Jump to content

FEFO - Nei til fri snarefangst.


Tex Mexx

Recommended Posts

@fjomp1: Selvfølgelig kan folk det ikke rammer leve med det...

Snarefangst begrensinger rammer ikke meg personlig, men det rammer folk jeg kjenner og rammer en bi inntekt enkelte pensjonister har.

Om det ble totalforbud mot fritidsbåter på oslofjorden kunne jeg fint leve med det. ser du hvor jeg vil hen?

Link to comment
Share on other sites

Synes det er flott uansett om det rammer noen som har det som hobby! Tror ikke noen verken sulter i hjel eller får mange søvnløse netter over dette. Er jo absolutt ingen som kontrollerer så gamlekarene tenker jeg gjør som normalt uansett dog.

 

Personlig synes jeg ikke noe om omsetning av ryper heller, men det har alt å gjøre med hvordan disse rypene høstes :(

Link to comment
Share on other sites

Personlig synes jeg ikke noe om omsetning av ryper heller, men det har alt å gjøre med hvordan disse rypene høstes :(

I prinsippet synes jeg at det blir feil at de som bor nærmest ressursen (og kansje en av de mest tradisjonelle høstingsformene) blir rammet. Burde ikke de lengst unna begrenses mest?

 

Forresten, hva er galt med snarefangst som høstingsmåte??

Link to comment
Share on other sites

Forresten, hva er galt med snarefangst som høstingsmåte??

 

Ser ikke noe galt i snarefangst av rype, jeg. 50 ryper pr. mann høres da greit nok ut?

 

I prinsippet synes jeg at det blir feil at de som bor nærmest ressursen (og kansje en av de mest tradisjonelle høstingsformene) blir rammet. Burde ikke de lengst unna begrenses mest?

 

Det er jo begrensing på jakten ikke sant? Baglimit....

 

Dette minner om "drit i bestanden så lenge jeg fyller frysen"-holdning.

Når bestanden er på et lavmål må alle bidra. Hva skal du si når vidda er helt tom for ryper? "Gi meg tilskudd fra staten nå som rypa er borte?"

Link to comment
Share on other sites

Det er jo begrensing på jakten ikke sant? Baglimit....

 

Dette minner om "drit i bestanden så lenge jeg fyller frysen"-holdning.

Når bestanden er på et lavmål må alle bidra. Hva skal du si når vidda er helt tom for ryper? "Gi meg tilskudd fra staten nå som rypa er borte?"

Hm. Å jeg oppfatter en velkjent "tilreisende jeger mentalitet" jeg har hørt, som er omtrent som "såå lenge vi får jakte en uke med hund om høsten driter vi i lokale tradisjoner osv" ;)

Det er bag limit på 3 fugl pr dag for jegere ja. Det betyr at en som er 50 dager på jakt i finnmark lovlig kan skyte (i teorien) 150 fugl. En snarefanger er kansje ute 50 dager. da har han plutselig en baglimit på 1 pr dag....

 

Alle syns begrensinger er greit.... for de andre ;)

Link to comment
Share on other sites

Nei Høgger'n du tar fullstendig feil. Jeg jakter ikke med hund, har aldri gjort det og kommer aldri til å gjøre det. :wink:

 

Stopp gjerne jakt med hund i samme slengen. Har sett hvor mye de rensker ut kull.... :evil:

 

(Trodde det var en bag-limit på totalt antall fugl også. Men se der, så feil kan man ta.)

 

Mitt poeng: Er rypa utrydningstruet så bør all jakt begrenses. Både jakt med hund OG snarefangst.

Og er ikke egentlig vinterjakten mer skadelidende for bestanden enn høstjakta? Dette er jo ful med "sterke gener" som skal bringe bestanden videre. (Er iallefall det jeg har hørt).

 

Uansett, hadde eg noengang klart å få 10 ryper på et år, hadde eg vært i himmelrik... :mrgreen:

 

Men poenget ditt med at gammelfar er avhengig av 100 ryper for å overleve der oppe, henger ikke på greip. Tilreisende jegere kaster vel litt penger av seg i form av jaktkort, mat, overnatting osv. også?

Link to comment
Share on other sites

Men poenget ditt med at gammelfar er avhengig av 100 ryper for å overleve der oppe, henger ikke på greip. Tilreisende jegere kaster vel litt penger av seg i form av jaktkort, mat, overnatting osv. også?

Har vel ikke sagt at han er avhengig av det for å overleve?

Har vel sagt at det er en viktig bi inntekt for enkelte. Å det er tradisjon (og det betyr også noe for enkelte)

Link to comment
Share on other sites

Og du mener at "tradisjon" skal gå foran bestand????? :shock:

 

Da er det jaggu på tide at du løfter nesetippen og ser framover.

Har jeg sagt det? Nå må du begynne lese HVA jeg skriver.

Jeg sa at tradisjon er viktig for enkelte.

Hvis bestanden er trua burde det kansje heller vært en begrensing på antall tilreisende jegere.

Link to comment
Share on other sites

Forresten, hva er galt med snarefangst som høstingsmåte??

Nei, det er sikkert en behagelig måte å dø på... :roll:

 

Har sett rype dø i snare jeg, vi satt en gang når jeg var i tenårene og så tre ryper lande rett i snaregjerdet, den ene gikk i etter en stund.

Vi satt inne på hytta og så i kikkert. Utrolig moro. Og tro meg det gikk fort, mye kjappere en vi klarer å avlive skadeskutte ryper.

Det er en veldig human jaktform. Strøm og spikerpistol hos slaktern er nok værre!

Link to comment
Share on other sites

Personlig synes jeg ikke noe om omsetning av ryper heller, men det har alt å gjøre med hvordan disse rypene høstes :(

I prinsippet synes jeg at det blir feil at de som bor nærmest ressursen (og kansje en av de mest tradisjonelle høstingsformene) blir rammet. Burde ikke de lengst unna begrenses mest?

 

Forresten, hva er galt med snarefangst som høstingsmåte??

 

Ingenting galt med snarefangst. Men ut av det som selges er det ikke veldig stor andel som er tatt i snare akkurat. Mye bly i de fuglene fra før i så fall :lol:

 

Helt enig at lokale bør ha forrang. Så en sak for ikke så lenge siden at Fefo derimot IKKE har lov til i nekte tilreisende jegere til alles overraskelse dog.

Link to comment
Share on other sites

Men ut av det som selges er det ikke veldig stor andel som er tatt i snare akkurat. Mye bly i de fuglene fra før i så fall

:shock: Hmm, regner med at du har et rikelig faktagrunnlag for denne bedrøvelige påstanden din? Nuvel nok om en FJOMP sine ytringer....

Fakta; begrensninger i snarefangst av ryper fra 010110.

Egoisme; Jeg kan dra på rypejakt med riflen, selv om uttaket MITT er på et virkelig lavmål!

Forhåpninger; å få en bærekraftig bestand på sikt og at jaktstart blir 1.oktober for jegere med og uten hund.

Obskur tanke; stans av rypejakta grunnet dårlig forvaltningsplan fra grunneier med "hjelp" fra medskyldige grunnleiere---?

Link to comment
Share on other sites

Nei, men lokale tradisjoner skal gå foran tilreisende med jaktform importert fra England :)

 

Har ikke lest hele tråden , men hvor lenge skal en aktivitet foregå før det er en tradisjon ?

 

Her i Vesterålen har rypejakt med stående fuglehund foregått siden midten av 1800 tallet......

 

http://www.gulstad.no/modules.php?op=mo ... e&artid=51

Link to comment
Share on other sites

Jeg har forståelse for at snarefangerne vil holde på tradisjonen sin, og at Høggern føler seg invadert av søring-holdninger. Piggene kom iallfall kjapt ut. :wink:

 

- Men hvor viktig biinntekt er 50 ryper? Får de 50 kroner stykket så er det 2500 kroner i løpet av en vinter?

 

- Hvor mange kroner er en stor og attraktiv rybebestand verdt for Finnmark, i form av jegerturisme og rekreasjon? Vil tro at hver jeger legger igjen MINST 2500 kroner i et besøk i fylket.

 

Forøvrig så er jeg for at Finnmarksnaturen må beskyttes, som den felles naturskatten den er for oss i Norge. Utsett gjerne rypejakta ja, samt en rekke andre tiltak som blir OT i denne sammenhengen.

Link to comment
Share on other sites

Tradisjonen blir vel ivaretatt uansett om en fanger 30, 50, 100 eller 200 ryper så det er vel ett dårlig argument. Bi inntekt til pensjonister? de for vel like mye pensjon der som resten av landet så ser ikke helt den heller.... Etter mitt syn bør det bli begrensniger for alle uannsett jakt eller fangst metoder hvis vi er int. i å ha ryper i framtiden! Har aldri vært på rypejakt i finnmark, men har noen venner som var der i høst. de var 6 stk som gikk i 3 dager å fikk 3 ryper da gikk de en dag med hund og to uten. tror de så 6 ryper tilsammen. jeg jakter så langt sør enn nesten kommer og har vært 1 dag på rype jakt i år å på en dag så jeg mye mer enn det!

Link to comment
Share on other sites

Men ut av det som selges er det ikke veldig stor andel som er tatt i snare akkurat. Mye bly i de fuglene fra før i så fall

:shock: Hmm, regner med at du har et rikelig faktagrunnlag for denne bedrøvelige påstanden din? Nuvel nok om en FJOMP sine ytringer....

Fakta; begrensninger i snarefangst av ryper fra 010110.

Egoisme; Jeg kan dra på rypejakt med riflen, selv om uttaket MITT er på et virkelig lavmål!

Forhåpninger; å få en bærekraftig bestand på sikt og at jaktstart blir 1.oktober for jegere med og uten hund.

Obskur tanke; stans av rypejakta grunnet dårlig forvaltningsplan fra grunneier med "hjelp" fra medskyldige grunnleiere---?

 

Ja det var jo hyggelig sagt :shock: Rimelig på tryne å begynne med sånne bemerkinger, sier jo mye om nivået og mental alder.

Selvfølgelig har jeg grunnlag for påstanden! Tror ikke man har vært spesielt interessert i forvaltning av rypebestanden i Finnmark hvis man ikke er klar over hvordan disse høstes av selgere.

Har kun informasjon fra, tilbyder, kjøper og forvaltning. Men jeg synes det er nok.

Forøvrig forstår jeg fortsatt ikke at det skal være så problematisk å ta litt ansvar når det er dårlige år, men det er vel bare meg. Først meg, så meg og hvis noe igjen: resten. Blir nok fred i verden straks ja...

Link to comment
Share on other sites

Jeg legger merke til at forvalterne hos FEFO leser høringsuttalelsene de får inn! Enten det -eller så tenker de som "en del andre" her i fylket som er ivrige på å sende svar på høringer!

 

Jeg er fornøyd med FEFO's besluttning og håper de også tenker nøye igjennom jaktstarten om høsten...

 

 

Og en ting til:

 

Snarefangsten er en viktig tradisjonsbærer, og såpass viktig at jeg vil bruke et begrep som "empatisk innenforhet" til å forklare hvorfor enkelte i det hele tatt lever og bor her. De føler rett å slett tilknyttning til stedet og landskapet fordi de er opptatt av å ta vare på naturen og kulturverdiene. Disse menneskene er opptatt av å bevare den naturen som gir dem mening.

Link to comment
Share on other sites

Og en ting til:

 

Snarefangsten er en viktig tradisjonsbærer, og såpass viktig at jeg vil bruke et begrep som "empatisk innenforhet" til å forklare hvorfor enkelte i det hele tatt lever og bor her. De føler rett å slett tilknyttning til stedet og landskapet fordi de er opptatt av å ta vare på naturen og kulturverdiene. Disse menneskene er opptatt av å bevare den naturen som gir dem mening.

 

Ja og da er det jo viktig å ta vare på bestanden så det går ann og fortsette med dette i framtiden og for de som kommer etter, så at det blir litt begrensninger er jo bare på sin plass!

Link to comment
Share on other sites

Det føles som et ekte historisk sus av å se på en gammel værbitt fjellmann sette snara med skjelvende hender.

Jeg synes også at den gamle tradisjon med snarefangst på lirypa fra midt-norge og nordover er viktig å ta vare på. Men da på et symbolsk nivå slik at vi er istand til å vise våre etterkommere hva det gikk ut på. Hvis ikke inntekt på en slik hobby er utgått på dato, er det vel snakk om kun kort tid.

Link to comment
Share on other sites

Ja når bestanden er liten er det dumt å fyre på. Men man må huske på at dette ofte begrenser seg selv, er det lite fugl får man selvsagt langt mindre i snarene. Dette har jeg vært borti mange ganger siden jeg startet med snarefangst for ca 20 år siden. Man gidder ikke sette så mye snarer og det er begrenset hvor effektivt det er i skrale sesonger.

 

Men enhver jeger med respekt for seg selv og viltet, bør kunne klare å begrense seg i dårlige sesonger.

 

Det er forøvrig veldig flott og viktig for dagens ungdom at snarefangst bringes videre. Dette er en kunst som de ferreste behersker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tro at folk som lever av naturen har et helt annet syn på innhøsting enn en 17 år gammel førstegangsjeger som lykkelig har anskaffet seg jaktkort. Jeg mener ihvertfall at disse gamle fangstmenn ser ann rypebestanden i ett mye større og åpent sinn. De bor der, og har høstet naturen (ikke bare rype) i alle år fra generasjon til generasjon.

 

Jeg mener vi som ikke kjenner til denne tradisjonen skal være veldig forsiktige med våres utsagn i denne saken.

Link to comment
Share on other sites

Bildet jeg danner meg for fremtiden:

Om tjue år har vi ikke fugl i verken skog eller fjell, fåtallet som er igjen er fredet. Lovverket er så strengt at jakt og bruk av våpen blir bare et bryderi.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...