Jump to content

Hvilken "stor" kniv?


RTE

Recommended Posts

Hvilke "stor" kniv vil dere anbefale til jaktbruk? Den skal ikke brukes til flåing, men alt annet. Litt av poenget er at flåkniven min (Helle-kniv) blir uskarp fordi den brukes til alt annet og hvis jeg hadde en annen kniv i beltet kunne den like gjerne ligget i sekken.

 

Jeg bruker vel kniv mest når jeg skal lage et bål, rydde en post, lage meg en skytestav og lignende. Litt tyngde slik at kan "hugge" med den hadde derfor vært fint. Samtidig skal jeg ha den i beltet og blir den for svær blir det fort irriterende.

 

Samekniver har jeg ikke særlig sans for. Kniver som ligner på bowie-kniver tiltaler meg. Men, viktigst av alt er at den er skarp og kan slipes. Hvis dere har forslag hadde det vært flott om dere sier hvor den selges..

Link to comment
Share on other sites

Hvor stor? Såpass at den har litt tyngde i handa, men antakelig litt mindre enn kniven til Onkel Zeb, hvis noen husker han...

 

Jeg er vel ikke noen feinhsmecker, men har skjønt at noen kniver går det an å slipe og holde skarpe, mens andre kniver er som blikk. Så jeg har lyst til å kjøpe en kniv som varer og antar at den vil koste litt, uten at jeg trenger å kjøpe det dyreste.

 

Jeg skal se gjennom forslagene over etterhvert (Takk), men nå bærer det ut på jakt med håp om litt månelys utover helga..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en liten samling kniver, fra bitteliten til stor. Det er vanskelig å velge en favoritt, men et par har jeg.

 

Den lille/vanlig er en Muela Ranger (spansk) Den er lett å sette opp, bruker lansky slipesett, og holder eggen lenge. den Store Bowien er en Buck Frontiersman nr 124, litt verre å sette opp, men med 17-20 graders egg er den utrolig skarp og den holder eggen bra.

 

Kniver fra Gerber er også som regel bra. Har endel Buck og Gerber. Kan ikke si at de er dårlige på noe vis.

 

Men disse to på bildet er alltid med på tur. de er ikke til pynt, og derfor er får de også en og annen ripe.

 

Samekniv av type lang har jo også, kjøpt i 1990. Men den brukes ikke så mye. Kutta meg stygt på den i midten av 90, såpass stygt at jeg holdt på å blø ihjel :shock: Så etter den episoden bruker jeg kun knver med fingervern.

Pistolen er bare med som målestokk :oops:

 

 

27112009490.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle sløye en Torsk (4kg) og skulle skjære av den huet.(skulle stikke kniven inn i fisken) Så skled hånda på holken og gikk hele veien ned over eggen. Dette er den største samkniven, så det var "lang vei ned"

 

skar dypt inn og skadet senene til tommelen og pekefingeren (problemer med å bøye de helt den dag i dag) og skar meg med baksiden av kniven i ringfinger og lillefinger. Blodet sprutet opp i taket og rundt på kjøkkenet. Hadde noen mil til lege da jeg bodde på et sted som heter Bartnes i N-Trøndelag, og måtte kjøre til Steinkjer. Ringte på forhånd selvfølgelig. Blødde ut 4 håndklær og måtte ha hånda i en pose for å ikke svine til bilen. ble litt i den posen også.

 

når jeg kom på legevakta svima jeg nesten av. Hadde nok mistet litt over det man burde :)

 

Selv stingene synes i dag :)

 

 

Etter den hendelsen kjøper jeg og bruker kun kniv med fingerbeskyttelse.

 

hjelper ikke å si "Pøh, kan bruke kniv jeg ass" Uhell skjer. Og skjer det langt fra folk kan man ha et aldri så lite problem :idea:

 

27112009492.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes Bark River har mange fine kniver. Kniven under er en "Bark River Green Canvas Micarta Vest Pocket Bowie" (siden du liker bowie-style). Bladet er 5 1/2". Bildet er hentet fra www.knifesupply.com

 

bark%20river_green_vest%20pocket_knife.jpg

 

Sjøl liker jeg veldig godt "Professional"-serien til Bark River. Synes de har bortimot perfekt utforming, men de fleste av dem blir vel for små for deg.

 

Ser at Ontario-kniver er nevnt over, og etter det jeg kan forstå er det solide saker. Sjøl har jeg bare èn Ontario, men den har bare 3" blad. Veldig godt grep (micarta) på RAT-knivene til Ontario.

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange innspill og bilder. Liten tvil om at det er bowie-style som tiltaler mest. Fingersperre er jeg også opptatt av. Har også skjært meg, dog ikke like alvorlig, under sløying av fisk med blodsøl på hendene. Derfor blir vel også samekniv uaktuelt.

 

Nå ser det ut som neste sommers ferietur blir til USA, gjennom indianderland (Inn fra California, gjennom Nevada til Siouxe Falls og så opp langs Rocy Mountains er den foreløpige planen). Spørs om jeg ikke skal ta knivkjøpet der.

 

Det ble forøvrig en svær kolle og kalv på oss i helga. Kolla har vi ikke fått veid ennå (den er såpass stor at vi har problemer med å få plassert vekten pga takhøyden), men kalven veide 35-36 kg. Det er stort for en hunnkalv! Egentlig synd å skyte så store og flotte dyr.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Hvordan ble det med kniv?

 

Jeg har hvertfall fått bestilt meg strømeng 8" samekniv MED søringsperre, som noen her inne så fint kalte det for :lol:

 

Håper den ikke bruker så altfor lang tid på vei i posten (men sjangsene for at posten kludrer det til er jo relativ stor :lol: )

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en Trailmaster fra coldsteel i fjor.

Liker designet på hunterknivene deres også, men de blir jo en del mindre...

 

Trail Master 16JSM

Specifications:

Blade: 9 1/2"

Overall: 14 1/2"

Weight: 17.5 oz.

Thick: 5/16"

Steel: San Mai III®

(bildet ble visst ikke med...)

 

De kan forresten fås i flere stålkvaliteter.

Har dessverre ikke fått brukt den noe særlig ennå, men den er utrolig god å holde i, men kanskje litt stor til å ha i beltet? Jeg skal ha den der likevel, fordi jeg liker den! Er tenkt til å rydde elgpost og ev. kakke bekkenbeinet (?) for å åpne mellom låra på elgen (stiller meg vel laglig til for en og annen morsomhet nå...). Til vedhogst er det bare øks som duger, mener nå jeg (pluss liten buesag, så klart!).

 

De har litt (!!!) harry hjemmeside med mye kutting av slakt (combat-style), men her er det link til kniven:http: //www.coldsteel.com/trailmaster.html

 

Hadde største Strømengkniven før (uten søring-sperre :D ), men den sprakk skaftet på da jeg brukte den som kløyvekile. Jeg lagde nytt i flammebjørk, men ga den bor under forrige Afrikaopphold i -97. Fine kniver det også, men er nok ikke i samme klasse som ny-kniven :D

 

Lykke til med knivkjøp, og la nå for all del ikke fornuften styre :D

Link to comment
Share on other sites

Beco trading har noen flotte kniver, til flotte priser :D

 

 

Snakka med en hyttenabo i jula (jaja, vi drakk juledram) og som han sa, etter han kjøpte seg en kniv fra Cold Steel har han ikke hatt behov for en annen kniv.

 

Jeg klådde litt på kniven hans og den var virkelig fin. Passe tung og passe stor. Litt større en hva som er "vanlig" kanskje, ca 20cm blad. Gummiert skjefte som satt som limt.

 

Han sa at stålet var superhardt og hold seg skarpt veldig lenge. Han bruker kniven til "alt" Kakke greiner/opptenningsved, skjære brød/mat, gjøre opp småvilt etc etc.

 

Likte den kniven, så kanskje jeg blir nødt å finne meg maken :oops:

Link to comment
Share on other sites

mm, nei. den var helt svart, også bladet. Og det var litt rettere. Holken/skaftet var litt kraftigere også mener jeg.

 

Må være en av disse , men hans hadde lærslire. Så jeg er litt uskikker. Kan hende de har flere modeller i samme str.

http://ep.yimg.com/ca/I/csstoreonline_2082_20476663

 

http://www.coldsteel.com/reconscout.html

 

 

EDIT: Har titta litt på filmene som er på siden til Cold Steel, og tror kniven jeg sikter til heter Trail master. Har lærslire og hardt stål.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...