Jump to content

krag bane rifler


skattebo

Recommended Posts

Jeghar drevet med omtrent alt av skyting og våpen,men har nå lyst til å prøve meg på baneskyting.Skulle gjerne kjøpt meg ei sauer i 6,5 og ei i 22lr.men det koster jo 30000 høvdinger.

Men jeg har fått tilbud om ei steyer bane krag med nytt løp og bredvold skjefte og ei kongsberg krag i 22lr til den latterlige sum av 1500,begge våpene ser jo nesten nye ut,ivertfal den i 6,5.

Er dette noe å satse på for å lere seg skyte disiplinen eller er det berre å styre unna å spare til sauer istedenfor.

Jeg får jo masse trenings skudd for 28500 kr.

Håper det er noen der med erfaring og kansje kjennskap til den nostalgiske kragen.

Jeg trenger også hurtig lader for krag,vist noen har en slik til overs som jeg kan kjøpe.

 

mvh skattebo.

Link to comment
Share on other sites

jeg personlig ville kjøpt en kongsbergmauser(M67) istedenfor krag om jeg skulle satsa på en banebørse som ikke er sauer.

spesielt kal 22lr ville jeg hatt M67 framfor krag..... men også i 6,5

 

22lr krag er ikke særlig tett om du får hylsepungtering, så da får du kansje hele stasen i fjeset. M67 kal 22 er tett og fin om noe skulle pungteres....

 

6,5 krag tåler ikke heftige ladninger å du må bruke krag ammo.

 

derfor ville jeg valgt mauser framfor krag. men det er meg.

 

Men, om du kjøper slike våpen for 1000 kr pr stk, kan du skyte litt å se om du vil fortsette, så kan du jo kjøpe sauer. 2000kr er ikke mye penger.... å 1500 er enda mindre....

Link to comment
Share on other sites

jeg ville helt klart satset på kragen. syns den er mye smidigere å skyte med enn mauseren. bredvoldskjeftet på kragen er veldig bra (har det samme) og det er fullt mulig å skyte like godt som sauer-gjengen. lufta krage min på bane i fjor, og det var ingen problem å skyte 150 på 15 liggende på 100 m. har du en krag som går godt så kan du ha det mye moro!

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
jeg ville helt klart satset på kragen. syns den er mye smidigere å skyte med enn mauseren. bredvoldskjeftet på kragen er veldig bra (har det samme) og det er fullt mulig å skyte like godt som sauer-gjengen. lufta krage min på bane i fjor, og det var ingen problem å skyte 150 på 15 liggende på 100 m. har du en krag som går godt så kan du ha det mye moro!

 

Her er jeg helt enig :D:D . Har selv krag med Granseterstokk og ville ikke byttet den bort med noen Mauser.

Link to comment
Share on other sites

Joda som banerifle er krag bra, (brukte krag selv før sauern kom) men den har endel "ting" med seg som gjør at jeg iallefall ikke anbefaler den uten videre. Uegnet til felt om det er vått vær, det at man må bruke spesiell ammo til den, og kal 22 løsningen som i mine øyne ikke helt er etter dagens standard. (Man MÅ bruke briller etter min mening)

 

Derfor mener jeg mauser er et sikrere valg om man skal prøve seg litt....

Men for all del, alle burde hatt en krag i pensjon. Det er alt for mange av de som går til destruksjon.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Jeg begynte med Krag som 16 åring i 1961 og brukte den fram til Saueren kom. Vil ikke påstå at vi som brukte Krag både på banen og feltskyting skøyt noe dårligere enn de med Mauser, snarere tvert i mot :!: Men ser helt klart bakdelen ved fuktig vær. Men gudskjelov så regnet det ikke på hvert stevne :lol:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Ja om man ikke plages av 10 cm treffpunktendring på 100m i vått vær, så er det jo ingen problem (opplevde det på finfelt, da er toget gått på en måte.... )

 

Det var jo akkurat det jeg påpekte :wink:

Link to comment
Share on other sites

ja det er jo det som er krages svakhet,desvere.men jeg mener å ha lest det en plass at det problemet er mest vanlig på rifler med tunge konkuranse piper,eler er jeg helt på bærtur her?hørt av gamle krag skyttere at dei skaut in kragen med våte påtroner og blaut børse for å kunne kompansere dette,kansje jeg er enda mere på bærtur nå :lol: .

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

@skattebo: Nei du er ikke på bærtur. Det ble utprøvd i det uendelige. Har også prøvd det selv mange ganger. Men det beste er og holde den tørr. Med en klut hånkle eller lignende.

 

Nb, det er låskassa som reagerer på fuktighet og ikke løpet.

Link to comment
Share on other sites

Mener bare jeg har lest om/hørt om at det ble nedsatt en slags kommisjon på terningmoen som skulle teste ut dette på 20-30 tallet engang. Hvor flere typer krag ble testet og det tilogmed ble kjøpt mausere fra sverige for å ha sammenligningsgrunnlag. (tro om jeg leste det i Hanevik boka... eller om jeg har lest det en anna plass... men mener ha hørt det muntlig også engang)

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Jeg skrev at jeg muligens kunne skaffe Kragpiper. Desverre, den siste var solgt. Fikk anbefalt og prøve Børse Lars. Beklger, men sånn er det. Materialforvalterne bortover sitter ikke inne med så mye Kragpiper mer.

Link to comment
Share on other sites

Vist du ringer til vikens b?aker verksted tlf 61349749 s?ar han piper liggende tror jeg.sist jeg var der hadde han fleire,ikke nye men mande bra piper som sikkert t?r noen sesonger p?anen for en nostalgisk hobbyskytter,jeg har ei pipe jeg med som du kan f?or en symbolsk pris.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg var hos en børsemaker som har sett en Krag før for å sjekke om jeg må ha nytt løp. Han fikk ikke sjekket løpet men løsnet skjefteskruene og skrudde de til igjen slik han syntes.

 

I dag prøvde jeg den, rundt 40 skudd på feltfigurer på 100, 185 og 300 meter. Null bom og snaut halvparten innertreff. Oppi alt hadde han ett nytt Kragløp liggende. Kjernekar.

 

Skattebo, det går an å ha det veldig morro med en gammel Krag, jeg ga 600,- for min. :D Gleder meg til NNM

 

Edit: Nå har jeg testa Kragen i benk og den samlet fem skudd på 30 - 15 mm, flere serier, og det med middelmådig benkskyteteknikk. Jeg må ha hatt olje i kammeret og pipa i spenn mot skjeftet tidligere.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Venter spent på en Krag jeg kjøpte for 500.-. Har skutt litt med Mauser m67 og hadde en Sauer for en del år siden,men ble lei av momentnøkkel og olje mellom løp og låsekasse,så den ble solgt. Kansje det blir å ta seg en tur på ett DFS stevne og se hvordan den funker, å vinne er ikke noe å strebe etter, men det kan jo hende man kan få noen med Sauer bak seg på lista.

Link to comment
Share on other sites

Bare forskjellen i sluttstykkegang mellm Steyr-krag og m-67 er nok til å velge kragen...

Steyr-krag har som regel smidigst sluttstykkegang av en eller annen årsak, husker at om de var i god stand var det nesten ikke slark i sluttstykket når det var helt ute...

Har selv en kongsbergkrag i bra stand som står i fare for å bli ombygd til reverifle med tacticoolfaktor...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Trenger ikke bruke noe spes ammo. Kragen tåler mer enn det mange mener. Man har jo alltids mulighet til å lade selv, (som jeg gjør)

Sparer mye på det. Lenge leve kragen! Skal du ut å skyte meg kragen i vått vær er det bare å sørge for att alle patronene er like våte og deretter skyte inn sikte etter det.

Link to comment
Share on other sites

Trenger ikke bruke noe spes ammo. Kragen tåler mer enn det mange mener.

Akkuratt dette skulle jeg gjeren ha hørt mer om, i all den tid de fleste annerkjent ladere og folk med erfaring på området mener noe annet. Jeg vil vel nesten påstå at det er uforsvarlig å bare komme med en slik utalese uten henvise til noe som tilsier at ladeboken, Kongsberg våpenfabrikk og svært mange andre skyttere tar feil.

Link to comment
Share on other sites

de tåler det meste men den er svakere byggd en andre 6,5x55 rifler.

 

så det ligger en risiko å bruke kraftige ladninger i kragen :wink:

 

det kan umulig være en god opplevelse å få kragen i fjese :lol:

 

men har aldri hørt at en krag har gådd sund eller blitt ødelakt av kraftige ladninger :roll:

Link to comment
Share on other sites

Siden enkelte ikke gidder høre på hva bla jeg har sagt i denne tråden har jeg funnet fram ladeboka.

 

sitat fra 6. utg av ladeboken under kapittelet om 6,5X55 Krag jørgensen, s.183:

 

"At vi fortsatt bruker betegnelsene 6,5 krag og 6,5 mauser har med ladningen å gjøre, siden den svakere kragen ikke bør utsettes for like høye kammertrykk som mausern. Opprinnelig var man ikke klar over dette, slik at ammunisjonen lenge var ladd til samme trykk i Norge og Sverige. Det tok lang tid før man forsto behovet for større sikkerhetsmargin i krag jørgensen geværet, men siden har skytterlagsammunisjon for krag hatt et arbeidstrykk på ca 2800 bar. CIPs standard for 6,5 mauser er på 3800 bar. Det sier seg dermed selv atr mauser ammunisjon ikke må skytes i krag jørgensen"

Link to comment
Share on other sites

Teksten i ladeboken er veldig overflatisk; bakgrunnen for at en valgte å anbefale redusert max-trykk i ammo for Krag er endel mer nyansert og omfatter feks dårlig stålkvalitet brukt i perioden rundt 1.vk, våpen skadd av rust, mixing av deler og hobbybørsemakeri

Men en 100år gammel Krag er helt klart ikke våpenet å teste ut "friske" ladninger i.

Link to comment
Share on other sites

vil du fram til at krag egentlig tåler samme trykk som alle andre 6,5x55 våpen, eller at de ikke gjør det?

Opprinnelig ble svensk mauser ammo og krag ammo ladet til samme trykk. Om jeg ikke husker feil var dette max 3100 eller 3300 bar. Det er fortsatt et stykke opp til 3800bar, som er CIP norm for 6,5x55 idag.

NB her kan jeg ta feil, dette er skrevet på husken.

Link to comment
Share on other sites

Tja...dette med fabrikkammo i Krag er jo et stadig tilbakevendende tema med mye synsing...

 

CIP-standarden for 6,5x55 står jo fast, men i USA forholder produsentene seg stort sett til SAAMI-standarden... Denne angir en Pmax på 46000Psi, dvs.: 3067Bar..

 

En meget stor andel av den Amerikanske 6,5x55 børseparken består av Svenske M96 og M38 som i likhet med vår egen Krag begynner å få noen år på nakken. En del Amerikanske autoriteter har derfor gått ut med en anbefaling om å begrense kammertrykket for disse til 38000Psi, dvs.: 2534Bar som ligger under det anbefalte max.trykket for Krag...

 

Amerikanske ammoprodusenter er også redde for evt. rettsaker som følge av uhell med deres ammo i disse gamle traverne, og legger derved inn sine sikkerhetsmarginer.

Det er derfor overveiende sannsynlig at Amerikanskprodusert ammo i 6,5x55 ligger på forsvarlig kammertrykk i ei Krag som er i stand..

 

Jeg lader all ammo til Kragen(utenom Rekrutt da) sjøl, så jeg har ikke prøvd dette. Det hadde dog vært en interessant sak å testa litt Amerikansk fabrikkammo i en Mauser med Kronograf og PressureTrace for å se hvor landet ligger...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har henvendt meg til CIP og spurt på diplomatisk måte hvorfor i helvete de kaller den "swedish" i sitt register. Jeg fikk ikke ut av dem hvem som hadde registrert den hos dem med feil navn en gang i tiden, men de kunne bekrefte at det verken var norske eller svenske myndigheter! CIP registreringen av 6,5x55 er altså ganske så tilfeldig og jeg mistenker at de som registrerte den hos dem var en ammofabrikk som hadde det amerikanske markedet som primærkunde (derav det engelske navnet). Det kan virke som om SAAMI standarden har påvirket CIP når det gjelder det lave trykket som 6,5x55 ofte blir ladet til.

Link to comment
Share on other sites

vil du fram til at krag egentlig tåler samme trykk som alle andre 6,5x55 våpen, eller at de ikke gjør det?

Opprinnelig ble svensk mauser ammo og krag ammo ladet til samme trykk. Om jeg ikke husker feil var dette max 3100 eller 3300 bar. Det er fortsatt et stykke opp til 3800bar, som er CIP norm for 6,5x55 idag.

NB her kan jeg ta feil, dette er skrevet på husken.

 

 

Jeg vil ikke fram til noe spesiellt, poenget er/var at bakgrunnen for "krag-ladninger" er mye mer nyansert enn at "kragen er for svak".

 

Førkrigstidens standard var 3300 atmosfærer, men etter hvilken målestandard? Sannsynligvis brukte de en eller annen variant av CUP. Hvilket trykk tilsvarer det hos dagens CIP, SAMMI osv? Aner ikke, mest sannsynlig tilsvarende nivå som dagens CIP-standard.

Hva Kragen tåler kan en vel diskuterer side opp og ned med, den ble trykkskutt hos produsent til nærmere det doble av arbeidstrykket (1. avfyring 5000 atmosfærer, 2.gang 6000 atmosfærer om jeg husker riktig).

 

Det er faktisk slik at feks "3800 bar" eller "3300 atmosfærer" sier absolutt ingenting om de ikke samtidlig refereres til hvilken standard/metode som er brukt.

 

Siden Kragen er en utrivelig børse å få havari pga høyt trykk med (utdrageren i panna, glasshard låskasse, ikke så gjennomtenkt system for å lede gass og partikkler bort fra skytteren på) er det greiest å holde seg på et moderat nivå.

 

 

PS-alle norske jegere og skyttere burde adoptere en Krag og bidra til å berge disse fra å bli 4" spiker!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...