Jump to content

Ladesett


tikkabysako

Recommended Posts

har tenkt å begynne å lade til boltrifla mi :D

eg lurar på kos mykje kostar det å kjøpe in heile settet og alt utstyr :?:

 

takker for svar :D

 

Å, det koster vel sånn ca 1 - 15.000

 

Du får med en C-presse hvis du kjøper Ladeboka til Lee til ca 350,- og et diesett for det samme.

Så kommer krutt og kuler i tillegg.

 

Så finner du ut at måleskjea som kom med diene ikke holder mål, så blir det en kruttvekt.

Så må du selvfølgelig ha en hylsetrimmer.

Siden det er morsommere å lade glinsende og rene hylser, er en hylsepoleringsmaskin ikke å forakte

For å få visshet om hastigheten på patronene, kommer en kronograf

Du begynner selvfølgelig å lure på om kulene dine veier det samme, så blir det raskt en elektronisk vekt

Kulene er kanskje heller ikke optimale for børsa di, så det blir innkjøp av endel merker/rtper for å teste

Det samme med krutt

 

Og SÅ begynner snøballen å rulle med å oppgradere presse, dier, kruttmål

 

Men det er innmari morsomt :wink:

Link to comment
Share on other sites

De Lee-variantene av ferdige diesett (ikke enkeltdier) jeg har sett er:

 

Lee RGB: FL sizer + seater

Lee Pacesetter: FL sizer + seater + Factory crimp

Lee Deluxe: Collett + FL sizer + seater

 

Hvis det bare står "3-die sett" vet jeg ikke helt om colletten er med eller ikke. Det kan være snakk om både Pacesetter og Deluxe varianten.

Link to comment
Share on other sites

De Lee-variantene av ferdige diesett (ikke enkeltdier) jeg har sett er:

 

Lee RGB: FL sizer + seater

Lee Pacesetter: FL sizer + seater + Factory crimp

Lee Deluxe: Collett + FL sizer + seater.

 

Jeg går ut fra at FL sizer er dier for helpressing av hylsene. (FL = Full length?)

Det er så vidt jeg har skjønt ikke nødvendig å helpresse hylsene mellom hver eneste omladning, så når man bare skal halspresse hylsene, trenger man da en neck-sizer i tillegg, slik at man må kjøpe et diesett + en neck-sizer :?:

 

mvh

Ulken

Link to comment
Share on other sites

Jada, FL brukes vanligvis som forkortelse for Full Length på nynorsk. Hadde det visst litt travelt i stad. Beklager.

 

Så sant rifla di ikke har et veldig unøyaktig brotsjet kammer, kan man greie seg med halspressing av hylsene i opptil ganske mange omladinger. Før eller siden blir hylsene så store/lange at de ikke går i kammeret. Da må de helpresses.

Et komplett diesett består etter min mening av 3 dier:

 

1 stk. helpressedie (Full Length Sizer)

1 stk. halspressedie (f.eks. Lee Collett)

1 stk. kuleisetter (seater)

 

Hvis vi holder oss til Lee-utstyr får man dette enten ved å:

1. Kjøpe et Lee Deluxe diesett (her får man alle tre dier på ett brett)

eller

2. Kjøpe et Lee RGB Diesett + en løs Lee Collett halspressedie

Link to comment
Share on other sites

Noen små spørsmål angående lee pressa:

 

På siden til Interarms står følgende under challenger settet:

"og vi legger med 1 stk standard* rifle diesett m/hylseholder. Alt du trenger * for å lade perfekte patroner kun * kr 1490,-"

 

- Trenger jeg noe annet av dier for å lade, og hvordan er det som følger med?

 

- Vil det være mulig å lade 9.3x62 ammo på denne? (kjøper den med 6.5x55 dier)

- hvor mye arbeid er det å bytte dier, og må man justere de for hver gang man skrur av/på?

 

- Prisen for å kunne lade 9.3 ammo; vil det kun være "3-diesett stål m/hylseholder", kr. 353.- http://www.interarms.no/lade5_page.htm

 

Tusen takk for svar

Link to comment
Share on other sites

- Trenger jeg noe annet av dier for å lade, og hvordan er det som følger med?

 

- Vil det være mulig å lade 9.3x62 ammo på denne? (kjøper den med 6.5x55 dier)

- hvor mye arbeid er det å bytte dier, og må man justere de for hver gang man skrur av/på?

 

- Prisen for å kunne lade 9.3 ammo; vil det kun være "3-diesett stål m/hylseholder", kr. 353.- http://www.interarms.no/lade5_page.htm

 

Tusen takk for svar

 

-Et standard diesett er antakelig to dier. En for helpressing og en kuleisetter. Lee diene er helt grei kvalitet, men noen (blant annet meg) liker ikke låseringene som følger med. Jeg kjøper gjerne RCBS eller Redding låseringer når jeg kjøper Lee dier.

 

-9,3x62 skulle gå helt greit. Dier er bare å skru ut og skru inn. Tar ca. 10 sekunder hvis alt er innstilt. Her kommer fordelen med skikkelige låseringer. Lee sine ringer med gummiforing må i praksis fininnstilles hver gang. Med skikkelige låseringer er det bare å skru inn dien og lade.

 

-Prisen for 9,3x62 er antakelig som du nevner. Jeg er imidlertid litt i tvil om Lee har 9,3x62 i standardsortimentet sitt. Dette er jo et relativt uvanlig kaliber i USA. Interarms vet det sikkert.

Link to comment
Share on other sites

Ikke helt enig i din vurdering av låseringene til LEE. Dersom du skrur kun på ringen, sitter dien der den skal hver gang. Det gjelder å bruke den riktig ;-) En annen sak er at den nye Challenger-pressa til LEE har Breech Lock-systemet, som i praksis fungerer på samme måte som LocknLoad-systemet til Hornady. Der settes dien i ei hylse med brutte gjenger som trykkes ned og vris i posisjon i pressa. Man lar hylsa stå på dien, og dermed kan den tas inn og ut av pressa uten å forandre innstilling - bytting av dier gjøres på sekunder.

 

For de som ønsker å finne ut om hjemmelading er noe for dem, synes jeg LEE er et glimrende valg. Det er rimelig, og det fungerer. På tross av at jeg har en del presser hjemme, kjøpte jeg meg ei LEE Challenger Breech Lock. God og presis presse som egner seg til det meste, kanskje med unntak av heftig ompressinger av hylser til grove villkatter. I tillegg har jeg Classic Cast-pressa til LEE, som jeg mener er en av de bedre enkeltstasjonerne på markedet, til en latterlig pris i forhold til de andre. Ja - også har jeg en Classic Turret som også er solid og fin, og dessuten gruser konkurrentene på pris.

 

Men til dagligdags, enstasjons hjemmelading, er det Challengeren som brukes.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kanskje herrene kunne være brydd med å utrede litt rundt bruken av krympe-dier også?

Har lest meg til at man krymper for å få likt starttrykk på alle patronene og dermed jevnere presisjon.

 

Spørsmålene som reiser seg da er f.eks.:

Når bør/skal/må man/må man ikke bruke krymp?

Får man høyere trykk ved bruk av krymp, slik at man må gå ned på kruttmengde?

Kan man bare krympe kuler med krymperille?

Hvilken innvirkning får dette i forhold til friflukt?

Osv.

 

mvh

Ulken

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Et par spørsmål til her:

 

1. Hva er forskjellen på LEE Challenger Kit (kroner 585) og LEE Anniversary Kit (kroner 1075)?

fra http://www.mamut.net/sandnesarmsnettbutikk/shop/

 

2. Kan man bruke alle typer dier fra rcbs i lee settet? anbefales noen dier mer enn andre? forskjellige modeller?

(grunnen til jeg spør om dette er at jeg har tilgodelapp på 3000 kroner hos intersport, og de kunne ikke ta inn lee, kun rcbs og dillon utstyr).

Link to comment
Share on other sites

Kanskje herrene kunne være brydd med å utrede litt rundt bruken av krympe-dier også?

Har lest meg til at man krymper for å få likt starttrykk på alle patronene og dermed jevnere presisjon.

 

Spørsmålene som reiser seg da er f.eks.:

Når bør/skal/må man/må man ikke bruke krymp?

Får man høyere trykk ved bruk av krymp, slik at man må gå ned på kruttmengde?

Kan man bare krympe kuler med krymperille?

Hvilken innvirkning får dette i forhold til friflukt?

Osv.

 

 

Drar opp igjen denne, ingen som føler seg kallet til å lære bort litt om krymping?

 

mvh

Ulken

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Anbefaler RCBS sin Rock Chuck Supreme kit på det sterkeste! Det er ei solid O-presse, som tåler røff behandling og den har ladet en del skudd til nå, ingenting å klage på.

 

Settet kommer på ca 3500-4000 kr, totalt med die sett rundt 4500,-. Er verdt hver ei krone spør du meg.

 

Lykke til med ladingen. :D

Link to comment
Share on other sites

Henger meg på her..

Jeg synes lee settet til 1499,- er passende for en nybegynner...Tror jeg ga i sin tid 1000,-

 

Eneste jeg ikke liker er:

 

-Låsering på die (blir for litt knot når en tar av og setter på die), denne omtalte gummiringen.Hadde det vært opp til meg så hadde det vært en kontramutter.

-Kruttvekta, denne synes jeg blir for plastic fantastic, når en skal stille inn 1/10 grain. Men funker ok. Er nøyaktig.

-Knotten på håndtaket (der du holder labbene) datt av på min. Epoksy fikse fiksa.

-

 

POSTIVT:

-BILLIG BILLIG

-Kruttmålet fungerer fint, er noenlunde presis også.

-Die fungerer fint, tror ikke hylsa blir pressa på hele lengda på den jeg har.

-Selve pressa er stødig og god

-Håndprimer fungerer utmerket. (Egen dingsboms verktøy for å sette inn tennhetter)

-Følger med ymse verktøy for å trimme hylsene.

 

Så kan anbefale den til andre som skal begynne å lade. :)

Link to comment
Share on other sites

Låsering på die (blir for litt knot når en tar av og setter på die), denne omtalte gummiringen.

 

Liker heller ikke dette patentet så på mine dier har jeg tatt ut kuleisetterstempelet og boret et gjennomgående hull og gjenget opp til M5 gjenger.

Tar meg 5 min pr die og da har jeg en solid låseskrue så jeg vet at dien er der jeg vil den skal være.

Lee sitt system funker kanskje, men jeg stoler ikke på det, mitt system vet jeg funker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kjøpt meg noen låseringer (klemringer) av ett annet fabrikat (hornady sine tror jeg).

Disse i kombinasjon med Hornadys loc'n load system, burde gjøre livet rimligt komfortabelt for meg.

I morgen blir Classick cast settet fra interarms betalt, og da er det bare kuler og krutt som mangler. :D

Og så blir det vel kjøpt en tumbler til mine 100 hylser, og så skal man ha ditt og så skal man ha datt. Ekstra dier så man slipper å justere på standard innstillingene når en vil teste osv osv. Oij så mye penger jeg kommer til å spare. :oops::wink:

Link to comment
Share on other sites

Bare et lite spørsmål fra meg her.

Dette lock-n-load systemet, hva er egentlig det?

Har lett på nettet, men det eneste jeg finner er komplette ladesett fra hornady.

Er det en spesell type dier eller noe?

Link to comment
Share on other sites

Bare et lite spørsmål fra meg her.

Dette lock-n-load systemet, hva er egentlig det?

Har lett på nettet, men det eneste jeg finner er komplette ladesett fra hornady.

Er det en spesell type dier eller noe?

Nei det er litt ala lee sitt brech load system.

Der følger med 3 innsatser som man skrur diene ned i (og låser dem fast i ønsket posisjon).

+ En hylse som man skrur ned i pressa, så den blir konvertert til systemet (som da den delen en skrur fast på diene passer nedi). Å bytte dier blir da kun en liten vri på hele dia, og så er den løs. Tar vel ca 2 sek å bytte dier, og så lenge en har en innsats for hver del en bruker i pressa. Går alt kjapt og på mål hvergang. Derfor kjøpte jeg også skikklige låseringer som man kan sette fast semi permanent, så slipper en å undres over om noe har flyttet på seg.

For min del er dette systemet kjøpt på anbefaling fra flere brukere her på kammeret. Og jeg er meget spent på å se om det fungerer like greit i praksis som i teori. :wink:

 

Hornady loc'n load conversion set:

044099_LNL_Press_Conversion_Kit.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vedrørende krymping.

Krymping gir oftest dårligere presisjon, og større variasjon i starttrykket enn ammunisjon som ikke er krympet.

Krymping er derfor noe som en bruker på våpen med så mye rekyl at kulen forskyves (trykkes inn i hylsen) når patronene ligger i magasinet ved skyting.

Link to comment
Share on other sites

Der følger med 3 innsatser som man skrur diene ned i (og låser dem fast i ønsket posisjon).

+ En hylse som man skrur ned i pressa, så den blir konvertert til systemet (som da den delen en skrur fast på diene passer nedi).

 

Mulig at jeg er noe over gjennomsnittet tett i nøtta, :oops: men jeg kan ikke skjønne hvordan man får plass til dette i originalhullet i pressa? Hullet er jo tilpasset diene, og nå skal man altså stappe ei hylse nedi hullet, og tre ei anna hylse utapå dia, og enda skal alt dette ned i det originalet hullet i pressa?

 

Det høres jo ut som en genial løsning, og funker helt sikkert, men kan noen fortelle meg hvordan dette er fysisk mulig :?:

 

mvh

Ulken

Link to comment
Share on other sites

Noen presser er utstyrt med en bøssing som kan skrus ut. Når bøssingen er ute kan pressa brukes med dier av større diameter, f.eks dier til 12,7X99 eller dier for lading av haglepatroner.

Lock-N-Load passer i pressa når bøssingen er ute.

Hvis ikke pressa har en slik bøssing får du ikke brukt Hornady Lock-N-Load systemet, så dine tanker om dette var ikke helt bak mål :wink::D

 

Her en RCBS Reloader Special som er utstyrt med nevnte bøssing.

highresimage.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Aha!

Mange takk for oppklaringen.

 

Har Classic Cast pressa til Lee slik løs bøssing? Det virker som om det er den pressa jeg kommer til å ende opp med.

 

Slenger på et spørsmål til: Hvilken misjon har o-ringen på diene? Umiddelbart virker det som om de – siden de jo er myke – kan gi muligheter for litt unøyaktigheter ved at man skrur til diene med ulik kraft fra gang til gang?

 

mvh

Ulken

Link to comment
Share on other sites

Classic Cast pressa har denne bøssingen og fungerer veldig bra med Hornady Lock-N-Load.

 

O-ringen er vel der for å gi mer friksjon slik at dien sitter bedre låst i pressa og for å prøve å beholde samme innstilling på dien når dien skrus ut og inn i pressa. Personlig liker jeg ikke låseringene til Lee og bytter de ut med f.eks Forster sine splittringer. Disse sitter i hvertfall dønn fast på dien slik at du beholder diens innstilling.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Bare et lite spørsmål fra meg her.

Dette lock-n-load systemet, hva er egentlig det?

Har lett på nettet, men det eneste jeg finner er komplette ladesett fra hornady.

Er det en spesell type dier eller noe?

Nei det er litt ala lee sitt brech load system.

Der følger med 3 innsatser som man skrur diene ned i (og låser dem fast i ønsket posisjon).

+ En hylse som man skrur ned i pressa, så den blir konvertert til systemet (som da den delen en skrur fast på diene passer nedi). Å bytte dier blir da kun en liten vri på hele dia, og så er den løs. Tar vel ca 2 sek å bytte dier, og så lenge en har en innsats for hver del en bruker i pressa. Går alt kjapt og på mål hvergang. Derfor kjøpte jeg også skikklige låseringer som man kan sette fast semi permanent, så slipper en å undres over om noe har flyttet på seg.

For min del er dette systemet kjøpt på anbefaling fra flere brukere her på kammeret. Og jeg er meget spent på å se om det fungerer like greit i praksis som i teori. :wink:

 

Hornady loc'n load conversion set:

044099_LNL_Press_Conversion_Kit.jpg

 

Vurderer sterkt den samme pressa med Loc-N-Load systemet som du bruker. Hvordan gikk det med ladinga i sommer? Funka det like greit i praksis som i teori? :)

Link to comment
Share on other sites

Javel, tenkte bare at ettersom Vingemutteren fikk anbefalt dette systemet av en, som jeg har fortått det, har bred ladeerfaring, så er jeg litt nysjerrig på hvordan dette funket. Hadde vel ikke fått denne anbefalingen hvis det ikke var noen vits i det! eller? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Så det er altså bare et system som sparer deg for å skru noen eksta runder når du skal bytte die, og settet dekker ett kaliber? Forstår ikke helt vitsen egentlig, da man kanskje bare bytter die en-to gang under hver ladeprosess :)

 

Det er riktig M17, Lock-N-Load sparer deg for tiden det tar å skifte dier på vanlig måte med å skru disse inn og ut. Med Lock-N-Load så tar ett dieskift noen få sekunder. Men det er kun du som kan avgjøre om dette er noe du har bruk for. Etter å ha drevet med lading av forskjellige kalibre i over 20 år så var det en sann fryd å få konvertert den ene pressa og diesettene som brukes mest til Lock-N-Load. :D

 

Til S&L 68:

 

Systemet fungerer bra, er nøyaktig og du sparer littegrann tid på hvert dieskift. Det er veldig behagelig å slippe å skru diene på plass, det er bare å slippe dien ned i pressa, vri en kvart turn og dien er låst. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer, det er dette settet som brukes. Den med utvendige gjenger skal i pressa, de andre brukes på diene. Har du flere diesett så kjøper du til ekstra bøssinger til diene, disse kommer i pakker på 2 eller 3 og opp til 10 stk hvis jeg husker riktig. :oops:

 

Men for å bruke dette settet så MÅ pressa det skal monteres i ha en bøssing fra før. Hvis du leser litt lenger opp på siden så ser du ett innlegg jeg skrev med bilde av en ladepresse, les det. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 4 months later...

I og med at denne tråden allerede inneholder spørsmål angående dier, kjører jeg på med ett til. Slik jeg skjønner det behøver man ikke smøre hylsene ved bruk av Lee deluxe settet. Er dette riktig?

Er det å slippe smøring av hylser særegent for lee dier eller er dette vanlig hos andre merker?

Link to comment
Share on other sites

Prisen kommer ann på kaliber og valg av kule. Hvor mye krutt som patronen lades med er også vesentlig.

 

223 Rem lades til ca 2 kr patronen

6.5x55 lades til 3 kr patronen. Jaktpatron med oryx til ca 8 kr (i motsetning til 21 kr som i butikken)

9x19 lades til 90 øre pr stk.

 

Egenstøpe kuler senker kostnaden ned til ca 35 øre pr patron i pistol/revolver.

Link to comment
Share on other sites

Prisen kommer ann på kaliber og valg av kule. Hvor mye krutt som patronen lades med er også vesentlig.

 

223 Rem lades til ca 2 kr patronen

6.5x55 lades til 3 kr patronen. Jaktpatron med oryx til ca 8 kr (i motsetning til 21 kr som i butikken)

9x19 lades til 90 øre pr stk.

 

Egenstøpe kuler senker kostnaden ned til ca 35 øre pr patron i pistol/revolver.

 

Det er kaliber 308 jeg bruker da... men ser at det er en del å spare ja.. betaler 8 kr/stk for sellier&bellot fmj treningsskudd nå og det går for noen pakker når man setter i gang...

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

Da blir oppfølginsspørsmålet:

Helpressing elle Neck sizing diesett? Jeg skal lade i kaliber 6,5x55

Og hvilket merke bør man gå for? Behøver ikke koste mer enn 500. Men hvis argument som kvalitet taler for å øke prisen, ender jeg sikkert opp med noe dyrere. I utgangspunktet er jeg happy så lengeting funker og er til å stole på. Har Breech Lock pressa til Lee

Link to comment
Share on other sites

Skal du lade til én rifle er valget enkelt: Lee Collet Neck Size dia, uten tvil. Den følger med deluxe die settet.

 

Noe av poenget med å lade selv er å kun neck size. Helpresser du mister du fordelen av å ha skuddformede hylser. Når du skal justere neck dia så justerer du så du ikke få satt inn kula i hylsa med hånda. Da presser du nok. Husk å test hylsa så du er sikker på at den kammrer før du lader opp alle :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...