Jump to content

Dårlig hastighet i 357 magnum


El Gringo

Recommended Posts

Prøver å finne en fin ladning til Magnumfelt og har gått til innkjøp av 158 grains Frontier FP med kobberbelegg.

Jeg startet med 11 grains N105, men fikk kun 1100 fps hastighet mens jeg regnet med minst 200 fps mer ifølge tabellen.

Våpenet er en Colt Python.

Hva kan den lave hastigheten komme av ?

Noe kan sikkert tilskrives at krymperilla på kulene er så langt bak at patronlengden blir 41 mm, altså 1 mm lengre enn "normalen".

Max ladning for 158 grains Hornady XTP er 12,4 grains, men jeg regner med at det går greit å gå litt over dette siden XTP´en er en hulspisskule som derved tar mere plass i hylsa enn Frontier FP og at Frontier i tillegg har krymperilla så langt bak, eller hva ?

Noen som har eksperimentert noe med disse kulene, evt. andre aktuelle kuler i Colt Python ?

Link to comment
Share on other sites

Er ingen ekspert eller har nokon erfaring sjølv med den kula, men veit at seinast på laurdag så snakka eg med nokon om akkurat den problemstillinga der.

Dei hadde og problem med laver hastigheter og Frontier kuler.

Noko meir informasjon enn det fekk eg ikkje med meg desverre.

 

Sjølv sliter eg med Partizan FMJ 158 grain kuler og min enkle løysing var å skifte til ei litt dyrare kule.

Remington 158 SJHP. Den var lett å få opp i hastighet i min 686 6"

Link to comment
Share on other sites

Er ingen ekspert eller har nokon erfaring sjølv med den kula, men veit at seinast på laurdag så snakka eg med nokon om akkurat den problemstillinga der.

Dei hadde og problem med laver hastigheter og Frontier kuler.

Noko meir informasjon enn det fekk eg ikkje med meg desverre.

 

Sjølv sliter eg med Partizan FMJ 158 grain kuler og min enkle løysing var å skifte til ei litt dyrare kule.

Remington 158 SJHP. Den var lett å få opp i hastighet i min 686 6"

Kommer akkurat fra banen etter å ha testet de Remingtonkulene du nevner her, men det var marginalt høyere hastighet å hente.

Link to comment
Share on other sites

Ellers så virker det som blykuler generelt er lettere å oppnå høye hastigheter med enn mantla.

Det er godt mulig at jeg må bestille noen støpte kuler, ja.

 

Litt snodig at faktorkravet er slik det er i Mag 1 når det er et såpass kjent fenomen at det er problemer med å oppnå faktoren med forsvarlige ladninger mens det i Mag 2 ikke er noe problem i det hele tatt, ihvertfall ikke med 44 mag.

Link to comment
Share on other sites

Å få 1200ft/s med en 158grs kule (evt 1050 med 180) bør ikke være noe problem med en 6" revolver i 357. Mulig at en del må ty til blykuler for å få det til, men det bør absolutt være mulig med mantlede kuler også. Selv med 4" løp skal det være mulig uten å risikere liv og lemmer.

 

Hvis du virkelig ikke får det til med 158grs kule er 180grs veien å gå, får du ikke 1050ft med de så er det noe alvorlig galt med våpenet ditt.

Link to comment
Share on other sites

Ellers så virker det som blykuler generelt er lettere å oppnå høye hastigheter med enn mantla.

Det er godt mulig at jeg må bestille noen støpte kuler, ja.

 

Litt snodig at faktorkravet er slik det er i Mag 1 når det er et såpass kjent fenomen at det er problemer med å oppnå faktoren med forsvarlige ladninger mens det i Mag 2 ikke er noe problem i det hele tatt, ihvertfall ikke med 44 mag.

 

Hadde dere lest en av Våpenjournalens Ladebøker, hadde dere vist dette for lenge siden :D:D

 

Har aldri vært noe problem å oppnå 190 i faktor i en 6" revolver, hverken med mantla eller blykuler, såfremt våpenet er i god stand.

 

Vil anbefale Gringoèn å prøve 110 krutt, det gir enda høyere hastighet enn 105 kruttet :D

 

Har inntrykk av at de aller fleste bruker blykuler og 340 krutt blant dem som oftest er på magnumstevner...

Jeg bruker en selvstøpt 170gr SWC og ladd med 7.5 grains med 340 krutt, gir 192-195 i faktor avhengig av temperatur og luftrykk ( jada jeg vet at jordrotasjonen og kan innvirke) :D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Er sikkert ein del individuelle variasjoner ute å går, men eg brukte remingtonkula som nevnt over og ca 15.2 grain med N110 bak.

Meiner den vart målt til rundt 1250fps. Small rifle hetter, men trur ikkje dei levere så mykje meir trøkk. Følte heller ikkje at denne ladninga var i eit ubehageleg område. Skulle vere litt meir å gå på her.

 

Kan no og nevne at eg ikkje har registrert noko større forskjeller med SP eller SR i same ladning.

( krongrafert )

Link to comment
Share on other sites

Mål avstand mellom tønne og løp. Hvis den er noe særlig større enn 0.005 tommer, så mister du mye fart pga gasslekkasjen. Noen våpen har 0.010-1.015, og selv om presisjonen kan være ok, så får man aldri høye hastigheter. Freedom Arms opererer med .003 som standard, og FA sine .357-revolvere kan legge så mye som 60m/s i hastighet i forhold til konkurrentene med fabrikkammunisjon.

 

Blykuler tetter bedre i løpet, og vil sannsynligvis løse problemet, men jeg ville brukt kr 30,- på Biltema og kjøpt søkeblad i tommestørrelse for å sjekke spalten mellom løp og tønne. Børsemaker burde kunne sette løpet tilbake en omdreining og eventuelt frese ny overganskonus.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Vil anbefale Gringoèn å prøve 110 krutt, det gir enda høyere hastighet enn 105 kruttet :D

 

Har inntrykk av at de aller fleste bruker blykuler og 340 krutt blant dem som oftest er på magnumstevner...

Jeg bruker en selvstøpt 170gr SWC og ladd med 7.5 grains med 340 krutt, gir 192-195 i faktor avhengig av temperatur og luftrykk ( jada jeg vet at jordrotasjonen og kan innvirke) :D:D:D

Jeg prøvde N110 også, men selv om jeg fylte 15 grains i hylsa ville ikka hastigheten krype stort over 1100 fps. :cry:

Link to comment
Share on other sites

Mål avstand mellom tønne og løp. Hvis den er noe særlig større enn 0.005 tommer, så mister du mye fart pga gasslekkasjen. Noen våpen har 0.010-1.015, og selv om presisjonen kan være ok, så får man aldri høye hastigheter. Freedom Arms opererer med .003 som standard, og FA sine .357-revolvere kan legge så mye som 60m/s i hastighet i forhold til konkurrentene med fabrikkammunisjon.

 

Blykuler tetter bedre i løpet, og vil sannsynligvis løse problemet, men jeg ville brukt kr 30,- på Biltema og kjøpt søkeblad i tommestørrelse for å sjekke spalten mellom løp og tønne. Børsemaker burde kunne sette løpet tilbake en omdreining og eventuelt frese ny overganskonus.

 

- Øivind

Har målt gapet, og det er ingen tvil om at her er det god plass.

0,015" eller 0,38 mm er nok i meste laget, vil jeg tro.

Den foreløpige løsningen er nok blykuler, men på sikt må jeg nok sette løpet litt tilbake.

Spørs hvilken børsemaker som er god på Colt (tips mottas med takk).

Link to comment
Share on other sites

På min hadde jeg 0,40 mm klaring, da måtte jeg lade 158gr mantel kulene med 15,8 gr N-110 for å komme over faktoren på 190.

Nå har jeg skrudd løpet inn en runde, og fått rettet løpet + ny overgangskon. Klaringen er nå 0,08 mm.

Skal blir artig å få testet på nytt i kronografen, men tror jeg skal lade litt svakere til å begynne med.

 

Kommer tilbake med test resultat ellerhvert.

Link to comment
Share on other sites

La meg si det slik: Du kommer nok til å få hakeslipp. Ikke umulig at du får 200-250ft/s ekstra nå, og det er nok lurt å starte litt forsiktig. PS: Med så tight klaring kan blykuler kanskje bli et problem om den ikke låser helt perfekt. Det kan lett legge seg litt bly foran på tønna og det vil gi treg rotasjon.

Link to comment
Share on other sites

IIIK! 0,015" er vel det dobbelte av akseptabel norm (0,004-0,008").

Noe av det "morsomme" her er at klaringen er så stor kun når jeg presser tønna tilbake, mens den kun er rundt 0,1 mm når jeg presser tønna frem.

Tønna er tydeligvis fjærbelastet fremover, så om jeg flytter løpet bak, vil tønna fjære forover og subbe i løpet for så å flytte seg bakover når kruttgassene presser på.

Er litt usikker på hvordan man demonterer tønna for å komme til med shims slik at det er mulig å flytte løpet bak, men det er det kanskje noen andre som vet ?

Det greieste hadde vært om det gikk an å shimse tønna forover.

Om det er teknisk mulig vet jeg ikke men det er nok heller tvilsomt...?

Link to comment
Share on other sites

Noe av det "morsomme" her er at klaringen er så stor kun når jeg presser tønna tilbake, mens den kun er rundt 0,1 mm når jeg presser tønna frem.

 

Har du målt når det er hylser i tønna?

Nei, men det var igrunnen en god ide.

Tilbake om 5 minutter med resultatet.

 

Edit:

Har nå målt gapet med hylser (Lapua) i tønna.

Gapet var nå redusert til 0,28 mm, men det er jo fortsatt nokså mye.

Har ikke sjekket om det er hylser som er tykkere i rimmen, men det er jo verdt å sjekke.

En tidel til ville vært fine greier.

Link to comment
Share on other sites

Kan virkelig et gap på 0,28 mm, dvs. rundt 0,1 mm for mye, "stjele" 200-250 fps. som jeg burde hatt med de ladningene jeg bruker ?

Jeg innbiller meg at en del av tapet kan skyldes at tønna er romslig dimensjonert i halsen slik at det lekker mye kruttgass forbi kula mens den er på vei inn i løpet.

Kuler i .357 ramler gjennom med god klaring.

Jeg har bestilt blykuler i .358 og håper det er tilstrekkelig.

Er det noen som har forsket på om det er lettest å oppnå faktor med lette eller tunge kuler ?

Link to comment
Share on other sites

N110-15 gr. gir 1306 fps med Frontier 158 gr i min 686, 6".

Samme ladning i FA 7,5" er 1434 fps.

Gir rundt 200 fps. mindre i min Python :cry:

En særegenhet med disse Coltene er romslig tønne og trangt løp.

Det er ikke uvanlig med åpninger på .358-.359 i tønna mens løpet pleier å ligge på .356.

Håper derfor på god hastighet med blukuler i .358 uten å gå på maksladninger.

Link to comment
Share on other sites

Bare for å ha nevnt det; Sylindergapet skal måles med tønna pressa tilbake mot støtbunnen. Det er jo slik den står under skuddløsningen pga rekylen.

Angående faktor; Sjekka dataene mine, og med 15grs N110 bak 153grs Klette-kule har jeg ca 1450 fps i min "Highway Patrolman"mod28 med 6 toms løp. Vel 220 i faktor. Synes personlig det er en "uting" å bruke raskere krutt. Mener at en magnum skal være en magnum. Siden det er så lett å oppnå faktor med egnet krutt, hvorfor plundre med fiseladninger? Mener at faktorkravene er for lave i både magnum 1 og magnum 2!

Link to comment
Share on other sites

Det at .357 kuler ramler gjennom tønna er nok heller ikke et godt tegn. I min 686 må .357 kuler bankes gjennom.

Jeg gjetter at du har en maksimalt uheldig kombinasjon. Stort cylindergap, romslig tønne og trangt løp.

Gjetter på trangt løp da dette visstnok er vanlig på Colt. Har du målt løpet?

Link to comment
Share on other sites

Det at .357 kuler ramler gjennom tønna er nok heller ikke et godt tegn. I min 686 må .357 kuler bankes gjennom.

Jeg gjetter at du har en maksimalt uheldig kombinasjon. Stort cylindergap, romslig tønne og trangt løp.

Gjetter på trangt løp da dette visstnok er vanlig på Colt. Har du målt løpet?

Har ikke målt løpet, men går ut fra at det er rundt .356 siden det er nokså vanlig på disse.

Link to comment
Share on other sites

Har nå målt tykkelsen på rimmen til en del forskjellige hylser, Lapua, PMC, Federal og GFL.

Samtlige lå på 1,35-1,40 mm.

Ifølge det jeg har klart å lese meg til er den nominelle tykkelsen på 1,5 mm, noe som ville gitt meg et gap på rundt 0,15 mm.

Er det noen som har tips om hylser som er såpass tykke i rimmen ?

Link to comment
Share on other sites

Har et par Pythonere jeg har målt sylinder åpning på. De har begge .360 åpning, men gap på ca. .006. De gir normal hastighet, med det meste jeg har brukt i dem, såfremt jeg bruker magnum krutt og ikke N330, N340.

 

CP%20Nickelweb.jpg

 

CP%20Ultimateweb.jpg

 

Denne siste har jeg ikke målt.

 

CP%20Hunterweb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei El Gringo

 

Jeg har også opplevd dårlig hastighet med N105 krutt og Frontier 158 gr FP i en 8" S&W 586. Jeg måtte opp i 12,1 grain N105 for å klare faktor kravet til magnum 1. Revolveren min er nå hos Kåre Gårder (Bakeren) for tuning så jeg spurte han om dette med avstand mellom tønne og løp.

 

Her er svaret fra Kåre:

Minimum avstand til tønne skal være en tidels millimeter. Da skal man kunne

ta avtrekk med en følekniv mellom løp og tønne, uten for mye motstand. Jeg

testet din nettop og fikk inn 15 hundredeler, men den subbet merkbart. Fikk

ikk inn 2 tidelers følekniv, så her er alt slik det skal være. Blir den

mindre enn en tidel, så får du problemer med kruttavleiringene fremme på

tønna og får dårlig DA avtrekk.

 

Når jeg får revolveren tilbake fra Kåre skal jeg prøve å "Moly coate" Frontier kulene for å se om det hjelper. På boksen står det at det skal gi høyere hastighet så vi får se om det holder hva det lover.

Link to comment
Share on other sites

Bare for å ha nevnt det; Sylindergapet skal måles med tønna pressa tilbake mot støtbunnen. Det er jo slik den står under skuddløsningen pga rekylen.

Angående faktor; Sjekka dataene mine, og med 15grs N110 bak 153grs Klette-kule har jeg ca 1450 fps i min "Highway Patrolman"mod28 med 6 toms løp. Vel 220 i faktor. Synes personlig det er en "uting" å bruke raskere krutt. Mener at en magnum skal være en magnum. Siden det er så lett å oppnå faktor med egnet krutt, hvorfor plundre med fiseladninger? Mener at faktorkravene er for lave i både magnum 1 og magnum 2!

 

Jeg ser på faktorkravet på samme måte som avtrekksvekt kravet.... :D

 

Alle prøver å få til et avtrekk ned mot lovlig grense :D

 

Hva er forskjellen på det og å prøve på å komme ned mot faktorkravet :?::?:

 

Den store forskjellen er vel at alle da hadde hatt et totalt sikkert våpen uten fare for våpenbreksje, iforhold til om alle skulle stille med MAX magnum ladning...

- eeehhhhhhhh det er kanskje derfor faktorkravet er satt såpass lavt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Skjønner poenget ditt, men om en bruker krutt som er egna til magnum (N110), har en nok å gå på sikkerhetsmessig. Iallefall om en bruker blykuler. Jeg mener fortsatt at om en kan greie faktorkravet med krutt som er beregna på 38 spesial o.l. er kravet for lavt.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner poenget ditt, men om en bruker krutt som er egna til magnum (N110), har en nok å gå på sikkerhetsmessig. Iallefall om en bruker blykuler. Jeg mener fortsatt at om en kan greie faktorkravet med krutt som er beregna på 38 spesial o.l. er kravet for lavt.

 

Send inn forslag til FKP om økning av faktorkravet :!:

samtidig kan du ved å lese trådstarters innlegg, sende med et innlegg om at det kun tillates blykuler :lol::mrgreen:

 

For meg finnes det ikke forskjell på krutt og hvilke bruksområder de har... bare laderens evne til å tilpasse reglementene.

Du ser at trådstarter heller ikke bruker 110 krutt, men 105, som kan kalles eller er et . . . krutt ? ? ? jeg tror det kan brukes til alt :D

Link to comment
Share on other sites

Skjønner poenget ditt, men om en bruker krutt som er egna til magnum (N110), har en nok å gå på sikkerhetsmessig. Iallefall om en bruker blykuler. Jeg mener fortsatt at om en kan greie faktorkravet med krutt som er beregna på 38 spesial o.l. er kravet for lavt.

 

Send inn forslag til FKP om økning av faktorkravet :!:

samtidig kan du ved å lese trådstarters innlegg, sende med et innlegg om at det kun tillates blykuler :lol::mrgreen:

 

For meg finnes det ikke forskjell på krutt og hvilke bruksområder de har... bare laderens evne til å tilpasse reglementene.

Du ser at trådstarter heller ikke bruker 110 krutt, men 105, som kan kalles eller er et . . . krutt ? ? ? jeg tror det kan brukes til alt :D

Trådstarter bruker N110 også, men farten ble kun marginalt høyere.

Det er nok ikke der utfordringen er.

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat kommet fra banen etter en ammotest.

Jeg startet litt forsiktig, så kan jeg heller jobbe meg oppover.

Første ladning var en støpt blykule (Magma) på 180 grains (.358) med 11,5 grains N110.

Totallengde 40,8 mm.

Ladningen føltes slapp og ga kun 950 fps. i snitthastighet.

Her kan jeg nok gå opp et grain med krutt uten problemer, vil jeg anta.

 

Andre ladning var en støpt blykule (Mimek) på 150 grains (.358) med 15,0 grains N110.

Totallengde 40,8 mm.

Ladningen føltes mye friskere enn den forrige og ga 1260 fps. i snitthastighet.

Hylsene ga litt motstand under utstøting, men ikke noe urovekkende.

Jeg regner med at 0,2-0,3 grains mer krutt kan gjøre susen her, så jeg kan få en faktor rundt 200.

Link to comment
Share on other sites

Er det forresten noen som har erfaring med kuler med gascheck kontra uten ?

Jeg har kun brukt mantlede eller kobberbelagte kuler til 357 Mag hittil, så jeg har svært liten erfaring med støpte kuler til 357 Magnum.

 

Kjøp eller lån deg Ladeboka av tidliggere utgaver, der står flere kapitler om dette tema !

Link to comment
Share on other sites

Er det forresten noen som har erfaring med kuler med gascheck kontra uten ?

Jeg har kun brukt mantlede eller kobberbelagte kuler til 357 Mag hittil, så jeg har svært liten erfaring med støpte kuler til 357 Magnum.

 

Kjøp eller lån deg Ladeboka av tidliggere utgaver, der står flere kapitler om dette tema !

Jeg har Ladeboken, utgave 5.

Der står det svært lite om bruk av gaschecks, kontra uten.

Det jeg ba om var erfaringer forumets medlemmer har med kuler med gascheck kontra uten.

Jeg tenker spesielt på om det er forskjeller i ladevekt (krutt), presisjon og om kuler uten gaschecks blyer såpass mye at det blir en plage i 357 magnum.

Kulene jeg bruker er støpt av Clarry Haglund, så jeg går ut fra at de holder en jevn og god kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Må innrømme at erfaringene mine med bunnkopper er omtrent lik null. Blykuler skal være billige, og de koppene dobler jo nesten prisen. Men jeg kommer til å forske litt på det i tiden fremover, etter hvert har behovet for kunnskap overgått de økonomiske betraktningene :D

 

For såpass greie ladninger som det er snakk om her ville jeg prøvd uten først. Har ladet ganske brennheite ladninger uten blying i 357, så lenge du har et godt løp skal det gå greit. Det viktigste er å ha kuler som er store nok, underdimensjonerte kuler blyer nesten alltid.

De må også være godt smurte. Harde kulefett er en fordel om du kjøper, ikke nødvendigvis fordi de smører bedre men fordi transport og håndtering ofte skader mykt fett. Rillene må være helt fulle om du skal kunne utnytte det. Ettersmøring med Lee Liquid Alox er aldri en dårlig ide, løsningen virker kanskje simpel men det fungerer ekstremt bra.

Link to comment
Share on other sites

Bunnkoppene mer enn doblet prisen i kal. 44, men til konkurransebruk er det ikke den merprisen som er avgjørende.

I 44´en prøvde jeg identiske kuler med og uten gascheck.

Jeg kunne ikke se tegn til blyavsetning i løpet uten, men jeg fikk merkbart bedre presisjon med.

Det er igrunnen merkelig, siden bunnen av kula uten gascheck ser svært jevn ut og burde ikke gitt noen ustabilitet.

 

Her må det sannsynligvis prøves.

Det som funker i et våpen gjør ikke nødvendigvis det i et annet.

Nå er det mest om å gjøre å finne ut om jeg får tilstrekkelig faktor uten å tangere rødstreken.

Det blir en runde på banen i løpet av dagen.

Da skal det testes en 150-grainer med 15,2 grains N110 bak.

Så tenkte jeg å få til noe med 180-grainskula, så jeg lader noen runder med 12,0 - 12,3 - 12,5 og 12,7 grains N110.

Tenkte også å teste hylser av et annet fabrikat for å se hvordan de oppfører seg når ladningene begynner å bli friske.

Jeg har brukt Lapua til nå, men skal teste noen ladninger med GFL-hylser.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Låner denne tråden litt sidan den handler om 357 og Colt.

 

Jobber med å lage til ein ladning til ein King Cobra som skal holde til Mag1.

 

Har til no brukt tre forskjellige kuler, partizan, Winchester JHP og Archipelago. Alle 158 grain.

 

Problemet er at hylsene kleber for mykje i kammeret, sjølv med ladningar som eg meiner er langt fra maks.

Eg har og forsøkt fleire hylsetypar, men kun ein type krutt. N110.

 

Referansen er min 686 som fint takler f.eks 15,2 grain bak Win 158 JHP. Denne passerer da godt 1300 fps satt til ca 40mm.

 

Bruker eg denne ladninga i Colten får eg ikkje ut hylsene utan å bruke litt makt.

Heilt ned mot 14,6 har dei ein tendens til å sitte fast i colten.

( her holder den marginalt faktor, bør ha 14,8 )

Partizan 158 og 15 grain N110 er gløymesak. Og det er i grunn litt merkeleg. ( syns eg )

 

Tønna på Colten skal vere rein i tilfelle forrige eigar har brukt mykje 38 i den utan grundig puss. Det var ein av mine teoriar.

Hylsene som er i bruk er hovudsakleg starline som kjem frå min 686. Kan det vere at den har litt rommare kammer og har strekt hylsene ? Kanskje eg burde bruke hylser som kjem fra colten ? Kan det vere ein årsak ?

Det skal og seiast at eg ikkje har fått sjekka om det er eit eller fleire kammer hylsene fester seg i. har ikkje tenkt over det i farten.

 

Me testa og noko Fiocci fabrikk for nokon dagar sidan. 158 grain SP. denne satt litt og hadde hastighet over 1350 om eg ikkje hugser feil.

 

Så.. kan 15 grain N110 bak ein 158 grain kule satt til normal lengde ( 40- 40,5mm ) vere maks eller over maks i denne revolvaren ? Det syns eg er merkeleg i tilfelle.

Link to comment
Share on other sites

I de fleste av mine 357 revolvere, anser jeg ei ladning på ca. 14.5 grs N110, som max med mantlede 158 grs kuler. I 5-6 forskjellige Colt Pythoner har jeg fått indikasjon på unødvendig høyt trykk, ved ladninger over dette.

Bruker mye blykule med gc i Colt og må bruke større size diameter enn normen. Har prøvet hvert steg fra .355 til .360 og noen som er honet ut til mellom diametre. Bruker nå generelt .358 - .359.

Python har relativt kort sylinder, så max patron lengde ligger om jeg ikke husker feil på 40,2 mm. 180 grs som jeg har brukt (RCBS sil) har jeg max 12,1 grs i Colt og DW.

 

Ene Pythonen min er svært slitt, mye end shake og stor løp/sylinder avstand, samt standard sylinder åpninger. Går dårlig og ikke imponerende hastighet.

Rimelig sikker på at hastighetsproblemet både er relatert til store åpninger og stor avstand. Trangt løp, som Colt ofte har (har målt under .355) gir vanligvis høyere trykk og teoretisk mer hastighet (fungerer kanskje dårlig når alt trykket forsvinner ut mellom sylinder og løp)

Patrizan kuler er generelt under dim og vil nok da gi dårlige hastigheter, samt dårlig styring.

 

Ad å kunne oppnå faktor, vil normalt ei tyngre kule klare dette lettest, men rask kalkulering for de hastighetene jeg oppnår med 158 og 180 grs kuler, viser at det er uavgjort

Link to comment
Share on other sites

Akkurat.

Kanskje me bør prøve noko andre kuler, men eg syns det er merkeleg at hylsene har ein tendens til å sitte fast med 14,2 grain N110 og utan å nå noko meir enn knappe 1100 fps.

Det med Winchester 158 grain som eg oppfatter som ei god kule bl.anna i min 686.

 

Som sagt så fekk me jo fiocci fabrikk opp i 1350 fps utan særleg klebing. ladeboken har til dømes 14,5 grain som startladning på ei tilsvarende kule..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

El Gringo. Vil anbefale at du får reparert revoveren din. Sylinderen skal ligge helt an mot revolverrammen bak, og ikke ha noen form for slark fremover. Dersom hylsene subber mot rekylskjoldet når du presser sylinderen bakover har du ett problem. Python var en gang det fineste colt leverte, men som vi vet gikk det ganske dårlig de siste åra. Sylider end shake er ikke uvanlig, og kan enkelt shimses bort på S&W i alle fall. :)

Link to comment
Share on other sites

Revolveren er solgt.

Jeg fant ut at subbingen skyldtes at en hylsetype ikke fikk hetta dypt nok, slik at hetta subbet.

Jeg hadde tenkt å sende revolveren til en kompetent børsemaker for å fikse endshaken og sette løpet tilbake, men så kjøpte jeg Smith isteden.

Hadde bare ikke hjerte til å herpe Colten i prosjektet mitt.

Link to comment
Share on other sites

Sylider end shake er ikke uvanlig, og kan enkelt shimses bort på S&W i alle fall. :)

 

sannhet med modifikasjoner. hvis punktet på ekstraktoren som ligger an mot rekylskjoldet ikke er tjukt nok, kan shimsing av endshake forårsake for lite patronspill. patronspillet skal (hvis jeg husker riktig) ligge imellom 0.060" og 0.066" på en 38/357. hvis shimsing bringer deg ned mot 0.060" begynner det fort å bli mye subbing mellom patroner og rekylskjold.

Link to comment
Share on other sites

Han som lader 357 max for meg putter 17 grain med N110 i hylsene med en 180 grains kule som propp, gir en hastighet på ca 400 m/s i min dan wesson supermag med 6" løp.

 

Tror ikke det er videre smart å servere en 357 mag den kosten.

 

357 Maximum/supermag har ett makstrykk på 40,000 psi ( 2812.2 kilo/kvadratcm )

357 Magnum har ett makstrykk på 35,000 psi ( 2460.7 kilo/kvadratcm )

Link to comment
Share on other sites

Hei. At tennhettene av og til ikke har vært satt dybt nok har jeg også opplevd. Før stevner kjenner jeg alltid over patronene før de får bli med på tur. Ellers må alle som skyter aktivt i Magnum klassene være klar over att ingen revolver er bygd for en jevn diett med slike ladninger, og at de derfor må regne med å reparere/ skifte våpen etter en viss tid. Det er jo ikke sportskyttere f.eks. Python eller 686 er laget for. Hilsen firefire

Link to comment
Share on other sites

Hastigheter er en vanskelig sak i vanlige revolvere, de leveres alt for ofte med så stor klaring mellom tønne og løp at de eventyrlige hastighetene uteblir helt. Min 6" 686 hadde 0,006" (0,15mm) klaring fra fabrikk, etter at jeg fikk skrudd inn pipa en runde og halvert slarken ble det andre boller. Rekorden min er 424m/s med 180grs XTP foran veldig mye W296, en ladning som skal være trygg både i følge VJ og egne målinger av trykkring. Med 158XTP fikk jeg 438m/s, også ladet med W296. De ladningene hadde forøvrig et snev av munningsflamme :wink:

 

PS: 357 Mag har i følge gjeldende SAAMI et maxtrykk på 35ksi (2400 bar), den originale standarden lå vel på 45ksi. CIP ligger på 43,5ksi (3000 bar). For 357 Max er gjeldende SAAMI 40ksi (2750bar) mens CIP holder 45ksi (3100bar).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...