Jump to content

Gaupejakta 2010 Region 6 Trøndelag og Møre og Romsdal


Vømmøldalen

Recommended Posts

  • Replies 151
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg var ikke med på "massakren i Kvam" [tm], vi har vært to gjenger som har utvekslet litt mannskap de første dagene. Den gjengen jeg har vært med var på annet hold i går, jakta veiløst uflatt fjellterreng (brukes som treningsområde for fjellklatring) og hadde flere timers los og enda flere timers hundeventing. Hjemme kl. 03.00 i natt...

 

Aldri sett så mye gaupespor på så lite område som i går (men det er selvsagt spor fra flere døgn bakover)...

Link to comment
Share on other sites

Problemet e ikke å få ti`a, heller å finn `a.

Ingen ferske spor etter gaupa sist helg, så vi avsluttet dagen med et forsøk etter reven, los, men ingen kom på post.

 

Sporforholdene er dessverre forringet betraktelig, med skareføre over det meste av terrenget. Så det kan bli langvarig jakt hvis det fortsetter slik.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Prøver å tenke over hvor mange tilleggsdyr som er igjen...

 

Om jeg ikke husker helt feil ble det tildelt tre tilleggsdyr 11.februar og fire nå 4.mars hvorav to allerede var felt som skadefelling. Den som ble felt i Verdal som skadefelling blir vel også trekt av tilleggskvota. Altså er det tildelt åtte av ti tilleggsdyr. Men så står det i fellingsvedtaket som ble omgjort 3. februar at det ble tildelt to tilleggsdyr allerede da (omr 11A og 14), noe som vel betyr at det ikke er igjen tilleggsdyr...?

 

Noe som betyr at til tross for at hunndyrkvota ikke er fylt og det er dokumentert flere nye familiegrupper etter jaktstart, får ikke kvoteområde 15 (Fosen) tilleggsdyr i år...?

Link to comment
Share on other sites

Fosen fikk tildelt tillegsdyr på torsdag, men tidlig på fredag ble tillegsdyret trukket tilbake.

 

Såvidt jeg vet ble dette tilleggsdyret kun tildelt teknisk, dvs at man belastet tilleggskvota med dyret som ble felt på skadefelling.

 

Jeg har hatt en liten mailkonferanse med FMNT om dette, men når det ble snakk om hvorfor man ikke kunne tildele tilleggsdyr til Fosen ble det brått taust... Det ironiske med dette er at hvis rovviltnemda hadde turt å tildele en høyere totalkvote, men holdt på hunndyrkvota satt av DN/MD hadde det fortsatt vært muligheter.

Link to comment
Share on other sites

Det ble opplyst på gaupetelefonen torsdag kveld at det var en gaupe på kvotejaktsområde 15, og den ble fjernet i løpet av fredag.

Siden telefonen ble oppdatert med en ekstra gaupe tror jeg ikke det var gaupa som ble skutt som skadefelling det var snakk om.

Link to comment
Share on other sites

Ok, jeg fikk i allefall opplyst på mail at det var skadefellinga som var årsaken. Mulig det var noe kommunikasjonssvikt i systemet internt hos dem da. Burde vel ha jakta fredagen... :wink:

 

Men jaja, er vel lenge siden det er skutt så mye gaupe i Osen som i år uansett... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ja, er med på den - men synes likevel det er litt merkverdig, for i region 6 er det jo tildelt betinga skadefellinger på gaupe i løpet av gaupejakta, retta mot reinsdrifta. Så om jeg har tolket dette rett har de

1 - tildelt kvote for kvotejakt på gaupe

2 - tildelt kvote for betinga skadefelling

3 - trukket felt gaupe fra begge kvotene...

 

Mulig det er noe jeg ikke har fått med meg...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...