Jump to content

Macchiato's "hemmeligheter"


macchiato

Recommended Posts

Det er mange som har spurt om oppskrifter etter å ha blitt lurt til å spise maten min på desembertreffene, så jeg tenkte jeg skulle legge ut noen favoritter i denne tråden.

 

Vi kan begynne med den portvinsstuede sjampinjongen, ettersom den er ufattelig enkel og veldig god (IMHO).

 

Soppstuing til 10 personer:

 

Ingredienser:

1 kilo fersk sjampinjong (bruk den (ferske) soppen du liker. Vi lager ofte og mye av denne, derfor brukes den soppen som er lett tilgjengelig)

1 liter fløte

Brun maizena jevner (regn 1 boks pr. liter fløte, og ha 1 ekstra boks i bakhånd)

2 dl portvin

Buljongpulver

Tine smør

 

Skjær soppen i skiver og brun den i ca. 50 gram smør. Strø over en spiseskje eller to med lys buljongpulver.

Ha den brunede soppen i en kjele som rommer ca 1-2 liter mer enn ferdig mengde soppstuing.

Hell over fløten og la dette småkoke i 2-3 timer.

Ha kjelen stående på rist på svak varme (på kokepunktet) fram til servering, og jevn den passe tykk med brun maizenajevner like før servering.

Spe med portvinen etter jevning.

 

Ikke ha for sterk varme på etter jevning, ellers får du fettutskillelse i stuingen. Skulle det skje, er redningen å spe med iskaldt vann (eller mer portvin), og røre kraftig.

 

Passer bra til alt stekt kjøtt.

 

Hehe... dere likte denne, ja :wink:

 

Kan slenge inn oppskrifta på potetene også, da.

 

Macchiato's sennepsmarinerte poteter:

Til 10 personer regner jeg 3-4 kilo poteter. Poteter koster ikke stort, så jeg lager av prinsipp for mye hver gang.

 

Ingredienser:

4 kilo kokefaste poteter (Asterix eller Folva er favorittene mine).

4-5 løk

2 dl vanlig 7% klar eddik

200 gram grov sennep (Iduns bodsennep, f. eks)

300 gram sukker

1 dl matolje

En liten neve einebær

Kaldt vann

 

Kok potetene passe møre, hell av vannet og la dem avkjøle seg i kjelen med lokket på snei. Varme poteter og sukker blir ikke mat, det blir sats.

Del løkene i to, og skjær dem i 2-3 mm tykke halvmåner.

Skrell og del potetene i skiver med en eggedeler av den gode gamle typen, som tåler en trøkk. 3-4 mm tykkelse, for den som vil bruke kniv.

Legg potetskiver og løkmåner lagvis i en stor bolle med lokk (ikke den du skal servere i). Start og slutt med poteter.

 

Lag en lake av sukker, sennep, eddik, olje og einebær, samt vann til totalt 2 liter lake. Mikses med stavmikser til sukkeret er løst opp.

Slå laken over potetene til den er akkurat i kontakt med det øverste laget med poteter.

Lagres i kjøleskap under lokk i minimum ett døgn før servering. Den holder seg i ca. ei uke i kjøleskapet, før den ikke bør serveres. Jeg koker potetene på onsdag, legger dem i lake på torsdag og serverer fredag og/eller lørdag.

 

Før servering, øses potetene og løken opp med siløse, og legger over i boller egnet anledningen.

 

Passer til alt du kan ha soppstuing til :wink:.

 

Vel bekomme :D!

Link to comment
Share on other sites

Da mangler vi bare oppskrifta på elgen Anders.

 

Også desserten da.... :wink:

 

Elgen:

Helstekt, langstekt kjøtt:

La kjøttet tine i lav temperatur i to døgn. Det andre døgnet gnir du det inn med salt og pepper. Beregn 200-250 gram pr. person, 350-400 gram dersom det er kammertreff :mrgreen:.

Stekes på 80 grader til kjernetemperaturen er 60 grader. (dette tar "noen" timer, avhengig av størreslen på kjøttstykket)

Etterstek kjøttet i stekepanne rett før servering, til kjernetemperaturen passerer 35 grader, la kjøttet hvile litt før du skjærer det opp :wink:.

 

 

Desserten (rekker til minst 20 mann):

To-tre liter vann og en kilo sukker røres til sukkeret er løst opp.

Sett på varmen, og tilsett 2,5 kilo frosne skogsbær når vannet er på kokepunktet.

Bærsausen skal IKKE koke, bare lunes opp til ca. 60 grader.

 

Serveres til fritt valgt vaniljeis, eller iskake. Du trenger i størrelsesorden 1 hesteskokake pr. 10 personer, da blir det rikelig.

 

Sånn?

Link to comment
Share on other sites

Maten er konge, men jeg ble litt skuffet nå. Trodde jeg skulle få noen saftige nyheter jeg nå, som jeg kunne meske meg med. Virkelig fått frem sannheten!!?? :lol:

 

Da er vi to, Buster. Hadde regna med noe sånt som at han egentlig ikke liker Sauere med Zeiss, men i smug bruker en ombygd HV-Mauser med en Bushnell Sportsman på toppen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Sauer 202 med "bells&whistles" til ca. 40.000,- men jeg jakter elg med en Howa 1500.

 

Jeg tar meg gjerne en liten skarp en mens jeg helpresser tomhylser.

 

Jeg griner når jeg ser Emil kjøre Alfred til doktoren i snøstormen.

 

Jeg har en kassett med Shattoo, og ei LP-plate med Franklin.

 

Jeg kjører fransk bil.

 

Jeg har kredittkortgjeld.

 

 

Sånn, er dere fornøyd nå :wink:?

Link to comment
Share on other sites

Hadde et lyst øyeblikk på kjøkkenet her om dagen, og kom fram til en gryterett som ble helt ok. Den er enkel å lage, men tror ikke den går under kategorien rimelig, derfor poster jeg den her, og ikke i tråden til My. Retten er utviklet etter farfars prinsipp om å "faen itte hellle ti att vatten". (det gjaldt visst unge håpefulle som lurdrakk av brennevinet hans, men dog... et godt prinsipp).

 

Macchiato's rødvinsgryte: (fornøyd med det navnet :mrgreen:)

 

Oppskriften passer akkurat i ei treliters jerngryte, så en sånn en er god å ha. 4 personer bør bli rimelig mette av denne.

 

Ingredienser:

 

6-700 gram rent kjøtt i terninger (som elgjeger så er valget enkelt for meg, men denne tror jeg hadde blitt ekstra god med villrein)

250 gram fersk sopp, skjæres i ønsket størrelse

1 stor løk, grovhakkes

3-4 gulrøtter, i terninger

ca 1/2 flaske rødvin

1/3 liter fløte (jeg bruker alltid kremfløte)

1/3 liter seterrømme

Smør til bruning

Hvetemel til jevning

Tyttebærsyltetøy

Salt, pepper, einebær

 

Brun kjøttet i tre omganger i jerngryta, slik at du ikke får for lav temperatur. Krydre med salt og pepper før bruning.

Brun soppen og løken til slutt, tilsett kjøttet og gulrotterningene og hell på rødvin til passe mengde ift. resten.

La dette småkoke en times tid til kjøttet er mørt. Løken og gulrota blir veldig kokt, men de er for det meste der for å lage smak på sausen.

Når kjøttet er mørt tar du av ca, 1,5 dl kraft som du lar avkjøles. Denne skal brukes til jevning.

Tilsett fløte og rømme og la det småkoke i noen minutter før du smaker til med salt, pepper og einebær (5-6 stk. knuses).

Du trenger noe søtt til å balansere rødvinen. Jeg bruker safta fra tyttebærsyltetøy, et par spiseskjeer. Husk å smake.

Om du ikke syns du har fått nok smak på krafta, smakes dette til med buljong. (selv bruker jeg Knorr's oksefond. Den er IMO bedre enn buljong).

Når krafta du tok til side er avkjølt, blander du inn 2 spiseskjeer hvetemel til jevning, og rører dette inn i gryta.

La gryta småkoke til melsmaken er borte. Det tar ca. 10 minutter. Jeg tilsetter alltid jevning til slutt, da dette fører til at sausene mine ikke svir seg :wink:.

 

Serveres med dampede grønnsaker, mandelpotetpuré, flatbrød, tyttebær og drikke etter egen gane. Rødvin er bankers, men øl er ikke å forakte.

 

Mandelpotetpuré:

1,5 kilo skrelte mandelpoteter

100 gram smør

salt og pepper

Kremfløte etter behov

 

Kok potetene, hell av vannet, tilsett smør og mos dette sammen til smøret er jevnt blandet i potetene. Tilsett litt og litt fløte mens du rører skikkelig. Pureén er ferdig når den har fått en kremaktig konsistens. Smak til med salt og pepper. Serveres umiddelbart, da den taper seg i kvalitet dersom den blir stående på ovnen.

 

"Høgg å et, det finns itte ben" :wink:.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Sauer 202 med "bells&whistles" til ca. 40.000,- men jeg jakter elg med en Howa 1500.

 

Jeg tar meg gjerne en liten skarp en mens jeg helpresser tomhylser.

 

Jeg griner når jeg ser Emil kjøre Alfred til doktoren i snøstormen.

 

Jeg har en kassett med Shattoo, og ei LP-plate med Franklin.

 

Jeg kjører fransk bil.

 

Jeg har kredittkortgjeld.

 

 

Sånn, er dere fornøyd nå :wink:?

 

:roll: tenkte jeg det ikke....?

Heretter vil jeg at vår kontakt blir av det litt diskré slaget. Du er en sabla god kompis, men.......... :|

Link to comment
Share on other sites

:shock::shock::shock::shock: Rett og slett rystende. Tar nok litt tid å komme over dette rett og slett :lol:

 

 

Har du tattoert "Milli Vanilli" på rumpa også? :lol:

 

"Den som selv aldri har syndet, han skal kaste den første stein".

 

Dere er bare misunnelige fordi jeg tør å innrømme mine svake sider på et åpent forum. Jeg sa forresten ikke at jeg hører på Shattoo og Franklin. Men jeg kjøpte kassetten og plata på 80-tallet, da jeg var ung og skulle prøve alt. Ikke alt som var like lurt å prøve :wink:.

Link to comment
Share on other sites

:roll: tenkte jeg det ikke....?

Heretter vil jeg at vår kontakt blir av det litt diskré slaget. Du er en sabla god kompis, men.......... :|

 

Det er mottatt og forstått, min venn. Jeg skal slutte å ringe midt på natta når jeg våkner med mareritt. Du får si fra hvor du befinner deg, så vi ikke risikerer å støte borti hverandre utilsiktet. Jeg forstår at dette kunne bli en belastning for deg :wink:.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...