Jump to content

.... .


Dachs

Recommended Posts

Det samme skjedd meg i Oktober.. hadde akkurat vært på siste jakttur før elgjakta starter.

Så søndag morgen:

 

Hundene skulle slippes ut.

Standarddachsen hyler til i smerte, og er ikke villig til å stå på egne ben.

Det er OK å ligge på siden og følge med på at vi løper rudnt for å finne nr til Jeløy Dyreklinikk, klær, forsikringspapirer o.l

Vi tenkte selvsagt på prolaps.

Ble bedt om å komme så fort vi kunne til klinikken.

 

Vel fremme blir bikkja undersøkt, logrer med halen og viser at den har følelse i bakbena. Veterinæren mener "mulig prolaps" og hunden blir lagt inn. De vil ta en MR-undersøkelse for å være sikre.

Kortisonsprøyter får hunden på bena, og tre dager etter kan vi hente dyret igjen. Går på egne ben og virker som seg selv igjen.

MR bildene viste at det ikke var prolaps, men noe som ligner en blodpropp som presset på ryggmargskanalen.

 

Det er noe lignende som er forsøkt beskrevet i denne tråden på Dachshundforumet(http://www.makephpbb.com/dachshund/view ... =dachshund)

 

Dette var altså symptomer som var veldig likt prolaps.

Jeg stiller meg spørsmålet om hvor mange hunder som har blitt diagnostisert "prolaps" med lignende symptomer?

Veterinæren så at man tidligere ofte opererte.. men at MR var et viktig hjelpemiddel FØR man "åpnet" hunden.

Ofte ble hundene dårligere av operasjonen enn av skaden.

 

Har funnet litt info om tilstanden, på engelsk, men det går vel:

 

Fibrocartilaginous embolic myelopathy or FCE is a condition involving necrosis (cell death) of a region of the spinal cord secondary to infarction (obstruction) of the blood supply. The infarction is caused by fibrocartilage, which arises from part of the intervertebral disc (the shock absorbing material located between bones in the spinal column) and enters a spinal artery or vein.

 

The cause of FCE is unknown. It is also unclear as to how the fibrocartilaginous material enters the bloodstream. Giant and large breed dogs are most commonly affected. It may also occur in smaller dogs, with an apparent predisposition in Shetland sheepdogs and miniature schnauzers. Most affected animals are 3-6 years of age and male dogs are slightly more prone to FCE than females.

 

What to Watch For

 

# Lack of coordination

# Lameness

# Dragging of limbs

# Complete inability to walk

# Sudden onset of weakness or paralysis in one, several or all limbs

 

Diagnosis

 

# History and physical exam

# Spinal radiographs (X-rays)

# Myelography (specialized X-ray using agents to highlight the spinal cord)

# Cerebrospinal fluid (CSF) analysis

# Complete blood count, biochemical profile and urinalysis

 

Treatment

 

Intravenous corticosteroid therapy may be useful if administered within 6-8 hours of onset of clinical signs. Additional treatment includes:

 

# Supportive care

# Physical therapy

 

Home Care and Prevention

 

Recovery may be a slow process, requiring continued supportive medical care at home. Some affected animals may lose the ability to urinate normally. This may necessitate manual emptying of the bladder and frequent cleaning of the hind end to avoid urine scalding.

 

Pressure sores are a common complication of prolonged paralysis. Frequent turning of paralyzed animals, soft bedding, and management of any sores is also necessary.

 

There are no known measures to prevent FCE.

 

Kilde:

http://www.petplace.com/dogs/fibrocarti ... page1.aspx

Link to comment
Share on other sites

Er veterinæren helt sikker på diagnosen? Jeg har lest i en artikkel at myasthenia gravis kan gi symptomer som ligner på de som hunden din har. MG er en autoimmun sykdom som rammer nervesystemet ved at impulsoverføringen mellom nervecelle og muskel skades. Det kan illustreres med med en ekstrem tretthet i musklene.

 

Behandlingen er å gi preparater som hemmer den autoimmune responsen samtidig som man benytter legemidler som hemmer nedbrytningen av acetylkolin.

 

Er selv ingen veterinær, men har sett lidelsen hos pointer.

 

Lykke til.

 

Bård

Link to comment
Share on other sites

Ja.... ei kule hadde kanskje vært noe - seinere.

 

For jeg hadde definitivt IKKE gitt opp så tidlig; vent noen uker og se hva som skjer. Det er utrolig hvordan dyr friskner til fra det utroligste og Lady har jo heller ikke smerter så derfor er det OK å se det an etter mitt syn. Hadde hun hatt det jævlig så er det noe heeeelt annet eller hur.

 

Nei Dachs - se det an og stell godt med frøkna.

Link to comment
Share on other sites

Det som Raymond beskriver skjedde med min dachs og for noen år siden, han hadde ingen kontroll på bakparten. Halen klarte han å vifte med. Veterinæren mente det kunne være prolaps, vi ble enige om å la det gå noen dager for å se hva som skjedde. Operasjon ol. var ikke aktuelt for meg. Etter en uke begynte han gradvis å bli bedre og til slutt ble han så god som ny igjen. Men det så stygt ut den første tiden.

Han fikk aldri tilbakefall.

Link to comment
Share on other sites

Har erfart dette selv. Pokker ikke mye gøy. Men - bikkja mi var lam fra midten på ryggen og bak. Ingen kontroll på urin/avføring. Fikk smertestillende, og kortison (2 -3 sprøyter, og tabletter). Etter 4 dager greide hu såvidt å gå. Etter 2 uker et par hakk bedre. Etter 5 mnd, var vi på jakt igjen.

 

Gi dette tid!

Link to comment
Share on other sites

Jeg får vel også si det da;

Dette skjedde med min gamle hannhund også. Når jeg fant ham igjen etter en laaaang los, så var han helt slapp i bakbena, sånn som Lady, og helt uten smerter.

Han kom seg igjen, men ble pensjonert som jakthund der og da. Han slet litt med balansen og koordineringen på det ene bakbenet etterpå, helt til sin siste dag, men nesten ikke så man så det. Og lykkelig var han da, unntatt når far dro på seg vømmøls-buksa og skulle til skogs, og han måtte stå igjen i gangen..... :|

Den gangen så konkluderte jeg med at han kanskje hadde "sprengt seg" eller fått et anfall som hadde gitt ham en liten hjerneskade eller noe, men hvem vet.

Men det tok noen dager før han var på beina igjen, husker jeg.

 

Lykke til!! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ikke hyggelig å lese, men får håpe du snart ser bedring og at den snart er på beina. Har hatt et tilfelle selv for 2 år siden med Knerten (korthårsdachs) som vi egentlig ikke skjønte hvorfor, men det gikk over etter 4-5 dager....

 

Knerten ønsker god bedring :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke fri meg fra følelsen jeg får når jeg leser alle innleggene på lignende opplevelser: Har man en dachs så har man i utgangspunktet allerede en handicappet hund. :lol:

 

Men for all del, min neste hund blir også en dachs. De er så merkelige vesner at det er avhengighetsskapende å ha en slik i hus.

 

:mrgreen:

Jeg har en, og har bestilt en til. Tispa har løpetid nå. :wink:

Så har jeg en Jämthund, og vil ha en til........... :|:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...