Jump to content

En god førstegangs rifle!- Ny innen jakt


Heimdal

Recommended Posts

Helt fersk innen jakt, Jeg kommer til å ha jegereksamen den 15/3. derfor har jeg begynt å tenkte litt på et førstegangsvåpen inne rifle :D

 

Som sakt har jeg lyst på en rifle, bolt rifle.

 

når det gjeller kalibre og alt det der har jeg null peiling på, så tenkte noen her må da være ekspert på dette! 8)

 

vil ha en god å solid førstegangs rifle som ikke er så dyr, Brukt eller ny, samme for meg bare den er i god stand, og den kan ikke være ekstremt dyr, har er lite budsjett ( 15 år, fyller 16 om noen uker) Her er det snakk om 5 tusen +/- regner da med at dette blir en brukt rifle.

 

og et godt sikte er jo viktig, er det noen her som kan annbefale meg noen gode våpen og opptikk som passer? rekylen trenger ikke å være den største! :mrgreen:

 

Takk for alle svar! )

Link to comment
Share on other sites

Hvis du først og fremst skal jakte under gode lysforhold kommer du langt med 4-5.000,- for en kikkert med god mekanisk kvalitet som feks Leupold sine. Jeg har hatt noen av disse og de tåler mye bruk!

 

Skal du jakte på hjort i skumringen eller på fullmåne må du nok ut med 2-3 ganger nevnte beløp, men det finnes også muligheter for å få tak i brukt kvalitetsoptikk.

Link to comment
Share on other sites

Remington VTR 700. Tilbud på Jakt og Friluft om dagen i 308win. Kjøpte en slik i 22-250 og er kjempefornøyd. Leste en artikkel i bladet JAKT (våpentesten) om presisjonen på VTR i 308win. Hadde samlinger ned mot 11mm med Norma Diamond Line og det er jo helt sinnsykt. Tror utsalgsprisen vanligvis er rundt 10000 kroner, selges nå for 6000 på salg i følge Jakt og Frilufts hjemmesider.

Link to comment
Share on other sites

Ville også tatt en kikk på pakkeløsningene fra howa.

Tror du kan få mye våpen for pengene der.

Kikkertene i de billigste pakkene er sikkert ikke de aller beste,men tror nok de holder godt til "normal" jakt.

Lykke til med fremtidig jakt :D

Link to comment
Share on other sites

Remington VTR 700 kan være en mulighet ja, men syntes jeg har lest et sted at man skal holde seg unna Remington sine rifler,men kan ta feil :)

 

Jeg tror nok du tar feil, og... FY! :wink:

 

Remington er en av verdens største rifleprodusenter og leverer våpen i mange prisklasser. Kanskje ikke verdens mest spennende rifler, men du verden så anvendelige! Om du begynner med en rimelig M700 (feks VTR) kan du utruste den med et tonn av mer og mindre nødvendig utstyr. http://www.midway.no har over 1000 forskjellige deler til Rem 700.

 

Jeg er ganske sikker på at du bestandig vil finne noen som har noe negativt å si om en eller annen rifle uavhengig av hvem som har produsert den og hva den kostet.

Link to comment
Share on other sites

Remington VTR 700 kan være en mulighet ja, men syntes jeg har lest et sted at man skal holde seg unna Remington sine rifler,men kan ta feil :)

 

Jeg tror nok du tar feil, og... FY! :wink:

 

Remington er en av verdens største rifleprodusenter og leverer våpen i mange prisklasser. Kanskje ikke verdens mest spennende rifler, men du verden så anvendelige! Om du begynner med en rimelig M700 (feks VTR) kan du utruste den med et tonn av mer og mindre nødvendig utstyr. http://www.midway.no har over 1000 forskjellige deler til Rem 700.

 

Jeg er ganske sikker på at du bestandig vil finne noen som har noe negativt å si om en eller annen rifle uavhengig av hvem som har produsert den og hva den kostet.

 

var greit å vite det da! :) lærer etter føste gang på forumet, dette er bra! :lol:

 

Det er greit at den butikken ligger i Arendal. ikke en altforlang kjøretur dit :) der kan man sikkert få et par gode råd! :D

Link to comment
Share on other sites

Slutter meg til anbefalingen lenger oppe om 6,5x55, behagelig rekyl, rimelig ammunisjon, god ballistikk og anvendelig på alt norsk vilt. .308, .30-06 og .270 er også greie og hådterbare kalibre.

Og ad Remington 700, den er verdens mest solgte jaktrifle. Det blir den ikke uten grunn (og det er vel den eneste grunnen til at jeg ikke vil ha en selv, alt for mange andre har den :mrgreen: ) Andre rifler å se etter er (også som nevnt over) Ruger, Howa, Weatherby Vanguard, CZ, Winchester M70, Browning A-bolt etc. Brukte Tikka er der en del av i sirkulasjon også, og de er noe av det mest presise som er å oppdrive i det mer behagelige prisleiet. Selv er jeg svak for Steyr-Mannlicher, men de har en tendens til å ligge litt høyere i pris, og de har en egen stil som man enten liker eller misliker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjentar : 6,5-55 er mitt forslag.

 

Støtter Predator :D . 6,5-55 er et veldig flott allrounder kaliber, det kan du skyte alt i den norske fauna med..

Et stort utvalg i skudd, å skudda er rimlige i forhold til andre kaliber.( med tanke på du kjøper skudd i våpen-butikken)

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Jeg kjøpte første rilfa ifjor, og var også ute etter ei rimelig rifle.

Etter MANGE tips, diskusjoner samt kikka og holdt i flere rifler, endte jeg opp med en Weatherby Vanguard .308.

Er kjempefornøyd med denne rifla. Den samler mer enn godt nok, og det finnes et stort utvalg i ammunisjon til dette kaliberet.

Et veldig bra allround kaliber! =)

 

Jeg satt på en Nikon MCE 2,5-10 x 56 m/lys. En helt super kikkert.

Har brukt denne "pakka" til rådyr og rev så langt. Alt ifra dagslys til åtejakt på rev på natta. Kikkerten fungerer helt topp!

 

Rifla får du til 2990, og kikkerten til 5990 idag, hos XXL.!!

 

Kan anbefale dette på det sterkeste.

Link to comment
Share on other sites

Ser mange har tipset om kaliber 6,5x55, det tipset fikk jeg også.

Men det viste seg at det er ikke flust med rifler å velge imellom med det kaliberet. Derfor endte jeg med kaliber .308, som faktisk ikke er så fryktelig annerledes enn 6,5x55. (Uten at jeg er noen ekspert på dette, men dette jeg fikk høre av mer erfarne folk)

Link to comment
Share on other sites

det som er pluss med vanguarden er den er veldig billig og du får nok mye rifle for pengene, den har jo også presisjonsgaranti :D (38mm på hundre meter) det som er minus med vanguarden er at stokken er lagd av sprøyteplast som gjør at stokken er veldig myk, og den har heller ikke frittflytende løp noe som er dårlig grunnlag for god presisjon. som en storvlitrifle er den nok mer en bra nok, men til småvilt er det sikkert lurt å gå for en rifle som har bedre grunnlag for presisjon.

 

så er det tikka t3 lite da. yber kjedelige ¨plastikk rifla¨ som alle har, koster også over dobbelt så mye som rifla nevnt ovenfor. men det er en grunn for det.

 

fordelen med den er at den har et veldig bra avtrekk, de mekaniske delene er produsert av sako. (løp, låsekasse osv) stokken er av lagd av en polymerblanding som er glassfiberforsterka noe som gjør at stokken blir sånn passe stiv. løpet er også frittflytende.

noen av ulempene er at magasin og bolt muffe er lagd av kompisitmateriale og ikke metall. noe som er dritt da det ikke tåler like mye.

 

presisjon er værtfall veldig bra i min rifle. (308) og jeg får god presisjon med nesten alt jeg legger i kammeret. med færdig rulla lapua lockbase 150gr samler rifla mi gjevnt 10mm :D

 

kalibervalg hadde jeg gått for 6.5x55 eller 308. begge disse kalibrene har mild rekyl pluss at det er god utvalg i ferdig rulla match ammo i motsetning til 30-06.

 

edit* om du vurderer demper i fremtiden så 308 godt valg, da taper du ikke så mye hastighet om du kapper løpet, i motsetning til 6.5x55 og 30-06.

 

uansett får du ha lykke til med riflekjøp :D

Link to comment
Share on other sites

det som er pluss med vanguarden er den er veldig billig og du får nok mye rifle for pengene, den har jo også presisjonsgaranti :D (38mm på hundre meter) det som er minus med vanguarden er at stokken er lagd av sprøyteplast som gjør at stokken er veldig myk.
Stokk til en slik bestiller man her http://www.rifle-stocks.com/ og har fortsatt penger til gode på en Tikka T3.

Vanguard leveres i 308 og 30-06, personlig foretrekker jeg 06'n, fleksibelt kaliber som man får ammo til over alt, lader man selv kan man skyte flatt på rimelige hold og kaste poteter når det trengs.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du bestemmer deg for 6,5x55, så ville jeg ha sett på CZ 550 i dette kaliberet. Den koster mer enn den rimeligste Remington, Weatherby eller Howa, men det er utrolig mye våpen for pengene. Jeg har sett hva Kjell Olav sin leverer av presisjon og det er mildt sagt imponerende! Fin allroundbørse som kan brukes til alt fra jaktfelt til elg.

Link to comment
Share on other sites

Kaster meg på bølgen og anbefaler Remington 700 i 6,55X55, .308 Win eller .30-06. Gode rifler, blant de mest produserte i verden og utvilsomt den rifla med mest utvalg på deler. Den kan praktisk talt ombygges til hva du vil hvis behovet skulle melde seg i fremtiden. Bushnell har kikkerter som passer lavbudsjett

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei kjøpte meg ei slik rifle cz 550 american i 6,5 i fjor høst pga all snøen i vintet så har jeg kun rukket å skyte den inn. Det som jeg synes burde ha vært bedre er avtrekket det var rimelig dårligt fra fabrikk, fikk det justert hos børsis og nå er det bra (men han måtte fjerne snellerten.) rifla er solid og ikke minst tung husk det dersom du skal gå mye. jeg ville ha 6,5 og ei solid rifle som jeg regner med å ha livet ut. Dersom du kan ha 308 hadde jeg kjøpt meg en marlin (klådde litt på den men det var det med kalibret da) likte den godt plast helt grei godt avtrekk snill pris.

Link to comment
Share on other sites

Min subjektive mening om de to kandidatene dine:

 

Tikkaen er nok den beste riflen, men Remngtinen har jo bedre optikk, da. Riktignok er en fast 4x kikkert ikke veldig fleksibel i bruk. Jeg ville valgt Tikkaen og begynt å spare til en europeisk 1,5-6x42 (eller det som passer til din jaktform)

Link to comment
Share on other sites

Min subjektive mening om de to kandidatene dine:

 

Tikkaen er nok den beste riflen, men Remngtinen har jo bedre optikk, da. Riktignok er en fast 4x kikkert ikke veldig fleksibel i bruk. Jeg ville valgt Tikkaen og begynt å spare til en europeisk 1,5-6x42 (eller det som passer til din jaktform)

 

 

Hvis du tenker deg posteringsjakt på rådyr og hjort ville jeg gått for en større lysåpning. Kjøpte selv en Meopta 3-12x56 (med lyspunkt) og er svært fonøyd med den da optikken er god i forhold til pris.

 

Ny Meopta 3-12x56 (uten lys) får du kjøpt nytt for ca 6.000,-

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=18103407

 

Eventuelt kan du finne en brukt til 3-4000,-

viewtopic.php?f=105&t=32651

Link to comment
Share on other sites

Min subjektive mening om de to kandidatene dine:

 

Tikkaen er nok den beste riflen, men Remngtinen har jo bedre optikk, da. Riktignok er en fast 4x kikkert ikke veldig fleksibel i bruk. Jeg ville valgt Tikkaen og begynt å spare til en europeisk 1,5-6x42 (eller det som passer til din jaktform)

 

Gir her HP min fulle støtte om at du bør gå for Tikkaen.

Fortetrekker heller 595/696 modellene enn de nye T3 (superplastmodellene)

(Forresten rart at HP ikke har anbefalt den "styggstilige" Ruger M77 med "klassisk" Padleåre stokk :mrgreen::mrgreen::wink: )

 

Ville valgt kaliber 308 win (automatdvergen) fremfor klassikeren 30-06, da den stort sett gjør den samme jobben som 30-06 med kortere boltgang, og oftere billigere pris på ammoen.

Så sant du ikke hjemmelader, er 308 det beste valget.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

var på skytebanen i dag med ungdomsgruppa i njff, det fikke jeg prøvd meg på ulike kalibre, der falt jeg for 6,5x55. jeg fyrte av 3 skudd i sitteposisjon, på blinken traff jeg to på 10 og en som grensa mellom 9 og 10. dette var på hundre meter, mener selv jeg traff ganske fint til å være min første gang. :)

 

 

se bort i fra 3 skudd med den svakeste av elgriflene, er ikke sikker på kaliber.det var jeg hold på med jegerprøven :P

 

w04c28.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ville valgt kaliber 308 win (automatdvergen) fremfor klassikeren 30-06, da den stort sett gjør den samme jobben som 30-06 med kortere boltgang, og oftere billigere pris på ammoen.
Er spørsmål stilleren en dverg? Siden noen millimeter bolt gange er vesentlig? Mange kasser er jo kun i lang utførelse likevel. Samme pris på XXL og husker jeg ikke feil flere valg i 30-06 enn 308.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...