Jump to content

Noen erfaringer med spottescope fra Leupold eller Nikon?


Buster

Recommended Posts

Ja, har brukt en Leupold Mark4 12-40x60 med TMR retikkel i litt. Helt grei sak. Ganske lett og liten i forhold til feks AT80. Litt dårligere på lysstyrke når det mørkner, men det er jo ganske naturlig. Greit med retikkel når man gonger eller driver med annen moro skyting på lange hold.

Link to comment
Share on other sites

Pentax ser ut til å være et bra alternativ. Kanskje også Meopta?

Pentaxene varierer visstnok i kvalitet, de er også (nesten) like dyre som de "store". Meopta vet jeg ikke, men lista mi ser omtrent slik, ovenfra:

 

Leica (APO Televid)- above and beyond,

Troverdige kilder plasserer Prominar Kowa (TSN 883) her og på linje med Leicaen - ikke sett selv.

Forrige modell/brukt Leica

Swarovski (ATS), eller Zeiss (Diascope)

Zeiss, eller Swaro, som over

Forrige modell/brukt Swaro/Zeiss

Nikon (Fieldscope ED) Nesten Swaro AT

Pentax (kun sett i en Pentax, ved siden av en Opticron = dødt løp)

Opticron (HR eller ES)/ Kowa (merkbart bedre enn Nikon RAIII)

Nikon (RAIII WP)

 

 

 

Bushnell

Focus

Astro

Acuter

 

De 4 siste, (har mest erfaring med Focus) er ikke bra rett og slett, og ingen av dem gjør det jeg trenger av et spotteskop. En god håndkikkert er bedre og mindre.

Men den er også dyrere, og en focus Nature 80mm til 3000,- med stativ er vanskelig å argumentere mot (imo er det bortkastede penger) - bortsett fra at den ikke gjør det et spotteskop skal, vise små detaljer på langt hold. Kulehuller på vanlige skytebaner ser du uansett(i perfekt lys på perfekt papp). Det du mister er glimtet i øyet på dyret du observerer, eller antall tagger, eller de treffene på 3-600m som det ER for langt å gå se etter. Og hullene som sitter innimellom gamle skivelapper i litt tvilsomt lys, selv @100m.

 

Forskjellen på ny/gammel Swaro/Zeiss er liten optisk, og jeg har sett nye Diascoper som er dårligere enn en viss Swaro AT på enkelte ting - Diascopen er dog lysere enn AT/ATS

 

Generelt er seff 80 bedre på alt enn 60/65, untatt bærbarhet. Men store kvalitetsforskjeller er mere synlige enn 60 eller 80mm.

 

To veldig like tråder nå.

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=24&t=30902&p=348498&hilit=skivekikkert#p348498

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

@M67;

Du skulle hatt mysa litt i en Leupold Golden Ring 12-40x60 [LINK], er å få i HD også. Samt at den leveres med mildot retikkel. Denne spotter'n har imponert meg. Liten kompakt, og tung i forhold til størrelse. Men desverre ALT for dyr i Norge. Du er på Zeiss/Swaro nivå (cirka).

Skal dog innrømmes at jeg ikke har hatt de ved siden av hverandre (Zeiss/Swaro/Leupold) kun hatt Lupy'n alene. Synd den ikke er billigere, da hadde det vært en meget sterk kandidat.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har myst i mye rart av Leopold kikkertsikter som skulle være så og så bra. Men ved siden av tyskerene så holder det ikke mål, helt enkelt. Har kun sett i en Leo håndkikkert. Den var bra faktisk, men prist på linje med Nikon HG, og knapt nok SÅ bra..

Den Leupolden du refererer til er vel også nokså kompakt og solid?

 

Et "selling point" for Pentax PFene er jo at du kan putte inn hvilket som helst 1.25" okular, de finst det mange av.. Også med div. retikler, ruter, mildotter bla.bla..

 

Skal du ha maksimal skarphet uansett pris (men større forskjell jo billigere) gå for rett okularhus, og fast forstørrelse.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv en Swaro 80 HD, og har ikke erfaringer med noe særlig annet. Men i og med at jeg har kikket litt etter spotter til skytebanen vår så kan jeg bidra med noen linker til forhandlere. Natur og Fritid selger noen pakker med Nikon rimelig, i tillegg til alt det andre de har for salg. De virker meget ærlig i sine produktomtaler. Idrettsbutikken har tilbud på en pakke med Meopta. Det må vel regnes som et bra salgsargument at våre skiskyttere bruker dette teleskopet?

 

Nå har jeg ikke kommet så langt i prosessen at jeg har sjekket norske priser mot nettbutikker i utlandet. Foreløpig er jeg fortsatt interessert i å prøve å finne ut hva som kan være en "god nok" spotter innenfor 200 meter (jaktfelt og innskyting på papp), og hva noe sånt vil koste.

Link to comment
Share on other sites

Tenker du på sånn typisk "skivekikkert" ?

 

Du kan låne Nikonen min å teste i såfall.

Jeg er ihvertfall godt fornøyd med den. Ikke helt oppe blant Zeiss o.l. når lyset begynner å bli litt grumsete, men absolutt bra.

Har fått tak på et greit solid stativ til den også nå.

Link to comment
Share on other sites

Det må vel regnes som et bra salgsargument at våre skiskyttere bruker dette teleskopet?

 

Ikke mye Meopta å se her...

lindagrubben_kind.jpg

 

Skiskyting er vel omtrent den eneste idretten jeg gidder å se på på TV - når en ser trenerene så står de å glor inn i spotteskopene sine bak standplass. Både Joar Himle og roger Grubben ses mest typisk hengende over en STS80.

Andre nasjoner har mye rart, men de store skiskytternasjonene bruker de skopene du ser på bildet, noe som er vanvittig overkill for å se treff @50m :roll: , greit å være sponset.

 

Ikke for å bashe Meopta. Men skiskyting krever fint lite av et skop, og når de gode likevel bruker noe annet... Jeg synes ikke påstanden i "quote" holder vann.

 

Til det du sier Grimm: Nikon RA80WP, evt. 65WP fra naturogfritid, du vil se hull i papp @200m 98% av tiden. Sett den på en Manfrotto 055 med et stødig videohode.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det virket som en gunstig pris på Natur og Fritid sine Nikontilbud, så det er bra å høre at du mener de kan fungere for vårt formål. Et stødig stativ samt et lite bordstativ for skytebenken må vi ha med.

 

Når det gjelder hva skiskytterne bruker så gjengir jeg kun det som Idrettsbutikken selv opplyser:

"Kikkertsettet er det som ALLE landslagstrenerne i Norges Skiskytterforbund bruker og er av høyeste kvalitet."

Det samme skriver Skiskytterforbundet på sine nettsider:

"Gjennom vår nettbutikk, www.idrettsbutikken.no selger vi Meopta standplasskikkert til spesialpris til klubber og kretser i Skiskytter-Norge. Dette er toppmodellen som alle landslagstrenerne bruker."

Dersom de i den sammenheng har gjort opp regning foruten vert så er jo ikke det så bra. :?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Og hvor får man kjøpt noe slikt til en fornuftig penge :)

 

Må være helt topp å se gjennom.

 

Ligger en demobrukt på finn.no

 

Ikke at jeg hadde betalt 9000,- for den. Sjekket litt priser i Tyskland i fjor/forfjor, og mener de låg på 4000-5000 der. Jeg fikk den faktisk enda billigere, men den var urlite grann brukt.

 

Tung som f..., men som spotter opp mot bjørkebelte der hjorten ofte ligger på dagtid er den meget god. Blir ikke sliten av å bruke den lenge heller. Det er et stort pluss!

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
  • 1 year later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...