Jump to content

Unødig kritikk av Lee i Skytternytt


Wadcutter

Recommended Posts

Reagerte litt på tonen og anbefalingene angående Lee produkter som kom frem i "Ladehjørnet" i Skytternytt utgave 6-2009.

Forfatteren forteller om Lee Pro 1000 pressa og Lee utstyret, hvor han etter min mening gir produktene alt for hard kritikk og til og med gir feil informasjon.

Her har forfatteren valgt ut ét dårlig produkt, og av det prøver å gi inntrykket av at Lee produktene ikke er til å stole på, med unntak av diene.

Jeg prøver ikke så stikke under jorda at Pro 1000 ikke er den beste pressa, men denne oppfattelsen av Lee produkter tror ikke jeg er representativt, derfor må jeg skrike ut :)

 

Disk kruttmålet blir beskylt for være en "sær innterning". Den oppfatningen deler ikke jeg. Med over ti tusen 9x19, tusenvis av 38/357, 45 acp og 223Rem ladninger har dette kruttmålet tjent mine patroner med stor reliabilitet og nøyaktighet. Håper forfatteren omtaler den gamle utgaven, for det nye har jeg ikke hørt slik omtale om som blir presentert.

 

Hylsemateren "fungerer dårlig pga. all plasten og friksjonen". Igjen har jeg i pistolkalibre meget gode erfaringer med hylsemateren. Fungerer utmerket til 9x19, 38 og 45. Ikke det beste når det kommer til lange riflepatroner, men til den prisen så forventer ikke jeg en 100% problemfri hverdag.

 

"Lee har også et annet semi-progressivt ladeapparat; Lee LoadMaster". Det er FEIL. Loadmasteren er i motsetning til for eksempel Dillion 550 en progressiv presse. Alle operasjonene blir gjort med et drag i hevearmen, så LoadMasteren er en 100% progressiv presse.

 

Lee anbefaler ikke å bruke Federal tennhetter. Forfatteren stoler derfor ikke på den produsenten. Det kan ha noe med at Federal hetter har en større sjanse for å gå i lufta under lading enn andre hetter som er hardere i godset. Med rundt 20 000 Federal hetter i Lee Loadmasere har jeg aldri opplevd noen problemer med hetter som går i lufta.

 

Det er leit at en artikkel som skal handle om "evaluere semi-progressive presser, som er tilgjengelige på det norske markedet" blir til en negativ omtale av Lee produkter etter første setning. Det var svært lite evaluering, veldig mye negativ omtale.

 

Edit: fjernet forfatternavn. Da jeg selv er anonym vil jeg ikke navngi motparten.

Link to comment
Share on other sites

Har ladet endel tusen 9mm på en Pro 1000 og presse, kruttmål og hylsemater har jeg aldri hatt problemer med. Det eneste jeg har hatt noe problem med er hettemateren som ikke fungerer hvis det blir for få hetter i sleiden. Er man oppmerksom på dette og etterfyller med hetter i tide er det lite problemer.

Lader greit mellom 3-400 i timen med bedagelig tempo, har vært oppe i rundt 450 men det var stressende og lett å få krøll. Men de som omtaler Pro 1000 som bare dritt tyder på at enten har de liten peiling eller 10 tommeltotter. Pressa funker fint til pistolpatroner hvis bruker er litt observant. :D

Link to comment
Share on other sites

Sagt på en annen måte er det ingen i min klubb som mestrer Lee presser og lager god ammo og de som bruker slike presser er gode kunder av børsemaker og skyttere jeg unngår å skyte ved siden av.

 

Dette var en heller drøy og litt provoserende uttalelse som jeg antar kommer fra en som har lite peiling på hjemmelading og utstyr?

 

Kjenner mange meget gode skyttere som bruker Lee og hverken de eller jeg er noe bedre kunder av børsemakere enn den jevne skytter. Må si jeg heller står ved siden av disse å skyter enn de i din klubb som du sier ikke mestrer Lee presser, får meg til å undre hva slags ladere som ikke mestrer Lee, klarer de da å mestre våpenet og sikkerhet, og er de egnet til å mestre hvilken som helst annen presse? Blir akkurat like mye feilladninger med andre merker.

Har til gode å se forskjell på ammo ladet i røde, blå, grønne eller oransje presser så hvordan velger du ut å ikke stå ved siden av folk som har ladet ammo på Lee?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner heller ikke all den sterke kritikken av LEE utstyr. For noen år siden lånte jeg en pro 1000 av broderen, og ladet 2000 9mm patroner på to rolige ettermiddager. Et par hetter kom inn feil vei, men det har skjedd med annet ladeutstyr jeg har vært borte i også.

 

Hjemme har jeg en LEE turret press (gammel type). Hetteinnsettingen der er litt klønete. Dette gjør at jeg (hvis kløninga irriterer meg) tar hylsa ut av pressa, setter hetta med en LEE hettesetter (jeg har hatt i nesten 20 år uten å slite den ut) og setter den tilbake i pressa. Deretter lades patronen etter oppskriften.

 

Hvis jeg orker kløninga, følger jeg oppskriften i bruksanvisningen til punkt og prikke. Det går egentlig fortere enn å gjøre det på den andre måten.

Link to comment
Share on other sites

Mannen fortjener egentlig skryt for å påpeke dette, for mitt inntrykk av pistolskyttere som denne artikkelen frir til, er at disse skytterne er generelt mindre kunnskapsrike og interesserte i annet enn patronpris enn rifleskyttere. Derfor syns jeg det er befriende med en mann som kaller en dritt for en dritt og anbefaler noe annet som virker.

Pokker også, er dette sant så har jeg blitt lurt opp i stry!

 

Før jeg gikk til innkjøp av Lee Pro 1000 til Jul så gjorde jeg skikkelig research, maste, gravde, og spurte alle og enhver i klubben som drev med hjemmeladning, og alle var enig i at Dillon sikkert var bedre en Lee, men de fleste hadde likevel Lee presser, og enkelte hadde en til hver kaliber, opptil 4-5 presser.

 

En ting hadde jo vært om dette var sitat ” generelt mindre kunnskapsrike” skyttere, men de som da har lurt meg opp i stry er skyttere som både har tatt, gull, sølv og bronse i de forskjellige disiplinene. Jeg antar at de i så fall har enten brukt fabrikks ammo, eller har hatt kjempeflaks når de har oppnådd slike resultater.

 

Det at min pro 1000 fungerte rett ut av boksen etter å ha justert diene i følge manualen må jo også kun ha vært flaks.

 

Det var utrolig godt at jeg fikk greie på hvor dårlig disse Lee Pro 100 pressene er, før jeg kjøpte en til i .38 spesial. Jeg innser jo nå at jeg har hatt utrolig flaks med den jeg har, men lynet slår jo ikke ned to ganger på samme sted, så fra nå av blir det kun fabrikks ammo.

Link to comment
Share on other sites

Har to presser, en Lee classic cast O-presse og en Lee turret, og bruker nesten bare Lee dier.

 

Selv har jeg, etter å ha hørt på folk med mer kunnskap, kalt Lee "godt nok", men jeg har hatt ingen dårlige opplevelser med disse pressene (og turreten ble kjøpt brukt i tillegg).

 

Derimot (som CZ27, bare ikke fullt så slavisk på Lee-utstyret :wink: ) så bruker jeg en RCBS tennhette-i-setter (er det den heter i hodet mitt ihvertfall :lol: ) da Lee systemet i pressen er klurete, for og si det mildt, og RCBS var det som var å få tak på da jeg skulle handle.

 

Har også en annen vekt (Lyman Pro 505) som jeg kjøpte da Lee's vekt skal være (sitat fra andre): "noe dritt".

 

Det som overrasket meg mest var Auto-Disk kruttmålet kombinert med turret-pressa. Ladningene har vært jevne hele veien, selv om den ble stående i perioder på noen måneder mellom hver gang den ble brukt.

 

Det viktigste her er å se på hva har en begynnende pistolskytter bruk for og råd til. Skal alle kjøpe seg en Dillon Square Deal til hvert kaliber? eller må man øse ut noen 10-talls tusen kroner på steindyre turret\progressive presser med vekselsett som koster en arm? Eller går det med noen lapper til en Lee-presse, dier, vekt og ladebok etc.

 

Lee er billig, det virker, og skulle du ødelegge den så er den så billig at du kan kjøpe en ny. Med Lee kan du, uten å bli helt blakk, kjøre 1-2 enstasjonspresser til rifle\tungvinte\tilfeldige kaliber, og så en turret med LEE's geniale utskiftbare topper til hvert kaliber. Lignende oppsett fra nærmeste konkurrent vil koste EKSTREMT mye mer.

 

Fullt mulig og kjøre en Square Deal eller 550B i lignende oppsett, men det er mer luksus og av nødvendighet med hensyn til volumproduksjon man gjør noe sånt.

Link to comment
Share on other sites

Det var da fryktelig for store ord på folk her. Personlig har æ 4 lee pro 1000 med kruttmål kulematere og hylsematere i tillegg til ei lee enstasjonspresse, og året 2009 reproduserte jeg mellom 30 og 50 000 skudd i lee sitt utstyr, alt fra 9x19, 38 spesial, 357mag ,44spesial, 44 mag, 45 acp, 45 longcolt og 460 Smith& Wesson Magnum av pistolkalibere samt 308win 6,5x55 og 30-30 win i riflekalibere. kun1000 av disse ble presset med cci-hetter og resten med de lite anbefalte federalhettene.Alle presser har sine lyter, uansett merke, og jeg kjenner lytene til mine. Om ikke pressene virker som de skal, uavhengig av merke, er det i all hovedsak operatørfeil. Har opplevd at folk som var av formening at dillon 650 var alfa og omega og løsningen på alle problemer sto med forkiling midt i standardøvelsen i praktiskskyting. Årsaken var ganske enkelt samme nybegynnerfeil som æ hadde i starten før æ lærte lytene til mine presser.

Har ikke lest hva som ble skrevet i anmeldelsen, men frankly I don`t give a shit. mine presser har 0,5% feillading inklusiv hylsesprekker og tomme kruttmål. Er godt fornøyd med det.

blå biler er ikke bedre enn de røde eller grønne, bilene blir derimot ikke bedre enn sjoførene sine men det er klart noen trenger er ettersyn og har flere lyter enn andre. lær deg å kjenne utstyret ditt å slutt å skyld på pressene for de feil som operatøren gjør.

 

Fortsett bare negativ omtale av lee sitt utstyr, så blir utstyret billigere for oss som faktisk KAN bruke det.

Link to comment
Share on other sites

Nei, vet du hva! :shock:

Slike tåpelige påstander gjør meg litt oppgitt... :roll:

Om forfatteren er så dårlig å lade at Lee ikke funker for ham/henne så er det en sak.

Men å prøve å idiotforklare alle oss som årlig lader tusener av skudd på våre Lee-presser blir en smule patetisk! :roll:

Har selv 3stk PRO1000-presser stående oppe som jeg lader en mengde forskjellig ammo på.

Kun håndvåpenammo, da disse i hovedsak er beregnet på det.

Og om man kjenner si presse, og gir den et minimum av vedlikehold så funker de som bare det!

 

Er villig til å påstå at det her er snakk om en hjemmelader med enten:

1. Generell motstand mot Lee

2. Generell motstand mot "billig" utstyr

3. En person med for liten kunskap til pressene til å få dem til å funke slik de skal

Eller kanskje en kombinasjon av de 3 ovenfor nevnte faktorer...

Link to comment
Share on other sites

Diesel.. Svært så mye dritt du har kommet med det siste døgnet. Hvordan i all verden kan du komme her å påstå at Lee presser er noe dritt ved bare å ha "kjent på dem"? Det der er det mest tåpelige innlegget jeg har lest på lenge...

 

Sagt på en annen måte er det ingen i min klubb som mestrer Lee presser og lager god ammo og de som bruker slike presser er gode kunder av børsemaker og skyttere jeg unngår å skyte ved siden av.

 

Hva i all verden er det du mener med dette? Så siden jeg bruker ei Lee presse så er jeg livsfarlig på banen pga at ammoen ikke er trygg???? :evil: Nei vet du hva? Nå ble jeg forbanna

Link to comment
Share on other sites

Har hatt 3 Lee Pro 1000 i diverse handvåpenkalibre og produsert noen titusener av skudd på dem.

Jeg vil påstå at Lee Pro 1000 er glimrende presser i forhold til prisen og egner seg fint til folk som har fokus på rette stedet under ladingen, og det skal man jo.

Med det mener jeg at det er ting man bør følge med under ladingen for å evt. fange opp noe som ikke går etter planen, først og fremst en og annen tennhette (Federal naturligvis) som legger seg forkjært.

Har hele tiden brukt Federalhetter og har *bank i bordet* ennå ikke opplevd at en hette har gått av under ladingen.

Jeg har mistanke om at forfatteren har heller lite erfaring med Lee Pro 1000, og gjerne sitter i andre tanker under ladingen og tror at alt skal gå av seg selv.

Jeg ville ikke helt stolt på ammoen til en som ikke er 100% tilstede under ladeprosessen.

Når samme forfatter forherliger en presse ihvertfall ikke jeg hadde hørt om tidligere (Star) og som har gått ut av produksjon for en mannsalder siden, kan man vel knapt si at han har fulgt så godt med i timen.

Jeg tar m.a.o. artiklene hans med en stor klype salt.

Link to comment
Share on other sites

Er villig til å påstå at det her er snakk om en hjemmelader med enten:

1. Generell motstand mot Lee

2. Generell motstand mot "billig" utstyr

3. En person med for liten kunskap til pressene til å få dem til å funke slik de skal

Eller kanskje en kombinasjon av de 3 ovenfor nevnte faktorer...

 

Legg til (ihvertfall tidligere) komersielle interesser i den andre enden av prisskalaen, så begynner det å ligne noe. Mannen som skriver disse ladeartiklene var/er importør av Star ladepresser, som ikke akkurat kan sies å være i den økonomiskt gunstige enden av prisskalaen.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dersom forfatteren av omtalte artikkel er/var importør av Star-presser forklarer jo det en hel del... Har forresten sett en Star-presse til salgs på Finn nå, men pris står ikke.

Her er en link der Lee Classic Turret blir undersøkt under lupen: http://www.realguns.com/archives/122.htm Om man tar seg bryet med å lese alle 3 delene, ser man at kruttmålet får spesielt skryt.

Jeg er enig med de som sier at man må være tilstede under ladingen! 100% oppmerksomhet behøves, om man lader på en enstasjonspresse, turret-presse, semi-progressiv eller progressiv presse. Det er tross alt eksplosiver som behandles, noe annet enn full konsentrasjon er galskap. I min klubb lades det med både Lee, RCBS, Hornady og Dillon (sikkert flere også...). Selv har jeg en Lee Turret (gammel type med 3 hull), og en Dillon 650. Sistnevnte ble kjøpt for å få opp ladetempoet. Min erfaring er at selv på 650'n må hodet være med hele tiden, det er fullt mulig å gjøre feil også her!

Hva er forskjellen på en "Semi-progressiv" og "progressiv" presse? Jeg trodde at min 650 var progressiv, da hylseplata roterer når spaken opereres. Men i følge forfatteren i Skytternytt er det Dillon 1050 (husker ikke nummeret han skrev, men pressa fra Dillon han omtaler som progressiv finner jeg ikke på Dillon sine hjemmesider en gang) som er det...

Link to comment
Share on other sites

har selv 1 Lee pro 1000 i 9mm, 1 lee loadmaster i .40 og har en lee pro 1000 i .223 i bestilling.

 

Pro 1000 kan jeg bare si posetive ting om. fungert hver gang etter at alt var stilt inn. ladet ca 8000 skd på den så langt siden i høst og håper den går like bra ett par år til.

 

Loadmasteren hadde jeg indexeringsproblemer med i starten. hatt den i 14 dager bare :roll: men etter en liten google runde så fant jeg http://loadmastervideos.com/

 

her fant jeg masse fine fiks og triks på loadmasteren, den fungerer ypperlig og klarer ca 15 skd i minuttet når jeg virkelig vil.

Link to comment
Share on other sites

Har lest alle disse artiklene. Det eneste jeg ikke visste fra før, var at jeg ladet på en semiprogressiv presse (Maken til flisespikking!!). Har etter all evne forsøkt å fortrenge den lave grammatikkalske kvaliteten på disse artiklene, jeg ønsker å tro at det kan være nyttig informasjon der, men ser ikke annet enn en dårlig gjenfortelling av Ladeboken. Jeg kan ikke si at LEE på noen måte er feilfri, men jeg er godt fornøyd med min LEE Turret. Kruttmålet med disker fungerer helt utmerket. Når LEE kan levere en O-presse til halve prisen til konkurrentene, i stål og med hurtigskift av dier, så er det noen som ikke har fulgt med i timen. Jeg har en Dillon SD også og er glad i den, men den snur en og annen tennhette den og, og krever håndlag for å gi god ammunisjon. Har kurt på å kjøpe en RCBS eller Hornady progressiv, de dukker opp brukt innimellom, men med bruktpriser som overstiger nye Dillon 550/650-presser, så er dette uaktuelt. Ulempene med LEE-utstyr kontra det som det sammenliknes med i artiklene, kommer antakelig mer tilsyne når man driver kommersielt, og det er det jeg tror artikkelforfatterens erfaring stammer fra. Det er helt kurrant det, men da støter han på problemstillinger som de fleste hjemmeladere aldri opplever. Vet at en del spleiser på utstyr, og at det da benyttes mer, og da kan man oppleve ulempene med mindre slitesterke løsninger. På den annen side, hvis man kjenner til slitedelene i LEE-presser/-utstyr, så kan man ha et lite lager av disse, og allikevel ha ganske mange tusenlapper til overs til kuler og krutt.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Hva er forskjellen på en "Semi-progressiv" og "progressiv" presse?

 

I en progressiv presse skjer alle ladeoperasjonene i et drag med hevearmen.

Presser som setter tennhetta på opp-draget (som Dillion 550) er derfor semi-progressive, alt skjer ikke samtidig.

 

Det at hylseholderen roterer rundt av seg selv har med manuel/automatisk indeksering å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Hva er forskjellen på en "Semi-progressiv" og "progressiv" presse? Jeg trodde at min 650 var progressiv, da hylseplata roterer når spaken opereres. Men i følge forfatteren i Skytternytt er det Dillon 1050 (husker ikke nummeret han skrev, men pressa fra Dillon han omtaler som progressiv finner jeg ikke på Dillon sine hjemmesider en gang) som er det...

Har en mistanke om at fyren regner presser som ikke autoindekserer, f.eks. Dillon 550, som "semiprogressive".

Jeg er av den bestemte formening om at så lenge pressa lager 1 stk. patron for hvert drag i armen, er den progressiv.

Så har man manuelt og automatisk indeksert innenfor de rammene.

Dillon 550 er da en progressiv, menuelt indeksert presse, mens Dillon SD,650, 1050, Lee loadmaster og Pro 1000 er progressive, automatisk indekserte presser.

Blir det riktig definisjon, eller må pressa som nevnt over, også sette inn hetta på nedadgående ladearm for å være progressiv ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er av den bestemte formening om at så lenge pressa lager 1 stk. patron for hvert drag i armen, er den progressiv.

Øh... om du bare drar i spaken på en 550 ???? Progressiv betyr å gå fremmover, det klarer vel ikke 550'en uten hjelp :D

Men ellers er det en utmerket presse.

 

En annen ting med den artikkelen i Skytternytt er om NSF er klar over hvor mange potensielle annonsører de skremte vekk med den artikkelen?

Det er forresten andre som uttaler seg i den blekka som har sterkere produkttilknyttninger enn herren bak ladehjørnet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Trenger virkelig "Skytternytt" "gestalt coacher" og "hverdagsfilosofer"? Vi hadde en i klubb-bladet som kalte spalten sin "Frimodige yttringer". Jeg opplever at når folk tar på seg hatter av typen "hverdagsfilosof" og "Frimodige yttringer", så står de fritt til å slenge påstander i hytt og pine uten å måtte stå til rette for dem - "..var jo bare en frimodig yttring!", "...var jo bare filosofisk ment!". For meg så blir det som når Mira Craig uttaler seg om kreft.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...