sirhitalot Posted November 23, 2009 Share Posted November 23, 2009 Har lurt på dette en stund... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amatør Posted November 23, 2009 Share Posted November 23, 2009 De bruker dreiebenken. Gjengestålet må mates synkront med rotasjonen til chucken, slik at man får riktig stigning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sirhitalot Posted November 23, 2009 Author Share Posted November 23, 2009 og hvordan fester de løpet? Skrur de det ut av kassa? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amatør Posted November 23, 2009 Share Posted November 23, 2009 Helst blir pipa spent opp i en bakkskive, hvor bare en liten del stikker ut. Resten av pipa går igjennom hullet i spindelen og låskassa kan godt sitte på. I bakkskiva blir pipa rettet opp med målerur etter løpet. (løpet er hullet i pipa) Alternativet er å sette pipa mellom spindelen og en senterspiss. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sirhitalot Posted November 23, 2009 Author Share Posted November 23, 2009 hvorfor brukes ikke en vanlig chuck? pipa er jo rund... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
G.Larson Posted November 23, 2009 Share Posted November 23, 2009 hvorfor brukes ikke en vanlig chuck? pipa er jo rund... Ikke alle piper som har løpet(hullet) helt i senter. Derfor spennes pipa opp i bakkskive(uavhengig justering av bakkene) med bare tuppen på pipa framme. Da kan det brukes måleur og gjengepartiet blir sentrert ifht løpet og når gjengen blir slått da så er det større sjangs for at det du skal ha skrudd fast på tuppen av pipa er på linje med løpet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ATK Posted November 25, 2009 Share Posted November 25, 2009 Og så er det noen som spenner opp langt bak på pipai chuck mens en setter en spiss fra bakdokka i munningen. Da blir det innvendig diameter på løpet som sentrerer løpet. Det er da viktig å bruke en spiss som er myk nok til ikke å skade munningen men som samtidig sentrerer løpet godt nok. Så kan vi gjenge. Dette har fungert bra for meg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fulmen Posted November 25, 2009 Share Posted November 25, 2009 Dette er som regel veien å gå. Bakkskive er ingen magisk løsning siden en ikke kan måle konsentrisitet på borringen der en spenner opp, og uansett skal pipa være ekstremt skjev der før det gir problemer med demperen. Det optimale er å bruke en senterborret pilot i munningen som dreies på en oppspenning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sirhitalot Posted November 30, 2009 Author Share Posted November 30, 2009 en ting til jeg lurer på er hvordan dreie innsiden f.eks lyddempere, altså få rette innergjenger... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
villreinjegeren Posted November 30, 2009 Share Posted November 30, 2009 Det finnes innvendige gjengeverktøy som du setter i dreibenken, gjengestigning og dypde setter du på dreibenken ut i fra tabeller enten det er metriske eller tommegjenger, disse gjengene er ofte både bedre og solidere en gjengetapper Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fourten Posted November 30, 2009 Share Posted November 30, 2009 Utvendige gjenger, omtrent som på et løp. ' Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fulmen Posted November 30, 2009 Share Posted November 30, 2009 Dreiing av gjenger er et vakkert syn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leon Posted November 30, 2009 Share Posted November 30, 2009 (edited) xxxxxxxxxxxxxxx Edited October 16, 2010 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimjorgen Posted November 30, 2009 Share Posted November 30, 2009 næh, dette skulle jeg greid i gjengemaskina på arbeid (rørlegger) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sirhitalot Posted December 1, 2009 Author Share Posted December 1, 2009 gjengene på salongen min ble ikke akkurat fine etter å ha blitt gjenget av jakt og friluft... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
villreinjegeren Posted December 1, 2009 Share Posted December 1, 2009 gjengene på salongen min ble ikke akkurat fine etter å ha blitt gjenget av jakt og friluft... Enkelt og greit: Hastverk er lastverk, gjenger skal dreies med følsomhet og mye skjæreolje som både skal smøre og kjøle samt ett hardmetallstål som skjærer godt,da blir gjengene meget flotte også Hastighet på dreibenken er også avgjørende, alt dette må stå i forhold til hverandre, ellers blir resultatet elendig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fulmen Posted December 1, 2009 Share Posted December 1, 2009 Enig i at den videoen der ikke viser verdens beste gjengejobb. Lurer på hva han tenkte når han slipte det stålet Og HSS uten kjøling da mann! Må jo bli stygge flater av slikt. Jeg bruker en 50%-blanding av vannløselig skjærolje (ikke emulsjon), selv på et par hundre rpm (mangler brems) kan man høre det syde i kjølevæsken. Men likevel, jeg synes alltid gjenging er et flott syn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amatør Posted December 1, 2009 Share Posted December 1, 2009 Og HSS uten kjøling da mann!Kanskje gjorde han det, for å lettere greie å filme? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amatør Posted December 1, 2009 Share Posted December 1, 2009 Har lurt på dette en stund... Med den logoen du bruker til avatar, lurer jeg på om vi mistet noe den gangen kravene til praksis før NTH ble lempet på. I riktig gamle dager måtte man ha ett års industripraksis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fulmen Posted December 1, 2009 Share Posted December 1, 2009 Trenger ikke å spyle for slikt, holder med en liten skvett på flatene nåe man kjører så sakte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sirhitalot Posted December 1, 2009 Author Share Posted December 1, 2009 Har lurt på dette en stund... Med den logoen du bruker til avatar, lurer jeg på om vi mistet noe den gangen kravene til praksis før NTH ble lempet på. I riktig gamle dager måtte man ha ett års industripraksis. Hehe, de dagene er nok over:) har kun hatt et enkelt dreie, frese og sveise kurs... Det er litt for lite for min smak, driver derfor på egenhånd på kveldstid (på fader herons verksted om du vet hva det er). Men uansett, skal ikke gjøre dette selv... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amatør Posted December 1, 2009 Share Posted December 1, 2009 (på fader herons verksted om du vet hva det er).Jeg er innskrevet i indeks, men byttet linje. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sirhitalot Posted December 3, 2009 Author Share Posted December 3, 2009 var nede på IPK i dag (institutt for produksjons- og kvalitetsteknikk, NTNU) og der hadde de et gjengesnitt (lignende de du bruker manuelt) som da festes i dreibenken. Han var skeptisk til hvordan man skulle feste pipa slik at den ble sittende helt rett i sentrum, og derfor ville tenke på det til i morgen. 1) Ser dere noen problemer med å gjøre det på denne måten? Det blir vanskelig å bruke innstikk i løpet hvertfall... 2) Løpet er jo litt konisk på utsiden, har børsemakere spesialchucker som fester disse perfekt? 3) Er ikke løpet så og si like tjukt hele veien rundt, hvertfall så liten forskjell at klaringen til lyddemperen gjør at det funker? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Barskekarsten Posted December 3, 2009 Share Posted December 3, 2009 Her ser du hvordan en spenner opp et langt emne: http://kammeret.no/portal/vapen/111-pipe-jobb-65x47-lapua Jeg ville ikke brukt et gjengesnitt til å lage gjengene i alle fall. Men Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fulmen Posted December 3, 2009 Share Posted December 3, 2009 Jeg ville aldri brukt snitt på en slik jobb. Snitt styrer aldri helt rett, og selv om det er brystningen som styrer vil man ha gjengene så rette som mulig. Snitt belaster også munningen mer enn et dreistål. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ratel Posted December 3, 2009 Share Posted December 3, 2009 1) Ser dere noen problemer med å gjøre det på denne måten? Det blir vanskelig å bruke innstikk i løpet hvertfall...Ja, opptil flere. Du har jo allerede skjønt selv at det blir vanskelig å spenne opp med senterspiss i munningen. I tillegg er det, som Fulmen er inne på, vanskelig å få beint. Værre er det at et snitt vil gjøre gjengene ganske romslige. Slår du gjengene i dreiebenken kan de tilpasses demperen perfekt, og vil styre denne i større grad enn en liten brystning vil gjøre.2) Løpet er jo litt konisk på utsiden, har børsemakere spesialchucker som fester disse perfekt?Noen har nok det.3) Er ikke løpet så og si like tjukt hele veien rundt, hvertfall så liten forskjell at klaringen til lyddemperen gjør at det funker?Så og si, men aldri helt. Dette kalles konsentrisitet og det bestrebes nok å få utvendig og innvendig senter likt, men som med alle ting er det produksjonstoleranser. Dette er det man forsøker å unngå som problem ved å bruke spisser. Da er det innvendig senter man retter opp etter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LongRange Posted December 3, 2009 Share Posted December 3, 2009 Som Fulmen sier, en gjengebakke vil ta hele kuttet i ett jafs og belaster pipa/munningen veldig mye og løpet/munningen kan ende opp som trompet som gir elendig presisjon. Når det gjelder oppspenning så har du to muligheter, er løpet sentrisk ift utv pipe så kan man dreie myke bakker til riktig vinkel spenne på profilen selv om denne er konisk, bakkene får motsatt kon og alt sitter som det skal. Den andre muligheten for oppspenning er å bruke ei bakkskive, denne har individuelle bakker som kan stilles hver for seg og man får rettet inn etter boringen i løpet på hundredelen med en vippeindikator. Fullprofil stål er best til gjenging. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amatør Posted December 3, 2009 Share Posted December 3, 2009 Det var en artikkel, som jeg tror var trykket både i svenske Vapentidningen og Jakt og Fiske, om dette temaet. Der spendte de pipa i bakkskive, og rettet opp med måleur. Artikkelen var fra Ragnar Hanssen. Legger du imellom noe mykt, som aluminiumsblekk, er det ikke noe problem å spende på en svakt konisk pipe. Min pipe ble gjenget på den måten, og da kan man lage ny kroning om man vil. Men nå har jeg tilgang på en av verdens beste dreiebenker, og tilhørende dyktige verktøymakere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LongRange Posted December 3, 2009 Share Posted December 3, 2009 Man kan også dreie en hylse i alu/messing eller annet egnet material, sylindrisk utvendig og riktig innvendig kon ift løpsprofilen, splitte den og spenne med bakkskive eller vanlig chuck om boringen er sentrisk. Sorry flisespikk, men man bruker ikke måleur når man retter etter boringen i pipa, en vippeindikator derimot er mye bedre egnet da den har en liten tynn tapp med ei lita kule på, et måleur har et mye tykkere stempel som er vanligvis beregnet for å måle radielt/aksielt, en vippeindikator er beregnet på finere måling i alle slags vinkler. Noe jeg er ganske sikker på at mange "slurver" med under gjenging for demper er oppretting av løpet innvendig i spindelboringen (om man bare har et lite utstikk), her er det enkelt å lage seg en "senterspiss" med glidepasning mot spindelboringen som kan låses av der den møter kammeret på pipa, har du flere mm kast her uten å vite det så kan det i værste fall gjøre at rifla mister endel presisjonspotensiale med bruk sammen med demper. Edit: skreif Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bamrud Posted December 3, 2009 Share Posted December 3, 2009 Denne oppskriften brukte jeg sist jeg dreide gjenger på børsepipa. Det skal vel ikke være vanskelig for et våkent øye å se hva slags gjenger dette ble? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sirhitalot Posted December 3, 2009 Author Share Posted December 3, 2009 da har jeg ENDELIG funnet rette mann (menn) til jobben. Dette er to karer med solide kunnskaper om nettopp våpen. Begge to er utdannede børsemakere, som man selvølgelig slapp å måtte fortelle messingpropp osv. til. Dette med gjengesnitt var noe jeg var skeptisk til in the first place. Det er jo viktig å stoppe dreiingen når du nærmer riktig dybde, og teste med demperen, og så ta små omganger med hyppig testing, slik at den sitter som et skudd. De på IPK sa uansett høflig fra seg jobben når jeg forklarte i mer detalj hva som var nødvendig, da de ikke hadde tiden det ville ta dem å få det til. De andre kara derimot var mer enn villige til å gjøre det, og gjorde det vistnok ganske ofte der, så i morgen, når demperen kommer i posten blir det GOD steming. Takk til alle for gode råd! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fulmen Posted December 3, 2009 Share Posted December 3, 2009 Flink gutt, der har du nok funnet fagfolkene du var på jakt etter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LongRange Posted December 3, 2009 Share Posted December 3, 2009 @Bamrud, M15x1x14. Du trenger vangeolje på benken din, er det en Microcut? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bamrud Posted December 3, 2009 Share Posted December 3, 2009 Hehe. Denne benken skriker etter olje rett som det er. Jeg står ikke så ofte ved denne benken. Kun som stand in. Microcut? Som du skjønner så er jeg ikke maskinfører eller dreier av yrke. .. Men jeg har stått over skulderen til fyren som kjører denne maskinen lenge nok til å greie noen enkle programmeringer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amatør Posted December 3, 2009 Share Posted December 3, 2009 Sorry flisespikk, men man bruker ikke måleur når man retter etter boringen i pipa, en vippeindikator derimot er mye bedre egnet da den har en liten tynn tapp med ei lita kule på,Nå er jeg så enkel at jeg kaller begge deler for måleur, men det var en vippeindikator vi brukte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.