Jump to content

STI Trojan vs Targetmaster i .45 ACP


Gunfreak

Recommended Posts

Kort og enkelt, hva er forskjellen mellom disse, og hvilken vil dere anbefale? Hvilken grunn finnes for å gå for den dyrere Targetmasteren?

 

Det er lov å ymte frempå om en annen egnet 1911, men primært ønsker jeg erfaringer med STI.

Er allerede eier av en Rangemaster i 9x19, så noe erfaring har jeg med merket.

 

Det skal fungere som et feltvåpen.

Link to comment
Share on other sites

De største forskjellene på de er løp og sikter, trojanen har løp med foring i front og standard STI justerbart baksikte mens Targetmasteren har bull-barrel og kommer levert med tri-step baksikte fra Aristocrat. Både Targetmasteren og Trojanen min går meget godt så det er nok ikke så store forskjeller i presisjon, nå har jeg riktignok begge i 9mm men presisjonen er nok lik i .45 vil jeg tro.

Til feltbruk er nok sikkert en Trojan i 6" et godt kjøp men hvis du lurer på PPC bør du gå for Targetmasteren.

Link to comment
Share on other sites

Ramma på Targetmaster er litt lenger, og den blir mere fremtung.

Siktene er anderledes. Det er såkalt PPC sikter på Tagetmasteren, og du kan ha den innskutt

til forskjellige avstander med bare å bytte mellom 3 instillinger på baksiktet. Har du ikke bruk for det, så

vil jeg ikke si at det er noe fordel. Jeg har satt på lavere korn for å få en lavere siktefølelse.

 

Jeg har en slik Targetmaster og ver oppmerksom på at den trigger max vekt som feltvåpen som 9mm.

Noen går igjennom, og noen ikke. Så på grensen er den. Vil tro at den 45 acp er litt lettere og at det

ikke er noe problem.

 

Det er et fantastisk godt våpen og angrer ikke på at jeg kjøpte den, men jeg har den i 9mm og ikke

45 acp.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. :)

 

PPC var faktisk noe jeg ikke har satt meg inn i tidligere og knapt visste fantes. :lol:

Dette blir jo nærmest en "Praktisk-light", og virker interessant.

 

Men uansett så er det et feltvåpen jeg er mest interessert i, og grunnet vekt forstår jeg det slik at Trojan hadde vært å foretrekke?

 

En grunn til at jeg også heller litt mot Targetmaster, er at jeg har et Ghost-hylster til min Rangemaster. Er litt usikker på hvordan den avrundede avtrekkebøylen på Trojan vil passe her, kontra den rettvinklede bøylen på Rangemaster/Targetmaster.

Link to comment
Share on other sites

Presisjonsmessig er det ingenting å si på de forskjellige modellene?

 

STI Trojan og TargetMaster er begge konkurranse våpen av høy kvalitet rett ut av boksen.

STI Spartan er i "Combat" kvalitet, produseres kun i 45ACP, har justerbart baksikte og brukbart avtrekk.

Den er selvsagt ikke i samme klasse som de to andre.

Prisen er vel den halve så det spørs jo hva man er ute etter :)

Link to comment
Share on other sites

Bare ett annet tips som kanskje kan være aktuellt (eller ikke). Det er nå snakk om en single stack divisjon i praktisk. Det tar nok litt før den blir offisiell (trer kanskje i kraft i januar 2012 hvis den blir fremlagt og innført i GA 2011) , men der er det nok stor sjanse Bull løp blir forbudt. Jeg vet ikke om det ville vært aktuelt for deg men ville bare nevne det.

Link to comment
Share on other sites

Prisen er vel den halve så det spørs jo hva man er ute etter :)

 

Er ute etter et godt våpen nærmest ut av eska.

Har per i dag en helt simpel Springfield 1911 i .45 ACP med faste sikter. Sprer som ei avsagd hagle. :lol:

Så kan man lure på om det er føreren eller våpenet, men siden jeg skyter vesentlig bedre både med 22'en, 32'en .38'en og Rangemasteren, kan det ikke bare være føreren. 8)

Våpenet er sikkert et godt utgangspunkt for de som kjenner en god våpensmed, men jeg har funnet ut at jeg ikke gidder en slik prosess.

 

Så det er nok de to førstnevnte som blir å vurdere. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke om det ville vært aktuelt for deg men ville bare nevne det.

 

Joda, så absolutt en god opplysning. Takk for det! :)

 

Hvis jeg noengang kommer i gang med praktisk, så er det jo en fordel å kunne delta i flere divisjoner.

Om jeg da satser på en snill onkel som vil gi meg flere våpen, får vi se på da. Og dersom ingen av mine våpen er lovlig innen grenen, så vil det jo være et begrunnet behov for et nytt. :lol:

 

Vil 9mm fortsatt havne i minor i en slik divisjon?

Link to comment
Share on other sites

Bare ett annet tips som kanskje kan være aktuellt (eller ikke). Det er nå snakk om en single stack divisjon i praktisk. Det tar nok litt før den blir offisiell (trer kanskje i kraft i januar 2012 hvis den blir fremlagt og innført i GA 2011) , men der er det nok stor sjanse Bull løp blir forbudt. Jeg vet ikke om det ville vært aktuelt for deg men ville bare nevne det.

 

En Targetmaster vil nok uansett ikke bli tillatt i denne divisjonen. Da den har 6" løp

Link to comment
Share on other sites

Kanskje løsningen for deg er å avhende Springfield'en i .45 og satse på en Trojan eller

Spartan siden en større jobb på spr.en er litt utenom. Er med på resonemanget. STI'en er helt topp rett ut av esken med med hårfine toleranser uten å gå over på håndtilpassede greier. Bare et stort men. Avtrekket ganske rått ut a vesken, så den vil ha fryktlig godt av en "triggerjob" og litt innvendig poléring.

 

Spennende hva det blir av en event. .45 classick klasse. Er som nevnt forslag om enkelte begrensinger for å holde utstyrshysteriet i sjakk. Blandt annet foreslått ikke lov med: langt dustcover, lightrail, tungsten fjærstyring, Flat top :?: og bullbarrel

 

Flat top er litt rart for da ville en hedelig Gold Cup være utelukket :x

 

Så konklusjonen på det hele måtte være; jatakk, begge deler :wink:

 

Til slitt 9mm blir minor fortsatt, men så da? bare å holde seg i A-sonen det :shock:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en slik Targetmaster og ver oppmerksom på at den trigger max vekt som feltvåpen som 9mm.

Noen går igjennom, og noen ikke. Så på grensen er den.

 

demonter, bøy litt på 3-finre-fjæra, og du holder kravet, værre er det ikke.

 

Jeg snakker om vekt på våpenet. Ikke hva vekt du har på avtrekket.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje løsningen for deg er å avhende Springfield'en i .45 og satse på en Trojan eller

Spartan siden en større jobb på spr.en er litt utenom. Er med på resonemanget.

 

Ja, det er vel litt av planen. Onkel vil vel ikke la meg ha begge .45'ene. :cry:

 

Er som nevnt forslag om enkelte begrensinger for å holde utstyrshysteriet i sjakk. Blandt annet foreslått ikke lov med: langt dustcover, lightrail, tungsten fjærstyring, Flat top :?: og bullbarrel

 

Vi snakker vel om praktisk da? Har ikke hørt om dette innen felt.

 

Til slitt 9mm blir minor fortsatt, men så da? bare å holde seg i A-sonen det :shock:

 

Men da holder Rangemasteren til det. :)

Link to comment
Share on other sites

9mm-targetmastere som ligger over max-vekt blir visstnok akseptable om man skrur av mag-brønnen som ikke har noen hensikt i felt uansett.

 

Men som .45 ACP består vel løpet av litt mindre metall, og kommer seg kanskje såvidt under vektkravet likevel? Men selvfølgelig er det ikke det største tapet om ikke mag-brønnen får sitte på.

 

Jeg får vurdere litt til, og ikke minst ta med i beregningene om PPC kan være noe for meg.

 

Når det gjelder eventuell praktisk deltagelse, så har planen alltid vært en hi-cap cal.40. En singel-stack divisjon får jeg tenke på siden om det blir aktuellt.

 

Takker for alle svar! :) Men kom gjerne med flere.

Link to comment
Share on other sites

skal du skyte IPSC med en trojan eller targetmaster, blir du scora i open, og der har du ikke noe å gjøre som nybegynner, og pistolen er totalt uegnet.

du kan selvfølgelig gå IPSC-kurset med pistolen, men finner du ut at du vil gjøre noe annet enn å havne nederst på lista i open, er du nødt til å kjøpe deg et våpen som ihvertfall går i std-boksen.

Link to comment
Share on other sites

Targetmaster er bygget på STI's 1911 Master Frame (top of the line?) - som interessant nok synes å være investment cast (støpt). Er det mulig?

 

Trojan er bygget på standard ramme (den er også støpt).

 

Spartan - som jeg trodde var den billigste - er bygget på smidd ramme, som IMHO burde være det beste valget. Ihvertfall ville jeg valgt den.

 

Hva er forskjellene i pris for disse forresten? Tømmer man bankkontoen og kanskje vel så det?

Link to comment
Share on other sites

Ja ifølge de prislistene der - og hvis Spartan rammen hvirkelig er smidd - så vil jo jeg si at den pistolen må være et godt STI-kjøp (selv om headingen altså sier Trojan vs. Targetmaster).

 

Finishen er parkerisert og det betyr sikkert enklere make-up, men det er etter sigende bedre rustbeskyttelse enn blånering.

Link to comment
Share on other sites

....men finner du ut at du vil gjøre noe annet enn å havne nederst på lista i open, er du nødt til å kjøpe deg et våpen som ihvertfall går i std-boksen.

 

Jepp, derfor utsagent "Når det gjelder eventuell praktisk deltagelse, så har planen alltid vært en hi-cap cal.40." i forrige innlegg. :wink: Innen jeg hadde kjøpt et våpen til formålet, ville jeg sjekket at det er godkjent til standard division.

 

....så vil jo jeg si at den pistolen må være et godt STI-kjøp (selv om headingen altså sier Trojan vs. Targetmaster).

 

Jeg skrev også i åpningsinnlegget at andre 1911 kan foreslås, så det er helt greit. :)

 

Hva er forskjellene i pris for disse forresten? Tømmer man bankkontoen og kanskje vel så det?

 

Targetmaster og Trojan 6" ligger vel sånn ca dobbelt pris sammenlignet med en Spartan.

 

Støpte rammer er mer utsatt for å sprekke, eller?

Link to comment
Share on other sites

med dagens materialer og produksjonsteknikke har det antagelig ikke stort å si om ting er støpt eller smidd, som hassel poengterer støper ruger noen a verdens sterkeste revolvere. kommer ikke rett fra støpen- det som antagelig har mye å si er kvaliteten på maskineringen og tilpasningene som er gjort etter at delene kom fra støpen/smia.

Link to comment
Share on other sites

Støpte rammer er mer utsatt for å sprekke, eller?

 

Mjaaaeeeii, vet ikke. Det er kanskje min private paranoia som gir seg utslag. Støping nå for tiden er vel OK. Ruger støper visst alt sitt med Investment Cast metode. Men kanskje er det derfor Ruger sine våpen er så overdimensjonert? Selv om nye metallurgiske metoder også har forbedret produktene vil jeg tro (men jeg foretrekker uansett smidd fremfor alt annet pga mye sterkere (kanskje det er derfor jeg liker Colt?) - se f.eks. Kuhnhausen som lovpriser Colt King Cobra rammen også fremfor alle andre revolver rammer).

 

Men før i tiden så kunne man oppleve voids (hull) i metall som var støpt. Fysj i pistolrammer som etter fresing ikke var særlig pene etter det jeg har hørt. Og slikt svekker jo rammene også. Ikke var delene like store heller og tilpasningene var så sin sak.

 

Forøvrig så snakker man jo også om smidd aluminium og hva er det? Rett og slett en sammenpressing av metallet i en die under høyt trykk og temperatur. Her er det ikke snakk om noe sleggeslag. Skinnet vil bedras........

Link to comment
Share on other sites

Hovedforskjellen er at STI Spartan ikke er et konkuransevåpen men av "combat" nøyaktighet. I USA produseres og selges våpen både til konkurranse og til selvforsvar.

Dette er jo litt fremmed for oss her hjemme.

 

For å si det sån at dersom du skal konkurrere på høyt nivå med innertiere er ikke Spartan våpenet du velger. Men dersom du skal ha en rimelig 45 i brukbar kvalitet er Spartan helt grei.

 

Jeg har hørt at delproduksjon hos Armscore er for å få ned prisen og at våpenet kontrolleres hos STI i Texas før de selges med full STI garanti.

Videre produseres det kun i 45ACP med 5" løp også dette for å holde prisen nede. :D

Link to comment
Share on other sites

Hvor nøyaktige er disse vektene som eventuellt brukes ved våpensjekk i felt?

STI selv oppgir TM's vekt til å være 44oz, noe jeg har omregnet til 1,25kg. Er ikke grensen for militærpistol (grovpistol) 1.4kg? Er STI's vekt uten magasin kanskje?

 

Holder fortsatt en knapp på TM. I tillegg til å være et bra våpen, er den også vesentlig bedre å se på enn en Trojan 6".

Jeg vet at utseendet ikke er det viktigste, men dog.... :lol:

Men selvsagt vil jeg ikke gå for et våpen som kanskje blir underkjent i en kontroll.

 

Kikka litt på en Kimber hos Jaktdepotet også. Tror den het Super Match elns.

Prisen var derimot ikke så fristende.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

...se f.eks. Kuhnhausen som lovpriser Colt King Cobra rammen også fremfor alle andre revolver rammer.

Kuhnhausen's bøker er fine til sitt bruk, men glem ikke at de stort sett er over 20 år gamle, med noe få 15 år gammle oppdateringer :wink:

 

ryktene skal ha det til at Rock Island Armory 1911er, og Tanfoglio "Witness" 1911er, også er støpt på filipinene, i tilleg til STIs spartan, og garantert noen andre også.

om det er noe vits å betale for noe annet enn armscor kan man jo lure på..

...men Spartan har vel fått litt forfinet innmat fra STI? blackops92 kan vel noe om dette.

 

Er man bare ute etter stålkvalitet, skal man vel lete lenge etter noe som slår en Norinco! ...men det er kanskje flere kvaliteter som ønskes 8)

Link to comment
Share on other sites

du har nok rett PPC, det er jeg som glemmer at andre ikke tenker som meg: når jeg kjøper en 1911, kjøper jeg et ramme/sleide-sett, alt annet skal jo byttes uansett! :roll:

 

..de armscor-pipene jeg har titta inna så VELDIG rufsete ut, men det kan jo hende at STI har holdt filipinerne litt i øra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...