Jump to content

Med harpun etter storfisken


Berglid

Recommended Posts

Med harpun etter storfisken

 

Tenkte eg skulle skrive litt om jaktturen eg og ole hadde sist fredag.

 

Dette er undervannsjakt med harpun. All dykkinga er fridykking, altså holde pusten og svømme ned opp opp igjen.

 

Vi stod opp kl 6 om morningen og pakka sakene i bilen. Deretter venta det ein køyretur på ca 2 timer for og komme til goplassen :wink: Det var enda mørkt når vi kom fram så vi måtte sitte i bilen og vente på dagslyset. Vi var begge utrulig gira på og komme i vatnet. Vi skulle dykke på tre plassar denne dagen så vi måtte utnytte det dagslyset vi hadde.

 

Etter att det begynte og lysne var det og bytte om til våtdrakter, plumpe ut i vatnet og spenne opp harpunen. Så tok vi nokre oppvarmingsdykk for og finne roen og slappe av litt på bunn. Når vi følte oss klare svømte vi bort til ein plass vi viste fisken stod. Vi blei bokstavlig talt møtt av en vegg med fisk.

 

Her skaut vi ein del fiskar kvar før vi bestemte oss for og prøve ein anna plass, sidan det ikkje var komen torsk her. Men dei andre plassane var bom tur. Der var det nesten ikkje stor fisk så vi måtte bite i det sure eplet og køyre tilbake til der vi starta og dykke. Sure 4 mil med høg puls og det var ikkje lenge til det begynte og mørkne no.

 

Uansett har ikkje så mange bilder

 

Men her er ein film som Ole filma fra den dagen:

 

Og her er bilde av fangsten. Enda på 106,3kg fisk. Hadde fått mykje meir om vi ikkje hadde flytta oss :evil:

normal_robin_med_fisk_to.jpg

 

Det som kjem ut av røret er vatn fra fisketankar som står på land. Sidan dei konstant rensar vanntankane kjem fiskefor og gammalt vatn ut i sjøen.

Link to comment
Share on other sites

Sikkert gøy :wink:

 

Men mæra pale er ikke særlig god å spise :roll:

 

Har ete en del av denne fisken samt gitt til mange venner og alle seier att denne fisken er utrulig god og i ein heilt anna klasse enn det som er og få kjøpt på butikken :wink:

 

Det er ingen merder i vatnet der vi dykka der.

Link to comment
Share on other sites

Ja er utrulig rått. Blir fort god. Denne turen var vel kansje den 10ande turen eg har hatt.

 

Du kjem langt med og holde pusten i 1 min under vann. Fisk kan du skyte på alt fra 3 til 30 meter djupn. Men er litt farer med fridykking så anbefaler å få med enn venn når ein skal dykke.

Link to comment
Share on other sites

Er det masse trening for å få til fridykking sånn som det der? :?

Eg får ikkje til å utlikne trykket, og blir "sprengt" på 3 meter... :evil:

 

Du vil bli overrasket hvor lenge du kan holde deg under vann med litt veiledning og riktig utstyr. Noen sliter veldig med å utligne, men de aller fleste klarer det greit med litt trening. Et god triks er å fylle øregangene med sjøvann ved å lette litt på hetten og snu på hodet. I tillegg kan det hjelpe og vri nakken fra side til side når man utligner.

 

UV jakt er noe av den mest spennende jakten so finnes. Mer info finnes på http://www.frivannsliv.no. Komplett utstyr av god kvalitet koster omtrent det samme som en rimelig rifle uten kikert (6-8.000,-).

 

Til Berglid: er det en Omer HF 95 du jakter med? I såfall bruker vi samme "gønner". Hva synes du om din?

Link to comment
Share on other sites

Det er samme ja, både eg og ole har den omer gunneren. Han har satt på ekstra strikk på sin. Godt fornøgd med dei hitill. Einaste sikringa som er ganske plundrete.

 

Røret er åte ja :wink: hehe.. Ut av røret kjem skittent vann fra fisketanker på land, samt alt fiskeforet som fiskane ikkje klarer og ete opp før vatnet blir skifta ut.

Link to comment
Share on other sites

Einaste sikringa som er ganske plundrete.

jepp, den kunne med fordel ha vært litt større. Jeg har kun skutt en fisk med dobbelt strikk. Det var en lyr på fire kilo. Total overkill...

 

Dykker du i fjorden, eller reiser dere lengre ut? Jeg heiv meg ut i vannet Olden i fjor sommer. Det var ingen suksess. Dårlig sikt og ikke annet enn skrubbe å se. Neste gang jeg reiser innover i fjorden tenkte jeg å ta en tur til Måløy for å se om jeg kan finne en dugenes plass. Nå som jeg bor i innlandet blir det alt for lite dykking dessverre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg dykker også, og nå når hjortejakten er over begynner ei ny jakt, dvs undervann. Jeg dykker med flasker, dvs luft eller nitrox jeg da. Vil dypere og være under/nede i ca 1 time. Jakter Breiflabb, kamskjell og steinbit med kniv. En like fin hobby som vanlig jakt syns jeg. Dykker stortsett rundt om på Nordvest landet, og der er det råflotte forhold nå. Har prøvd fridykking litt, men får lissom den store roen når jeg dykker med luft.

Link to comment
Share on other sites

Det er klart at man får lengre tid under vann med flasker, men det jeg synes er såflott med fridykking er at man får mange fler timer i sjøen uten å måtte tenke på etterfylling og dekompresjon. Baggen med fridykkerutstyr tar minimal plass og er lettere å bære med seg over store avstander enn om man må frakte flasker i tillegg. Fridykking og UV- jakt er dessuten genialt dersom man liker å dra på tur med kajakk. Utstyret tar ikke for stor plass og det er en fin måte å skaffe seg turproviant på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes dette er HLT RÅTT! Takk for en god fortelling og god info.

Bent

 

EDIT: Og veldig kult å se bilder av fangsten! Ikke hør på de som skal snakke nedsettende om fangsten deres, er alltid noen som skal det. Merkelig igrunn. Jeg ville gjerne spist storseien deres uansett om noen kaller det mærapale!

Link to comment
Share on other sites

 

Røret er åte ja :wink: hehe.. Ut av røret kjem skittent vann fra fisketanker på land, samt alt fiskeforet som fiskane ikkje klarer og ete opp før vatnet blir skifta ut.

 

Mæra pale blir det uannsett om seien spiser under mæren, eller rett i fra avløpsrøert fra fiskekummer på land.

Men smaken er som baken. delt i to :roll:

Vet om en plass i sævareid som fungerer på samme måte, der står det i tillegg et flak med rømt oppdretslaks/regnbueaure.

Foresten er det lov og harpunere laks og aure i sjøen, jeg vet at det ikke er lov i elv :?: .

Link to comment
Share on other sites

jasså du roooobin :) So du har lagt ut filmen min her du ja!! ;) din snik!! :P

 

Til dokke som snakka dritt om fisken her... greit nok med småpalen som står her og ete seg proppmett på fiskeforet.. men storseien og stortorsken kjem faktisk berre innom anlegga i korte perioda for å jakte... den fisken e like god som en som du skyte i "naturlige omgivelsa"... Men eg for såvidt e no godt fornøgd med at folk fortsatt innbille seg sjølv, og prøva å innbille andre at det her e møkkafisk.. Då blir det mindre kamp om plassane...

Link to comment
Share on other sites

Mikkel: Harpunen e kobla til ei 20m line som går opp i ei fangst/varsel bøye på overflata... Like etter skuddet kobla eg lina fri fra blybeltet og går fritt opp... Lar fisken jobbe med bøya før eg forsiktig drar den inn... En sei på 10kg+ kunne en umulig dratt med seg opp etter pila.. Den ville gitt deg for stor motstand og mest sansynlig rive seg av pila....

 

Malle: 2 strikk e overkill på lyr på 4kg.... men ikkje når en skal plante pila i skallen på en torsk på 20kg... Grunnen til at eg kjøpte ekstra strikk var at eg litt for mange ganga opplevde at pila ikkje gjekk heilt gjennom skallen på fisken sjølv på kloss hold.. No e det ikkje problem lenger :) Om du ser på filmen den tredje fisken eg skyte.. den seien på 11,5kg... so ser du at pila stoppa halvvegs i fisken.. hadde eg hatt 1 strikk ekje det sikkert det hadde vore nok...

Link to comment
Share on other sites

Hadde vært interessant om noen kunne laget en tråd med bilder og beskrivelse av utstyr som trengs for å prøve seg på undevannsjakt.

Jeg har en slynge, men har aldri brukt det og vet faktisk ikke hvordan jeg skal bruke den for at det skal bli mest mulig effektivt.

litt om hvor lang tid du bør kunne holde pusten

fordeler/bakdeler med forskjellig utstyr

etc

 

Rett og slett en undervannsjakt for dummies :wink:

Link to comment
Share on other sites

@ Malle

 

Takk. Dette var en kjempe kjekk side ;)

Når det gjelder avhengighet så tviler jeg ikke på at det er avhengighetsskapende..

 

Ettersom jeg ikke liker kalt vann må jeg vel vente til sommeren med å prøve.. har bare en billig våtdrakt og liker meg best i vannet når det er over 17grader :mrgreen:

 

Hadde vært gøy med harpun, men må prøve litt med slynga først for å se om jeg blir hekta

Link to comment
Share on other sites

Hadde vært interessant om noen kunne laget en tråd med bilder og beskrivelse av utstyr som trengs for å prøve seg på undevannsjakt.

Jeg har en slynge, men har aldri brukt det og vet faktisk ikke hvordan jeg skal bruke den for at det skal bli mest mulig effektivt.

litt om hvor lang tid du bør kunne holde pusten

fordeler/bakdeler med forskjellig utstyr

etc

 

Rett og slett en undervannsjakt for dummies :wink:

 

Hadde vært ønskelig med noe slikt ja ;)

Link to comment
Share on other sites

Ettersom jeg ikke liker kalt vann må jeg vel vente til sommeren med å prøve.. har bare en billig våtdrakt og liker meg best i vannet når det er over 17grader :mrgreen:

 

Med en god open cell drakt er det ingen problem å trives i vannet vinterstid. Å skulle krype ut av denne drakten og skifte etter man har vært i sjøen en stund er derimot alt annet enn behagelig når sluddet kommer vannrett inn på kropen...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...