Jump to content

Trostehagle


SW586

Recommended Posts

Har også en Brno 9mm trostehagle, men det er dårlig stelt med ammunisjon :? . Synes for øvrig dette er et utrolig morsomt våpen. Ble opplært med denne børsa, og håper jeg får brukt den til opplæring av mine egne unger.

 

Jeg har en Toz 6mm trostehagle, som er veldig lik din. Er det noen som har ammo til den er jeg veldig interesert :) . Finner ingen som har ammo til den lenger.

Link to comment
Share on other sites

Joda har en slik anchuts bolthagle. og 200-250skudd til den. Kjøpte alt jeg fant før blyforbudet da jeg regnet med ammo ikke vil bli mulig å skaffe etterpå. Å jeg fikk rett...

 

Noen som vil kjøpe den foresten?

 

Hei,

 

Ikke selg ! Behold den for barn og barnebarn !

Mye moro.

 

Nils

Link to comment
Share on other sites

Litt off topic.

Men denne nye 28 kaliberen til Benelli må være en fin trostehagle til guttungen, men ammunisjon er vel håpløst å oppdrive i norge pga blyforbudet.

http://www.benelli.it/Articoli/Armi.asp?ID=980

 

28en er egentlig undervurdert, blydata gir opptil 28 grams ladninger så volumet er ikke dårlig. Dette er gjerne lette hagler så rekyl kan fort bli ett problem for barn. Her kommer 410er til sin rett.

 

Data med stål, bismuth og tungsten her:

(Venter på presse i 28 selv)

 

http://www.ballisticproducts.com/prodinfo.asp?number=00MSB

 

00MSBlg.jpg

Link to comment
Share on other sites

 

Hei,

 

Ikke selg ! Behold den for barn og barnebarn !

Mye moro.

 

Nils

 

Hehe joda du sier noe men tror ikke det. Eventuelle barn og barnebarn skal bli lært opp på det samme som jeg ble. En kaliber 12 med 24grams patroner når de selv vil prøve slik jeg fikk. Så får de lære å skyte med salong og andre saker og når smell og rekyl ikke er skummelt lenger da kan de få prøve med hagle.

Link to comment
Share on other sites

aldri hørt om,eller sett en slik...

noen som kan ta et bilde av patronen,stående ved siden en vanlig hagl patron(bare for sammenligning)? :D

 

Slik ser den ut ved siden av en 12/76:

 

Tafoto-0009.jpg?t=1266267443

 

Er forøvrig også MER ENN MEGET interessert i ammunisjon til denne, send meg gjerne en pm :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har ei Anschutz 9mm Flobert, kjøpt for 200,- kr for ett par 10-år siden.

 

Patroner er ikke så vanskelig å få fatt i.

Har sikkert nærmere 1500 kulepatroner, rundneset, og spisskule.

I tillegg har jeg nærmere 500 haglpatroner til denne med nr 9 hagl.

 

Haglpatronene er det mest fjas med, men er mere fart over kulepatronene.

 

Siden blyforbudet kom angående haglpatroner så ble vel disse ulovlige å bruke, dette gjelder neppe kulepatronene.

Link to comment
Share on other sites

"Trostehagle" er ikke en kaliberbetegnelse, men et trivialnavn på en gruppe våpen som er tiltenkt et felles bruksområde. Blir litt det samme som "Rypehagle" og "Elgrifle".

 

I prosessen med å søke på og kjøpe flere hagler i kal. 410 har jeg blitt konfrontert med at det het "Trostehagle" i Poitiets register. Grunnen til det er nok at kaliberet er brukt til bekjempelse av skadedyr på frukt og bærbusker. Dvs behovet som lå til grunn for erverv = "Trostejakt".

 

Om 9mm Flobert også har dette trivialnavnet i politiets register vites ikke, men det er vel ikke utenkelig. Men jeg tror ikke du finner "Rottehagle" der noe sted.

 

Felles for alle de små glattborede og relativt simple våpnene fra kal .410 og nedover, er at Ibsen sikkert har voktet sine ripsbusker med dem alle. (Samtidig som drengen satt i fjøset og vente på rotter.)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hvor kan jeg få kjøpt ei billig 9 mm hagle?

 

Ring alle våpenforhandlere du finner på gule sider og still samme spørsmål. Du vil garantert finne en eller annen enkeltløpet 9mm Flobert til under tusenlappen.

 

Og finnes det innstikkløp til kaliber 12, eventuelt hvor kan jeg få tak i det?

 

Jeg er ikke helt sikker i min sak her, men jeg tror ikke det er fysisk mulig. Patronen er randtent, for at tennstiften til en hagle skal treffe må 9mm-patronen helt ut til siden. Løpet på en hagle er "bare" 18,3mm, og derfor er det knapt plass til å lage et slikt innstikk.

Link to comment
Share on other sites

Har en boks med 6 mm flobbert, og en troste/rotte hagle av merket Falke.

men denne mangler utdrageren. prøvde å få laget en slik, men det ble visst "svindyrt" i følge børsemaker.

Vurderer å levere denne inn til avhending.

 

Da kan du avhende den til meg (mot vederlag selvsagt). Har en makan som med fordel kunne hatt et bedre sluttstykke.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm.. Ser ut til at jeg tok feil...
Gjorde nok det ja. Du trenger bare legge kammeret offset med radien, ikke diameteren.

 

Er 9mm målt inni eller utenpå patronen? Eller det løpet? Hvordan er i så fall kammeret? Rett med samme dia som løp?
De jeg har sett har vært nokså rette fra hylsemunning. Selve hylsa har et parti med større diameter ved randen.

 

Som man ser er det mulig, men egentlig ubrukelig. Ivar Halsnes konkluderte også i Våpenjournalen (Hette vel muligens Våpen på det tidspunkt...) at det eneste som kunne skytes med denne patronen var ballonger...

 

Jeg har klart å drepe etpar rotter med kaliberet, i hagle med full løpslengde og ikke instikk, men vil vel og si at det ikke er egnet til å skyte på noe som helst levende.

Link to comment
Share on other sites

 

Er 9mm målt inni eller utenpå patronen? Eller det løpet? Hvordan er i så fall kammeret? Rett med samme dia som løp?

 

 

Ikke rette.

DSC_0696.jpg

 

Samme patroner som jeg har. Kronograferte disse i går faktisk til 155 m/s for de som har interesse for dette.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
  • 11 months later...
  • 2 weeks later...

Har en Saint Etienne i 9mm flobbert. Faktisk med 5 skudds magasin :) Var fin i høst når det krydde av lemmen her oppe :twisted:

Men nå begynner det og bli lite ammo igjen,så er det noen som har klart og få kjøpt noe 9mm flobert ammo i det siste? Husker det var ikke like lett og få tak i for en 5-6 år siden da jeg hammstret opp litt..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...