Jump to content

Gaupejakt


aanerud92

Recommended Posts

det var det jeg meinte sjøl, men etter nok en diskusjon her hjemme så sier dem fortsatt at jeg må ha storviltprøva for og kunne jakte. men gaupa går jo som storvilt, og for og jakte storvilt må du jo ha skyteprøva.... men det vil jo være vanskelig og skyte opp med ei hagle ettersom det er det jeg skal jakte med. så jeg får spørre en gang til da, MÅ man ha storviltprøva for og jakte, står det eventuelt i en paragraf eller noen andre steder at man må ha storviltprøva?

Link to comment
Share on other sites

I Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst §3 om Definisjoner, første ledd:

Med storvilt menes i denne forskrift følgende viltarter: elg, hjort, dåhjort, villrein, rådyr, villsvin, muflon, moskusfe, bjørn, ulv, jerv og gaupe.

Dette fastlår at gaupe regnes som storvilt.

 

Samme forskrift, §4 Nødvendige papirer under jakt, felling og fangst, første ledd:

Under jakt, lisensfelling og fangst skal gyldig jegeravgiftskort og våpenkort, jf. lov 9. juni 1961 nr. 1 om skytevåpen og ammunisjon m.v. § 9, medbringes. Under jakt og felling av storvilt medbringes dokumentasjon for avlagt skyteprøve når jakta eller fellingen utøves med rifle.

Dette viser at dokumentasjon for avlagt storviltprøve skal medbringes dersom jakta utøves med rifle.

 

I Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst §15, annet ledd. Her står ett avsnitt som omhandler de arter som krever rifle. Her er ikke gaupe med. Det benevnes spesielt rådyr i særskilt bukkejaktperiode. Som vi vet, er rådyr storvilt. Men det er allikevel lov å jakte med hagle, og da uten storviltprøve. Om man jakter rådyr med rifle eller kombinasjonsvåpen utenom særskilt bukkejaktperiode, skal storviltprøve bestås. Altså rådyrjakt med hagle - ingen storviltprøve. Rådyrjakt med rifleløp - storviltprøve påkrevet. Det samme gjelder for gaupe.

Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, muflon, moskusfe eller felling av bjørn og ulv er det kun tillatt å bruke rifle. Det samme gjelder jakt på råbukk i særskilt bukkejaktperiode.

 

Samme forskrift, §18 om Obligatorisk skyteprøve - første ledd. Her viser det til at ingen kan jakte storvilt med rifle uten skyteprøve. Underforstått at dersom storvilt er lov å skyte med hagle, trenger man ikke skyteprøve.

Ingen har adgang til å drive jakt og felling av storvilt med rifle uten at vedkommende har avlagt skyteprøve samme jaktår.

 

Mulig noen andre kan hoste opp andre lovtekster eller forskrifter i tillegg. Det viktigste her er §15, der gaupe ikke er blandt de som krever rifle for jakt. Sammen med §18, som fastslår at storviltjakt med rifle krever storviltprøve.

 

Du har rett i dine meninger, alt dette er funnet på www.lovdata.no. Søk på "Viltloven", og gå inn på "Sentrale forskrifter". Her vil du finne det samme selv.

Håper dette har vært til hjelp

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Låner denne tråden her litt jeg.

 

Det er nå observert gaupe her hjemme hos meg, og da har jeg noen spørsmål.

 

-Trur dere at den kan holde seg her til 1. Februar eller trur dere at den bare tusler igjennom terrenget?

 

Jeg bor i Aurskog-Høland Kommune i Akershus. Det er sjelden det er gaupe her egentlig.

 

-Men er det noen som veit om hvem region eller noe sånt Aurskog-Høland ligger i? Og om vi kan skyte gaupa 1. Februar hvis den er her da.

-Gaupa ble observert 200 meter i fra åta mi, kan den ha besøkt åta?

-Stilles det noen krav til rifleammunisjon på gaupejakt?

 

Blei mange spørmål på en gang, men håper på svar!

Link to comment
Share on other sites

Unødvendig sitering fjernet Jmonsen

 

 

Om gaupa holder seg i terrenget, avhenger av mattilgangen. Mest sannsynlig vandrer den. Den kan ha vært på åtet, men gaupa foretrekker ferske saker.

Med rifle er det samme krav til ammunisjonen som det er til storviltjakt.

Link to comment
Share on other sites

Enig i det Truls sier Ole Jørgen, men i tillegg vil jeg si:

Det er umulig for noen å si om denne gaupa vil holde seg i ditt området eller ikke. For det er helt avhengig av hvor stort ditt område er og gauper kan holde seg i ro noen dager eller bare rusle. Forskjellige gauper oppfører seg forskjellig og en gaupe kan oppføre seg forskjellig til forskjellige tider. Min erfaring er at de "rører" mer på seg, i et større område, enn andre arter jeg jakter på, så kom deg ut på sporet og lær! - Spiller ingen rolle hvilken vei du sporer, men det er selvfølgelig mest spennede å spore rett vei. Finn veiene den går, spesielle plasser den er innom å kontrollerer. Har denne gaupa inntatt ditt område som sitt revir er det steder den kommer til å passere og da mener jeg med centimeters nøyaktighet, hver "runde" den tar. Har du funnet noen slike steder, blir det enkelt for deg å sjekke om gaupa er innom en tur. Jeg tror at det er en fordel for din jakt at gaupa er observert nå, for da kan det nemmelig hende at du har flaks og at den kommer på neste "runde" akkurat rundt jaktstart...

 

Mitt inntrykk er at det oftest er gauper i dårlig forfatning som skytes på åter, nettop pga av det Truls sier, men husk gaupa er en dreven revejeger, så det kan hende den "varter opp" åte ditt for å finne en rev.

- Men du: Ta deg en runde i nabolaget å se om du ikke kan finne en halvgammel, nedstøvet støver av noe slag som er kattegal. Hør om du kan få låne denne og hvis det slår til, da kan jeg love deg at du får en meget spennede jakt, når du finner igjen sporet....

 

Er vel samme krav til anslagsenergi som for rådyrjakt, så da er vel 222 rem, minste lovlige kaliber, etter hva jeg kan huske. Husk ekspanderende prosjektil!

 

Hans

Link to comment
Share on other sites

Med rifle er det samme krav til ammunisjonen som det er til storviltjakt.

Feil :!:

 

Riktig :arrow: Under jakt med rifle på rådyr, bever og gaupe eller felling av jerv og gaupe skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil og anslagsenergien skal være minst 980 joule (100 kgm) målt på 100 meters avstand, E100

 

Fra- http://www.lovdata.no/for/sf/md/xd-2002 ... 13.html#16

Link to comment
Share on other sites

Aurskog-Høland tilhører region 4, jaktområde 2.

 

Jaktområde 2 får 2 dyr - hvorav det maksimalt kan felles 1 hunndyr

Jaktområde 3 (Forvaltningsområde med flere rovviltarter)

Den del av Akershus som omfatter hele kommunen Aurskog-Høland, og den deler av Nes

kommune som ligger Øst for Glomma.

Den del av Østfold som omfatter hele kommunene Rømskog, Marker, Aremark samt den del

av Halden som ligger sør for Rv 21 og øst for Iddefjorden

 

http://www.fylkesmannen.no/fagom.aspx?m ... id=2946689

Link to comment
Share on other sites

Er uenig med deg Henrik123.

 

Aurskog Høland er i Jaktområde 3, om du leser i linken som du la ut!

 

Selv er jeg i jaktområde2, slik det alltid har vært i Fet kommune.

 

Jaktområde 3 (Forvaltningsområde med flere rovviltarter)

Den del av Akershus som omfatter hele kommunen Aurskog-Høland, og den deler av Nes

kommune som ligger Øst for Glomma.

Den del av Østfold som omfatter hele kommunene Rømskog, Marker, Aremark samt den del

av Halden som ligger sør for Rv 21 og øst for Iddefjorden

Jaktområde 3 får 2 dyr - hvorav det maksimalt kan felles 1 hunndyr

 

Edit: Er enig om alternativ 2 blir valgt. :wink:

 

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha lest meg opp, så er jeg forsåvidt enig med Henrik123, ble bare litt forvirret av litt klipp og lim.

 

Aurskog Høland er også nå i jaktområde 2, da rovviltnemda valgte alternativ2 ut fra det jeg leser i protokollen for møte de hadde 12 januar 2010.

 

http://www.fylkesmannen.no/hoved.aspx?m ... id=3017072

 

Beklager. :roll:

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Tror dette er fasiten................

 

Jaktområde 1 (Forvaltningsområde med husdyr på utmarksbeite)

Den del av Akershus som omfatter hele kommunene Hurdal, Eidsvoll, Nannestad, Gjerdrum

samt den delen av Nittedal som ligger øst for Nitelva og den del av Asker og Bærum

kommuner som ligger vest for E16 og Nord for E18.

Jaktområde 1 får 4 dyr - hvorav maksimalt 2 voksne hunndyr 1 år eller eldre

 

Jaktområde 2 (Forvaltningsområdet for ynglende ulv)

De deler av Akershus som ikke inngår i jaktområde 1, hele fylkene Oslo og Østfold.

 

Jaktområde 2 får 4 dyr - hvorav det maksimalt kan felles 2 hunndyr 1 år eller eldre

 

1 dyr av de 4 dyrene i jaktområde 2 forbeholdes kommunene Marker, Aremark og den del av

Halden som ligger sør for Rv 21 og øst for Iddefjorden de første 21 dagene av kvotejakten

 

Restkvote 1 dyr

kan tildeles dersom uttaket mellom de ulike jaktregionene blir skjevt i forhold til ønsket uttak,

eller dersom det i hovedsak blir felt hanndyr (dvs. færre enn 2 voksne hunndyr felt etter

ordinær fellingskvote).

Link to comment
Share on other sites

Gaupejakt ja.

Hva er sjansene for å få inn gaupe på hareskrik ?

 

I følge Mr Oppdal er det ganske store sjangser for det...og det tror jeg på...(har ingen egene referanser på lokking av gaupe) Problemet er bare å finne katta så høvelig nøyaktig.. nytter ikke å sitte 15 km unna å lokke. Men vet man av "godplassen" til katta er det absolutt verdt et forsøk hvis man ikke har 25 mann 3 russerstøvere som førstevalg...

Link to comment
Share on other sites

Grunnen for spørsmålet er rett og slett en mystisk observasjon jeg hadde her om kvelden, jeg aner ikke hva det var, men det var ikke revehale på dyret, det forsvant før jeg fikk sett i kikkerten. Spora var kraftige (hadde ikke lommelykt og det snødde) men har nå bestemt meg for at det mest sannsynlig var gaupe. Litt synd jeg ikke har betalt avgift, og har tatt oppskytinga på storvilt nå som det er dyr på kvota her til den 1.

Link to comment
Share on other sites

Ok.. det var synd. Men avgifta får du betalt og er skytterlaget grei med deg fikser de oppskyting vel og merke hvis du har vært å trent i løpet av sommeren høsten? slik at det kun er oppskytingen igjen. Trenger jo bare oppskyting på papp 5 skudd.... ikke all verden å stelle i stand det? Lærdom til neste å i alle fall;_)

Link to comment
Share on other sites

Gaupejakt ja.

Hva er sjansene for å få inn gaupe på hareskrik ?

 

I følge Mr Oppdal er det ganske store sjangser for det...og det tror jeg på...(har ingen egene referanser på lokking av gaupe) Problemet er bare å finne katta så høvelig nøyaktig.. nytter ikke å sitte 15 km unna å lokke. Men vet man av "godplassen" til katta er det absolutt verdt et forsøk hvis man ikke har 25 mann 3 russerstøvere som førstevalg...

 

Godt mulig det. Men selveste Gaupejeger Opdal har vell faktisk aldri selv skutt gaupe...

Link to comment
Share on other sites

da er det vel muligens en tur ut at i morgen og se etter spor av gaupe, fant spor forige helg og.

ringsaker er prioritert omr første tia av jakta så det blir spennende, blir da ikke stoppa av at di andre har fått fylt nå i år. eneste vi muligens mangler er ei god bikkje og sleppe på gaupa, er første året jeg er med i år .

vet gangås har vært med og brukt bikkja si før og da har det vært gaupe i driv opp i et helvettes bratt og ulendt li i bangsberget.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...