Jump to content

Mauser eller Blaser?


Springer

Recommended Posts

Jeg har tenkt å kjøpe meg en ny kort rifle med oppspenner og har sett på Mauser M3 og Blaser R93, men har problemer med å velge så jeg lurte på om dere kunne hjelpe meg. Regner med det blir 308W med lyddemper.

Argumenter for Blaseren er kul rifle med rødpunkt kobling, kortest, rettrekker. Liker oppsppenneren som dyttes bedre enn skyvemekanismen til Mauser.

Argumenter for Mauseren er magasin og et deilig mykt sluttstykke.

Løpsskifte er slik jeg forstår det greit i begge og dette med at siktet sitter på løpet på Blaseren er ikke noe stort argument da jeg ikke kommer til å bytte mellom løp siden 308W er greit som allround kaliber.

Synspunkter?

Link to comment
Share on other sites

Har ingen som helst erfaring med noen av våpnene, men hadde det vært meg, ville jeg testa ut M03'n. Tafsa på en slik for en stund siden, og fikk en skikkelig kvalitetsfølelse med dette våpenet. Dessuten liker jeg sikringsutformingen, og det generelle utseendet. Vakkert våpen. Er vel litt tradisjonell når det gjelder bolt kontra rettrekker, så kan være det som veier tungt for meningen min også.

 

Uansett, lykke til med valget, og for ordens skyld tror jeg ikke du velger feil enten eller med disse våpna.

Link to comment
Share on other sites

Begge desse våpena er diskutert og omtala ein god del på forumet (særleg Blaser'n). So du vil finne utruleg mykje info om du søkjer og leitar litt.

 

Ellers er inntrykket mitt at begge merka er våpen av meget god og habil kvalitet. Men dei har valt litt ulike løysingar, og valet vert eit klassisk "smak & behag" val.

 

Lukke til med valet!

Link to comment
Share on other sites

Mmm?,var innom ei våpensjappe å tafset litt på begge endag her. Kuule og morsomme våpen begge to, men du verden for en pris!!!!!!!!!!! på dem. Ingen av dem er verdt prisen i mine øyne da :D . Den Blaseren lå på fra 30000 å oppover linkens Mauseren og. Mauseren var et våpen jeg likte og overrasket meg, et moderne og solid bruksvåpen, kort og kompakt uten noe jåleri. Litt tung da, men det kom av at den var solid bygd, av tysk malm.

 

Blaseren var lett og et lade grep så glatt som smør, å var som alle rådyre rifler ikke lett å sette fingeren på noe. Ei spennede og moderne rifle. Hadde jeg vært søkkrik så er dette ei rifle jeg godt hadde kunne tenkt meg, og særlig som i den kampanjen/reklamen i sammens med den store Zeiss kikkerten med lys.

 

Kjøp en Blaser du!!, den virket mest spennede og tiltrekkende. Mauseren virket godt den og, men syntes ikke den er verdt prisen. Du får jo rifler som ligner ala Savage og Howa nye til 4000-5000 kr.

Link to comment
Share on other sites

Mauser og Howa er svært like ja, fordi begge er boltrifler. Der stopper likhetene for min del. Man kan ikke sammenligne kvalitetsfølelsen med en Mauser kontra Howa.

 

Det blir som å sammenligne en `84 Ascona B, med en splitter ny BMW i min bok i alle fall. Begge går fremover, men turen er ikke like "smooth".

Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter faktisk med blasern min i fanget akkurat nå :oops:

Ei kort og hendig rifle på 94cm. Jeg har 50 cm løp og lyddemper, selv om jeg foretrekker å bruke den uten dempern. Den er svært lett og hendig! Jeg angrer ikke på at jeg kjøpte blaser. Løp og kjøp, send den inn til en børsis og kapp løpet og du har drømmebørsa! Også er oppspenneren helt konge i forhold til mausern :wink:

Link to comment
Share on other sites

Også er oppspenneren helt konge i forhold til mausern :wink:

 

Som tidligere Blaser eier, og nåværende M03 eier syns jeg at oppspenneren til M03 er mere "kontant". Dvs jeg følte at R93 oppspenneren kunne i en litt hurtig situasjon spennes slik at den såvidt var engasjert i "oppspent hakket" når man dyttet den fremover, mens på M03 er det ikke noe tvil. Bare så det er sagt, så gikk det flere tusen skudd med Blaseren, så det var ikke det at jeg ikke var godt nok kjent med våpenet/oppspenneren. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Som sagt så finnes det mye info om disse har på kammeret.

 

For meg ble mauseren helt uaktuell i det jeg tok og følte på den i butikken, og sammenlignet den med blaseren! Har enda ikke angret på at jeg valgte sistnevnte! :)

 

Men har du flere boltrifler, så vær klar over at du FU**ER til ladegrep automatikken på boltriflene etter du har brukt Balser`n ei stund! :wink:

Link to comment
Share on other sites

nå har brodern en blaser r93 helt grei børse egentlig bortsett fra prisen. en kammerat av meg kjøpte seg mauser m03 med en skau av piper, jeg likte egentlig mausern best skal jeg være ærlig, men hvis du bare skal ha et kaliber(308) så skjønner ikke jeg egentlig valget dit. for den prisen du må betale for disse børsene så kan du bygge deg ei rimelig rå custom rifle som er skreddersydd. derimot skulle jeg ha ei rifle og flere løp så hadde jeg sett på shults-larsen dl.

Link to comment
Share on other sites

Springer......

 

Dette har vi jo snakket om :wink:

 

God jul!

Ja, jeg vet det. Beklager, men nytter ikke å få objektiv informasjon om dette fra deg vet du :mrgreen:

Det kommer ikke til å bli lett hvis jeg kjøper Mauseren.....

God Jul til deg også.

 

 

Hehe. Joda. Det er jo bare et snakk om smak og behag :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja, men .. . om man sammenlikner inngangsmodellen til Blaser 93 med Mauser 03, ligger Blaserens fortrinn i de tekniske finurlighetene i mekanismen. Sammenlikner du Mauser Basic med Blaser Professional/offroad, mener jeg man kjenner forskjellen på et stykke solid håndverk i mauseren og parodi av en stokk i Blaseren. - Det som taler for Blaseren er alle de som er fremhevet i "Fornøyd med Blaser" tråden. Men om du vil ha en som er god å ta i og eier et snev av stil, må du punge ut mye mer for Blaseren. Hvis du er villig til å betale deg oppover, får du svineryggkolbe (smak bare på ordet - huttetu), og mister den rette fornuftige formen som den simple Huyundai kolben har på Professional´en (altså "pest eller kolera" - "Synth eller svinerygg"). Howa og remington sps er ikke vil du vil ha om du bruker flaskepanten for hele nyttårsaften på ny børse, heller ikke Blaser Offroad.

 

Det finnes et vel av gode boltrifler som oser kvalitet, Mauser 03 er én av dem.

 

Ikke slikk på metall i vinterkulla, ikke kjøp Citroen eller Blaser.

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange tilbakemeldinger og gode tips folkens. Takk også for koblingen til den andre tråden. Jeg lette, men fant den ikke selv.

Du skal ikke snakke stygt om svinerygg Langlo. :twisted: Jeg har en Merkel 96 og er veldig glad i den. Synes svineryggen kler den godt dessuten gir den en flott kinnstøtte.

Jeg ser også du ikke liker Citroen og skjønner det forsåvidt for det er ganske sære greier, men jeg har hatt Citroen 2CV og den har en egenskap man ikke finner i andre biler. Andre biler er raske, tøffe, store, små, billige, dyre osv, men jeg har aldri hatt en bil hverken før eller siden som er GLAD. Smak på den du: En glad bil. Det er fint det, men desverre la kona ned veto så bilen ble solgt.

Jeg skal kose meg litt mer med tanken på hvilken børse jeg skal velge. Tenkte å vente til light versjonen av M3 kommer til våren før jeg bestemmer meg.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikkje nokon snart leggja ut bilete av to damer dei er glad i

og så skal me svara på kven vedkommande skal gifta seg med.

Er begge pene og gode så er oppspennaren OK.

Sluttstykket går mjukt og deilig på plass.

 

Kanskje nokon har tafsa på denne børsa før og kan koma med ein betrakning?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...