Jump to content

Kjøp av brukt kombi


Jensemann

Recommended Posts

Miroku sine våpen er meget god kvalitet, selv har jeg ei hagle mod 6000 (tror jeg) for en som har litt erfaring med våpen ser med en gang at det er et meget velgjordt og høy kvalitet på utførelsen.

 

Hvorvidt denne er verdt Kr.9500.- er jeg usikker på, for med optikk og motasje er du svært nære en drilling i høvelig kvalitet.

 

Mitt prisestimat ville ligge på 6500.- fordi den har et kaliber (.308) som ikke er optimalt for brekkvåpen, du kan modefisere ekstraktoren for en liten sum og bruke .307 Win som er en mye bedre løsning både trykkmessig og praktisk.

Link to comment
Share on other sites

Har heller ikke kjennskap til dette merket men ett søk i google er ikke dumt. http://www.vapen-soilen.no/brukte-vapen/rifle/miroku-ou-kombi/ Hvis det er samme mod. som denne så er jo prisen grei hvis det er ett helt og fint våpen, ca. halvpris av nytt er ganske vanlig på bruktevåpen vil jeg si. Nå vet ikke jeg hva budsjette ditt er, men jeg kjøpte meg en strøken antoni zoli drilling i 7*57R som er ett mye bedre kaliber i ett brekkvåpen i og med at det er en kragepatron. denne ga jeg 17 tusen for. så hvis du har råd vil jeg anbefale deg å se litt på drilling også.

 

Edit: Det var med kikkert og 4 pakker skudd av høvelig kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Hei, og takk for svar.

 

Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt å bruke mere enn 5-10.000 kr på en ny/brukt kombi.

Jeg ser våpendepoet selger Sabatti Forrest Kombi i 12/76 - 7x57R til 9490 kr, som vil være lettere å kvitte seg med hvis det skulle bli aktuelt med tiden.

 

Har ikke tatt kontakt med selger, det er jo mulighet for å forhandle om prisen.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Synes kanskje det var en drøy pris på brukt kombi uten verken kikkert eller montasje. Montasje til kombi kommer gjerne på 2 500,- i tillegg, om det er en hurtigmontasje, som jeg vil anbefale.

 

Kvaliteten på Miroku er etter hva jeg har hørt, bra. Vet ikke hva denne kostet ny og hvor gammel den er, men den så jo grei ut.

 

Jeg solgte kombien min i høst, en lite brukt Antonio Zoli av nyere årgang, i kalibrene 12/76 og .222 Rem. Denne så klin ny ut og hadde en ett år gammel Leupold European på toppen. Kjøperen fikk også med ca 100 skudd og våpenfutteral. Jeg solgte min for 8 500,-. Prøvde meg på 11 000,- en måned tidligere, da uten patroner og futteral, men da var det tynn respons. Klart, jeg er ikke fornøyd med prisen sjøl, men jeg måtte såpass ned før noen var interessert. I praksis fikk jeg 7 500,- for børsa med montasje og kikkert om jeg trekker fra det han fikk med.

 

Mirokuen her har også "bare" 12/70. Kombier er ofte populære til rådyrjakt, og da kunne kanskje 12/76-patroner være av interesse og. Mange bruker magnumpatroner til rådyr i hvertfall (sjøl om jeg tror de dyra også snubler stygt med 12/70!). .308 er ikke det vanligste kaliberet i kombi, og jeg vet ikke hvor godt egnet det er i kombi. Mange sverger til randpatroner, som feks 7x57R.

 

Synes du bør prute litt her. Du får jo ny Sabatti til rundt den prisen og, og da har du valgfrihet når det gjelder kaliber. Er det imidlertid Merkellkvalitet her, ja da er jo prisen kanskje grei?

Link to comment
Share on other sites

Har helt likt våpenet til det du her viser til. Dog i kal. 12 og 6,5. Det blir vist til nypris lengre oppe i tråden, og dette stemmer bra etter hva jeg selv har funnet ut.

De fleste (inkl. meg selv) er vel noe skeptisk til denne type våpen hvis ikke det er et "R kaliber". Men jeg må si at jeg er til de grader fornøyd med våpenet. Har hatt dette i noen år, og testet ut en god del andre tidligere. Må si meg veldig godt fornøyd med presisjonen, og bank i bordet: har skutt endel skudd på bane, samt 30-40 rådyr, og så langt aldri hatt problem med at hylsa ikke følger med ut. Liker også muligheten til å kunne variere chokene.

 

Varmeste anbefalinger herfra!

Link to comment
Share on other sites

hvorfor ikke kjøpe baikal kombi den får du for en 5-6000. det er god kvalitet!

 

Har nettopp vært i "kombistartgropen" selv, og det første jeg utelukket var Baikal Taiga, for det første er den en tung, klumpete og mindre smekker sak, for det andre leveres den kun i ukurante kaliber.

 

For meg var kurant kombikaliber, sammenlodda piper, to avtrekkere og gode referanser det viktigste.

 

 

Kvaliteten er sikkert god den, Baikal er solide saker, og står nok til Dovre faller :D

Link to comment
Share on other sites

det første jeg utelukket var Baikal Taiga, for det første er den en tung, klumpete og mindre smekker sak, for det andre leveres den kun i ukurante kaliber

 

Hva mener du med ukurante kaliber? 12/76 og 7x57R er ikke ukurant i min bok iallefall.

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp vært i "kombistartgropen" selv, og det første jeg utelukket var Baikal Taiga, for det første er den en tung, klumpete og mindre smekker sak, for det andre leveres den kun i ukurante kaliber.

 

For meg var kurant kombikaliber, sammenlodda piper, to avtrekkere og gode referanser det viktigste.

 

Kvaliteten er sikkert god den, Baikal er solide saker, og står nok til Dovre faller :D

 

Jeg har en Baikal Taiga. Den er i kaliber 7x57R og 12/76. Pipene er lodda. Den har 2 avtrekkere der bakerste er til riflepipa. Den veier mindre enn, eller like mye som, Finn/Valmet/Tikka eller Brno. Presisjonen er upåkagelig.

 

Berømmes kanskje ikke for design eller gravyre, men fungerer dog utmerket til det den er konstruert for; jakt i friluft.

 

Baikal Taiga er ett solid bruksjern til en overkommelig pris.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg har en Baikal Taiga. Den er i kaliber 7x57R og 12/76. Pipene er lodda. Den har 2 avtrekkere der bakerste er til riflepipa. Den veier mindre enn, eller like mye som, Finn/Valmet/Tikka eller Brno. Presisjonen er upåkagelig.

 

Berømmes kanskje ikke for design eller gravyre, men fungerer dog utmerket til det den er konstruert for; jakt i friluft.

 

Baikal Taiga er ett solid bruksjern til en overkommelig pris.

 

 

Hvor mye veier den? Og hvordan er samskyting og presisjon?

Link to comment
Share on other sites

Baikal IZH 94 Taiga er en driftsikker og slitesterk kombi med frittliggende piper, automatisk sikring , og et skjeftemateriale av oljet valnøtt. Leveres i kaliber 12/76-223 Rem, 12/76-308 Win og 12/76-30-06 Sprg. - Totallengde: 103 cm - Vekt: 3.3 kg. pris 4990,-

 

Kilde xxl.no

Link to comment
Share on other sites

nå har jeg jaktet med min baikal kombi i tre høster så godt som hver helg lørdag som søndag, og jeg er veldig fornøyd den treffer hvor jeg sikter har en rødpunkt aimpoint på den. og så vit jeg vet er det ikke utsene som dreper og tror ikke dyrene i skogen bryr seg noe om de blir skutt av ei børse til 5000 eller ei til 100000.... baikalen er iallefall 100% driftsikker

Link to comment
Share on other sites

Tror de kunne solgt flere kombivåpen dersom de hadde hatt bedre kaliberutvalg, som f.eks 7x57R,

...nå vet jeg ikke hvorfor de ikke tar inn flere slike i kombi-kaliber dersom de finnes.

 

Er da andre som selger våpen enn XXL. Våpenkjellern leverer feks. Baikal i kaliber 7x57R og 6,5x55.

Vekta er oppgitt til 3,2 kg.

Link to comment
Share on other sites

Det er klart at flere selger Baikal, har forøvrig aldri vært på XXL,men jeg har vært innom mange andre, og aldri har jeg sett noe til R-kaliber.

Og når en av norges største forhandlere, Jakt & Friluft kun har den i 222 Rem, 223 Rem og 308 Win begynner jeg å lure.

http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=10304&prodid=10008

 

Jakt og villmark, og de fleste andre har den i samme kaliber som J&F

 

 

Finnes våpenkjellern fortsatt? Ser nettsiden var oppdatert 07feb 2007

Link to comment
Share on other sites

Er du litt som Torkjell Berulfsen, som går rundt med en button der det står: "Jeg har aldri vært på IKEA" :?:

 

Har nok ingen anti-button mot noen som helst :D

Men hadde jeg hatt en slik button så hadde dressmann, rema eller elkjøp preget den :lol:

 

Kan sikkert handle på f.eks xxl dersom jeg ikke finner varen hos min lokale børsemaker.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Til bruk i kombivåpen vil eg anbefale riflepatron med krage.( 6,5x57R, 7x57R, 7x65R m. fl.) Kragepatroner er laga for brytevåpen, og er det mest funksjonelle. I tillegg er dei lada til eit noko mindre trykk enn tilsvarande patron med rille.( F.eks. 7x57: 3400 bar, og 7x57R: 2900 bar ) Dette fordi låsen på eit brytevåpen ikkje er like sterk som på ei boltrifle. Med fare for å trakke nokon på tærne, meinar eg at 308 Win. er ikkje noko godt valg i eit brytevåpen, ( høgt trykk, 3600 bar ) og konstruert for bruk i boltrifler og automatvåpen. Ein funksjonell kombi er mykje våpen i eitt, men ikkje inngå for mange kompromiss med hensyn til f. eks. riflepatron og kikkertmontasje.

Link to comment
Share on other sites

men det er noen som selger den i 7x57R likevel bare man leter regner med at feks. xxl kan skaffe også ettersom det produseres og de tar inn kombien.

Men dette med kragepatroner jeg har selv en kombi i 6,5x55 og har enda ikke opplevd at patronen ikke har kommet ut når det har fåregått jakt

har også en kompis med 222rem har aldri hørt at han har problemer med det så "tror" egentlig at det bare er en slags myte :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har solgt min kombi i 6,5 x 55, og kjøpt samme børse i 7 x 57 R. Ble aldri fortrolig med rillepatronen i knekkvåpen. Særlig i kulde, med valne hender eller hansker var det i blant nesten håpløst å få ut patronen. Etter en sesong med 7 x 57 R kan dette kaliberet sterkt anbefales. Behagelig å skyte med, og aldri noe tull med lading. Kan bare slutte meg til de som sier at knekkvåpen = kragepatron.

Link to comment
Share on other sites

Men dette med kragepatroner jeg har selv en kombi i 6,5x55 og har enda ikke opplevd at patronen ikke har kommet ut når det har fåregått jakt

har også en kompis med 222rem har aldri hørt at han har problemer med det så "tror" egentlig at det bare er en slags myte :wink:

 

Jeg har null praktisk erfaring, men etter å ha lest meg opp og ned i mente om dette temaet nå i månedsvis så er fikling for å få ut hylsa kanskje det minste problemet.

Trykk og belastning er kanskje hovedproblemet :?:

 

 

Det er grunnen til at jeg falt for ei smekker italiensk ei, ei med to hull, ett trangere enn det andre, herlige linjer og og form++

 

 

i kaliber 20/76-7x65R :D

 

 

Gleder meg til onkel-politi sender meg svar på søknaden. Har gått over ei uke nå. :(

Link to comment
Share on other sites

Jo mulig at trykk belastninger er bedre men holder man seg til vanlige ladninger tviler jeg sterkt på at dette vill få større problemer.

Uansett er kombi et morsomt våpen som jeg gleder meg til å kunne bruke enda mer i fremtiden

lykke til med søkingen og handelen hjortefot :D

Link to comment
Share on other sites

Rillepatrone kan vel fungere greit i knekkvåpen, men jeg ser INGEN fordeler med det. Jeg er så utgammal, at jeg husker folk kjøpte kombier på 70 tallet. Med unntak av BRNO, ble alle levert i .308 .222 eller 6,5X55. Mange ganger har jeg hørt og sett folk forbanne kalde,valne fingre i kombinasjon med dårlige utdragere :lol: .

Nei. idag er utvalget bedre, og 7X57R er vel kanskje det beste valget til allround bruk. Selv har jeg skutt det meste fra rotte( :lol: ) til stor elg med glimrende resultat.

Men jeg har litt lyst på en ny kombi nå...og da håper jeg på å få tak i en 8X57 JRS... fordi jeg har lyst :wink:

Link to comment
Share on other sites

hvorfor ikke kjøpe baikal kombi den får du for en 5-6000. det er god kvalitet!

 

Har nettopp vært i "kombistartgropen" selv, og det første jeg utelukket var Baikal Taiga, for det første er den en tung, klumpete og mindre smekker sak, for det andre leveres den kun i ukurante kaliber.

 

For meg var kurant kombikaliber, sammenlodda piper, to avtrekkere og gode referanser det viktigste.

 

 

Kvaliteten er sikkert god den, Baikal er solide saker, og står nok til Dovre faller :D

har en baikal selv i 12-76 7x57r som har felt 52 rådyr.den har aldrig sviktet meg :) skal ikke ha den med i kirka så det gjør ikke no om den er klumpete og stygg.. 8) det smeller hver gang jeg drar i avtrekkeren ihvertfall..

Link to comment
Share on other sites

kjøpte blaser combi for 8 år siden i cal 12/76og30r blaser er kjempeforøygd med våpene.strålende kikkert montesje og pressisjon.

fungerer kjempe på leruer,jakt felt,elgjakt,rådyr og toppfugel.kan hend at 30r er litt mye på rupa men det får tiden vite.

Einaste våpenet jeg har kjøpt nytt og kommer til å tjene penger på.nytt våpen var 16000 for 8 år siden, og nå er det over 30000.spøtt. :shock:

Link to comment
Share on other sites

har en baikal selv i 12-76 7x57r som har felt 52 rådyr.den har aldrig sviktet meg :) skal ikke ha den med i kirka så det gjør ikke no om den er klumpete og stygg.. 8) det smeller hver gang jeg drar i avtrekkeren ihvertfall..

Det at det smeller hver gang man drar i avtrekkeren er jo en vesentlig faktor :D

Utseende er ikke alt. Jeg har hatt og har fortsatt baikalvåpen i våpenskapet, det er solide og driftsikre børser. Jeg var faktisk på nippet til å kjøpe en Taiga for noen år siden, men jeg likte ikke de åpne siktene og den frittliggende riflepipa. Dessuten var det umulig å få annet enn kaliber 12 i hagleløpet, og forhandleren kunne kun skaffe i .308 og .222

 

 

Hvordan er avtrekket på Baikalen? Og hvilket løp er på fremste avtrekker?

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Ser på imz,s sider at vekten på Baikal kombi er oppgitt til 3,8 kg, dette kan selvfølgelig være med det groveste riflekaliberet. De leverer jo helt opp til 9,3x74R Kilde: http://imzcorp.com/en/company/67.html" target="_blank

 

Ellers synes jeg importører og forhandlere bør se litt på andre riflekalibere til baikal-kombi,n... Men er sikkert begrunnet med statistikk i mest brukte riflekalibere... Men den gjelder ikke nødvendigvis for folk som kjøper kombi!!!

 

Denne her f.eks (Litt annen modell) http://imzcorp.com/en/company/68.html : Helt nydelig! Tenk deg den i sekken på fjellet i februar... Rev? Hare? rype? 10, 20 eller 100 meter? Nema problema! I skogen i November...: ymse kråkefugl? rev? Hare? Mår? tiur på topp? orre i bjørkene, eller høstspill? Kom igjen; importer! 22WMR-20/76 til en småviltjeger, takk.... :lol:

 

Ellers vil jeg gjerne få anbefale izh94 taiga som et driftssikkert bruksvåpen med god presisjon for penga hvis du kan leve med riflekalibrene som er tilgjengelige. Krage er kjekt hvis du har en leddsykdom eller har 10 tykke tommeltotter, som meg.

 

Så var det noen som nevnte at brekkvåpen ikke tålte 308 win. Jeg tenker jo umiddelbart på div dobbeltrifler (brekkvåpen? :shock: ) man skyter elefanter med og innbiller meg at dette må tas med en klype salt :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ser på imz,s sider at vekten på Baikal kombi er oppgitt til 3,8 kg, dette kan selvfølgelig være med det groveste riflekaliberet. De leverer jo helt opp til 9,3x74R Kilde:
De fleste som serieproduserer slike våpen lager de med lik ytre profil på riflepipa, for at alle andre deler skal passe. Da er det de som har minst kaliber som er tyngst.

 

Så var det noen som nevnte at brekkvåpen ikke tålte 308 win. Jeg tenker jo umiddelbart på div dobbeltrifler (brekkvåpen? :shock: ) man skyter elefanter med og innbiller meg at dette må tas med en klype salt :lol:
Nå er det ikke nødvendighvis slik at grov diameter på løpet, betyr stor belastning på låsen til brekkvåpen. Det kan være tvært i mot. Dette er relativt grundig diskutert her:

viewtopic.php?f=49&t=31204

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...