Jump to content

optikk til kombi


CatLikeFox

Recommended Posts

ble inspirert av "optikk til drilling" tråden :) Venter en sabatti kombi i posten om ikke lenge. Det er påmontert en leupold 1-4x. 1-4x vil for meg funke fint til rådyr, rev ol. I tillegg er det med en 30 mm mak montasje, på denne må jeg ha en kikkert til bruk på spetsjakt (1,5-6, 2-7, 3-9 eller lignende).

 

Noen anbefalinger? (har ikke tenkt å legge meg på zeiss nivå i første omgang da hussjefen bruker opp alle pengene mine på bryllup og oppussing :evil: )

 

500-4000 er vel rammen...

Link to comment
Share on other sites

jeg skal akkurat til å montere en leupold vx3 på min kombi nå 3,5-10 tror denne blir knall til toppjakt og til rådyr, elg og alt annet som jeg har tillatelse til å skyte

så se på leupold finnes mye brukt som også er bra både her inne og på finn.no

Link to comment
Share on other sites

Om du bedriver rådyrjakt med hund (der rådyrene ofte kommer i fart) er det å foretrekke å ha en kikkert der man kan stille ned til 1,5-1x, fordi dyrene ofte kommer nærme. Har skutt mye med 4x og dette er alt for stort når dyrene kommer på 10 meter..

 

4x blir derimot alt for lite på 100-150 meter. Det er mine erfaringer iallefall...

Link to comment
Share on other sites

Forstår det som du skal ha to kikkertsikter? Beholde det du har nå til rev og rådyrjakt, og så et annet til spetsjakt? Vil du bruke det andre kun til toppjakta da?

Jeg har en SuB 1.5-6x42 på min drilling, retikkel tysk 4. Nok lysåpning til at jeg kan jakte i skumringen, funker fint på rådyr og sånt. jeg synes trådkorset blir noe tykt, og forstørrelsen noe liten (ideelt sett) for rypejakt. Men, jeg har skutt rype i flukt med kikkertsiktet på, det går ikke om man har på et flensrør på toppen.

 

I forhold til kikkertsikte på kombi må du bestemme deg for hva du vil bruke den som. Jeg bruker min drilling som en hagle med hurtig rifleskudd, og mulighet for å smekke på kikkertsiktet om holdene blir lange. Jeg smygjakter med kikkertsiktet i lett tilgjengelig men av.

Link to comment
Share on other sites

Om du bedriver rådyrjakt med hund (der rådyrene ofte kommer i fart) er det å foretrekke å ha en kikkert der man kan stille ned til 1,5-1x, fordi dyrene ofte kommer nærme. Har skutt mye med 4x og dette er alt for stort når dyrene kommer på 10 meter..

 

men om du er på rypejakt og rype flokken sitter på 150-200m da sliter du når du sitter der med en kikkert som har forstørelse som starter på 1 for du kommer vel ikke mye lengre enn til 6 da på zoomen.

Men alt kommer jo ann på hva du skal bruke det til men siden tråd starter har en kikkert som er 1,5-4 så trenger han vel strengt tatt ikke en 1,5-6 også??

hva med å kjøpe en 2,5-10 eller 3-12 eller 4,5-14 da har du hele veien fra 1-14 :D da er du rimelig sikkret :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv en sabatti kombi. Lånte en Valmet tidligere. Har ett leupold vxII sikte til denne. Med hurtigmontasje. Åpne sikter til vanlig. Orginalt skur og korn er veldig bra på sabattien synes jeg. Og når kommer rådyret luskende på lang avstand er det bare å hente siktre frem fra siden på sekken. Og klikke det på plass. 3-12x50. Funker like bra på toppjakt som elgjakt og alt annet du skal jakt på.

Problemet mitt er bare å få tilpassa den nye sving montasjen til sabattien. Skal vist være en smal sak, men har bare ikke hatt tid til det enda.

Link to comment
Share on other sites

hvilke alternativer er det med 30 mm rør?

 

Har en Leupold vx3 1,5-5 med #4 og lysdot. Røreret er 30 mm og innstillingene er metriske.

 

Dot'en er til god hjelp ved fluktskyting og bedrer kikkertens evne betraktelig på dunkle førjulsdager mot mørk bakgrunn.

 

Mener sjøl dette må være noe av det bedre å sette på kombier eller elgbørser dersom prisen i forhold til europeiske sikter er en viktig faktor.

Sikte er lett, solid, rimelig lite og med stor øyeavstand.

 

Kanskje ikke optimalt til hold over 150 meter, men det er vel heller ikke avstander over dette som er aktuelt ved jakt med treskjeller. (?)

Link to comment
Share on other sites

Har idag Vx3 med lyspunkt på kikkerten min, men hadde også behov for en større kikkert. Bestillte meg en Burris Euro Diamond 3 - 10 x 40 på nettet her i går, den har 30mm rør og bør væra innafor. Har ikke fått den enda, så har ikke noen erfaringer å komme med enda. Men kan ikke skjønne annet enn at det skal væra en heilt grei kikkert.

Her kjøpte jeg min: http://www.theopticzone.com/default.aspx?act=pro&opt=detail&id=100

 

Mvh Øyvind

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

hei!

På den ny innkjøpte damen (5,6*52r/12/12) er det hakemontering med ringer i dimensjonene 1' og 40mm. Er det noen som kan anbefale en kikert til de. Vil ha min 6 i forstørrelse da jeg jakter nesten etter fugl (men også litt rådyrringer).

Kan jeg sette på en 1,5-6*42 inn i en 40 mm ring? I mitt hode burde det gå fint uten å skade kikerten. Eller må jeg ha ny ring i 42 mm?

 

Er det uproblematisk å bruke nye haker i de gml. basene? Eller er det sånn at haker og baser slites sammen slik at ny og gaml. ikke passer?

Jeg er helt grønn i drillingverden.

Setter stor pris på svar.

Link to comment
Share on other sites

Hva mener du med 40mm? Er det utvendig diameter til den gamle kikkerten, eller er det objektivdiameteren til den gamle? Hvor lang var den gamle kikkerten, og hvor lang øyeavstand hadde den?

 

Uansett kan du nok ikke bruke ett sikte med 42mm objektiv i de gamle ringene.

Link to comment
Share on other sites

hei!

 

Er det uproblematisk å bruke nye haker i de gml. basene? Eller er det sånn at haker og baser slites sammen slik at ny og gaml. ikke passer?

Jeg er helt grønn i drillingverden.

Setter stor pris på svar.

 

Nei, det er slett ikke uproblematisk...

 

Nye haker må tilpasses de eksisterende basene. Den fremre leveres ofte med ferdig tilpasset fotplate som så tilpasses svalehalesporet i basen.. Da vil rimelig sikkert ikke den gamle ringen passe til den nye plata. Den bakre ringen leveres som et råemne, der hele haken må freses/files ut etter den eksisterende låsen. Som du sikkert sjønner er dette et tidkrevende håndarbeide som derfor blir svært dyrt..

Link to comment
Share on other sites

Den fremre leveres ofte med ferdig tilpasset fotplate som så tilpasses svalehalesporet i basen.. Da vil rimelig sikkert ikke den gamle ringen passe til den nye plata.
Er det vanlig å bytte til ny fotplate? Jeg har alltid fått tilpasset nye ringer til den gamle fotplata, slik at de gamle ringene passer.

 

Får vi svar på spørsmålene mine over, skal vi alltid finne et sikte som passer de gamle ringene.

Link to comment
Share on other sites

Dette er er svært vanlig i Tyskland, da det kutter ned kostnaden på tilpasninga til nesten det halve... Som oftest ønsker man dog å beholde det gamle siktet og ha et ekstra til andre bruksområder, så da må nødvendigvis tilpasning til den gamle gjøres..

Link to comment
Share on other sites

hei!

Det er den innvendige diameteren til ringen som er 40 mm (målt med skyvelær). Jeg synes det er rart at ringen er 40 når det ikke er vanlig å ha på drillinger. Men det er vel første eiers feil.

 

Nye haker må tilpasses de eksisterende basene. Den fremre leveres ofte med ferdig tilpasset fotplate som så tilpasses svalehalesporet i basen.. Da vil rimelig sikkert ikke den gamle ringen passe til den nye plata. Den bakre ringen leveres som et råemne, der hele haken må freses/files ut etter den eksisterende låsen. Som du sikkert sjønner er dette et tidkrevende håndarbeide som derfor blir svært dyrt..

Så da må jeg bare kjøpe en vanlig 3-9*40 hvis jeg skal bruke de eksisterende ringen?

Er dere helt sikkre på at der ikke går å sette en *42 mm, er det ikke bare å skru til litt mindre? 0,2mm er vel ikke allverden :oops:

Link to comment
Share on other sites

En 1,5-6x42 vil garantert ikke passe, den er typisk 48mm utvendig på objektivet, og mellorøret er 30mm og den vil heller ikke passe i bakre ring. Har du noen anelse om hvilken kikkert som satt der før?

 

0,2mm er vel ikke allverden :oops:
dette regnestykket må du gjøre en gang til :wink:
Link to comment
Share on other sites

Jeg tipper det har sittet en fast 4x36 montert før. I så fall kan det hende at fremre ring er 42mm og ikke 40. Er det det kan du kanskje få en av disse siktene til å passe:

 

Kahles CT 2-7x36L

http://www.kahles.at/index.php?product_option=model&product_id=7&menu=13&sprache=1

 

eller

Swarowski Z3 3-9x36

http://www.swarovskioptik.com/en/products/rifle-scope_z3

 

Ellers er det fortsatt noen produsenter som lager fast 4x36, noe alle lagde før.

Link to comment
Share on other sites

greit jeg bomma med 1,8 mm :)

Forrige eier brukte brukt bare jernsikter, det er første eier som er ansvarlig :evil:

 

Jeg satte på en gml. Fontaine 2-7*?? (utsiden av kikerten er målt til 39mm) som jeg måtte fore med elektrikerteip :oops::oops::oops:

La meg understreke at dette var bare for se hvordan damen ville se ut med briller på og absolutt ikke noen varig løsning faktisk så er den demontert allerede.

 

Jeg kunne tenke meg en 2-7 ganger. Ut ifra sikting på stueveggen skal det gå ann å skyte fluktskudd med kikert med forstørrelse 2. Men alle kikertene som jeg har sett på med denne forstørrelsen er 33 mm.

Link to comment
Share on other sites

Har jo kommet endel nye kikkertmodeller nå som er meget godt egnet til kombi.

Burris sixx 2-12x40, Bushnell 1,5-8x32,Leupold 1,1-8x35, Smidht und Bender 1-8x24 short dot.

Z-Aim 2-20x44, Z-Aim kommer også med en 1-10x24. March har også en 1-10x24( ligner på Nightforce). Sev skulle jeg gjerne hatt den nye Leupolden men den blir for dyr for meg, så ender nok opp med en Bushnell 1,5-8 på drillingen.

 

http://z-aim.com/list_varugrupp.asp?t=K ... 06〈=sv

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Du må ikke forveksle objektivdiameter med diameteren til objektivrøret. Røret er typisk 6mm større enn oppgitt maksimal objektivdiameter, som er lysåpningen. Dette varierer selvsagt fra produsent til produsent. Altså, en 3-9x40, vil ikke passe.

 

Dette stemmer med at du måler 39mm utvendig på den kikkerten du har, som sikkert er en 2-7x33. Nå fortalte jeg deg forresten om en 2-7 som ikke var 33mm på forrige side.

Link to comment
Share on other sites

Z-Aim 2-20x44
Jeg kikket på linken din. Disse siktene har jo signaturdesignet av okularhuset, og når det beskrives i teksten at de har både rødt og grønt opplyst retikkel, får jeg på følelsen at disse kommer fra den beryktede kinesiske produsenten.

 

En jeg kjenner jobbet tidligere på elkjøp og solgte videokameraer, det han sa var at bare den hadde nok zoom, så solgte de. Selvom de med mindre zoomområde ofte er mye bedre. Ikke la dere lure til å tro at et sikte er bra, bare forde det har stort zoomområde.

Link to comment
Share on other sites

Smidht und Bender 1-8x24 short dot.
Jeg har tidligere sagt at jeg ikke mener at en Z6 1-6 er det beste valget til kombinasjonsvåpen, da den har så liten utgsangspupille på 1x, og var værst i klassen med sine 9,5mm

 

Den nye S&B-en her er jo ennå dårligere, med bare 6,8mm. Så jeg er svært uenig i at denne er egnet til en kombi.

http://www.schmidtundbender.de/pm/1-8x24-pm-short-dot-7.html

Link to comment
Share on other sites

Dette stemmer med at du måler 39mm utvendig på den kikkerten du har, som sikkert er en 2-7x33. Nå fortalte jeg deg forresten om en 2-7 som ikke var 33mm på forrige side

 

Det står jo faktisk på kikerten (på undersiden men i liten skrift). Øya er det første man blir blind på), men den er 32mm. Jeg har sjekket på nettet at fontaine lager 32mm kikerter.

 

Etter enda litt mer surfing igår fant jeg ut at leupold lager en kikert 2-7*33 mm.

Under specs står det at Objective Diameter (G) 1.6 inches og det er 4,064cm så den burde funke (her mener de nok de utvendige målene eller er det jo ikke en 33mm).

 

http://www.leupold.com/hunting-and-shoo ... -2-7x33mm/

 

Er det noen som har denne kikerten? Fornøyd

Har du noen synspunkter på reticle, duplex, dot eller long range duplex.

:)

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg i utgangspunktet ikke noen tillhenger av å bruke amerikansk optikk på fine europeiske våpen, men i ditt tilfelle er jeg enig i at det viktigste er å finne et sikte som passer i den hakemontasjen du har.

 

Skulle jeg velge Leupold, ville jeg heller valgt en VX-3 1,75-6x32. Den har også 1.6" objektivrør og tommes mellomrør. Du må være obs på at øyeavstanden må stemme, så lengden på kikkerten er viktig for at den skal passe. I tillegg, må den bakre ringen gå klar av justeringstårnene.

 

Grunnen til at jeg ville valgt VX-3, er at den er bedre optisk, og har et zoomområde på 3x; 1,9-5,5x ( i dette tilfelletblir dette et zoomområde på 2,9x).

 

VX-II 2-7x33 har virkelig forstørring på 2,5-6,6x, så det blir et område på 2,6.

Link to comment
Share on other sites

I motsetning til de fleste andre, oppgir Leupold hva virkelig forstørring er. (Egentlig kunne dere ha slått det opp selv)

 

Men en leupold european 2-7x33 vil altså ha et zoomområde på 2,5-6,6x ?
2,5-6,5

http://www.leupold.com/hunting-and-shooting/products/scopes/european-30-riflescopes/european-30-2-7x33mm/

 

Hvordan blir det da med en leupold vx3 2.5-8x36?
2,6-7,8

http://www.leupold.com/hunting-and-shooting/products/scopes/vx-3-riflescopes/vx-3-2-5-8x36mm/

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det er tre ting som avgjør synsfeltet. Aktiv diameter til okularet, øyeavstanden og forstørrelsen. Hvis aktiv diameter til okularet hadde vært lik diameteren til okularhuset (denne diameteren er ofte oppgitt), ville synsfeltet på 100m være lik :

 

Diameter/øyeavstand*100m/forstørrelsen.

 

Hele okularet er ikke akivt, røret må ha en endelig tykkelse, og i tillegg har enkelte kikkertsikter vesentlig dorulleffekt, som gjør at ennå mindre del av okularet er aktivt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg tar sjansen og prøver meg med et nytt spørsmål i denne tråden:

 

Jeg har kjøpt meg kombi nylig (en Sabatti Forrest) og lurer litt på hva jeg skal velge mellom av siktemiddel. Ideelt sett ønsker jeg (som forrige post) å jakte både på 15 og 150 meter, men jeg innser at de forskjellige siktemidlene har fordeler og ulemper som gjør at noe slikt vil bety at man må være villig til å kompromisse.

 

Kort oppsummert er alternativene jeg har sett meg ut så langt som følger:

 

Docter:

- fordel: liten, lett, enklere ved hagleskudd?

- ulempe: ingen forstørrelse, størrelsen på rødtpunkt/mangel på forstørrelse gjør den i praksis ubrukelig på lengre hold (> 80 m?)

 

Leupold VX-III: 1,5-5x20

- fordel: justerbar forstørrelse, kan brukes både på kort og lengre hold

- ulempe: vekt, størrelse, jeg ser for meg at fluktskudd er vanskeligere vs. Docter/rødpunkt.

 

Jeg er lite opphengt i merker, men bruker disse to for å illustrere de forskjellene jeg har avdekket i de løsningene jeg har sett på så langt. Om noen har forslag til andre merker/løsninger er jeg veldig åpen for å vurdere disse.

 

En mulighet som også virker interessant er å bruke kikkert (Leupold el. annet) ved rifleskudd og å heller ta den av og bruke åpne sikter i situasjoner hvor man ser for seg å primært bruke hagleløpet.

 

Er det noen som har tips eller erfaringer med disse løsningene?

Link to comment
Share on other sites

Fordelen med Docter er at du ikke titter gjennom et rør. Tror det er lettere å finne feks fuglen i flukt enn gjennom et rør.

 

Har litt erfaring med en Leupold European-30 1,25-4x20 på kombi, samt at jeg har montert (og tatt av igjen - usannsynlig latterlig syn...) et holografisk sikte på hagla. Har aldri skutt etter noe med hagla og holosikte, men det virket lovende, helt til Kinasiktet tok kvelden i 10 minus (det virker igjen nå.). Fant lett igjen passerende fugl (som fikk fly videre da det ikke var noe jeg skulle jakte på).

 

Hadde noen runder på leirduebanen med kombien, og jeg skjøt bedre med den og kikkertsikte enn med hagle. Men da har man litt mer tid til å finne dua. I skogen bør det gå kjappere, og da er det ikke like lett når man må glo gjennom røret. Skjøt en orrhane på få meters hold, men da pekte jeg bare! Kombien var så passe til meg at trådkorset satt riktig hver eneste gang jeg øvde meg. Men, som sagt, i skogen er det litt mer stressende.

 

Den store ulempen med feks Docter er jo om du skal skyte noe på lengre hold, feks en orrhane på 120 meters hold. Det er selvsagt langt fra umulig, men man er jo sikrere med noe forstørrelse.

 

Skulle jeg hatt igjen en kombi, ville jeg muligens satset på kikkertsikte med noe forstørrelse til lange hold, men hatt hurtigmontasje. Kikkerten hadde da vært i sekken på fuglejakta, mens jeg antageligvis hadde gått uten noe oppå på støkk.

 

Det ideelle for meg (muligens): Kikkersikte med ca 3-12x50, 4-16x50 eller lignende i hurtigmontasje for lengre hold, skumring osv, mens en Docter kunne gjort seg på børsa på korte hold ved feks støkkjakt, også med hurtigmontasje.

 

Du kan jo alltids se på feks Leupold VX3 1,5-5x20 med opplyst prikk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde tidligere en Leupold VXII 1-4x20 på min drilling, da slet jeg veldig med med samskyting av rifle/hagleløp.

Jeg hadde også problemer med å få draget på lerduene.

 

Jeg fikk montert en Docter direkte på skinna, nå går alt som en drøm.

Jeg er hellig overbevist om at Docter'n er et mer riktig sikte hvis det er snakk om hold inntil 100m på orrfugel, og ut til 150m på rådyr. På flukt skyting er den en kikkert overlegen.

Link to comment
Share on other sites

DocterSight er bra, men at det er egnet for skyting av orrfugl på 1oom er jeg uenig i. Bruker selv 4 x forstørrelse på jakt på skogsfugl ( Zeiss Varipoint 1-4). Med denne kan du sikre et fornuftig treffpunkt som ikke ødelegger fuglen. Mener at det er vanskelig å finne vingeknoken til en orre i Doctersight på 100m. Vanskelig nok å finne fuglen....

Link to comment
Share on other sites

Mener at det er vanskelig å finne vingeknoken til en orre i Doctersight på 100m. Vanskelig nok å finne fuglen....

 

Ja, inntrykket jeg sitter med er at dette siktemidlet blir uegnet til noe slikt. En ting er vel fraværet av forstørrelse, men fuglen blir vel såpass liten på et slikt hold at rødpunktet fort vil dekke hele fuglen, vel?

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde tidligere en Leupold VXII 1-4x20 på min drilling, da slet jeg veldig med med samskyting av rifle/hagleløp.

Jeg hadde også problemer med å få draget på lerduene.

 

Kan du si noe mer om hva som var problemene her, både med tanke på samskytningen og det manglende "draget"? ;)

Link to comment
Share on other sites

Det er vel da det er greit med hurtigmontasje, slik at man kan ha kikkerten i sekken og heller sette den på når man har behov for det.

 

På min kombi traff jeg nok bitte litt over med hagla, når rifla var skutt inn på 100 meter. La trådkorset rett over dua, og da gikk den i biter.

 

Vet ikke hvordan man får samskyting med rifle og hagle, men man må kanskje skyte inn på annet hold enn 100 meter? Feks skyte på stor pappskive for å finne treffpunkt med hagla først, for deretter å skyte seg inn slik at man sitter i senter på rifla samtidig som man ligger i senter med haglsvermen? Dette gjelder i hvert fall kombier med loddet løp.

 

På kombier med frittliggende løp er det gjerne mulig å justere rifleløpet, så der kan man først skyte inn med hagleløpet, feks på 30 meter, for deretter å justere rifleløpet til man er i senter på feks 100 meter, uten å røre kikkerten. (Bare en teori! Andre kan nok sikkert si mer om dette!)

Link to comment
Share on other sites

Det er vel da det er greit med hurtigmontasje, slik at man kan ha kikkerten i sekken og heller sette den på når man har behov for det.

 

Hvor stabile er slike hurtigmontasjer? Kan man sette på kikkerten og være sikker på at siktet viser likt hver gang, eller kan man risikere endringer i treffpunkt (slik at børsa må kontrolleres hver gang man setter på kikkerten igjen)?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville iallefall ikke stolt 100% på en hurtigmontasje om holdet på skuddet er opp i mot 100m.

Jeg har rødpunkt på kombien og trives med det :)

 

Jeg har en EAW sving på min Antonio Zoli drilling.Den har jeg hatt av flere ganger enn jeg kan telle.Hver gang jeg skyter på bane,skyter jeg alltid første skuddet ifra benken.Da sitter det alltid i 10.Det jeg prøver å si er at den er knallstabil,ikke antydning til treffpunktsforandring.

Skyter kun med 139 grains S&B,de går utrolig fint i børsa.Forøvrig 7x57R

 

Men skal innrømme at jeg var skeptisk til sving før jeg fikk prøvd det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...