Jump to content

Lakselus hva skjer ?


202 outback

Recommended Posts

Oppdretsnæringen har kun seg selv og takke for at det nå pågår en "heksejakt" som han kaller det i innlegget.

kjennetegnet for bransjen er at de durer på uten å ta hensyn til ommgivelsene, og slikt blir det bråk av

Foreksempel hva har næringen selv gjort for å hindre rømminger :?:

Det var faktisk ikke krav til hvilken kvalitet en laksemærd skulle ha for eksisterende anlegg i Norge før 2006, selv etter 30 år med lakseoppdrett. :!:

Den kunne produseres på siri lanka til en kvalitet som ikke tålte Norske vinterstormer. Vinterstormer kommer også som er stor overaskelse hvert år, selv om dette er et helt vanlig fenomen langs Norskekysten.

Jeg og er positiv til oppdretsnæringen, men må den på død og liv være over alt langs kysten :?: .

Hvorfor må det være oppdrett plassert i lange fjordtarmer hvor store lakseelver renner ut :?:

Hvorfor har nærinen ekspandet, når næringen ikke klarer å hanskes med problemene som har oppstått underveis :?:

Hvordan kan sportsfiskere fiske 2000 rømte regnbueaurer i sørfjorden(Hordaland) utenfor bergen vinteren/våren 2008, uten at et eneste oppdretsannlegg innrømmer å ha mistet fisk :?:

osv...........

Det er summen av veldig mangen tvilsome særtrekk ved næringen, som avslører det til å være en pillråtten bransje.

Den dagen de faktisk er så voksen og ser dette selv, og i tillegg setter reguleringer selv (i mangel på statelige) skal jeg faktisk synes synd på de når de får problemer.

Slik det er nå, skulle de ikke fått en eneste villlaks til stamfisk. Noe som de er helt avhengig av.

Når de har utryddet villaksen, har de også pisset i reiret, det blir ikke mye stamfisk av 2-3 generasjons oppdretslaks :!:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette har vært et kjempe problem i sikkert 10 år i disse små fjordene eks hardanger fjorden. Har det blitt noe handling, nope.

Alle har vært klar over at dette. No når det begynner og bli et problem i dei store kjente elvene, tenker eg det blir litt mer fart på sakene. Her hvor gutta boys i næringslivet,politikken etc holder seg. Håpe noen av disse gutta vil fronte villaksen.

Link to comment
Share on other sites

@202 outback

Det var litt vel mye faktafeil i innlegget ditt så jeg tillater meg å "rette" litt.

 

 

Det er faktisk ikke krav til hvilken kvalitet en laksemærd skal ha i Norge i dag

- Her kan du lese om noen av de kravene som stilles til en laksemærd: http://www.fiskeridirektoratet.no/akvakultur/nytek

Det er faktisk svært strenge tekniske krav til det flytende utstyret som brukes innen oppdrett.

 

 

Slik det er nå, skulle de ikke fått en eneste villlaks til stamfisk. Noe som de er helt avhengig av.

Når de har utryddet villaksen, har de også pisset i reiret, det blir ikke mye stamfisk av 2-3 generasjons oppdretslaks

- Som stamfisk brukes de "beste" individene av en generasjon innen en familie. De fleste familier som det avles videre på i dag stammer fra -70 og -80 tallet. Oppdrettslaks er i dag en godt på vei kultivert art, det er problemet med rømming -tamfisk blandes med villfisken, faren er at man får en utvisking av villfiskens genetiske arvemateriale.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article3448510.ece

Blinde jegere.

 

Norges Jeger- og Fiskerforbund fortsetter med ensidig skyts mot lakseoppdrett, sist i Aftenposten 23. desember. Oppdretterne er også svært bekymret for villaksen. Men hovedårsaken til tilbakegangen er dårlig næringstilgang i havet. I kampen om føden må den minste laksen konkurrere med store bestander av sild og makrell, fastslår Havforskningsinstituttet. Villaksen sliter derfor også i elver hvor det ikke er oppdrettsanlegg i nærheten, og hvor lakselus ikke er et problem.

 

Av de 45 laksestammene vi har mistet, har ingen gått tapt på grunn av oppdrett. Men rømt oppdrettsfisk og økt lusenivå kan utgjøre en trussel, og det tar oppdretterne på alvor. Derfor skal det også denne vinteren og våren gjennomføres samordnede avlusninger.

 

Jegerne bør gå i seg selv. Vi registrerer at NJFF har talt varmt for å få skyte ulv som angriper jaktbikkjer. Vi har cirka 25 ulver igjen. Man tar ikke vare på truede arter ved å avlive dem. På samme måte som det ikke blir mer villaks av å fiske den opp fra elven når den skal gyte.

 

GEIR ANDREASSEN

adm. direktør, Fiskeri- og havbruksnæringens landsforening

 

Dette kan vel i beste fall kalles for et avsporingsforsøk?

Link to comment
Share on other sites

Matmangel i havet, for villaksen? Når vi har en sildebestand på rekordnivå, og en ganske stor loddebestand? Det skulle tvert i mot tilsi mye mat for laksen - og det var da også et godt lakseår i fjor.

 

Ellers forbauser det meg litt at ikke snart 40 års forskning har gitt bedre kontroll med luseplagen. Det burde finnes teknologi til å redusere antallet lakselus vesentlig - men da må forskning og utvikling tilføres litt midler fra de milliardene laksenæringen har i overskudd.

 

Hvis en ser på utviklingen de siste årene så er den totalt snudd om. De fleste elver skal ha en overvekt av 1 åringer i sjø. Altså laks på 1,5 - 3 kg. Så følger mellomlaksen som har vært 2 år i sjø, fra 3-7 kg. Alt over har som regel vært over 2 år i sjø eller er flergangsgytere. Nå ser vi at smålaksen er tilnærmet borte, og det lille som kommer igjen er i dårlig kondisjon. Mange dør, og mange velger å ta et år ekstra i sjø. Disse er da fra 2-5 kg. Altså små mellomlakser. Den eneste laksen som profitterer på stor sildebestand er storlaksen, som det har vært en del av de siste sesongene. Fordi den evner å beite på sild, så har også den vært i utmerket kondisjon. Det som altså er galt i havet er matmengden for smolt og smålaks/mellomlaks. For å bruke Numedalslågen som er "min" elv gjennom mange sesonger, så er snittvekta på smålaksen nå nede i 1,1 kilo..! Normalt skal en smålaks fra Lågen veie fra 1,6 - 2,2 kilo. Antallet fisk på elva skal i et normalår gi en gjennomsnittsvekt på litt over 3 kg. De siste årene har gjennomsnittsvekten vært over 5 kg. Dette viser at fordelingen mellom årsklassene er blitt veldig skjev. Numedalslågen er ikke påvirket av noe oppdrettsnæring, kun forhold i sjøen..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern !

Laksesmolten er nok sulten, men den evner nok ikke å spise seg opp på sild som er større enn seg selv. Også i midtnorge har vi i de seinere åra sett en stadig nedgang i vekta på smålaksen.Dette må da være en klar indikator på at smolten får for dårlig start i sjøen?Det er maten den skal ha i startfasen som mangler. Når den har nådd mellomlaks størrelse er den i veldig fin kondisjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Krangelen rundt oppdrettsindustrien her i landet blir vel mest for småskvulp i andedammen å regne dersom man får mye av denne sorten.

Internasjonal forbukerboikott kan bli konsekvensen av å ikke ha miljømessig orden i næringen. Får bare håpe at næringens svar er å sette alt inn på å rydde opp, før det er for sent.

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern ! Laksesmolten er nok sulten, men den evner nok ikke å spise seg opp på sild som er større enn seg selv. -

Det er maten den skal ha i startfasen som mangler.

Vi er på et jeger- og skytterforum - så jeg vet ikke hvor mye kunnskap forumdeltakerne har i marinbiologi. Så vi må vel ta det fra starten, med litt elementær fiskeribiologi:

Jeg fødtes som et torskeegg,

nå er jeg diger torsk med skjegg

Når vi har en stor silde- og loddebestand, blir det også mye gyting på norskekysten - silda er "hjulet" i det biologiske systemet i Norskehavet. Og yngelen av sild, lodde, torsk og sei er ferdig klekt, og i passe størrelse for laksesmolten når den kommer ut i havet om sommeren. I første leveår beiter laksen også mye på krill - det gir flott farge!

Det er gjort lite forskning på hvor laks fra forskjellige elver beiter i havet - så dersom laks fra Numedalslågen beiter i Nordsjøen, får den kanskje ikke nytte av de gode yngelforekomstene fra Stad og nordover.

 

Men vi må også huske at alle regnskap har to sider - også laksen kan bli beskattet i havet, i alle fall den utvandrende smolten.

Nå er jeg selv blitt stor og slem,

nå er det jeg som spiser dem!

Kanskje har de alt for store bestandene av kobbe og havert noe med saken å gjøre? Utvandrende smolt har vel liten erfaring med slike farer (jojo, den har vel stiftet bekjentskap med mink og oter), så kanskje kan en reduksjon av sjøpattedyrbestandene bidra til større overlevelse for smolten?
Link to comment
Share on other sites

Det er teorier om at silden, som det er mer av lengre inn ifjoren spiser opp maten til smolten.

En smolt trenger ikke mangen lus på seg før den dauer.

Elvene blir kansje stengt her i år, elendige tall fra fjorårets fiske både på laks å sjøørret er tragisk.

Sjølv om elvene er ikke av dei største og beste er det tragisk vis dei må stenge får all fiske.

 

Oppdrettsnæringa kan kansje ikke vere det beste. Foret som mange broker i oppdretsnæringa består mye av fisk.

Tømmer have får ein type fisk får å få en aen type fisk som tar med seg andre problemer. Rømt oppdretslaks elvene er ikke det noen ønsker trur eg. Håper det kommer noe opp som redder villaksstammen. Det er tragisk vis Norge ødleger det. Det må gjers noko, å det må skje for villaksstammen i Norge er ikke noe å skryta av :cry:

 

Sjøøretkonkurransen Avlyst

 

På grunn av den prekære situasjonen med ukontrollerbare mengder lakselus i sjøen, noe som rammer sjøørreten særlig hardt, har NJFF besluttet å avlyse sin landsomfattende sjøørretfiskekonkurranse i år. Sjørreten er særlig utsatt, siden den oppholder seg i fjordene store deler av årene, hvor det er store mengder lakselus. Høsten 2009 registrerte man tre ganger så høy tetthet av lakselus i oppdrettsanleggene som året før.

 

Dette er tragisk, det er noe feil når dette skjer. Er ikke veldig gla får utviklinga.

Dette stod i månedens jakt og fiske og mye mer om oppdretsnæringen og villaksen i norge.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Foret som mange bruker i oppdretsnæringa består mye av fisk.

Laksen ble til å begynne med foret med ren fisk (våtfor), etter hvert gikk en over til tørrfor. I dag er problemet med oppdrettsfisk at den får for lite fiskemel i foret! Lever fra oppdettstorsk inneholder ofte over 10 % linolsyre - villtorsk aldri over 3 %! (Linolsyre - 18:2 N-6 - er hovedbestanddelen i bl.a. soyafett).

Tømmer (vi) havet for ein type fisk for å få en annen type fisk, som tar med seg andre problemer. -
Råstoffene til kraftfor omsettes i et globalt marked - der er lakseoppdrett en svært liten del av markedet. Dersom man fjernet alt lakseoppdrett, ville likevel arter som tobis, øyepål, kolmule, svarthå og strømsild bli fisket til melindustrien - og ende opp i kylling, gris eller storfe - arter som utnytter proteinene i foret dårligere enn oppdrettslaks.
Link to comment
Share on other sites

(...)Dersom man fjernet alt lakseoppdrett, ville likevel arter som tobis, øyepål, kolmule, svarthå og strømsild bli fisket til melindustrien - og ende opp i kylling, gris eller storfe - arter som utnytter proteinene i foret dårligere enn oppdrettslaks.

 

Jeg tar ikke dette som et argument for oppdrett.

Det er fòrfisket som er hovedkjernen i min motstand mot oppdrett, og en slik omsjaltning som du beskriver her vil riktignok være til det onde, men jeg mener det er fullstendig uansvarlig å bedrive fòrfiske uansett hvilken art som skal fòres, også mennesker, så lenge det foregår på en ikke bærekraftig, delvis kvoteløs måte slik det gjør i dag.

Link to comment
Share on other sites

På grunn av den prekære situasjonen med ukontrollerbare mengder lakselus i sjøen, noe som rammer sjøørreten særlig hardt, har NJFF besluttet å avlyse sin landsomfattende sjøørretfiskekonkurranse i år. Sjørreten er særlig utsatt, siden den oppholder seg i fjordene store deler av årene, hvor det er store mengder lakselus. Høsten 2009 registrerte man tre ganger så høy tetthet av lakselus i oppdrettsanleggene som året før.

 

Alt du skriver her er riktig. Lusesituasjonen i fjordene og langs store deler av kysten er svært prikær.

 

Desverre virker det som om det er andre parametre som virker inn på nedgangen i sjøørretbestanden. På sør og sørvestlandet er det liten oppdrettsvirksomhet (laks), og lusesituasjonen her er ikke gal. Den er omtrent som den alltid har vært, men sjøørretbestanden har stupt her også.

 

Jeg fisker laks (og sjøørret) i Ogna sør på Jæren og her er det ingen oppdrettsanlegg i nærheten, og nygått fisk som vi får i elvene har normalt 2-5 lus på seg. Dette er normalt i fra gammelt av der noen få lus ble sett på som et kvalitetstegn i og med at laksen er nygått så lenge lusa ikke har sluppet taket. Nå har ikke Ogna vært kjent for det beste sjøørretfisket, men de siste årene har ikke jeg sett snurten av en skikkelig sjøørret i elva. Samtaler med andre sportsfiskere bunner ut i at sjøørreten blir mer og mer sjelden i alle elvene og i sjøen i disse traktene til tross for at lakseoppdrett har liten innvirkning

på områdene. Dermed må det være andre faktorer som bidrar til nedgangen i sjøørretbestanden. Denne "hypotesen" jeg fremmer her er også støttet av forskningsmiljøet. Tallene taler for seg selv, og sjøørretbestanden har stupt langs hele norskekysten både der det er høy oppdrettsaktivitet og i områder uten aktivitet fra dette holdet.

 

En faktor jeg kan tenke meg bidrar til nedgangen er denne: Det er en kjent sak at tarefjorder (særlig sukkertare) forsvinner i sør. Slike skoger er oppvekstområder for svært mange marine fisk, og det er ikke usannsynlig at sjøørreten derfor får dårligere tilgang til mat i områder hvor disse oppvekstområdene minker i størrelse. (dette er bare en faktor jeg tenker i mitt lille hode (ikke fra forskerhold), men jeg tror at det kan være en medvirkende årsak til nedgangen).

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke bare Oddekalv som kjører kampanjer i disse dager:

 

Oppfordrer til boikott av norsk laks under OL

Villaksforkjemperne Pure salmon campaign vil boikotte norsk oppdrettslaks under OL og har sendt brev til kong Harald for å be om hjelp til å redde villaksen.

 

Amerikanske milliarder mot oppdretterne

Et stort amerikansk pengefond står bak kampanje mot oppdrettslaks. Men er det en kamp om markeandsdeler?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...