Jump to content

Gaupejakta 2010 Region 6 Trøndelag og Møre og Romsdal


Vømmøldalen

Recommended Posts

  • Replies 151
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Totalt sett økning, men for oss ble det reduksjon fra fire (pluss tillegg) til tre, til tross for at det i fjor ble felt to hanner, to unger og ei ung hunngaupe (om jeg ikke husker helt feil), og spora bøttevis med katter på de få områdene det ble spora.

 

Det burde vært frikvote med fredning av familiegrupper, enkelt og greit.

 

Utrydda ikke gaupa når det var fri jakt med betydelig lengre jaktperiode heller, så hva problemet er nå når stammen er det tidobbelte har jeg meget, meget vanskelig for å forstå...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Hvordan ser det ut som det er med gaupe rundt omkring i trøndelag?

I område jeg jakter ser det ut som det er litt formye av den store katta. Har mest trulig 3 familie grupper som er innom. pluss noen enkelt dyr.

krymper drastisk med rådyrbestanden og de som ikke er blitt gaupemat ligger fremme på jordene dagen lang.

Så får å være ærlig så synnes jeg ikke de kvotene som ble gitt ut er så veldig store :(

Link to comment
Share on other sites

Det virker som om rådyra har hardere tider hos oss. Innover i bygda er det lite å se; mye mindre enn tidligere. Ned mot sjøen ser det ut til å være en del dyr, så da er det lett å tenke at gaupa farer hardt med dem som har mindre åpent lende og mer snø... Dumme katte!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kikker litt rundt på skogn for tiden og. Har vært minst en voksen og ei hunngaupe med unge i torsbustadområdet. Skal følge med når jakta nærmer seg, så får vi prøve oss hvis det er noen i terrenget 1 feb. Men regner med at åsbyggen har fyllt kvoten før vi har drukket mårrånskaffen :)

Link to comment
Share on other sites

Her var det stille :!::!:

Ingen i region 6 som ser noe til katta?

:

 

 

Har vært borti sorten men overraskende få sporobservasjoner med tanke på hvor lenge snøen har ligget. Mulig hu sparer på energien i kulden.

 

Hadde familiegruppe på tur i starten av jula, men de snødde ned før rovviltkontakten fikk ut fingern.

 

Vet det ble registrert familegruppe på Frosta sist helg. Trodde lenge det var to, men ble tolket til å være samme familie.

Link to comment
Share on other sites

Så langt har det vært tre anledninger der vi har iverksatt seriøs sporing etter snøfall for å finne ferske spor. I alle tre anledninger har vi dratt ut ca 2-4 timer etter det slutta å snø, på seinkvelden. Første gangen kjørte vi 800m, andre gangen 1.5 km og tredje gangen 1 km for å finne ferske spor.

 

Når snøen har ligget litt er det vanskelig å spore, ettersom det blir vanskelig å skille dyra fra hverandre. Men det er først og fremst enkeltdyr som har vært nede i bygda enda. Kryssa et spor etter mor og unge i jula, men da hadde jeg helt ferske spor etter enkeltdyr som jeg gikk på med unghunden.

 

Er vel bare å sette seg ved rockchucker'n...

Link to comment
Share on other sites

Så langt har det vært tre anledninger der vi har iverksatt seriøs sporing etter snøfall for å finne ferske spor. I alle tre anledninger har vi dratt ut ca 2-4 timer etter det slutta å snø, på seinkvelden. Første gangen kjørte vi 800m, andre gangen 1.5 km og tredje gangen 1 km for å finne ferske spor.

 

Når snøen har ligget litt er det vanskelig å spore, ettersom det blir vanskelig å skille dyra fra hverandre. Men det er først og fremst enkeltdyr som har vært nede i bygda enda. Kryssa et spor etter mor og unge i jula, men da hadde jeg helt ferske spor etter enkeltdyr som jeg gikk på med unghunden.

 

Er vel bare å sette seg ved rockchucker'n...

 

Er det så mye gaupe altså? Har ikke hørt noe om observasjoner av hverken spor eller dyr på ei stund hos oss.. Hvilken bygd er det du viser til?

Link to comment
Share on other sites

Er det så mye gaupe altså? Har ikke hørt noe om observasjoner av hverken spor eller dyr på ei stund hos oss.. Hvilken bygd er det du viser til?

 

Hvilken som helst, egentlig... Først og fremst i heimbygda. Men jeg synes jeg hører rapporter fra alle steder - men de siste ukene har det naturlig nok vært mindre sporobservasjoner av den enkle grunn at det har vært håpløse sporingsforhold uten nysnø.

Link to comment
Share on other sites

Noen som tør tippe utfallet av klagebehandlinga, der Naturvernforbundet har klaget, DN har innstilt til MD om at hunndyrkvota bør reduseres, og MD skal gjøre sluttvurderinga?

 

Håpe d bæste, frykte d værste. Men æ trur klagen bli avslått :D Væt du når klagen ska behandlas?

Nu snør e ijæn :D

 

Gaupkvotan e no ailt fer små som dæm e, så d kain da vel itj bli vær ein d e :?::evil::evil::?:

Link to comment
Share on other sites

Noen som tør tippe utfallet av klagebehandlinga, der Naturvernforbundet har klaget, DN har innstilt til MD om at hunndyrkvota bør reduseres, og MD skal gjøre sluttvurderinga?

 

Håpe d bæste, frykte d værste. Men æ trur klagen bli avslått :D Væt du når klagen ska behandlas?

Nu snør e ijæn :D

 

Erfaringsmessig dilter MD etter DN sin tilråding, og i praksis vil det derfor bli sekretariatets innstilling (Fylkesmannen) som blir stående.

 

Det Rovviltnemda kunne gjøre hvis de hadde litt vett i knotten, var å åpne for flytting av hunndyr mellom regioner. Og det jegerne burde gjøre, var å ha en felles forståelse om at det ikke jaktes på familiegrupper, i allefall ikke før helt mot slutten.

Link to comment
Share on other sites

har du noe link til hvor avgjørelsen står?

 

Det står i Trønder-Avisa idag (papirutgaven)

 

Noen som vet hvor å hvem som har mistet hundyr fra kvota si da?

 

Blir kvalm av uttalelsen til Flatberg, prøve å lure folk på den måten.

Han er vet sikkert hvor enorme mengder gaupe som fins, men nekter å innrømme d :evil::evil:

Link to comment
Share on other sites

Tragisk utalse av Flatberg. I Kvam i Steinkjer hvor jeg jakter har vi observert spor ol etter mellom 8-10 gauper i høst og vinter. Naturvern forbundet er en gjeng fanatikere som virker og ha gode kontakter i departementet. De har ikke peiling på hva som rører seg i skog og mark. I år virker det som om det er en ny gaupetopp slik som vi hadde 1996 og da ble alt som var av rådyr utryddet.

 

Det verste med Flatberg er at han er så uspiselig. Sier bla at det dette var en vellfortjent smekk på fingrene til rovviltnemda. En utidig utalelse som igjen gjør eksisterende fronter mellom roviltromantikerne i byene og oss som bor på landet og bruker skog og mark skarpere. Tenker på samene som har store tap pga av gupa også. Rett og slett trist.

Link to comment
Share on other sites

har du noe link til hvor avgjørelsen står?

 

Det står i Trønder-Avisa idag (papirutgaven)

 

Noen som vet hvor å hvem som har mistet hundyr fra kvota si da?

 

Ringte gaupetelefonen i sted, og der var det ikke noen endring ut over at det var ei hunngaupe ekstra på jaktområde 9 i forhold til hva som står i vedtaket (står 3/1 ble sagt 3/2). Jeg tror faktisk de har tatt reduksjonen i hunngauper på tilleggskvoten. Dvs at det antakelig ikke blir tildelt tilleggsdyr til jaktområder hvor hunndyrkvoten er felt(!)

 

Blir kvalm av uttalelsen til Flatberg, prøve å lure folk på den måten.

Han er vet sikkert hvor enorme mengder gaupe som fins, men nekter å innrømme d :evil::evil:

 

Jeg tror faktisk ikke han vet. Naturvernforbundet, og øvrige på "den siden" har jo vært fullstendig fraværende i forhold til bestandskartlegging av gaupe. Og det er kanskje ikke så rart, for dess bedre bestandsdokumentasjonen er, dess dårligere er argumentene til Naturvernforbundet...

Link to comment
Share on other sites

 

Blir kvalm av uttalelsen til Flatberg, prøve å lure folk på den måten.

Han er vet sikkert hvor enorme mengder gaupe som fins, men nekter å innrømme d :evil::evil:

 

Jeg tror faktisk ikke han vet. Naturvernforbundet, og øvrige på "den siden" har jo vært fullstendig fraværende i forhold til bestandskartlegging av gaupe. Og det er kanskje ikke så rart, for dess bedre bestandsdokumentasjonen er, dess dårligere er argumentene til Naturvernforbundet...

 

Du har nok rett Jibrag, kalle seg naturvernere og har knapt vært utafor asfaltkanten :evil::evil:

 

Er vel ikke enkelt å sitte i rovviltnemda heller, å aldri få di kvotene di setter :evil:

Link to comment
Share on other sites

Hva vet dere om hvor mye medlemmer av naturvernforbundet ferdes ute i naturen?

 

Hvor mange familiegrupper har medlemmer av naturvernforbundet dokumentert de siste par åra? Hva tror du skjer hvis Flatberg&Co blir spurt om å organisere sporleting etter familiegrupper av gaupe?

Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke enkelt å sitte i rovviltnemda heller, å aldri få di kvotene di setter :evil:

 

Ett enkelt grep hadde vært mer enn nok - nemlig å åpne for flytting av hunndyrkvote mellom jaktområder. Det er jo ikke slik at hunndyrkvota fylles i alle jaktområder uansett, og dermed blir den reelle avskytninga i forhold til bestandsstørrelse lavere enn forutsatt. DN og MD sine vedtak er jo basert på et "worst case scenario" der samtlige jaktområder fyller hunndyrkvotene. Slik blir det jo ikke.

 

Med et slikt enkelt grep hadde man kunne unngå å stoppe jakta fordi hunndyrkvota er fylt.

Link to comment
Share on other sites

Lurer på om den gaupa som sitter inni ringen oppi berga her har noen formening om at det er rydda plass på veggen til den...?

 

:mrgreen:

 

Skitt jakt din heldiggris! :P

 

Her ligger det 20-30 cm. laussnø, og det datt 1 cm til i natt, -15 grader og blikkstille.

Har ikke vært bevegelse i det hele tatt, men vi er stadig på søk.

 

Og apotekeren på inderøya burde gjort som skomakeren, blitt ved sin lest. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...