Jump to content

hvilken primus skal jeg velge?


chrissi504

Recommended Posts

Ønsket meg, og fikk, en Optimus Nova til jul.

Har lest endel og funnet at Novaen generelt får bra kritikk, samt at den passer inn i stormkjøkkenet (med en brakett). dert siste var viktig for meg.

 

NOVA+ er det noen klager på, de har flyttet justeringsskruen til flaska og bruker en wireoverføring som skal være litt mere kranglete enn før.

 

Av NOVA og NOVA+ hadde jeg valgt NOVA, de er ellers like men den første har justeringsskruen rett på brenneren. Det er mange andre bra brennere i omløp, men kjenner ingen av disse.

 

En bra kilde til primuser/multifuelbrennere er www.fjellforum.net, der er det noen primus-fantaster som vet veldig mye. Mener rekordinnehaveren hadde litt over 110 brennere ved siste telling sa han...

Link to comment
Share on other sites

Primus Omnifuel. Koster ca 1500,- Lett og bytte alt på. Repkit koster 160,- Der får du alle pakningene du evt skulle slite i filler.

Brenneren er meget brenselsnill,men det forutsetter at du ikke skrur opp første ventilen på full spiker,men føler deg frem litt for ideel brenning kontra forbruk.

Har hatt min i 3 år nå. Ikke bytta en pakning enda og den har servet et jaktlaget og meg på ca 90 døgn hvor denne er brukt flittig.

Jeg kjører med kjemisk renset bensin fordi det soter ikke noe som helst.

Tips: Kjøper du Primus kjelesett er bena konsruert for og bruke minnstekjelen som underlagg opp ned hvis du må fyre inne oppå duken eller snøen.

MSR er også bra,men profilerer seg med Himalaya og er hakke dyre.

(Monsen sverger til Omnifuel og du kan fyre allt på den)

Lykke til med anskaffelsen.

Link to comment
Share on other sites

Tror du blir fornøyd med den sirhitalot. Min har brent 4 eller 5 kanner (a 5 L ) til nå uten at jeg har renset dysa. Bruker stort sett miljøbensin fra felleskjøpet/Statoil og en sjelden gang gass. Har du bensindyse i brenneren fungerer denne også fint til gass, mulig det gir ørlite mindre effekt men forskjellen er minimal. Jeg gidder ikke skifte frem og tilbake.

 

Husk bare at gassdysa ikke skal brukes til annet en gass, ellers blir det bål... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ønsket meg, og fikk, en Optimus Nova til jul.

Har lest endel og funnet at Novaen generelt får bra kritikk, samt at den passer inn i stormkjøkkenet (med en brakett). dert siste var viktig for meg.

 

NOVA+ er det noen klager på, de har flyttet justeringsskruen til flaska og bruker en wireoverføring som skal være litt mere kranglete enn før.

 

Av NOVA og NOVA+ hadde jeg valgt NOVA, de er ellers like men den første har justeringsskruen rett på brenneren. Det er mange andre bra brennere i omløp, men kjenner ingen av disse.

 

En bra kilde til primuser/multifuelbrennere er www.fjellforum.net, der er det noen primus-fantaster som vet veldig mye. Mener rekordinnehaveren hadde litt over 110 brennere ved siste telling sa han...

 

Dette stemmer på en prikk! Nova er utvilsomt beste kjøpet. Den slår f. eks omnifuel på alle punkter. Det er ikkje tilfeldig at den også blir brukt i forsvaret. Den bråker mindre, mindre diameter, tåler bedre kulde, smartere justering og ikkje minst mykje lettere å rense dysa, trenger heller ikkje skru den ut eller bruke ei nål slik som på omnifuelen.

 

Eg har sjølv omnifuel, men angrer på at eg ikkje kjøpte NOVA (ikkje NOVA+ altså). Har sammenligna og testa veldig mykje i sommar og hausten som var, og vi var ikkje i tvil :shock:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hadde ikkje kjøpt den. En brenner er noe du fort blir veldig avhengig av på vinterturer. Ryker den så er det bare å dra hjem.

 

MSR og Primus har drevet lenge med brennere og vet hva som fungerer.

 

MSR er nok aller aller best, sålenge man er forsiktig med pumpen. Selv har jeg omnifuel og den er helt grei.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt noen forskjellige brennere, men mest erfaring med Nova - den første modellen som kom. Meget fornøyd med denne. Aldri noe tull, men syns den bråker litt og gikk til anskaffelse av en MSR Simmerlite, som jeg fikk nå i uka. Har testkjørt den hjemme og liker den veldig godt - men den har både bakdeler og fordeler samenlignet med Novaen. Gleder meg til å bruke den på turer fremover for å bli bedre kjent med bruken av den

Link to comment
Share on other sites

Optimus Svea var vel den første "primusen" på Mount Everest hvis jeg ikke husker feil. (Hvilket jeg av og til gjør... :oops: )

 

Jeg har to stykker, en etter fatter som er minst 50 år gammel samt en som jeg kjøpte selv for en god del år siden. Den eldste er brukt utrolig mye og har nok brent mange kanner med renset bensin, uten noen gang å ha trengt en eneste reservedel. Utrolig enkel oppbygning, ingen pumpe eller andre ting som kan gå i filler, her er det kun messing og stål. Bakdelen er litt lav effekt og liten tank, men det holder i lange baner til å få lagd seg middag og en kjele med kaffe. Mine to brukes jevnlig, kjekt med egen brenner til potetene mens den andre svir flesket i stekepanna. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt en MSR Dragonfly i 8 år, veldig praktisk med full effekt regulering fra starinlys til blåseflamme. Den bråker som fy, men det har aldri vært ett problem for meg. Den har fungert knirkefritt hele denne tiden. Med ett untak og de at om du prøver å åpne pumpen som er av plast i 30 minus så sprekker den, det vet jeg for det har jeg prøvd. Fikk dog ny på garanti uten spørsmål.

 

Jeg kjøpte min for knappe 700,- fra USA, koster sikkert litt mere nå. Men utrolig mye å spare på å importere MSR brennere selv. Kan også anbefale Optimus sine brennere, relativt rimelige samt meget gode.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har MSR XGK Jet Stove(den med sammenleggbare ben fast i brennerhuset). Den må du kjøre åver med en traktor skal du få feil på den.

Jeg bruker renset bensin,å den her en formidabel effekt.

Jeg bestillte også min fra USA med det samme den kom ut på markedet,da betalte jeg under 1100.- ink frakt og 1 drivstofflaske.

At den bråker er bare litt kos..da vet du at du får varme.

Så den anbefales på det varmeste.

 

Jeg venter nå på en Booster+1..som en kompis av meg skal kjøpe på noe konkursgreier.

Er det noen som vet noe om denne primusen?

Den blir bare en ren kosetur/sommerprimus/primus nr 2 sak.

Link to comment
Share on other sites

Bare pass på at det en original Kovea booster og ikke kinakopien som ble trukket tilbake etter krav fra DSB

 

Jeg har mange primuser og Koveaen er førstevalget.

Har ofte med meg en bitteliten gasboks i tillegg til vanlig miljøbensin fra felleskjøpet, gassboksen bruker jeg om jeg må lage varm mat/drikke i teltet.

Vær OBS om du skifter fra bensin til gass og skal bruke den innendørs, det har en tendens til å være litt bensin igjen som skal ut først.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...