Jump to content

Drømmerifla mi!!


tikkabysako

Recommended Posts

eg har drømt om ei skikkelig predatorrifle sidan det blir meir og meir aktuelt å fella kråker osv.

 

rifla eg har tengt på er ei:

Tikka T3 syntetisk kaliber .223 rem, lyddempar, tofot og ein skikkelig kikkert :D:D

Kan denne rifla var grei med tanke på presisjon?

 

Kva er dykkar drømme rifle?

 

dei som har rifle, og som er fornøyd med den, kan skrøyde i dette emnet. :D:D

Link to comment
Share on other sites

Har ei T3 ss Lite i 223 med en bushnell 4200 6-24*40 og to fot. Med 24. grs. N-135 bak en 55 grs. V-max leverer den 5 skudds samlinger på 11 mm på 100 meter. BLir et fint raggete hull og så ser en jo i kikkerten hvor en treffer selv på 100 meter :D

Link to comment
Share on other sites

Drømmerifla nå, er min erverdige, men akk så slitne Brno M21, påmontert en rett klassisk stokk i prydelig treverk, og ei pipe i kal 10.75x68mm og byttepipe i 6,5x55.

Med litt flaks kan det hende jeg klarer meg med ett sluttstykke, men er ikke sikker :oops:

På toppen bør det sitte en lavtforstørrende kikkert av god kvalitet, og et jaktdiopter som back-up.

 

Har kanskje noe av dette på plass om en 10 -12 år :roll::(

Link to comment
Share on other sites

Harald Viken begyner vel i disse dager å sette sammen drømmerifla mi!

Ruger No1. som skal få 28" oqtangulær pipe i 50-110WCF. Det skal freses Leupold QR baser, kornsadel og remmfeste ut av pipeemnet.

Det skal lages ny avtrekker i stål, hanen skall lettes og det skal inn en sterkere fjær. Ny nedsenket sikringsfløy fra Ragnar hansen kommer på plass.

Stokken blir det nok i første omgang ikke gjort annet med enn å fjerne lakken og få på en oljefinish. Ja og så må den selvfølgelig avsluttes med en 1" Packmayer Deacelerator.

 

Har kjøpt en ny Leupold VXII 2-7x33 med LR- Dupleks, men ser vel at ei så snasen rifle fortjener 1,5-6x42 Zeiss Victorien min. Så leupolden er til salgs, 2000kr. ferdig prutet.

 

Rifla skal være ferdig medio juni, jeg skal poste bilder da!

Link to comment
Share on other sites

Drømmerifla har jeg kjøpt og solgt noen ganger allerede..

Alle riflene var jo en liten drøm i sin tid, noen større enn andre, men de mest kjære har jeg beholdt.

 

Akkurat nå er drømmerifla et prosjekt som jeg håper å bli ferdig med i løpet av sommeren, kanskje året..

Har konstruert egen låskasse som ikke er så rent lite arbeid i seg selv..

(for de som husker tråden på SL så er ting relativt endret i forhold til det som lå der)

Så skal rakkerskapet maskineres også, men grovarbeidet har man andre til å ta seg av..

Kommer nok en egen tråd etterhvert når ting begynner å falle på plass..

Kaliberet er litt uvisst ennå, men det blir enten en .338, .375 eller litt større med passende basishylse..

Time vil sjåv.

Stokken blir enten McMillan A4 siden denne kan customiseres til flere låskasser, eller et egenprodusert alu-skjelett som skreddersys låkassa.

 

Ellers må jeg vel innrømme at av fabrikkrifler i skapet er nok TRG-22 i .308 en den rifla som fortsatt er "hjertebarnet" :lol: 5skudd på 22cm på 800m med ingen ringere enn jofla som vitne gjør ei rifle lett å bli glad i :)

Link to comment
Share on other sites

Baktus skreiv :

Min drømmerifle ligger presentert under "børsemaker og prosjekt";

 

viewtopic.php?f=38&t=3089

 

Ja Baktus, der har du noko å væra meget stolt over. Det er et smykke, med mulig heit for jakting.. :D

 

Mi drømmerifle, tja det er så mangt, men ei lyddempa sauer rifle med ein Kahles 1.5 - 6 kikkert, hadde gjort susen.

Link to comment
Share on other sites

hmm...jeg drømmer om mange rifler, jeg.

 

*en tung varminter i .223 med 26" løp og lyddemper, noe ala Remington VSF, sleng på en Leupold VX-3 4.5-14x50 long range med varmint retikkelet.

 

*en rustfri lettvektsrifle i et flattskytende kaliber med moderat rekyl, noe ala Kimber 8400M Montana(men den må ha hengslet underbeslag).

 

 

 

ellers så er jeg jo veldig fornøyd med min Weatherby MkV Eurosport i .300 Wby Mag :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...