Jump to content

Armbrøst


rigel

Recommended Posts

Her er et svar jeg har gitt i et bueforum tidligere. Senere har endel buefolk søkt om "tillatelse til å erhverve og inneha", noen har ikke fått svar, og i noen tilfeller har de fått OK. Noen har også fått et "det er ikke så nøye" fra sitt lokale kammer. Dette gjelder i hovedsak "replika" pre-kruttvåpen armbrøster. Men tildels meget kraftige.

Armbrøst ble jo brukt til jakt i noen områder i Norge opp til 1700 tall, det samme ble bue og pil til reinsjakt, iallefall iht. noen kilder.

En armbrøst har ingen fordeler over en bue til jakt, utover at en person som ikke evner å trekke opp en bue kan bruke den. Vanligvis leverer de ikke mer energi til pila enn en bue pga. det korte arbeidsslaget, selv om trekk-kraften kan være det tredoble. Det er heller ikke nevneverdig mere treffsikre (for en øvet skytter, enhver tosk kan jo skyte med armbrøst - det er dens fordel..). De er såvidt jeg forstår relativt uglesett blant PHer til jakt, uten at jeg kan se noen saklig grunn til det.

 

 

Våpenlovens §1:

§ 1. Med skytevåpen forstås i denne lov:

 

a. våpen som med ladning av krutt eller annet drivmiddel, eller ved en mekanisk innretning kan skyte ut kuler, hagl eller andre prosjektiler,

 

Men så baller det på seg... det er vel denne forskriften som gjelder.

 

"A. Forbud mot våpen e.l. som ikke faller inn under lovens § 1.

1) Det er forbudt å kjøpe eller på annen måte erverve eie eller inneha elektrosjokkvåpen, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler etc og spretterter.

 

Denne bestemmelsen gjelder ikke for våpen som er bestemt for eller tilhører politiet eller Forsvaret, eller for våpen som er bestemt for eller tilhører samling.

 

Det er forbudt å kjøpe eller på annen måte erverve, eie eller inneha armbrøst uten tillatelse fra politimesteren. Det kan gis tillatelse til å erverve og inneha armbrøst når erverver fyller kravene til edruelighet, pålitelighet, alder og behov - eller annen rimelig grunn - for å ha slike våpen. Denne bestemmelse får ikke anvendelse når armbrøst er ervervet før 1. januar 1993.

 

I særlige tilfelle kan politimesteren dispensere fra forbudet i første ledd.

 

 

Her er hele forskriften:

 

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/lover_regler/forskrifter/2000/Forskrift-om-skytevapen-vapendeler-og-ammunisjon2.html?id=92063

 

Min erfaring er at våpenkontorene eller de som bemanner dem er utrolig forskjellige, på grensen til uakseptabelt forskjellige i et land der loven skal være lik for alle.

Noen kan ikke hverken lov eller forskrift, og er overarbeidet eller.. hvem vet. f.eks. "NEI, med begrunnelsen, så grovt kaliber trengs ikke på elgjakt..", Eller "NEI, til hagle for rypejakt, da søker har fått en fartsbot, dvs. ikke plettfri vandel

Andre steder kan en få råd ved søknad: "vil du ikke heller søke om et større kaliber hvis du skal på elgjakt..?"

 

De fleste vil de fleste steder få den berømte "tillatelse til å erhverve og inneha.." såfremt han oppfyller kravene i forskriften.

 

Men, det er altså lov og forskrift. Så kommer rundskriv, politidirektoratet og justisdepartementet sender ut rundskriv til kamrene der de kommer med retningslinjer. F.eks. ble registreringsplikten på luftgevær for en stund siden opphevet slik, min. tillatt løpslengde på rifle endres av og til ved rundskriv, enkelte kalibre skal ikke gis tillatelse til..

 

i et slikt skriv står f.eks.:

 

4. Forbudet mot å kjøpe, erverve, eie eller inneha spretterter

 

Ved siste endring av våpenforskriftene med ikrafttredelse fra 1. januar 2000, ble det innført forbud mot å kjøpe, erverve, eie eller inneha spretterter. Departementet understreker at dette forbudet først og fremst er ment å ramme de kraftige maskinproduserte sprettertene for omsetning på det kommersielle markedet. Forbudet er således ikke ment å ramme såkal husflidpretterter, dvs. hjemmelagede trespretterter e.l., eller tilsvarende spretterter.

 

Noe fornuft er det altså.

 

Men til armbrøst:

 

I et slikt rundskriv står det i avsnittet Armbrøst at "departementet godtar kun trening og konkurranseskyting som aktuelt behov".

 

Og så står dette i forskriften: "Ved søknad om erverv av skytevåpen til øvelses- og konkurranseskyting må politiet også kontrollere at det omsøkte våpen er godkjent til bruk innenfor det skytterforbund som søkeren er tilsluttet. Det er kun de godkjente skytterforbunds offisielle skyteprogram som gir grunnlag for erverv av registreringspliktige skytevåpen til øvelses- og konkurranseskyting. "

 

Leser en begge disse et par ganger, kan en slå fast at armbrøst i praksis er forbudt, såfremt den ikke er ervervet før 1993, da den nåværende våpenloven ble vedtatt.

 

Dersom den lokale politimyndighet er noenlunde fornuftig burde skulle en tro at noen få kan slippe igjennom under "våpen som er bestemt for eller tilhører samling".

Det er også mulig (og kanskje tilogmed sannsynlig) at en fornuftig politimester vil vurdere at denne type våpen (dvs. hjemmelagde viking-armbrøster) ikke er det som loven/forskriften var ment å omfatte og derfor er lov. Det burde isåfall forårsake et rundskriv ala sprettert-rundskrivet...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ikke helt enig med deg her M67, armbrøsten har en fordel som setter den langt foran bue og det er at du kan gå med den spent, i tilegg kan du bruke mye bedre siktemidler, og det krever mye mindre trening å kunne beherske den.

Det skal en meget godt trenet bueskytter til for å kunne treffe bra på 70 meter men alle vil klare det med armbrøst.....

Link to comment
Share on other sites

Ikke helt enig med deg her M67, armbrøsten har en fordel som setter den langt foran bue og det er at du kan gå med den spent, i tilegg kan du bruke mye bedre siktemidler, og det krever mye mindre trening å kunne beherske den.

Det skal en meget godt trenet bueskytter til for å kunne treffe bra på 70 meter men alle vil klare det med armbrøst.....

 

Er enig på historisk grunnlag, men nye buer med "diopter" og graderte fiberoptiske sikter så er det ikkje vanskelig å skyte på 70m. Hadde ein gang 12 piler til jaktbuen min og det krevde ikkje så enormt med trening før ialefall 6 piler var samla innen ein cd (om du forstår) på 75m.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke så himla vanskelig å lære seg å skyte "greit nok" med bue. Men det tar nok litt tid før man klarer å sette 6 piler inennfor cA 12cm på 75 meter ja! Er dette fakta at du klarte det, så burde du jo bli med i OL! Du er jo på nivå med de aller beste! :wink:

 

Jeg har selv skutt en del med bue (compound), og med brukbare sikter, og man får litt instruksjon slik at man lærer seg skikkelig oppspenning, siktebilde og slipp, så kommer man rimelig raskt opp på et nivå hvor det er forsvarlig å jakte.

 

Sammenligningen mellom bue og armbrøst vil variere fra person til person. MEN man kan aldri komme ifra at en pil til bue veier minst det dobbelte av en armbrøst pil, og dermed også har større kraft ved treff. Skulle jeg velge mellom bue og armbrøst på jakt, så hadde jeg ikke trengt noen betenkningstid, det hadde blitt bue.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, skal ikkje skryte på meg for mykje :lol:

 

Men, skal seiast at dette var det beste eg har klart og tipper eg sliter med å gjenta det sån på sparket. Er ialefall ikkje tvil at presisjonspotensialet er der med gode piler og under relativt kontrollerte former.

 

 

Sån litt OT så har eg veldig lyst på ei skikkelig armbrøst, men har aldri kommet så lang. Skulle gjerne lagd ei skikkelig jaktarmbrøst av den gamle gode typen med smidd stål prod (finnes det eit norsk navn?) trestrokk og rullelås.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg undersøkte dette på våpenkontoret her jeg bor og fikk beskjed om det var fult mulig å erverve armbrøst ut så mye om og men. Er ikke ulovlig men registresingspliktig våpen.

Det må søkes skriftelig og ha et "behov" og en dokumentert god grunn, samt medlem i bueskytterklubb for å erverve.

Da du har fått innvilget søknaden er det bare å finne noen som sender til norge.

 

Har ikke prøvd dette men skal jo gå bra om de på våpenkontoret er litt omgjengelig. Så ta kontakt med våpenkontoret ditt og meld deg inn i en bueskytter klubb :wink: .

Link to comment
Share on other sites

Det må søkes skriftelig og ha et "behov" og en dokumentert god grunn,

DEt fins rundskriv om dette.

Praksis er at enkelte PK innvilger uten videre på grunner som "blinkskyting" fordi damen i skranken ikke oppfatter dette som "våpen"/ ikke vet hva det er, evt. at man mener rundskrivet er noe tull(?), mens andre ikke gir fordi det ikke er lov og jakte med og ikke er godkjente konkurranseprogrammer for AB.

Std. norsk rettspraksis mao.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer at det er veldig stor forskjell fra "kammer" til "kammer".

Da jeg spurte fikk jeg brennt nei men da sa jeg det at et armbrøst er jo i grunn ei pil å bue og den får du kjøpt uten noe spørsmål. Da begynte dem å lete i papirer, det ente med at dem fikk mobil nr mit og etter ei snau uke ringte dem å sa at det gikk an å få lov til å kjøpe og ha armbrøst.

Behov og grunn, god trening stille og billi å skyte med i mengdetrening. pilene kan du jo skyte med i flere år før dem må skiftes så lenge en treffer "halmskiva".Vet ikke om jakt utenlands kan være noe med armbrøst?

 

Vet det er enkelte med rullestol som skyter med armbrøst istede for bue.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

armbrøsten har jo statisk energi så du slipper jo å spenne buen så valget faller vel på deg som jeger.. er du veik i armene og dårlig bueskytter blir det armbrøst, her du en normal muskelmasse og greie ferdigheter blir det bue.. slik ville jeg valgt iallefall,, ser ikke på det som noe svært og nedlegge noe med armbrøst.. et velrettet skudd med bue derimot står det respekt av..

Link to comment
Share on other sites

Presisjonen i bue og armbrøst er omtrent den samme, det samme er igrunnen pilas/boltens energi ved avfyring, så det er litt dødt løp. En armbrøst kan gjøres mye kraftigere, enn en bue (selv en compoundbue), men "arbeidsslaget" er kort. typpisk under 30cm. Siden Arbeid er kraft x vei, ser vi at armbrøsten må være dobbelt så kraftig - om de var like effektive. Det er de ikke. Det skyldes for en stor del lengden på buen og den hastigheten tippene må ha i forhold til pila/bolten, bue-endene skal jo også ha energi for å akselerere.. Siden bolter er langt lettere enn piler har de mindre (mye mindre) bevegelsesmengde, selv med samme energi, enn piler og energien avtar mye raskere. Bolter har laver BC, kan en si.

Det skal langt mere trening til for å skyte godt med bue, selv med compoundbue skal et mere trening til. Men ikke mye.

 

Om en ser på det historiske perspektivet, så ble armbrøsten innført i krig etter buen, og den ble også (delvis) faset ut før buen - iallefall om en bruker langbuen i England som sammenligning. Det kan jo si noe om hva som er mest effektivt. DEt sier også noe om forholdet mellom trente og utrente soldater, bondehærer vs profesjonelle avdelinger. Du kan gi en mann en armbrøst, og selv om skuddtakten er lav, så er han på kort hold livsfarlig for selv den best pansrede ridder. En langbue derimot er ubrukelig i handen på bonden, derimot er den svært mye mere effektiv i hendene på den engelske Longbowman, med sin 6 doblede (minst) skuddtakt og langt større effektive rekkevidde. Panserbrytende @ 250m, vs armbrøstens 60-70 - for en praktisk brukbar håndholdt.. Såpass at langbuen må kunne sies å ha vært "ultimate weapon" i mer enn 300 år (1150-1450.

 

Ser en på jakt, så har visstnok armbrøsten vært bruk i "bogestillene", i fjellene på reinsjakt helt opp til kruttvåpen ble "allemannseie" ila 1700 tallet, Arkeologiske funn tyder uansett på at buen har vært mest vanlig over tid, men det menes (uten at jeg har sett funnene dokumentert) at armbrøster har vært brukt på reinsjakt ipå 1700 tallet? Pilfunn (bue) fra snøfonnene er vesentlig eldre.

Til hvalfangst har armbrøsten også vært brukt, opp til "nyere tid", det er detaljerte beskrivelser fra 1780 åra hvordan dette foregikk, f.eks. Kvalvågen og Skogsvågen på Sotra, det ble brukt piler forgiftet med "bråsott", Clostridium Septicum.

 

Ser en på det moderne perspektivet og jakt, så må en armbrøst være langt kraftigere enn en bue, for å ha samme virkning mot vilt. Den må da bæres spent, og en får en langt større vådeskuddsfare enn buens, en armbrøst er og langt mere plundrete å hale med seg gjennom busk og kratt - og er så ikke merkbart mere presis i nevene på en middelmådig skytter engang.. Mye av motivasjonen til mange beujegere er jo også "tilbake til det opprinnelige", den følelsn får en knapt med en superhightech riflestokk, kikkertsikte - og en bue på enden? Så kan en jo diskutere dette om buer (langbuer, recurver, compound - sikter, karbonfiber, aluminium.....barlind og gran, sener til streng, stein til spiss) i uendeligheter også...

 

Folk får velge selv, det beste er vel det man har mest lyst til selv.

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

8) Hei

 

Det skytes jo en del med armbrøst i andre land da.

Hadde kanskje vært en ide å samle de som er interessert i Norge, og få til skyting i organiserte former?

World Crossbow Shooting Association

Internationale Armbrustschützen Union

 

Svenskene får det vist nok også til: Svenska Armborst Unionen

 

Selv foretrekker jeg compound bue... :wink:

 

 

1.endring: linker

2.endring: navnet på S.A.U.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Ikke helt enig med deg her M67, armbrøsten har en fordel som setter den langt foran bue og det er at du kan gå med den spent, i tilegg kan du bruke mye bedre siktemidler, og det krever mye mindre trening å kunne beherske den.

Det skal en meget godt trenet bueskytter til for å kunne treffe bra på 70 meter men alle vil klare det med armbrøst.....

 

Er enig på historisk grunnlag, men nye buer med "diopter" og graderte fiberoptiske sikter så er det ikkje vanskelig å skyte på 70m. Hadde ein gang 12 piler til jaktbuen min og det krevde ikkje så enormt med trening før ialefall 6 piler var samla innen ein cd (om du forstår) på 75m.

 

Bra skyting dette her.

 

Innenfor en cd tilsvarer recurvetieeren på 122cm skiven som benyttes i skiveskyting på 70m og 90 meter, compoundtieeren er på 6 cm. Poenget derimot er hvor resten av de 12 pilene havnet. Skal man skryte på seg samlinger, så må de sees i sammenheng med den skvensen de utføres i. Man kan ikke bare plukke ut de beste pilene og ta dette som referanse for egen dyktighet. Enten må man ta alle pilene i sekvensen og angi en gjennomsnittssamling eller så må man ta mengdepilene i en sekvens og angi poengsummen som en referanse. Dyktighet i bueskyting vil si konsekvens i sin gjentagelse. Ikke dermed sagt at du skyter dårlig, langt ifra. Dette er bra. Å få 6 av 12 piler i en slik samling tilsier at de resterende er i rimelig tetthet rundt dette senteret. Enda bedre er det å kunne gjenta det, gang etter gang.

 

Å skyte bra på 70 meter krever god teknikk, og det krever trening og kontroll på en masse andre faktorer enn selve skytingen. Denne avstanden er utfordrende og det er ikke mange som liker å skyte på så lange hold (vi snakker om blinkskyting her, hold jakt utenom), selv om langholdet i FITA er enda lengre, 90 meter. Forskjellen på oss bueskyttere og ”alle” andre er at de fleste av oss trener jevnlig. Selv en moderat ukestrening utgjør 100 piler (for meg og mine buejeger og bueskyttervenner). Dvs. ca 5000 piler i året. For sammenlikningens skyld, det er på dette mengdenivået geværskytterne, toppskyttere i skytterlagene ligger på.

 

Og selv med denne buetreningen er samlinger innefor en cd-størrelse som beskrevet høyst uvanlige. (konstante samlinger, bestående av alle pilene i serien). De som skyter slike samlinger er på norgeselitenivå og de trener mye, mye mer enn 100 piler i uka. En liten digresjon dog. En eller annen nevnte at dette er på OL-nivå. Til det er å si at skyting med Compoundbue ikke er OL-gren.

 

Men så kan man spørre seg: Hva kan man egentlig forvente av presisjon av en compoundbue i forhold til en armbrøst. Nå har ikke jeg noen erfaring med armbrøst, men hvis vi sammenlikner den med ei jaktrifle, både mht. presisjon, så vel som til siktemidler, så er vi vel sånn nogenlunde på linje.

 

For å kunne skyte bra, uansett våpen, så kreves det trening. Kvite Krist sier dog at en uerfaren (jfr. ”alle”) kan skyte bra på 70 meter med en armbrøst, mens det kreves en erfaren bueskytter for å skyte tilsvarende. Det er jeg ikke enig i. Jeg tillegger ikke ”alle” armbrøstskyttere en slik dyktighet.

 

La oss ta et eksempel. Jeg regner meg selv som en habil, erfaren bueskytter, dog ikke på elitenivå. I sommer har jeg lekt meg på langhold, hovedsakelig 70 meter, men jeg har også skutt helt opp til 100 meter. På disse holdene er det mye som skal klaffe for å kunne skyte gode, konsekvente samlinger. Det er svært irriterende å skyte 5 gode piler i en 6-skuddsserie for så å se den 6. havne ”ut-grøft-høyre”. Men med litt trening og forståelse for de utfordrende omgivelsene i forhold til utstyret, så begynte samlingene å krympe. I dette moduset tenkte jeg å utfordre meg selv mot den jevne elgskytter til en tvekamp på deres eget nivå. Jeg ville skyte elgprøven med bue på 100 meter og elgskytterne skulle skyte tilsvarende min egen utfordringsgrad, stående, uten reim, med lang arm. Dere kjenner vel opptakskravet, 5 skudd (piler) av 5 avfyrte innenfor sirkelen på reinsdyrskiva. Sirkelen er ikke synlig fra standplass.

 

Jeg trente og øvde, men det viste seg umulig å skyte 5 piler av 5 tellende innefor sirkelen på 100 meter, det var alltid 1 eller 2 av pilene som havnet utenfor sirkelen. Det var ikke noe problem å få de 5-6 beste piler innenfor sirkelen når serien besto av for. eks. 10 piler, men det ville ikke være sammenliknbart med elgjegerne, de skyter jo kun 5 tellende av 5 avfyrte. Men på den annen side så er det ingen gjennomsnittsjegere som vil klare elgkravet med det innbakte handicappet som jeg oppstilte. De skytter, uten untak liggende og gjerne med reim.

 

Jeg reduserte avstanden til bekvemme 70 meter, jada 70 meter virker riktig så ”bekvemt” og overkommelig når man har skutt på 100 meter en stund. Jeg visste at dette skulle kunne gå an, siden jeg for en del år siden, da jeg befant meg på et høyere bueskytternivå enn idag hadde klart å skyte elgprøven på 85 meter, uten nevneverdige problemer og såpass repeterende at det kunne gjentas på forespørsel (jeg bommet kanskje på hvert fjerde forsøk, altså 75% suksess). Men selv den gang klarte jeg ikke å gjennomføre prøven på 100 meter, 85 meter var den lengste avstanden jeg klarte.

 

Og ganske riktig, prøven lar seg gjennomføre på 70 meter, se vedlagte bilde, lett er det ikke, men svært utfordrende og utrolig gøy. En slik mestring av utstyr og teknikk gir et kjempekikk.

 

Jeg rakk aldri å utfordre elgjegerne, delvis fordi jeg følte at jeg ville trenge mer trening, hvilket jeg ikke tok meg tid til (sommeren var jo så kort) og delvis fordi at min gjennomførselsrate av den grunn ikke ble så repeterende at jeg ville kalle det for en regel (jeg ville ikke dumme meg ut). Men jeg tviler uansett på at den jevne elgjeger, eventuelt den jevne armbrøstskytter, jfr. ”alle” vil klare å gjennomføre dette, selv på 70 meter, så det hadde kanskje ikke vært så galt å utfordre likevel.

 

Gøy var det uansett.

 

Vi får se hvordan formen er til neste år.

 

:wink: Toxophilos

 

euewrn.jpg555r29.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
8) Hei

 

Det skytes jo en del med armbrøst i andre land da.

Hadde kanskje vært en ide å samle de som er interessert i Norge, og få til skyting i organiserte former?

http://www.iau-crossbow.org/web1/" target="_blank

 

Svenskene får det vist nok til:

http://www.armborstunionen.se/" target="_blank

 

Selv foretrekker jeg compound bue... :wink:

 

Danskene får det til de også.

http://www.nyjaegerforeningen.dk/side2.html" target="_blank

De kombinerer og inkluderer alle jakt- og skyteinteressene i en og samme forening.

Adskillig mer toleranse der i gården enn den man ser hos enkelte debatanter her på forum som vil forby alt som ikke angår deres særinteresse.

T :)

Link to comment
Share on other sites

Bra skyting dette her.

 

Innenfor en cd tilsvarer recurvetieeren på 122cm skiven som benyttes i skiveskyting på 70m og 90 meter, compoundtieeren er på 6 cm.

 

Sorry, men det er ikke noe som heter "recurvetier" og "Compoundtier" annet enn i skyting innendørs på 18 og 25m.

Alle avstander og blinker utendørs, scores likt i compound og recurve, men man teller antall X'er (innertiere) for å kunne avgjøre rekkefølge ved poenglikhet.

 

ang "elgprøve", så har jeg skutt den stående, riktig nok med salonggevær, med 15 av 15 innenfor treffsirkelen.

klarer du å holde deg over 53 av 60p på 70m med compoundbue, burde det gå å klare "elgprøve" på 90 også, kanskje til og med på 100m.

 

Men nå trener jeg vel litt mer enn gjennomsnittet. Hadde vel 3-5 økter med 150+ skudd i uka, pent fordelt mellom 70m og feltløype, i utesesongen 2010:-)

Link to comment
Share on other sites

Bra skyting dette her.

 

Innenfor en cd tilsvarer recurvetieeren på 122cm skiven som benyttes i skiveskyting på 70m og 90 meter' date=' compoundtieeren er på 6 cm. [/quote']

 

Sorry, men det er ikke noe som heter "recurvetier" og "Compoundtier" annet enn i skyting innendørs på 18 og 25m.

Alle avstander og blinker utendørs, scores likt i compound og recurve, men man teller antall X'er (innertiere) for å kunne avgjøre rekkefølge ved poenglikhet.

 

He,he... Javisst har du rett, men poenget var egentlig å anskueliggjøre at det finnes to sirkler på storskiva og vise til deres respektive størrelser/trefflater.

 

ang "elgprøve", så har jeg skutt den stående, riktig nok med salonggevær, med 15 av 15 innenfor treffsirkelen.

klarer du å holde deg over 53 av 60p på 70m med compoundbue, burde det gå å klare "elgprøve" på 90 også, kanskje til og med på 100m.

 

Siden du skriver "burde det gå" antar jeg at du ikke har forsøkt deg på dette. En gjennomsnittsserie på 53 av 60 poeng på 70 meter tilsier at vedkommende som skyter på denne måten er nesten på elitenivå. Gjennomsnittskytterne i de lavere divisjonene skyter ikke så godt. Ser at du skyter skiveskyting såvel som felt, men altså ikke jaktskyting. Tatt i betraktning at skivene for bueskyting er spesiallaget for å fremheve senter og for å lette siktebildet, er det ikke så enkelt å overføre samlingene til elgskiva, som jo ikke har noe definert siktepunkt, så også i jaktskytingsprogrammet til NBF. Å skyte elgprøven på disse avstandene krever erfaring i nettopp dette. Når det er sagt, så ser jeg absolutt at erfarne skiveskyttere med litt trening kan klare dette, men som du også viser til i din nedestående uttalelse, så er det ikke hvermannskost. Man må opp i nivåene for å finne slike skyttere. Men som tidligere sagt. Dette er kun en papirøvelse. Vi, buejegere skyter på maks 30 meter, altså haglehold.

 

 

Men nå trener jeg vel litt mer enn gjennomsnittet. Hadde vel 3-5 økter med 150+ skudd i uka, pent fordelt mellom 70m og feltløype, i utesesongen 2010:-)

 

Det er jo nettopp det du gjør. En slik treningsmengde viser at du er både interessert i fremgang, såvel som at du har fokus på å få samlet deg om en konsentrert oppgave for å forbedre deg. Den lave pilmengden i forhold til øktene dine (hvis jeg forstår deg rett) antyder også at du konsentrerer deg om enkeltskuddsfordypning. Kanskje dårlig uttrykt, men i motsetning til dem som satser på mengdeskyting for å forbedre seg, er de største perfeksjonistene (etter mitt skjønn) dem som satser på nøyaktigheten av hvert enkelt skudd. Du skiller deg nok ut fra gjennomsnittsjegeren og jeg ser for meg at du kanskje er/kan være en erfaren og konkurranseskytter i toppdivisjonen siden du så lett setter nivået for å klare elgprøven så høyt som du gjør.

T :)

Link to comment
Share on other sites

ang "elgprøve", så har jeg skutt den stående, riktig nok med salonggevær, med 15 av 15 innenfor treffsirkelen.

klarer du å holde deg over 53 av 60p på 70m med compoundbue, burde det gå å klare "elgprøve" på 90 også, kanskje til og med på 100m.

 

Siden du skriver "burde det gå" antar jeg at du ikke har forsøkt deg på dette. En gjennomsnittsserie på 53 av 60 poeng på 70 meter tilsier at vedkommende som skyter på denne måten er nesten på elitenivå. Gjennomsnittskytterne i de lavere divisjonene skyter ikke så godt. Ser at du skyter skiveskyting såvel som felt, men altså ikke jaktskyting. Tatt i betraktning at skivene for bueskyting er spesiallaget for å fremheve senter og for å lette siktebildet, er det ikke så enkelt å overføre samlingene til elgskiva, som jo ikke har noe definert siktepunkt, så også i jaktskytingsprogrammet til NBF. Å skyte elgprøven på disse avstandene krever erfaring i nettopp dette. Når det er sagt, så ser jeg absolutt at erfarne skiveskyttere med litt trening kan klare dette, men som du også viser til i din nedestående uttalelse, så er det ikke hvermannskost. Man må opp i nivåene for å finne slike skyttere. Men som tidligere sagt. Dette er kun en papirøvelse. Vi, buejegere skyter på maks 30 meter, altså haglehold.

 

 

Men nå trener jeg vel litt mer enn gjennomsnittet. Hadde vel 3-5 økter med 150+ skudd i uka, pent fordelt mellom 70m og feltløype, i utesesongen 2010:-)

 

Det er jo nettopp det du gjør. En slik treningsmengde viser at du er både interessert i fremgang, såvel som at du har fokus på å få samlet deg om en konsentrert oppgave for å forbedre deg. Den lave pilmengden i forhold til øktene dine (hvis jeg forstår deg rett) antyder også at du konsentrerer deg om enkeltskuddsfordypning. Kanskje dårlig uttrykt, men i motsetning til dem som satser på mengdeskyting for å forbedre seg, er de største perfeksjonistene (etter mitt skjønn) dem som satser på nøyaktigheten av hvert enkelt skudd. Du skiller deg nok ut fra gjennomsnittsjegeren og jeg ser for meg at du kanskje er/kan være en erfaren og konkurranseskytter i toppdivisjonen siden du så lett setter nivået for å klare elgprøven så høyt som du gjør.

T :)

 

Det blir for mye styr å smette inn ting innimellom. jeg klipper bort, og kommenterer under istedet.

 

636 på 70m runde med compound er ikke akkurat elite. du klasser opp fra C2 til C1 på 625, og det klarer alle som trener mer enn 1gang i uka over noe tid. klarer du ikke det, driver du ikke idrett, men tidsfordriv.

Joda, jeg er på habilt nivå. pers på nærmere 670/720p på 70m. skyter konkurranser i felt og skive, og fusker litt i 3D,men jaktskytinga til buejegerforbundet har jeg ikke prøvd.

Å skyte på 3Dfigurer handler om å ha gjort leksa si på forhånd. man må vite max/min avstander for de enkelte figurene, og man må kunne anatomien godt nok til å vite hvor hjert/lungeringen er.

Utover det, er det vel ikke vanskeligere enn å skyte felt, er min erfaring. med mer tid, og mindre jobb/familie, skulle jeg gjerne skutt 3D/jakt, men man må prioritere.

 

Når det gjelder mine treningsøkter, så er nok de rimelig normale blant utøvere i norges bueskytterforbund. forskjellene går stort sett på hvor mange økter du klarer å skvise inn iløpet av uka.

Å skyte mange skudd har lite for seg. den styrketreninga kan du med fordel ta på feks romaskin, eller i styrkerommet.

Med bue og blink er det teknikk, og konkurransesituasjon, som skal trenes.

Du kommer aldri over et visst nivå hvis du ikke innser at uten at teknikken er på plass hjelper det ikke å slenge avgårde 300skudd med den drittøffe 70#bua di. du blir ikke en bedre bueskytter, men får i beste fall store ryggmuskler, i værste fall skader som følger deg livet ut....

 

at jeg skiller meg fra gjennomsnittsjegeren er jeg nok helt enig i. jeg er også av den oppfatning at buejakt er en så krevende disiplin, at det neppe blir mer enn noen hundre stk som er i stand til å felle dyr, og som vil ha utholdenheten og ferdighetene til å jakte med bue over flere år.

Det har jeg prøvd å formidle i utallige situasjoner, her og i andre forum, men folk tror tydeligvis at buejakt er like enkelt som hagle og rifle, og at det holder å slenge avgårde noen skudd i ny og ne. Sorry mac, det er ikke slik i virkeligheten.

Det at jeg legger lista så høyt for å klare storviltprøven med bue på 100m, kommer vel at jeg vet litt om hvor mye større spredningen blir på pilene når man går fra 70 til 90m.

 

og når det gjelder mitt nivå, så sa jeg vel noe om det lenger oppe. jeg har trent aktivt i 6-7år, og har topp 10plasseringer i NM, uten at det egentlig sier noe som helst annet enn at jeg var heldig i finaleskytingen :winke1:

Skal jammen prøve meg på storviltskive i sommer. starte på 70m og jobbe meg opp mot 100m, så får vi se hvordan det går. kan jo bli en morsom greie :D

Link to comment
Share on other sites

Det blir for mye styr å smette inn ting innimellom. jeg klipper bort, og kommenterer under istedet.

 

og når det gjelder mitt nivå, så sa jeg vel noe om det lenger oppe. jeg har trent aktivt i 6-7år, og har topp 10plasseringer i NM, uten at det egentlig sier noe som helst annet enn at jeg var heldig i finaleskytingen :winke1:

Skal jammen prøve meg på storviltskive i sommer. starte på 70m og jobbe meg opp mot 100m, så får vi se hvordan det går. kan jo bli en morsom greie :D

He, he... quoting er noe dritt.

Jeg har mine egne NM-plasseringer intakt, stort sett i jakt og felt. Og akkurat som deg befant jeg meg en periode blant 10 på topp, med en sølvmedalje i lagskyting i jakt og felt NM som høydepunkt. Men, sukk... det er en god stund siden. Skal man holde seg på det nivået er det nødvendig med adskillig mer trening enn en kameratøkt en gang i uka.

 

Jeg liker veldig godt å skyte på langhold. 70 meter er min favorittavstand, men jeg konkurrerer ikke lenger. Jeg er trener for bueskyttere og buejegere, de siste årene stort sett buejegere,. Derfor er jeg ikke helt oppdatert på detaljene i bueskytterprogrammet (du merket det kanskje, he,he..). Det er likevel ikke det som er viktig i trenerrollen, men derimot å formidle kunnskap og forsøke å omgjøre den til synbare resultater for utøverne.

 

Synes absolutt du skal forsøke deg på elgskiva. Du vil få mye moro (og frustrasjon). Det ligger en helt annen utfordring i slike anderledes øvelser som man kan dra nytte av og videreføre til andre sammenhenger.

 

T :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det har jeg prøvd å formidle i utallige situasjoner, her og i andre forum, men folk tror tydeligvis at buejakt er like enkelt som hagle og rifle, og at det holder å slenge avgårde noen skudd i ny og ne. Sorry mac, det er ikke slik i virkeligheten.

JEg er av den oppfatning at du tar feil. Selv om jeg er helt enig med deg... Vi skiller lag på treningsmengde - om en vil så er det enkelt å trene med bue hver dag, eller flere ganger om dagen. En kan trene effektivt i gangen hjemme, i garasjen, på plenen, og hos nærmeste NBF-klubb så ofte en gidder, selv når det er mørkt ute, i vinterhalvåret og igrunn nårsomhelst. Man kan ikke sammenligne treningsmuligheter rifle mot bue.

 

Og når en har vært innom nivået Skullerud og Toxophilius snakker om er det lett å blir like god igjen på relativt kort varsel.

 

En helt annen ting, og relevant i f.eks. debatten om langholds-jakt, er at en kan bli bedre til å skyte med rifle også, om en trener målbevisst og effektivt på det...

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
"A. Forbud mot våpen e.l. som ikke faller inn under lovens § 1.

1) Det er forbudt å kjøpe eller på annen måte erverve eie eller inneha elektrosjokkvåpen, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler etc og spretterter.

Må jeg spise sushi med gaffel fra nå av?

Link to comment
Share on other sites

Slapp av!Så lenge karatepinnene ikke er lengre enn 30 cm er det fortsatt lov.De må heller ikke være så spisse at de kan stikke hull på huden ved ett trykk på 3nm.Videre skal du bruke vernebriller så du ikke får karatepinnen i øyet når du forsøker å treffe munnen.

 

Litt usikker på om det er lovelig å bære disse karatepinnene på offentlig sted.

Link to comment
Share on other sites

"A. Forbud mot våpen e.l. som ikke faller inn under lovens § 1.

1) Det er forbudt å kjøpe eller på annen måte erverve eie eller inneha elektrosjokkvåpen, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler etc og spretterter.

Må jeg spise sushi med gaffel fra nå av?

 

Litt morsomt at denne tråden om armbrøst har endt opp med å diskutere retten til å eie nunchaku (eller "karatepinner" som man feilaktig kaller det), for den gang man begynte å bruke jordbrukredskaper som våpen var det jo nettopp fordi det var forbudt for vanlige mennesker å inneha det som myndighetene definerte som våpen. Men jordbruksredskapene kunne man jo ikke ta fra folket, hvordan skulle de da få produsert mat? Etter det jeg har forståtte er en nunchaku et treskeredskap, for rensing av korn før maling til mel. Problemet for de som vil ha nunchaku i dagens Norge er vel at vi ikke tresker korn manuelt lengre?

 

Hentet fra Nunchaku Norway's hjemmeside:

Nunchaku er et våpen som stammer fra Okinawa i Japan. Det er den dag i dag et mysterium hvordan den ble oppfunnet, men man tror at den stammer fra et arbeidsredskap. De innfødte på Okinawa tok i bruk nærkampteknikker og våpen som Nunchaku, sai og bo da de i 1429 ble nektet av kongen å bære våpen. Dette utviklet seg til det vi i dag kjenner som karate og kobudo.

 

Om jeg ikke tar mye feil er sai et graveredskap, håndplog som ble brukt ved dyrking av grønnsaker.

Bo er en stav, eller spaserstokk om man vil.

 

Grey Wolf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...