Jump to content

Er børsa verdt prisen?


Malle

Recommended Posts

Når jeg er ute i all slags vær med bikkja for å tilfredsstille dens behov for å lukte på saker og ting hender det at jeg blir gående å gruble over mer eller mindre uvesentlige problemstillinger. I dag var en slik dag og dagens tema ble ”hva er det som gjør at vi synes et gitt jaktvåpen er verd en gitt pris?”. Hva er det egentlig vi er villige til å betale for?

 

Eksempel: de fleste vil ha en rifle som skyter tette samlinger. Aller helst vil vi komme frem til skiven og se x- antall skudd i samme hull. Men er dette noe vi klarer å gjøre oss nytte av i jaktsammenheng? Vil ikke de aller fleste rifler på markedet – fra HV- mauseren til rettrekkeren- gi god nok presisjon til det tiltenkte formål? Men er en samling på 15mm verdt 10-20-x antall ganger mer enn en samling på 50 mm?

 

Jo da, vi vil helst ha det aller beste. Om ikke vi har råd til det, så vil vi i hvert fall ha det beste av det vi har råd til. Slik er det med meg også. Kronene sitter løst når ”havesyken” river og sliter i skrotten, og jeg bruker en uforholdsmessig (ref sikre kilder*) andel av min inntekt på nettopp våpen og tilhørende stæsj.

Men hva er det egentlig vi betaler for, og får vi egentlig en tilfredsstillelse som øker proporsjonalt med den prisen vi betaler?

 

 

*Sikker kilde: min antatt bedre halvdel.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes nok fler av oss som tenker i dine baner :lol:

 

Jeg velger å tro at de fleste er fornøyde med å bruke masse penger på stasj hvis de får ros for "det flotte utstyret" de har skaffet seg.

 

Det er desto skjeldnere at folk med utstyr i de lavere prisklassene får ros for sine prestasjoner med "økonomipakken" sin.

 

Det er liksom viktigere å ha flott utstyr enn å ha ferdigheter til å bruke det man har.

 

Det finnes da også mange eksempler på at man ikke nødvendigvis skyter bedre jo mer riggen koster, men den blir nok litt artigere å visa fram på banen.

 

Jeg kan (hvis økonomien noen gang kommer til å tilate det) godt tenke meg å oppgradere med flotte kikkerter osv., men jeg må innrømme at jeg er litt glad for de begrensningene jeg har ettersom jeg synes "økonomipakkene" mine presterer VELDIG bra.

 

Jeg skjønner godt at de som har økonomi til det kan ta seg friheter utover "fornuftige" budgetter, men det er litt synd at signalene til nykommerne er at en grei startpakke må koste minst 20000, ellers kommer man bare til å angre etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Har i mange år vært av oppfatningen at jeg heller vil ha et allsidig utvalg av jaktvåpen enn en eller to fenomenale langholdsrigger.

Men nå, når morroa er spolert og vi "bare" får eie 6 stk til jakt så blir det kanskje dyrere rifler og kikkerter framover.

Verd det? Tja, jeg har da skutt bra med de jeg har til nå?

Kommer jeg like vel til å kjøpe noe dyrere etter hvert? Mest sannsynelig, ja! :lol:

Du vet hva de sier Over There: "It's not the havin' it's the gettin'!" :wink:

Link to comment
Share on other sites

jeg har tenkt samme tanke noen ganger selv og... hva trenger jeg, og joda, en ting er at det skal smelle og dyret faller, men det skal jo være behadelig å skyte med på bane og, ergo god stokk og slikt.. jeg bruker nok og for mye penger på denne hobbyen og må ta meg i nakken flere ganger i uka mens jeg sikler på noe nytt, da er speseilt kikkerte en farlit ting...

 

nei, det er vel få av oss som kan forsvare dette med fornuft, men så lenge dette er noe som gir oss glede i hobyen er det jo igjen noe som gir oss økt livskvalitet og da er med på å døyve hverdagens påkjenningr og stress..

Link to comment
Share on other sites

Angre kan dem jo gjøre, men for førstegangskjøpere er hovedfokus som oftest å komme seg ut på jakt, ikke å se ut som James Purdey.

 

Angeren kommer når man begynner å komme inn i det, og legger seg ned på skytebanen med Sakoer og Zeisser, Sauere og Swaroer om en annen :).

 

Når jeg begynte å jakte brydde jeg meg knapt om hvordan børsa mi så ut, og hvilket merke kikkerten var. Det som telte var at den smalt, og traff.

 

Nå har jeg dessverre bukket under for presset selv også, og den gamle Simmonskikkerten kommer nok aldri oppå børsa mi igjen. Det hadde den nok ikke gjort uansett, da glasset inni okularet virker som det er løst.

 

Uansett, til alle dere nybegynnere; sett jakta i fokus, ikke utstyret. Kan love dere at fokusen endres etterhvert.. men men, that's life.

Link to comment
Share on other sites

så lenge dette er noe som gir oss glede i hobbyen er det jo igjen noe som gir oss økt livskvalitet og da er med på å døyve hverdagens påkjenningr og stress..

 

Kanskje jegere og skyttere burde få statsstøtte/skattelette for å drive denne terapautiske aktiviteten. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Er vel med våpen som med alt annet; hadde sikkert greid meg med volvoen fra 1978 men kjøpe meg en nyere bil. Så bytter i alle fall jeg mobilen hvert andre eller hvert tredje år ikke for at de er ødelagte men for jeg har lyst på ny.

Når det gjelder våpen og utstyr så mener jeg at prisen på det må stå tildels i samsvar med bruken. Det som brukes det slites å da mener jeg at pris og kvalitet sår som regel i samsvar med hverandre.

Link to comment
Share on other sites

For å ta meg selv som eksempel:

 

Jeg begynner ofte med de beste intensjoner. Jeg skal ha et rimelig "bruksjern" som tåler en trøkk og som smeller når jeg drar i avtrekkeren. Så kommer det gjerne en periode med artikkellesning og ivrig googling for å finne frem til en aktuell børsekandidat. Når den er funnet har den som regel en litt høyere pris enn det som var utgangspunktet, men ikke så mye høyere at jeg synes at det gjør noe. Etter noen ukers intens tankevirksomhet har jeg funnet et eller annet med akkurat denne modellen som gjør at den mister sin gunst i mine øyne. Som regel dreier det seg om en bagatell som for eksempel at magasinet er i plast, at sikringen ser merkelig ut eller noe annet som egentlig ikke burde spille noen rolle. Ny runde med Google, søking i gamle blader og intens tankevirksomhet fører til at en ny kandidat blir oppnevnt. Denne er som regel enda litt dyrere, men ikke så mye mer enn forrige kandidat.

 

Slik fortsetter det inntil jeg får en realitetsorientering i form av vannlekkasje i kjelleren, en tur til dyrlege med bikkja eller nye vinterhjul på to biler. Da kommer fortvilelsen snikende og jeg kjøper nok en Remington 700 …( :roll: ) Dette blir etterfulgt av behov for ny stokk, kapping, kroning, avtrekksjobb, etc. Til slutt koster den nye ”midt på treet børsa” like mye som den jeg ikke tok meg råd til pga andre utgifter.

 

Men… hadde jeg blitt noe mindre tilfreds dersom jeg hadde holdt tungen beint i munnen og kjøpt den jeg tenkte på i utgangspunktet og som jeg uten videre ville anbefalt til en ”nybegynner”?

 

Jo da, jeg hadde sikkert følt behov for ny børse etter en stund, men det hadde jeg jaggu gjort om jeg hadde kjøpt den dyreste dyre også!

 

Diagnose => kronisk havesyke.

Kur => ukjent.

Link to comment
Share on other sites

Vi mennesker er emosjonelle skapninger. Følelser og fornuft har lite med hverandre å gjøre.

Etter flere netter med dårlig nattesøvn fordi du har tenkt på det nye superutstyret som kommer i posten, så er følelsen av å hente pakka på posten verdt hver eneste krone. For ikke snakke om gleden av å montere, teste og bruke utstyret. :P

 

Vi trenger ikke mere enn et par sko, men av en eller annen grunn har samfunnet laget regler for hva slags sko vi trenger til ulike samlinger. Tenker min bedre halvdel hadde blitt litt flau om jeg stile i festlige lag med feltstøvlene på føttene. Hadde hun bare vist hvor kjekk jeg så ut med dress og feltstøvler på juleballet i russetida :lol:

Hva var poenget mitt: Intet mer enn at alt er ikke logisk. Jakt og skyting er en lidenskap og logikken er ikke alltid viktig, og da flyr penga fort.

Link to comment
Share on other sites

@trådstarter: Du må jo ikke finne på å legge opp til en rasjonell debatt om noe som i så stor grad går på følelser og individuelle vurderinger! Av samme grunn diskuterer jeg aldri fruens skokjøp ;)

 

At du kan ha et temmelig godt poeng er naturligvis underordnet :lol:

Link to comment
Share on other sites

Kjenner meg veeeeldig godt igjen her. Havesyken har de siste to årene gjort store innhugg i min økonomi :?

Dog må jeg innrømme at etter å ha lest mirakelmann Raudnakkes fantastiske oppussingstråder (eller magi-tråder) flere ganger så har havesyken nå måtte vike plass (temporært antageligvis) for dårlig samvittighet... Ikke at jeg har de mest fantastiske trebitene i mine rigger, men jaggu skal de nå få ny finish før jeg kjøper nye våpen (piper sa jeg ikke noe om :D ).

 

Så; hvis noen leter etter en midlertidig kur for havesyke så kan nevnte tråder anbefales...

Link to comment
Share on other sites

Ja, uten Kammeret (og Sluttstykket da det eksisterte) hadde jeg kun hatt ei billig hagle. MEN, nå har jeg på to år kjøpt kombi, solgt kombi, kjøpt rødpunktsikte, solgt rødpunktsikte, kjøpt enda et rødpunktsikte, kjøpt kikkertsikte, solgt kikkertsikte (på kombien) kjøpt ladeutstyr og bestilt rifle og kikkertsikte, kjøpt kamoutstyr og gjort masse småting som har kostet kroner... Fornuftige forklaringer har jeg vel ikke på det jeg har gjort, men fornuften har i hvertfall forsvunnet!

 

Og til spørsmålet på toppen: Ja, alt er verdt prisen! :wink: Har stort sett kjøpt rimelige ting, og ingenting har røket enda som jeg kan huske i farta. Samlingene sitter, bomskudda sitter løst på viltet (skytteren så klart...) og klærne varmer og er tette.

 

Den store, stygge ulven som herjer i meg nå er vel at jeg har lyst på Merkel o/u i kaliber 16... Må stå i mot liiitt til! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Ny her på kammeret, og leser alt for mye om hva som er bra og ikke bra :oops:

 

Har en Suhl mod 127 S/S..(Sauer øst-tyskland tror jeg) det simpleste fra det holdet som noengang har vært produsert sett med et kvalitetsbarometer som blir målt av enkelte.

Men, bytta den til meg for en Winchester pumpe for 25 år sia, da jeg ikke traff selv på sittende fugl på 20 meter med denne. Med "svartehagla" som den i dag blir omtalt som, -datt alt jeg pekte på! Brydde meg aldri om hva de tenkte på bana da jeg stillte med modifisert skjefte som passa meg, nedtynet da til et engelsk skjefte, og svart duracoat på alt av treverk.. Duene ble pulver og jeg var fornøyd. Nå skal det nevnes at det var akkurat etter at vi byggde oss hus, og økonomien var på lavmål. Ønsket var omsider å få seg en Sauer mod 8 igjen, en som jeg kvitta meg med da det var skralt i kassa, og jakta ikke ble prioritert i fritiden noe særlig. Har vel aldri angra på noe salg av noen gjenstand så mye i ettertid..

Så kom en junior på banen, kjøpte seg en Sarriugarte S/S med gull og hele pakka, et smykke av et våpen og nesten helt lik svartehagla mht balanse og vekt ca 2.8 kilo.

Han har jakta med den både på hare og rype, fått litt, bomma mye, men de siste høstene har han hentet ”svartehagla” fram igjen.. Sier han treffer best med den..både på bane og på jakt. Utseende betyr ikke så mye lenger, fornuften og resultatet ligger vel så mye i troen på at det han peker på faller.

Nå har det seg slik at han brukte denne og ble vant te denne børsa fra starten av sin jægerkarriere. Men treffene de er i kroppen og i hagla tilsammen har han funnet ut.

Klart det er stas med dyre, og ikke minst pene våpen, men finn det våpenet som passer deg, og din skytestil om det koster noen kroner til eller fra betyr ikke så mye om du har en opplevelse av at dette, -ja det er det jeg vil ha! Du kommer uansett til å finne noe som helt sikkert passer deg bedre, og ikke minst koster mange ganger så mye. Men frem til da, kjøp deg det DU mener er DITT våpen. For et år siden havna det en brukt Sauer mod 8 i skapet på nytt, den står der på utstilling som i et "mausolet" men tryggheten om at "svartehagla" fortsatt dreper og er tilstede vil nok gjøre at den blir tatt fram en gang i året , pusset og stelt med, og satt fint tilbake, -ubrukt. :lol: Lykken min er at utstyret jeg har, det er det jeg trenger, når jeg skal bruke det.

Ellers er det en CZ 452 cal.22, en Sauer 202 308, og en Sako Quad 17 WMR i samme skapet da…. Kikkerter og avstandsmåler... Nå betyr kvaliteten kanskje litt mer, og jeg har mye tid til å bruke alle våpen på en måte og utstrekning, som både jeg, økonomi og "resten av verden" kan forsvare :D

Har lyst på en drilling og..... :lol:

PS:

Ser jo nå av loggen at jeg er på RIFLE-forum, men kanskje er temaet like aktuellt for alle typer....moderator får flytte ser jeg at andre skriver :?

Link to comment
Share on other sites

Ser jo nå av loggen at jeg er på RIFLE-forum, men kanskje er temaet like aktuellt for alle typer....moderator får flytte

 

Det er vel like aktuelt for hagler som for rifler. Grunnen til at dette havnet under "rifle" skyldes vel snarere at jeg postet her av gammel vane :oops: .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...