med store showhunder ser jeg også som et problem jaktmessig. Hvem holder flere dager i strekk

i skogen best, en diger sprinter eller en slank langdistanseløper :?:

Men ja, brukes utstillinger til det de er ment å brukes til, så bør man da stille, iallefall hvis den skal brukes i avl :)

Link to comment
Share on other sites

Utstilling er ok, nødvendig og gørr kjedelig.

Må ærlig innrømme at jeg ikke driver med trening for å få bikkja til å gå pent, noe som kommenteres om igjen og om igjen de få gangene jeg har stilt en hund.

 

Skulle heller ønske at man kunne gå en jaktprøve uten en utstilling. Hadde nok fått med noen fler da, men at hunder som skal brukes i avl SKAL ha et dokument som viser at den er anatomisk korrekte, er en selvfølge.

 

Er kravet at rasen skal ha en 2 på utstilling for å godkjennes i avl, og hunden får en 3, ja da må man true seg i vei på enda en utstilling, noe som ikke er særlig heftig for en som skyr den slags tilstelninger.

Link to comment
Share on other sites

Ranger, en rasestandard "gis ikke slipp på" men når mange nok påvirkes av gjeldende mote så tolkes rasestandarden etter disse motene og over tid får vi usunne raser som f.eks schæfer. Om vi ikke hadde gradering på utstillingene men skildte mellom rasetypisk og ikke rasetypisk ville vi ikke risikere at meneskets forfengelighet over tid forandrer utseendet på en rase og i værste fall ender opp med individer som ikke innehar de opprinnelige egenskaper. Viss vi fokuserte mere på jakt og jaktegenskaper hvordan i h.... kan du da mene at det ble lettere å drive useriøst? useriøst er useriøst enten vi blander inn utstilling eller ei? og det er da enormt mye useriøs avl nå også.

Og hvordan anatomien skal kunne bli mere feil ved å bruke hunder som fungerer på jakt skjønner ikke jeg. Man skal da ikke avle på individer med arvbare defekter fordi om man gjør bedømningen på utstilling enklere. Man kunne ha rasemønstringer der man lugget ut individer med klare defekter.

 

Nei, jeg vil tru at man får sunnere og bedre raser viss utstillinghysteriet tones ned.

Link to comment
Share on other sites

Tillegg til svaret på det Egil skrev:

Ved å "skygge unna" alt som har med utstillingshunder å gjøre når du velger valp, så kan du:

1. Risikere å få en hund med så anatomiske feil at den ikke klarer å jage, eller blir ødelagt i for ung alder.

2. Du oppmuntrer til useriøs avl, ved å kjøpe valper av folk som driter i hvordan hunden er bygd, bare de får solgt valper.

Men Ranger da!... :roll:

Jeg velger ikke bort hunder som gjør det bra på utstilling, men dette alene er intetsigende.

Hunder som funker godt på jakt går foran, uansett om de er utstillingschampion eller ikke.

 

Jeg kan ta ett eks.

Elvis, dachsen min. Denne venta jeg i to år på å få.

Hadde sett denne kombinasjonen på jakt tidligere, og begge foreldra var championer på jaktprøve.

At de hadde 1. og cert på utstilling var mindre viktig for meg da jeg skulle ha en bra jakthund.

 

Forøvrig... Elvis har ikke vert på utstilling da han hadde en fargefeil på nesa... Men trur du han hadde dårligere luktesans for det... :lol:

Utstillingshysteri!

 

Så kan jeg ta østlaikaen min Odin.

Første utstilling: 3. premie.

Andre utstilling: 2. premie.

Tredje utstilling: 1. premie. CK og best i rasen...

Fjerde utstilling: 1. premie...

 

Jaktprøve: 3 premie på elg.

 

Denne hunden er det skutt MYE elg for...

Hva sier premiene på utstilling?... Ikke en dritt!

 

Ranger! du misforstår meg en smule når du lister opp pungtene dine her!

Link to comment
Share on other sites

Den er grei Egil, ser poenget ditt! :) Jeg ville selvfølgelig heller ikke valgt hund etter linjer som kun har gjort det bra på utstilling, det er ikke det jeg mener, det jaktlige er viktigst. Dessuten var de to punktene mine mer på generell basis for å belyse useriøs avl, jeg burde formulert meg noe annerledes enn å sikte direkte til deg.

 

Til tullings svar:

Men hvor mener du man skal sette skillet på rasetypisk og ikke rasetypisk da? Jeg synes det fungerer greit som det er i dag, ved å skille de som er ekstra bra fra de som er bra nok, og de som ikke holder standard, om du forstår.

 

Forøvrig er det greit å ha meninger og å være uenig. :D

 

Jeg har ikke sagt at det blir feil å fokusere på jaktegenskaper kontra utstilling, jeg har sagt at det blir feil å drite i utstilling når det handler om avl. Hvis hver mann på sitt tun skulle overta alt som handler om vurdering av bikkjers anatomi så får vi en hel haug subjektive vurderinger man ikke kan stole på. Derfor har man utstillinger hvor dommere med opptil 20 års utdanning og ditto praksis i å vurdere hunder forteller noe om akkurat din hund. Det velger jeg å stole mer på.

 

I mine øyne går utstillinger og jaktprøver hånd i hanske, og det er veldig mange supre jakthunder som også er utstillingschampioner. Det er betryggende for rasen og den videre avl.

Link to comment
Share on other sites

Skillet går sånn ca mellom 2 og 3 pr. Men jeg mener at flere hunder vil bli brukt i avelen om vi ikke spisser utstillingen mer enn dette. Samt at vi kunne være mer sikre på at de beste jakthundene blir brukt i avelen. Jeg mener heller ikke at hver mann skal bygge sin rase på hvert sitt tun, trur heller at anatomien vil utvikle seg normalt og sundt, uten å måtte ta hensyn til idiotiske rasestandarder som går på øyefarge, spessielle tegninger, farge på nesebrusk og andre idiotiske detaljer som ikke på noen måte kan påvirke jaktegenskapene.

Men jeg tror heller ikke det er realistisk å få til, så det gjelder å heletiden søke de beste jaktresultatene som ligger under jaktchampionatene og finne egenskaper der som man mener matcher sin hund på best mulig måte. Så får nå utstillinga bli det det blir.

 

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

Hva om man har en type hund som aldri vil gjøre det bra på utstilling? Fordi det rasetypiske er avlet bort fra det jaktmessige? Jeg har en jaktlabrador og han vil aldri gjøre det noe bra på utstilling, men jeg har kjøpt meg hund til å jaktes med og ikke til å vise fram.

Jeg har lagt merke til at jaktlabradoren blir mere og mere populer, skulle rasen vært delt opp i Jaktlabrador og showlabrador? Nå vet jeg ikke om det er andre jakthundraser som har det samme problemet.

Men innerst inne så er jeg glad for at jeg har en hund som jeg slipper å stille ut :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner ikke rasen din nok til å si noe om det CG, hva mener du med at det rasetypiske er avlet bord fra det jaktmessige..? Er det en annen type bygd hund som brukes til jakt enn utstilling?

 

Det er trasig hvis en rase skilles i en jakttype og en showtype, det gavner ingen, aller minst rasen.

Link to comment
Share on other sites

Er vel et ganske kjent fenomen innen mange raser at det er jakttype og showtype. Og vi kommer ikke forbi at ck, cert, bir og bis er tittler som vi ikke trenger for å avle bra jakthunder, men fordi vi er forfengelige så er dette godt egnet lokkemat for å bringe penger inn i form av mange påmeldinger av en hund som det egentlig ikke finnes noen grunn til å stille ut flere ganger.

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det bør komme helt an på eieren. Er eieren interessert i utstillinger og har behov for å vise andre hvor anatomisk riktig bikkja er og trenger papirer på hvor flink den er, ja så går en på utstilling. Er det det samme for eieren hvilken premiering bikkja får, så lenge den jager, så går man ikke på utstilling. Verre trenger det vel ikke være?

Link to comment
Share on other sites

Utstilling og Bruskprøve/jaktprøve må være grunnlegende for all avl av jakt hunder.

Dette er det ikke lett å komme forbi. En hund som skal inn i avl skal holdes inne det som er malen for rasens standard. Er den ikke det så SKAL den ikke avles på.

Likeledes Må hundene bruskprøves, viser de her avvikende holdninger til den jakten som de skal brukes på må de og utelukkes fra avl.

 

Har sett for mange mislykkede paringen av folk som mener det ene eller andre her er uvesentlig. Er ikke lenge siden jeg var i kontakt med noen som paret, mot avls rådet anbefaling to meget gode jakthunder. Resultatet ble valper, med utsende innen standarden, 2 og 3 premie. Men så var det jakten, et kull med komplette jakt idioter, som var nærmest umulig å kontrollere.

 

Uten å nevne raser har vi en rekke eksempler på hunder som er totalt ubrukelige til jakt selv om de opprinnelig er jakt hund raser, fordi at en ensidig har sett på utstillings resultater.

Så i dette huset kommer det ikke en hund som har ikke foreldre med godkjente resultater for eksteriør og jakt egenskaper. Jeg vil ikke gamble på å få et totalt ubrukelig hundevne inn i huset.

Link to comment
Share on other sites

Med fare for at jeg misforstår innlegget ditt jmonsen. Først forsvarer du utstilling, så sier du at altfor mange kun ser på resultatene og får jaktidioter, hvor du etterpå sier at du ikke vil ha en hund som ikke har foreldre som har vært på utstilling?

 

Hva mener du egentlig?

Link to comment
Share on other sites

Se litt på hva utstillingshysteriet (for det er det i mange tilfeller) og hva dette har gjort med rasene opp igjennom årene som ikke akkurat gagner en jakthundrase.

 

Ingen kan legge skjul på at de store kraftfulle hannene er utstillingsdommerens favoritt, og ser jeg på mine egen raser, som er vestlaika og russisk-europeisk laika, så har det skjedd mye.

 

Den sibirske jegeren vil ha en lettbeint hund som ikke er så forbannet stor, og dermed forbruker svært lite energi når den beveger seg igjennom terrenget. Den krever ikke så mye mat heller.

På 80 tallet økte populariteten av å vise disse hundene opp på utstilling og man fikk en slags elite som holdt på med bare dette. Heldigvis så stilte de, og fremdeles stilles det harde krav til jaktegenskapene hos laikarasene der borte, men etter hvert så ble hundene større og større, nettopp fordi de store kraftige hannene var så utrolig flotte å se på.

 

Ikke bra for å si det mildt. Utstillingseliten formet en lettbeint jakthund til en betydelig større jakthund, som ikke på langt nær er så energieffektiv.

For en gjennomsnittsjeger i 2010 har ikke dette så mye å si i praksis, men for en hund som jager over lengre perioder i strekk, så vil den langsiktige slitasjen på kroppen bli langt større når de blir for store.

 

Nå ser jeg fremdeles at en del dommere, og ikke for å virke diskriminerende, men kvinnelige dommere, så har de en tendens til å tildele store hannhunder betydelig bedre premier enn det de i virkeligheten skal ha.

Makshøyden overskrides med mangfoldige cm, og er de jaktpremiert så tildeles de CERT når de i virkeligheten kanskje skulle ha fått en 0.

 

Akkurat dette gjelder vel for fler raser enn bare mine :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg tar ikke sjanser på udokumenterte resultater, derfor er levereglene her i huset som under.

 

1.Foreldrene skal være utstilingspremierte, Helst 1 premie.

2.Foreldrene skal ha vist brukshunds/prøveresultater.

3.Dersom ikke de kriteriene er oppfylt ingen valp inn i dette huset.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er forskjell på jaktidioter også. Trur vi vil få sjå eit strålende eksempel på årets løshund NM Det som blir kalt jaktidioter i en del av landet er kanskje det eneste som duger i en annen del av landet.

 

Jeg våger også påstanden at vi mennesker er naturen totalt underlegen når det gjelder å vurdere anatomien på våre hunder. Jeg mener ikke at anatomien er uviktig, men at det ikkje er sikkert at det blir avlet på det som er mest funksjonelt.

 

Men utstilling er kun til for at vi vil at ein hund skal sjå slik eller slik ut.

 

Mallonoisefolket har skjønt hva som er riktig, der schæferfolket senket brukskravene for at flest mulig hunder skulle klare kravet med sine deformerte ekstrimiteter. Ved samme øvelser så ble kravet for mallen hevet, og utstilling har vore nesten eit fy ord. Kva rase er den beste og friskeste i dag? og dette er to raser det er et poeng å sammenligne da de har et ganske likt utgangspunkt og burde hatt samme muligheter til å være sunne friske raser begge to.

 

Echo er helt klart inne på noe her, når jakteksteriøret ikke passer med det dommeren har av formening da kan det på sikt skje at vi avler oss bort fra bruksegenskaper vi egentlig ønsker å beholde.

En av grunnene er at det er alt for enkelt å få godkjenning på flere raser når du først har blitt utstillingsdommer. Mange dommere som får seg autorisasjon på elghundrasene fordi dette er relativt store raser her i norden, og dermed blir det lettere å få dommeroppdrag selv om man ikke har noen som helst forhold til rasen.

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

Schæfer kan godt nevnes ja, som et skrekkeksempel på hvor galt avsted det kan bære når idealer blir viktigere enn bruksegenskaper. Denne animasjonen av schæferens skjelettutvikling viser til fulle hva som har skjedd med denne flotte hunderasen de siste 20-30 årene. Jeg ble rystet da jeg så dette første gangen, og måtte google schæfer for å se om det stemte, og det gjør det... Også i hjemlandet Tyskland.

 

animation.gif

 

Dette er logoen til Norsk Schæferhundklubb, og selv om bildet er lite, så viser det schæferen slik jeg husker den....

logo.png

 

Slik ser den stolte hunderasen ut i dag, et misfoster i mine øyne.

bill_vom_funken_spiel_imagelarge.jpg

Link to comment
Share on other sites

Her skrives og menes mye som kan kommenteres opp og ned og i mente. Vi har stilt masse utstilling . Nå er den tiden over, men vi minnes den med glede. Her diskueres mye om hundene, men der er jo eiere som har hund som lidenskap. Og være på utsilling er kjekt, både for hunder (de fleste) og eiere. Som jakthundeier treffer du jegere som også driver med hund, du lærer mye om jakt både med og uten hund. I disse miljøene er mange blitt dratt med i jaktdelen, og stiller på både spor og drevprøve.

Lykkelig eier av N S INT UTSTILLINGS CHAMPION og 1 PREMIE DREV premiert Jaktbikkje

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har ikke peiling på hva som står i tråden - da jeg ikke gadd å lese den :oops: .

 

Selvsagt må en jakthund på utstilling hvis man ønsker å beholde standarden - hvis man skal avle :)

 

Hvis ikke - spiller det jo ingen rolle.

 

Da spiller det jo selvsagt ingen rolle om man har x antall jaktpremier heller.

Det må være en kombinasjon av hvordan man "ser ut" og "fungerer".

Link to comment
Share on other sites

Likker også betre den eldre utgaven av shæferen, der er heldigvis noen linjer igjen av den. :)

Men tråden går da på jakt hunder

 

Ja, men schæferen er i utgangspunket (og er fremdeles) en brukshund, så man kan helt klart sammenligne den med en jakthund, for å vise hva som skjer når "utstillingshysteriet" går for langt.

Link to comment
Share on other sites

No skal eg ikkje påberope meg store kunnskapar innanfor dette feltet, men eg kan no kommentere kva eg meinar.

 

"Bør jakthunder på utstilling?"

I utgangspunktet; nei. Ikkje etter mitt syn. Når eg (forhåpentlegvis snart) får anledning til å anskaffe meg bikkje sjølv, so kjem eg nok aldri til å bli hyppig inventar på verken jaktprøver eller utstillingar. Dei papira der betyr veldig lite for min del.

Eg skal ha ein brukshund, og eg kjem nok ikkje til å starte avl med det første. So eg ser ikkje behovet for ei bråte med bokstavar eg knapt skjønar bak navnet på bikkja. No bannar eg truleg i kyrkja, men det får no so vere.

Innanfor bruksområda bikkja mi skal brukast til trur eg mykje trening og riktig trening er viktigtare enn linjer og utstillingspremiar.

Når det er sagt, er det ikkje umogeleg at eg kjem til å stikke innom ei utstilling eller to, berre for å få ein "sjekk" på om bikkja ser so nokonlunde vetig ut i høve til rasestandarden.

 

"Bør jakthunder som skal brukast i avl på utstilling?"

Ja, då blir saken ein litt annan. Skal ein ha noko håp om å vere seriøs og få solgt noken kvelpar so er nok både utstilling og jaktprøver ein nødvendigheit. Og det er nok og både nødvendig og positivt. So eit klart ja her.

 

All ære til dei som er so lidenskapeleg oppteken av dette med avl, linjer, prøver og papirer, egentlig. Dei sikrar at det fins mange gode jakthundar der ute, slik at sånne som meg kan få oss gode jaktbikkjer og andre brukshundar!

Link to comment
Share on other sites

Jeg føler at dere går litt rundt grøten her.

 

Det som burde diskuteres er rasestandarder. Selve utstillingshysteriet, med matchende grilldresser og alt som hører med, er sikkert spennende for noen. Problemet rundt dette er usunne rasestandarder. De aller fleste raser er desverre påvirket av "mote" og av en eller annen grunn blitt avlet vekk fra det anatomiske sunne.

 

Schaeferen er bare ett eksempel. Se på bulldoger og spaniel-rasene f.eks. Disse er avlet helt i stykker og vil snart ikke fungere som levende vesener.

 

Carl-Gustav nevner jaktlabrador. Vi har også en flott jaktlabbe, som er den eneste rasen hvor avl har virkelig kun gått i hundens favør. Sammenlign gjerne en vanlig "showlabbe" med en jaktlabbe og dere vil se én tønne som ikke orker gå opp trappa og én slank, sunn og elegant hund. Når man stiller ut en jaktlabbe, får man spørsmål av dommeren "hva er dette?" og man blir nesten forvist fra utstillingsringen. Vi stilte vår på valpeshow på elverum (som tross alt er en jakthundutstilling) og fikk spydige kommentarer fra dommeren som f.eks "eier påstår at hunden er en såkalt "jaktlabrador"" og kritikken var at han var altfor tynn, for lang nese osv.

 

Så jeg mener at problemet er rasestandarder og at vi mennesker desverre har avlet hundene i stykker pga syke idealbilder for hvordan de skal se ut.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes dessverre grelle eksempel ja, men nå må vi ikke farge det som om utstillinger er utelukkende negativt! :wink: Utstillinger er stort sett svært positivt for våre jakthundraser og det er et viktig redskap i avlen, like viktig som jaktprøver.

 

Og nå snakker jeg på generell basis; det nytter ikke å syte og sutre om at utstillinger er show og fjas som ødelegger jakthundrasene, så lenge jakthundfolket ikke stiller hundene sine på utstilling!

 

Dette har vært tema blant annet i tråden om Foxterrier. Den rasen har som nevnt før her havnet i den klemma at det er en stor showvariant og en jaktvariant. Det er jaktvarianten som holder rasestandard. Men hva hjelper det hvis mesteparten av jakthundfolket driter i utstillinger? Hva slags hunder får dommerne å dømme? Utstillingsfolket sin variant. Hva skjer da? Jo, på ett eller annet tidspunkt fikk en sånn en ei rød sløyfe, kanskje ck og cert. Dommere leser også utstillingsresultater og kritikker på hunder, nestemann gjør kanskje også det samme. Gir rød sløyfe. Da er spiralen i gang.

 

Det er klart at en ikke-jeger med stor glede av utstillinger har lyst til å avle sin premierte hund, og da har vi det gående.

 

Jakthundfolk har en stor jobb å gjøre i forhold til sine raseklubber, det er å stille hundene på utstilling og "claime" jaktstandarden tilbake gjennom gode resultater i ringen! Å sitte på gjerdet og sutre om show og fjas gjør iallfall ikke saken bedre, det er jevngodt med sofasynsere.

 

Jeg synes personlig utstillinger er spennende, men mest av alt viktig :!: Jeg håper hunden min blir Norsk Utstillingschampion neste helg OG Norsk Jaktchampion når prøvesesongen starter til høsten. Jeg renner ikke ned alt som er av utstillinger, bikkja mi har vært på fire utstillinger og er brukt uendelig mye mer på jakt. Han var nr 7 i sin rase i kåringen av "Årets Drevhund" i 2009.

 

Kom dere ut på utstilling og få bedømt jakthundene OG still de på jaktprøver, hvis dere vil mene noe og gjøre noe for rasen dere har.

Link to comment
Share on other sites

Utstilling ja, ett nødvendig onde sånn som det etterhvert er blitt også i vår verden, vi som driver med jakthund.

Hadde vi ikke fått stilt jaktbikkjene våre før de var premiert på prøve, hadde mye vært annerledes.

Oppdrettere selger hvalper i alle raser kun basert på utstilling, å det er en styggedom vi skal slite lenge med å bli kvitt.

At en god jakthund også er pen er jo noe alle ønsker,men personlig så er bruksegenskapen mye viktigere enn utseende.

Schaefer er nevnt, vi er ikke så langt ifra å gå i samme fella med enkelte jakthundraser, går du på ei utstilling i dag er ofte forskjellen på en 1 premie og en 2 premie måten bikkja blir vist frem på som er utslagsgivende, de stilles opp å strekkes ut å står i mine øyne langt fra naturlig.

Det var sånn de begynte i Schaefer ringen også!

Stiller bikkjene mine jeg,men det er nå mest fordi jeg føler jeg må.

Når det gjelder anatomi, ei bikkje med graverende anatomiske feil hevder seg skjelden på prøve,i allefall ikke hvis den samenlignes med ei bikkje med bra anatomi.

Men, vi skal bruke dagens system, for det er det eneste vi har, jeg kjøper mine hunder etter bikkjer som jakter bra :!:

Link to comment
Share on other sites

berre ein tanke, kor mange av dei hundane som deltek i finnmarksløpet er stilt på utstilling tru? Dei beviser ihvertfall at dei fungerer til det dei skal uten å ha utstillinger å støtte seg på i avelen....

Det er som Generalen seier, bikkjer med feil i anatomien utelukker seg sjølv. En annen ting jeg ikke skjønner er hvordan man kan bedømme at en hund som naturlig jobber mest i galopp har korrekt anatomi når den vises i trav :?:

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

Grattis til Vizlaen, det er jo en jakthundrase! :wink:

 

Tulling:

Trav brukes jo mye av ulike jakthundraser, men det er ikke det som er poenget. En dommer ser på bevegelser, vinkler, kryss, over- og underlinje, bryst, ribbein, benstamme, labber, hals, nakke osv hos en hund. Faktorer som er viktig enten bikkja traver eller galopperer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...