Jump to content

Bør jakthunder på utstilling?


Ranger

Bør jakthunder på utstilling?  

120 members have voted

  1. 1. Bør jakthunder på utstilling?

    • Det er viktig for å bedømme hundens anatomi
      71
    • Det har mindre betydning, bare bikkja jager
      26
    • Utstillinger er noe fjas og show
      24


Recommended Posts

Ja, det er jeg klar over, men fremdeles ser ikke dommeren om hunden har en god galopp. Og du nevner jo bevegelsene, men hva gjør det når de er i feil gangart for det som er ønskelig? Jeg har vore på mye utstilling, og har faktisk en uch også, men like fordømt så syns jeg at det som foregår på utstilling i bestefall er underholdende. Ja jeg inrømmer glatt at grunnen til at jeg førte hunden frem til uch er mye basert på egen forfengelighet, samt at jeg vet at et uch i navnet gjør det lettere å selge valper. Men likevel så mener jeg utstillinger i stor grad er basert på tilfeldigheter. Jeg tror absolutt ikke at vi får bedre jakthunder på grunn av utstillingene, men snarere på tross av.

Men mine raser jakter på en svært bevegelig måte, og vil ikke kunne fungere skikkelig en hel dag om anatomien ikke er i orden. Jeg kan selvfølgelig ikke være sikker på dette, men jeg er sikker på at over tid vil avl basert på utstilling forandre eksteriøret til noe vi liker å se, mens avl basert på jaktegenskaper forandrer eksteriøret til noe som er mer funksjonelt. F.eks har vi en del spanielraser, der hundene har fått for store og tunge kropper som ikke holder jaktmessig over tid, slik jaktspanielene gjør. Forskjellen er enormt stor, men skal du ha en jaktspaniel så må du bare se bort fra utstillinger. Pelsen på disse showhundene er også avlet frem til noe forbanna dritt som er totalt uegnet i jaktsammenheng.

Jeg er ikke for å kutte ut utstillinger helt, men jeg er sterkt i mot denne spissingen som foregår, med ck og cert samt kåring av BIR ,BIG og BIS det er av den grunn at det er disse kåringene som gjør at vi får såkalte "idealer" og fører til at eksteriøret tøyes i den ene eller andre retningen. Å tro at eksteriøret er statisk over tid med de reglene vi har i dag er ikke annet enn blåøyd.

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

En dommer kan si veldig mye om hvordan bikkja vil bevege seg i terrenget bare ved å se på en hund som står stille også. Trav er mest praktisk i en utstillingsring og bevegelsene som kommer fram der sier mye om hele bevegelsesmønsteret til hunden.

 

Som jeg sier, dommer ser og kjenner på hvordan skjelett, muskler, vinkler, kryss osv ser ut. De har opptil 20 års utdannelse i dette samt lang fartstid med hunder og oppdrett i tillegg.

 

Hunden skal selvfølgelig ikke vurderes på utstillinger alene, men i tospann med drevprøver og jaktegenskaper. Jaktegenskapene er og blir viktigst.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Jakthunder til avl bør på utstiling. Eksteriør på hunden går hånd i hånd når det gjelder å bevare en rase. Vil man ha en jakthund som en ikke tenker å avle på kan den godt slipp utstillinger.

 

Selv om utstillinger kan være "a pain in the a*se" er de et nødvendig onde selv for jaktfolket. De som mener utstilingsbedømmelsene tar feil vei bør engasjere seg og delta selv, eventuelt klage på avgørelsene. Desverre er det vel ofte slik at de hundene som bjeffer mest sjelden biter, spesielt når når det krever en del for å få bite.

 

Så kan man jo stille selv det et selvransakende spørsmål om jegerne i Norge er tjent med å prøve å gå sin egen vei bort fra raseklubbene, og lage sine egne raser...

Link to comment
Share on other sites

Nå kan jeg bare uttale meg om det jeg har lest selv og blitt fortalt her på kammeret. Etter å ha et negativt syn på utstillinger i utgangspunktet, snudde dette ganske fort da jeg fikk vite hva dette dreier seg om. Jeg forstår at utstillinger er til for å bevare rasestandaren, luke ut det som ikke holder mål og premiere den/de hundene som rett og slett gjør det best.

 

Det eneste jeg stiller stort spørsmålstegn ved, er dette med at dommeren skal selv åpne hundekjeften for å se på tennene. At en totalt fremmed stikker fingrene inn i munnen på hunden min føler jeg rett og slett blir ganske på trynet! Her ville jeg åpnet selv, så kunne dommeren få både se, synse og mene det han hadde orket, men hunden hadde fått intrykket av at det var flokklederen dens som åpnet og tok på tennene, ikke en villt fremmed artsfrende!

 

Et argument imot, er jo at denne treningen er viktig da veterinærbesøk vil forekomme. Det er jo en fordel at hunden sitter i ro, så undersøkelsen går raskest mulig, men viktigst, blir av god kvalitet.

 

Men jeg skjønner dette med "presset" utenfra til å stille hundene på utstillinger. Jeg håper å få erfare mer, etter hunden kommer i hus, da jeg vil lære mer om dette. Og en ting som er helt sikkert, er at hunden min skal på utstilling :)

Link to comment
Share on other sites

En hund får sjekket tennene like mye fordi dommeren vil sjekke gemyttet på hunden. Hvis hunden nekter dommeren å se på tennene, eller viser tegn til aggresivitet, så kan den bli diskvalifisert fra utstillingen.

 

Det samme med sjekking av baller hos hannhund, labber osv, en hund skal tolerere å bli undersøkt av vilt fremmede folk.

 

Det er lurt å trene på dette fra hunden er valp, la folk som kommer på besøk sjekke tenner, baller og labber på hunden. :)

Link to comment
Share on other sites

Så kan man jo stille selv det et selvransakende spørsmål om jegerne i Norge er tjent med å prøve å gå sin egen vei bort fra raseklubbene, og lage sine egne raser...

Nå er det vel ikke jegerene som pleier å forandre rasene...

 

Men tilbake til tema.

Jeg er for å gå på utstilling, bare så det er klart :!:

Men man må ha sterkt fokus på hva som er bra for bruksegenskaper og ikke hva som er "vakrest" for øye.

Link to comment
Share on other sites

Merkelig at dere er så "blåøyde" her inne! (Ikke negativt ment)

 

Dere skriver (nesten) alle et utstillinger må til for å bevare rasestandarden og hundens eksteriør.

 

Tanken er riktig, men det som er realiteten er jo stikk motsatt når rasestandardene IKKE bevarer hundens sunne eksteriør og anatomi!

 

Så og si alle hunders rasestandarder er negative i den forstand at hunden blir avlet i den retning noen synes ser fint ut, heller enn den retning naturens egen progresjon som da ville gagnet hundens anatomi og fysikk. Det kan nevnes i fleng de hunderaser som på 1800-tallet var sunne og friske, men som i dag er mer eller mindre ødelagde og fungerer dårlig (men ser bra ut, ifølge hundefolket). Hva med king charles spaniel? Den har for lite kranie til hjernen og mange hunder får livslange, smertefulle spasmer. Hva med frans bulldogg som snart ikke kan puste. Hva med labrador som snart er så feit at den ikke kan gå opp ei trapp. Hva med .... osv.

 

Jeg er enig i at utstillinger ville et flott konsept og verktøy for avl, hadde bare regelverket dommerene dømmer etter (=rasestandardene) gagnet hundens fysikk og anatomi og ikke hundefolkets syn på hva som "ser bra ut".

Link to comment
Share on other sites

Har vi noe allternativ ? Jakthund oppdrettere er jo inntresert i og holde en jakthund som kan jakte. Jeg vet at på fjor årets dommerkonferanse ble basset artesien normand tatt opp som tema. dommere fikk påminnelse/repetisjon på rasestandar. Om du ser på en champ fra ca 90 og en camp 2010, kan du se t.d brystkorgen er meget bedre en det som fantes i sverige/norge før. så en får jo håpe at de dommere som er godkjente for jakthundene er seriøse og oppdaterte hva som holder på og skje med de forskjellige raser. Allraond dommere er vel mer på de "varkre" og grasiøse. Så min konkluksjon til tråd er JA, og med kompetente og oppdaterte dommere :?

Link to comment
Share on other sites

Bjornbra; du nevner i fleng hunder som egentlig ikke har noe bruksområde (kanskje bortsett fra labradoren) her til lands. Tråden var i utgangspunktet ment jakthunder. Leser man rasestandarder for jakthundraser så sier de noe om hvordan hunden skal være bygget for å fungere, størrelse også, ikke bare de "forfengelige" trekkene.

 

Men vi kan ta et eksempel på de forfengelige delene av en rasestandard også. Eller er det bare skjønnhet det handler om?

- At en hund skal ha svart nesebrusk er feks ikke nødvendig for å jage bra, men det sier noe om genene for pigment denne hunden bærer med seg. Har den lys eller flekkete nesebrusk så kan hunden ha dårlige pigment, og det hender ofte at samme hund ikke har svarte tredeputer feks. Svarte tredeputer er igjen, av grunner jeg ikke kjenner, mer solide og tåler tøffere bruk enn lyse.

 

Bare et eksempel som viser at utseende har sammenheng med bruksområdet.

 

Og; det skader ikke at en jakthund ser pen ut.

Link to comment
Share on other sites

Det eneste jeg stiller stort spørsmålstegn ved, er dette med at dommeren skal selv åpne hundekjeften for å se på tennene.

Han kontrollerer og bittet på tennene, at hunden har rett bitt betyr at den har funksjonelle tenner.

 

Men man må ha sterkt fokus på hva som er bra for bruksegenskaper og ikke hva som er "vakrest" for øye.
...og fokus bestemmes av deltagerene og de som engasjerer seg.

 

Nå er det vel ikke jegerene som pleier å forandre rasene...
Det er tidligere i tråden ytret meninger i retning av: "jager hunden, så trenger den ikke være pen".

 

Jeg er enig i at utstillinger ville et flott konsept og verktøy for avl, hadde bare regelverket dommerene dømmer etter (=rasestandardene) gagnet hundens fysikk og anatomi og ikke hundefolkets syn på hva som "ser bra ut".
Igjen så er nok jaktfolkets motvilje til engasjement i utstiling noe av årsaken til rasers utglidning fra orginalt utgangspunkt. Husk at mange av de orginale eksteriørmessige trekkene hadde en funksjon mot jakt eller bruk, men er avlet til det ekstreme i den gemene hops missoppfattning av trekket.

 

Har vi noe allternativ ?
Ja, en kunne feks. argumentere for en løsning der en kunne ta med hunden til først vetrinær, så egne eksteriørdommere, for å få en attest på at hunden er en sunn og bra representant for rasen.

 

Bare et eksempel som viser at utseende har sammenheng med bruksområdet.

 

Og; det skader ikke at en jakthund ser pen ut.

+1
Link to comment
Share on other sites

Det eneste jeg stiller stort spørsmålstegn ved, er dette med at dommeren skal selv åpne hundekjeften for å se på tennene.

Han kontrollerer og bittet på tennene, at hunden har rett bitt betyr at den har funksjonelle tenner.

 

Jeg forstår det og jeg skal ikke kverulere så veldig. Jeg skjønner bare ikke hvorfor han ikke kan vurdere dette når jeg åpner hundekjeften... Menmen. Det er heldigvis likt for alle :D

Link to comment
Share on other sites

Som kommende hunde eier er jeg helt fersk i dette.

Føler at hunden skal ha en vis dokumentasjon i form av utstillinger.

Har ikke peiling på hva er hva.

 

Kan noen forklare hva alle forkortelsene står for?

 

Vi som kjøper hund, har jo ingen garangti for hvordan hunden vil bli.

Det ligger jo veldig mye på oss selv ang trening for bruk på jakt.

Det vil altid være noen som ikke har kompetanse og evne til å få frem det som ligger i blodet til hunden.

 

Det viktigste må jo være å få en frisk og god hund som gjør den jobben du forventer og ikke hva alle andre mener.

 

Har kanskje bannet i kirken no, men men....

 

Gleder meg til påsken da jeg skal hente min første hund, så får jeg se hvordan jeg greier det :shock:

Link to comment
Share on other sites

Ranger: Tildels håpløse rasestandarder gjelder antakeligvis like mye jaktbikkjene som de "ubrukelige" (!) bikkjene.

 

Ta BAN, f.eks som skal ha en viss grad av tilstrekkelig krokete forben. Helt sprøtt, spør du meg, det er jo virkelig ikke til hundens fordel å ha krokete forben.

 

Spørsmålet er vel egentlig - hvordan kan vi påvirke dommerene? Må vi "infiltrere" dommerstanden med folk med bakgrunn fra bruk- og jakthunder?

Link to comment
Share on other sites

Bjornbra; Krokete ben er IKKE et resultat av noe man har funnet på i forbindelse med utstillinger, tvert imot, det har med jaktegenskapene å gjøre! :wink: Med krokete ben så vil hastigheten holdes nede på et nivå som får rådyra til å ture bedre. Her ville nok utstillingsfolket heller ha RETTE ben for utseendets skyld. :wink:

- - - - - - - - - - -

 

OddH:

Skal prøve å oppsummere dette med utstillinger og championat for deg:

 

3.1 NORSK UTSTILLINGSCHAMPIONAT (N UCH)

3.1.1 Generelle krav

a) Tre ganger certifikat på utstilling i Norge under tre forskjellige dommere. Minst ett av certifikatene må være vunnet på utstilling arrangert av NKK eller på utstilling hvor raseklubb er gitt anledning til å utdele certifikat tellende til championat på linje med certifikat vunnet på NKK-utstilling.

 

To "småcert" og ett "Storcert" (fra NKK) med andre ord. Småcertene kan vinnes på enhver utstilling, tilogmed den vesle "raillhundutstillinga" her på Mo. :D

Storcert kan i praksis bare vinnes på en av de 11 utstillingene som NKK arrangerer hvert år (hvis ikke raseklubben eller andre får tildelt en utstilling med Storcert). Du kan vinne så mange småcert du bare orker, men uten dette storcertet så blir du ikke NUCH.

 

Og så er det rasespesifikke tilleggskrav for å bli Norsk Utstillingschampion:

 

3.1.2 Tilleggskrav

Bassetrasene (unntatt basset hound):

Minst en 2. premie på drevprøve for bassets.

 

Så dette med Cert (Certifikat):

Certifikat er en innstilling til Nasjonalt Utstillingschampionat, og du trenger som nevnt over tre av disse, to "små" og ett "stort", for å bli NUCH.

 

En utstilling foegår som følger:

Hannhunder i en rase stilles og vurderes først, deretter tispene. Til å begynne med stilles ikke hanner og tisper opp mot hverandre, bare innbyrdes i kjønnene. Bare i "kampen" om BIR og BIM møtes hanner og tisper i samme rase, se nedenfor.

 

For å få et Cert på hunden din så må den først få 1. premie i kvalitetsbedømmelse (1.KVAL) i sin klasse, den klassen du har meldt på hunden i. Så må den også oppnå 1. premie i Konkurranseklasse (1.KONK), dvs være den beste hunden i den klassen, OG oppnå CK (Championkvalitet).

Alle hunder i rasen med CK er med videre i konkurransen om Beste Hannhundklasse (BHK) eller Beste Tispeklasse (BTK). Den beste hannhunden og den beste tispa vinner Certet.

 

Beste hannhund og beste tispe konkurrerer om BIR (Best i Rasen), vinneren blir BIR, nr to blir BIM (Best i Motsatt kjønn).

 

Om det å være verdig CK eller Cert sier utstillingsreglene følgende:

Helt igjennom typisk, og i alt vesentlig riktig bygget hund, med så tydelige fortrinn og så uvesentlige feil at dommeren finner den å være av championkvalitet.

 

Et Certifikat er da som nevnt en innstilling til Nasjonalt Utstillingschampionat. En CK kan ses på som en innstilling til Cert igjen, med et lite apropos: En Champion vinner ikke flere cert, den får istedet CK. CK er da et bevis på at hunden holder Championkvalitet.

 

Og for å gjøre det hele litt mer infløkt; Hvis beste hannhund (1.BHK) allerede er champion og da ikke får Cert men CK, så går certet til nest beste hannhund (2.BHK). ;)

 

Kan jo også nevne at BIR går videre og kjemper om Best i Gruppen (BIG), gruppe 6/4 for vårt vedkommende, og vinner man der så går man videre til Best in Show (BIS).

 

Den utstillingsregla av forkortelser kan da bli som følger:

1.KVAL, 1.KONK, CK, 1.BHK, Cert, BIR, BIG, BIS.

Da kan man juble! :D

 

Det det forventes at du og hunden skal kunne i ringen for at dommeren skal kunne vurdere hunden din, er at den kan trave ved din venstre side når du får beskjed om det, samt stilles opp i stående positur på riktig måte.

 

Håper dette oppklarte noe, og var svar på det du lurte på. :)

Link to comment
Share on other sites

Och varför inte Basset Hound???

 

Ja det kan du si. Denne er jo ødelagt av utstilling. Som andre raser nevnt i tråden. Der er gode hounder som jager enda, så der er håp . Men vi lever i en mer opplyst verden nå en da di ødela Hounden. Derfor reis på utstilling med jakthundene , så tantene ikke får påvirke standaren :D

Link to comment
Share on other sites

Åssen skal man bidra til å påvirke rasestandarden/bedømningen ved å delta da?

Jeg er ganske sikker på at man kan få åpne kjeften på hunden selv om man sier ifra om det. Det er forresten en uskikk egnet til å spre sjukdom at dommeren skal i kjeften på hver eneste hund. Det er helt unødvendig også for å sjekke nervene til hunden. kan man ikke bedømme hundens psyke uten å åpne kjeften på hunden burde man kanskje finne på noe annet enn å dømme.

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

Har hatt noen morsomme opplevelser rundt dette i ringen med jemthund;

Om det å være verdig CK eller Cert sier utstillingsreglene følgende:

Helt igjennom typisk, og i alt vesentlig riktig bygget hund, med så tydelige fortrinn og så uvesentlige feil at dommeren finner den å være av championkvalitet.

En bekjent stilte en meget fin tispe som ble dunket av en hann som var så lite tam at den ikke klarte å stå/gå rolig/oppreist, men spant rundt, den ble dog stilt av en dommer.

En annen gang kom det en tispe som røytet så ille at den så helt lurvete ut og gjorde reint bord. Tilfeldigvis ankom den utstillingen i samme bil som dommeren.

 

Så tror jeg nøyer meg med de to første premiene vi har og NS J(L)CH.

Link to comment
Share on other sites

3.1.2 Tilleggskrav

Bassetrasene (unntatt basset hound):

Minst en 2. premie på drevprøve for bassets.

 

Och varför inte Basset Hound???

 

 

Det er jo litt paradoksalt at en BH kan bli NUCH uten noen form for brukspremiering, mens den må ha min 2 premie på blodspor for å bli INTUCH. Det er min bestemte mening at rasen som helhet ville ha godt av at det ble stilt krav til brukspremiering for å oppnå utstillingschampionat.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...