Jump to content

Federal86 sin Kaki AR-15


Federal86

Recommended Posts

100% LOVLIG RIFLE

 

Her er en liten tråd om min modifiserte AR-15.

Dette er min aller første AR-15, å jeg må nå si at den fungerer bra.

Har ikke fått prøvd den på noe stevne ennå, kun på den lokale NJFF bana.

 

Våpen : Rifle.

Merke : Custom AR 15.

Kaliber : 5.56x45.

Mekanisme : Halvauto.

Magasin kapasitet : 30stk.

Vekt tom : 4.1kg.

Vekt med ammo : 4.7kg.

 

 

 

 

 

th_P1010026.jpg

 

Rifla er bygd opp av følgende deler :

Upper : Bushmaster

Lower : Bushmaster

Sluttstykke : Bushmaster

Buffer : Bushmaster

Rekyl fjær : Bushmaster

Ladearm : Bushmaster l

Bærehåndtak :

Avtrekk : ChipMcormick match

Forskjefte : Daniel Defense Lite 9"

Kompensator : Sabre Defence tactical

Kolbe : Magpul CTR mil-spec

Rekyl pute : Magpul for CTR kolbe.

Grep kit : Magpul MIAD

Pistol grep : Magpul

Løp : Sabre Defence 18" Match rustfritt flutet 1-8" stigning Nato kammer medium gass-system

Vertikal grep : SOG

Rail beskyttere : Tango Down

Reimfeste : Tango Down tre-punkts

Buffer : Vltor tube mil-spec

Front sikte : YHM gassblokk med flip-up sikte

 

 

th_P1010029.jpg

 

Avtrekket er jo en drøm i forhold til standard BM AR-15.

 

th_P1010033.jpg

 

Artig å skyte med Gil-brake så lenge skytteren ved siden av ikke er plaget av det.

 

 

th_P1010050.jpg

 

Dette er da årets julegave til meg selv. :D

 

th_P1010054.jpg

 

 

God Jul :D

 

100% Lovlig rifle.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 109
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fin rifle men du burde ikke avbildet den med denne kolben i et offentlig forum som dette.

Etter hva øvrighete sier så er jo innfellbar eller innskyvbar kolbe ikke lovlig uten spesiell godkjenning fra de.

Mao. ingen god reklame for AR skytende individer.

 

Riflen er godkjent med denne kolben, den holder minstekravet til totallengde når kolben er innskjøvet - dessuten ble det opplyst om dette og godkjent ved søknad!

Link to comment
Share on other sites

Om det ikke er spesifisert spesielt på søknaden at våpnet har innskyvbar kolbe, så betyr våpnets totallengde ingen ting.

Altså et våpen som ikke er spesielt omsøkt og godkjent med innskyvbar eller innfellbar kolbe er pr. definisjon ulovlige.

Er våpnet erværvet før reglene om innskyvbar innfellbar kolbe kom så vil den være lovlig.

Link to comment
Share on other sites

Fin rifle men du burde ikke avbildet den med denne kolben i et offentlig forum som dette.

Etter hva øvrighete sier så er jo innfellbar eller innskyvbar kolbe ikke lovlig uten spesiell godkjenning fra de.

Mao. ingen god reklame for AR skytende individer.

 

Det var da fælt til mange negative antagelser da?

Hvis du selv driver med praktisk rifle så syntes jeg du bør ta det for gitt at andre som har tillatelse til å inneha et slikt våpen har kvalifisert seg til det på nøyaktig samme måte som du selv.

 

Syntes det var en topp julegave til seg selv. Det er ikke umulig at jeg selv er så raus mot meg selv en jul i fremtiden når diverse kurs er i boks. :D

Link to comment
Share on other sites

Om det ikke er spesifisert spesielt på søknaden at våpnet har innskyvbar kolbe, så betyr våpnets totallengde ingen ting.

Altså et våpen som ikke er spesielt omsøkt og godkjent med innskyvbar eller innfellbar kolbe er pr. definisjon ulovlige.

Er våpnet erværvet før reglene om innskyvbar innfellbar kolbe kom så vil den være lovlig.

 

Kopiert fra Practac.no

VIKTIG: Ref nytt rundskriv så er bytte av kolbe regnet som "vesentlig endring". Søkes det derfor om V-Match der du som kunde ønsker innskyvbar kolbe ref minimum lengde på 84 cm så skriv i søknaden som merknad: "Med innskyvbar kolbe ref våpenforskriften om 840 mm minimumslengde"

 

Dette gjelder også 20" våpen - lengden er ok, men det må tas høyde for "vesentlig endring".

Link to comment
Share on other sites

Offentlige myndigheter har ekstremt lite til overs for denne typen våpen så vi som er så priviligerte at vi har AR type våpen bør ikke gi de ammo som vil bli brukt til og forby denne våpentypen totalt.

 

Jeg ser poenge ditt men jeg er totalt uenig.

 

1)Rifla er godkjent etter alle norges regler av 2 våpen kontorer.

2)Dette er en helt lovlig hobby.

3)Jeg er en voksen kar med rent rulleblad å jeg trenger vel egentlig ikke å forsvare hobbien min på bakgrunn av at sånne som deg er så redd for alt.

4)Så lenge jeg ikke bryter noen regler/paragraffer så ser jeg ikke problemet.

5) Det er spesielt at lovens lange arm synes riflen min er grei.

Men i stedet så får jeg en annen skytter mot meg.

6)Vis man skal følge NM149 sitt eksempel så er det ulovlig å vise/henvise til bilder av AR-15 våpen på kammeret.

7)Hvordan skal samfunnet bli vis vi må gjemme unna vår hobby, bare fordi enkelte hater alle hobbier som ikke omhandler fotball/langrenn/hopp osv.

8)Det er sånne som deg som fikk meg til å tvile på om jeg skulle legge ut denne tråden eller ikke.

Men siden den er helt lovlig så føler jeg at jeg har retten på min side.

9)Jeg gir vel egentlig F.... i om at enkelte har noe imot hobbien min. Det er isåfall deres problem å ikke mitt.

10)Forbundet og klassen er godkjent av POD Ref

Side 26

https://www.politi.no/vedlegg/lokale_ve ... gg_476.pdf

11)Rifle er godkjent av Pod Ref

Side 37

https://www.politi.no/vedlegg/lokale_ve ... gg_476.pdf

Link to comment
Share on other sites

Da slipper man jo hvertfall å ha deler man ikke trenger! En rå børse så det hvertfall ut til å være! :D Skal ta praktisk kurs på nyåret så har lurt litt på hvilken børse jeg bør gå for. Det virket fristende å slenge sammen delene selv, men vil det være vrient for en som ikke har tatt i AR før? Og er det mye stress med søknad, da du må søke på mange deler, eller er det kun løp, upper og lower som er reg. pliktig?

Link to comment
Share on other sites

Da slipper man jo hvertfall å ha deler man ikke trenger! En rå børse så det hvertfall ut til å være! :D Skal ta praktisk kurs på nyåret så har lurt litt på hvilken børse jeg bør gå for.

 

Den er ikke bare rå, den er også lekker.

Ekstremt lite rekyl, veldig behagelig å skyte med.

Den har jo også et veldig unikt utseende kontra andre AR-15 på grunn av de kaki fargede delene.

Den var nok det beste kjøpet jeg kunne gjøre.

Fremtidsplaner for den er :

2fot.

La rue 2fot hurtig feste.

Aimpoint.

Kikkertsikte.

 

Men dette kommer når økonomien tillater det.

Link to comment
Share on other sites

Heisann

 

Dette er litt vanskelege tilfelle, og det er alltid mange meiningar kring våpen med meir eller mindre "taktisk" utsjånad.

 

Slik som eg ser det som moderator er at so lenge ein har fått våpena godkjente, og brukar godkjent utstyr kan ein legge ut bilete av det. Men eg ser helst at dette vert presisert når ein legg ut bilda, so slepp ein gjerne ei side med unødvendig diskusjon kring dette.

 

PS: Eg har dessverre ikkje lovverket i hovudet sjølv, og det verkar som om lovverket her er litt uklart. Derfor; presiser som sagt at våpena og utstyret er lovlege. Om ein er i tvil, rapporter inn innlegga, so skal vi sjå på det.

 

Mvh VestlandsJeger

Link to comment
Share on other sites

Får man skaffet alt stashet hos èn forhandler feks. practac, eller må du bestille fra midway og pedersens etc. og?

Det spørs litt på om de har alt på lager.

Men forskjæftet får man nok ikke tak i her i landet. Det er bestillt fra Canada.

Det som er temmlig smooth med det forskjæftet er at det er ingen gap eller avstand mellom uppern og forskjæftet. :D

Link to comment
Share on other sites

Det ble jeg også veldig gira på, selv om jeg ikke har bygget noe rifle før! Åssen er det med valg av løp og sånt? Er det mye forskjellig presisjon ute å går? Og hvis man har langt løp vil man få tilsvarende lenger gassystem? Er det noe hensikt? Lest i diverse tråder at mange velger å gå for 20" og heller kutte av en tomme eller to men.

Link to comment
Share on other sites

For sikker funksjonering, er det avstanden fra gasshullet og fram til munningen som egentlig er viktig, finnes 3 standariserte gassrør lengder. Carabine, midth length, og rifle.

 

Rifle, er den lengste, og gir den mest behagelige rekylen, og den langsomste vekslingen, med et 20" løp, også den sikreste funksjoneringen. Om man tar av et par tommer, på pipa, har dette neppe noe og si for konkuranseskytteren, men tviler vel på om noen vinner noen poeng på å gjøre det heller.

 

Å bruke et midh lenght gasssystem på en 18" gir nok sikrere funksjonering, på en 18", men dette er nok mest problematisk for dem som venter på "Zombiene"

Er uansett viktig at det er "harmoni" i systemet, uansett hva mange tror, er det ikke bare å borre opp gasshullet for å få bukt med funksjonsproblemer.

Funksjoneringen i et AR15 system er kjent vitenskap for produsentene, og uansett hva de selutnevnte ekspertene måtte mene, så er dette våpnet det som verdens siste supermakt utstyrer soldatene sine med, det hadde de ikke gjort om det ikke var til å stole på. Eller ikke var funksjonsikkert.

 

En av de største problemene med våpentypen, er også en av de største fordelene, det er lett å skru på for nesten hvem som helst, enkelt å sette sammen sitt eget våpen, enkelt å "forbedre" til det man måtte ønske, av et tacticool produkt, eller konkuransevåpen.

 

Men det er altså ikke gitt, at greia virker etterpå, om delene man har komponert i sammen etter å ha lest øynene store og våte i den kulørte våpenpresse fra det store utland. Ikke harmonerer med hverandre. Uansett hva som påstås rundt om kring, endrer du vekt på bolt carrier, eller trikser med hardere, eller mykere fjærer, kutter og kapper...så ender du opp med et mindre funksjonsikkert produkt, en den orginale du hentet hos forhandleren.

Er ikke "bare" å borre litt større gasshull for å fikse det heller.

 

Om man lager seg den ultimate race gun, så må man også forvente å stryke denne med hårene, for at det skal virke, samme er det også med en Ferarri formel 1 bil, den er ikke spess egnet til matpakkekjøring, og service ut over det som er vanlig på en Toyota Avensis må påregnes. Men jøss...det går fortere.

Regn med å måtte lade ammo etter hva våpnet virker med osv, for å ha glede av våpnet.

 

JP lager slike våpen, ferdig fra produsent, som sansynligvis er det ypperste en kan få for penger til sporten, men ikke regn med at du kan pøse ut billigste Bernaul, eller Wolf ammo til trening uten problemer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...