Jump to content

lydemper spratt av løpet


Eiesaren

Recommended Posts

kj? meg en bruk remington 700 vsf 22-250 for tre uker siden hos et firma, og i dag hadde jeg f? skaffa noen skudd og skulle skyte inn kikkerten men p?ndre skudet spratt demperern av. Tok ?et den og da var det nesten ikke att gjenger i demperen, har jeg krav p??en reparert eller noe?

har sendt en e-post til dei, men hadde vert greit og vist om man har noen rettigheter siden det er kj?brukt.

Link to comment
Share on other sites

Varen skal v? i den stand som er forventet av den. Selv om rifla var brukt, s?etyr ikke det at butikken er fri for ansvar. En rifle kj?hos forhandler skal v? i god stand med mindre noe annet er opplyst. Her foreligger det helt klart en mangel etter min mening. Du kan kreve reprasjon, ny vare eller prisavslag.

 

Fra forbrukerkj?oven:

§ 15. Tingens egenskaper

 

Tingen skal v? i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som f?r av avtalen.

 

Hvis det ikke f?r noe annet av avtalen, skal tingen

 

a) passe for de form?som tilsvarende ting vanligvis brukes til

b) svare til det som forbrukeren har grunn til ?orvente ved kj?v en slik ting n?det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

c) passe for et bestemt form?som selgeren var eller m?e v? kjent med da kj? ble inng?, hvis selgeren har akseptert dette form?t eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til ?ygge p?elgerens sakkunnskap og vurdering

d) ha egenskaper som selgeren har vist til ved ?egge frem en pr?eller modell

e) v? pakket p?anlig eller annen forsvarlig m? som trengs for ?evare og beskytte tingen

f) v? i samsvar med offentligrettslige krav som stilles i lovgivningen eller offentlig vedtak i medhold av lov p?en tid kj? inng? hvis ikke forbrukeren har til hensikt ?nvende tingen p?n slik m? at kravet er uten betydning

g) v? fri tredjepersons rett i tingen, for eksempel eiendomsrett eller panterett. Likes?kal tingen v? fri tredjepersons krav p? ha rett i tingen n?dette bestrides, unntatt n?kravet er klart ugrunnet.

 

 

§ 16. Mangel

 

Tingen har en mangel dersom

 

a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15

b) selgeren ved kj? har fors??pplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til ?egne med ??dersom unnlatelsen kan antas ?a virket inn p?j?

c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsf?g eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene f?j? er rettet p?n tydelig m?, eller at de ikke kan ha innvirket p?j?

d) n?ndige opplysninger om installering, montering, bruk, stell og oppbevaring ikke f?r med tingen.

 

F?e ledd bokstav c gjelder tilsvarende for opplysninger noen annen enn selgeren har gitt p?ingens innpakning, i annonse eller annen markedsf?g p?egne av selgeren eller tidligere salgsledd.

 

Forbrukeren kan ikke gj?gjeldende som en mangel noe han eller hun kjente eller m?e kjenne til ved kj?.

 

Forbrukeren kan ikke gj?gjeldende som en mangel noe som har sin ?ak i materialer som er levert av forbrukeren. Dette gjelder likevel ikke dersom selgeren p?runn av materialenes uegnethet burde ha frar?t bruken av dem.

Link to comment
Share on other sites

nei den satt fast, skrudde fast s?en satt bra f?eg skaut :)

men ser inni demperen at det nesten ikke er gjenger igjen, helt bortslitt.

men har sendt mail til forhandleren om hva som skjedde, og bedriften pleier og ha god service s?ekner med det ordner seg :)

 

Okey ja da er det bare ?j?p?eklamasjon.....La oss vite hva som skjer i saken.....

Link to comment
Share on other sites

vil skryte av servicen til anders og a-tec :) tok sendte en mail til a-tec samtidig som jeg sendte til forhandleren,

var vel ved 6tiden i g?kveld, og halv 8 i kveld s?ikk jeg telefon fra anders som lurte p?va problemet var og om jeg kunne

sende bilde av den. Det er god service :)

Link to comment
Share on other sites

Dette h? ut som en mangel if? loven.

 

Ofte pr? Bedriften dytte ansvarer over p?ifle eieren, f.eks i tilfelle de har solgt den "for kunde".

 

Men dersom en "proffesjonell" fungerer som mellom mann, s?jelder forbrukerkj?oven. Dette gir bedre rettigheter enn den vanlige kj?oven som gjelder mellom private. Man kan da rette klagen mot b? rifle eier og mellommann.

 

Eksempel:

 

Privat person A, ber bilmegler B selge bil p?ommisjon til person C.

 

Dersom det oppdages en mangel vil person A v? ansvarlig etter "forbrukskj?oven" istedet for "kj?oven" i tilfelle Person C oppdager en mangel. Det betyr bland annet at C har f? reklamasjonsfristen hevet fra 2 til 5 ? :D

 

De fleste som lar noen selge en bil p?eres vegne trur at de kj? seg fri for problemer... men gj?et motsatte.

 

Jeg er rimelig sikker p?t det samme gjelder v?n, og hadde derfor aldri latt en proffesjonell selge v?n m?ine vegne.

Link to comment
Share on other sites

N?noe ryker p?odulbaserte lyddempere hvor feilen evt ligger i demperen ryker demperen i gjengene p??e modul. N?gjengeforbindelsen mellom pipe og demper feiler som i dette tilfellet vil feilen med 99% sikkerhet ligge i feil ved montering, mest sannsynlig ved at en demper med f.eks M15x1,5 brukes p?t l?ed M14x1,5. et 15mm langt gjengeparti kan ikke strippes uten at trykket er s?tort at demperen ogs? seg selv vil feile.

 

Set tydeligt poenget dit.

Men laver A-tech overhoved m15x1,5 :?: (ikke if? deres website)

 

Hvilke andre mulighede findes s?or det du beskriver, udover en b?magerfejl :?:

 

Gjengepartiet mellem pibe/demper, bliver vel ikke belastet vesentligt af trykket. Derimod belastes det vel af al rekylereduktionen. (3-6 gram gas som rejser med ca 2000m/sek, som bremses ned )

Link to comment
Share on other sites

Alle produsenter og forhandlere gj?eil, noen mer en andre, men s? er verden s?enge mennesker er innvolvert.

Kvalitetskontroll og rutiner for ?nng?ette gjenspeiles ofte i prisen.

Service og forhandler/produsent sin vilje til ?ette opp feilen er noe jeg verdsetter mye, uansett om det gjelder lyddempere eller en service p?ilen.

En eller 10 produkter med feil, eller mangler er i mine ? ikke nok til ?orsfeste en produsent eller forhandler

Link to comment
Share on other sites

da har jeg prata med jakt og friluft å fikk til beskjed at jeg skal sende den til dei, oppdaterer etterhvert når jeg får noe svar.

andreas fra a-tec ringte så jeg skulle måle litt gjenger og sende til han.

 

makan til god service fra andreas ser man ikke ofte blant bedrifter :)

Link to comment
Share on other sites

Da er saken grei. Du har ikke fått hva du har betalt for.

 

Krev, (1) Ny demper av det merke/modell som du har betalt for, (2) Prisavslag på kjøpet, eller (3) Reprasjon på den demperen du har.

 

Husk at under reklamasjon så er det selger som skal betale kostnader ved frakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis Gjengene har samme "stigning", vil en klare å skru denne demperen på helt fint, UTEN at en merker mer enn Normal motstand.

Hvis fipa f.eks. er gjenget for 13x1,5mm og Demperen er gjenget med 14x1,5mm (som nevnt tidligere i tråden)

Vil en ikke merke noe motstand ved entring.

Denne feilen kan ofte avdekkes, ved å skru demperen helt på, for deretter bakke av en 1/2 turn, å kjenne om demperen er løs sidevis.(slarkete)

Med et gjengeparti, som normalt er rundt 15mm langt, skal det ikke gå an å kjenne slark i demperen nå (hvis vedkommende som gjenget pipa gjorde jobben sin).

 

Hvis noen skulle finne på å prøve dette, er det en sansynlighet for at demperen spretter av.

Da det er et svært redusert inngrep/annleggsflate i gjengene.

Litt vondt å forklare dette, med se i Tabellen under link. Det som spiller inn, er tallen under D1 & D2 (lillediameter&mellomdiameter).

 

http://home.broadpark.no/~tasbu/handbok ... tabell.htm

 

 

Mvh. Joda

Link to comment
Share on other sites

Har ikke sett denne, men uten å ha noen spesiellt med det så synes jeg det høres mistenkelig ut. Det lukter feil gjenger her. At dempere noen ganger løsner her og der er jo kjent, men at de ryker akkurat i de gjengene der, har jeg aldri hørt at har skjedd med noen av de forskjellige demper typene. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Da fikk jeg en hyggelig telefon fra jakt og friluft i ettermiddag :)

var en menneskelig feil, så dei hadde sendt feil demper. så det var ikke noe feil med demperen :)

Skulle egentle ha tmm-6 men fikk en standard gammel demper.

Så dei skulle sende meg en ny a-tec tmm-4 pga dei hadde tulla/ gjort feil.

 

Vil takke både A-tec og jakt og friluft for god service, ikkje alle bedrifter som har så god service :D

Link to comment
Share on other sites

Så dei skulle sende meg en ny a-tec tmm-4 pga dei hadde tulla/ gjort feil.

 

Vel og bra det, men åssen gikk det med løpet? Ville vel tro at gjengene fikk seg en kraftig trøkk av dette, noe som kan medføre slark i demperen, eller at den skrur seg opp fortere? Sånn sett var det vel en veldig enkel løsning å bare sende en ny demper, uten å tilby seg å ta rifla inn til inspeksjon?

Link to comment
Share on other sites

Demperen er vel i alu så da bør vel pipen (og gjenger på den) være i god behold, eller?

 

Gjengestykket i alu-demperene er i stål. Så gjengene er stål mot stål. Derfor var det meget lite sannsynelig at disse hadde røket, hvis alt var korrekt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...