Jump to content

Hvordan får børsemakere dreid gjenger?


sirhitalot

Recommended Posts

Helst blir pipa spent opp i en bakkskive, hvor bare en liten del stikker ut. Resten av pipa går igjennom hullet i spindelen og låskassa kan godt sitte på. I bakkskiva blir pipa rettet opp med målerur etter løpet. (løpet er hullet i pipa)

 

Alternativet er å sette pipa mellom spindelen og en senterspiss.

Link to comment
Share on other sites

hvorfor brukes ikke en vanlig chuck? pipa er jo rund...

 

Ikke alle piper som har løpet(hullet) helt i senter. Derfor spennes pipa opp i bakkskive(uavhengig justering av bakkene) med bare tuppen på pipa framme. Da kan det brukes måleur og gjengepartiet blir sentrert ifht løpet og når gjengen blir slått da så er det større sjangs for at det du skal ha skrudd fast på tuppen av pipa er på linje med løpet.

Link to comment
Share on other sites

Og så er det noen som spenner opp langt bak på pipai chuck mens en setter en spiss fra bakdokka i munningen. Da blir det innvendig diameter på løpet som sentrerer løpet. Det er da viktig å bruke en spiss som er myk nok til ikke å skade munningen men som samtidig sentrerer løpet godt nok. Så kan vi gjenge. Dette har fungert bra for meg.

Link to comment
Share on other sites

Dette er som regel veien å gå. Bakkskive er ingen magisk løsning siden en ikke kan måle konsentrisitet på borringen der en spenner opp, og uansett skal pipa være ekstremt skjev der før det gir problemer med demperen.

 

Det optimale er å bruke en senterborret pilot i munningen som dreies på en oppspenning.

Link to comment
Share on other sites

gjengene på salongen min ble ikke akkurat fine etter å ha blitt gjenget av jakt og friluft...

 

 

Enkelt og greit: Hastverk er lastverk, gjenger skal dreies med følsomhet og mye skjæreolje som både skal smøre og kjøle samt ett hardmetallstål som skjærer godt,da blir gjengene meget flotte også

 

Hastighet på dreibenken er også avgjørende, alt dette må stå i forhold til hverandre, ellers blir resultatet elendig

Link to comment
Share on other sites

Enig i at den videoen der ikke viser verdens beste gjengejobb. Lurer på hva han tenkte når han slipte det stålet :lol:

 

Og HSS uten kjøling da mann! Må jo bli stygge flater av slikt. Jeg bruker en 50%-blanding av vannløselig skjærolje (ikke emulsjon), selv på et par hundre rpm (mangler brems) kan man høre det syde i kjølevæsken.

 

Men likevel, jeg synes alltid gjenging er et flott syn.

Link to comment
Share on other sites

Har lurt på dette en stund...

Med den logoen du bruker til avatar, lurer jeg på om vi mistet noe den gangen kravene til praksis før NTH ble lempet på. I riktig gamle dager måtte man ha ett års industripraksis.

Hehe, de dagene er nok over:) har kun hatt et enkelt dreie, frese og sveise kurs... Det er litt for lite for min smak, driver derfor på egenhånd på kveldstid (på fader herons verksted om du vet hva det er).

Men uansett, skal ikke gjøre dette selv...

Link to comment
Share on other sites

var nede på IPK i dag (institutt for produksjons- og kvalitetsteknikk, NTNU) og der hadde de et gjengesnitt (lignende de du bruker manuelt) som da festes i dreibenken. Han var skeptisk til hvordan man skulle feste pipa slik at den ble sittende helt rett i sentrum, og derfor ville tenke på det til i morgen.

 

1) Ser dere noen problemer med å gjøre det på denne måten? Det blir vanskelig å bruke innstikk i løpet hvertfall...

2) Løpet er jo litt konisk på utsiden, har børsemakere spesialchucker som fester disse perfekt?

3) Er ikke løpet så og si like tjukt hele veien rundt, hvertfall så liten forskjell at klaringen til lyddemperen gjør at det funker?

Link to comment
Share on other sites

1) Ser dere noen problemer med å gjøre det på denne måten? Det blir vanskelig å bruke innstikk i løpet hvertfall...
Ja, opptil flere. Du har jo allerede skjønt selv at det blir vanskelig å spenne opp med senterspiss i munningen. I tillegg er det, som Fulmen er inne på, vanskelig å få beint. Værre er det at et snitt vil gjøre gjengene ganske romslige. Slår du gjengene i dreiebenken kan de tilpasses demperen perfekt, og vil styre denne i større grad enn en liten brystning vil gjøre.
2) Løpet er jo litt konisk på utsiden, har børsemakere spesialchucker som fester disse perfekt?
Noen har nok det.
3) Er ikke løpet så og si like tjukt hele veien rundt, hvertfall så liten forskjell at klaringen til lyddemperen gjør at det funker?
Så og si, men aldri helt. Dette kalles konsentrisitet og det bestrebes nok å få utvendig og innvendig senter likt, men som med alle ting er det produksjonstoleranser. Dette er det man forsøker å unngå som problem ved å bruke spisser. Da er det innvendig senter man retter opp etter.
Link to comment
Share on other sites

Som Fulmen sier, en gjengebakke vil ta hele kuttet i ett jafs og belaster pipa/munningen veldig mye og løpet/munningen kan ende opp som trompet som gir elendig presisjon.

Når det gjelder oppspenning så har du to muligheter, er løpet sentrisk ift utv pipe så kan man dreie myke bakker til riktig vinkel spenne på profilen selv om denne er konisk, bakkene får motsatt kon og alt sitter som det skal.

Den andre muligheten for oppspenning er å bruke ei bakkskive, denne har individuelle bakker som kan stilles hver for seg og man får rettet inn etter boringen i løpet på hundredelen med en vippeindikator.

 

Fullprofil stål er best til gjenging.

Link to comment
Share on other sites

Det var en artikkel, som jeg tror var trykket både i svenske Vapentidningen og Jakt og Fiske, om dette temaet. Der spendte de pipa i bakkskive, og rettet opp med måleur. Artikkelen var fra Ragnar Hanssen. Legger du imellom noe mykt, som aluminiumsblekk, er det ikke noe problem å spende på en svakt konisk pipe.

 

Min pipe ble gjenget på den måten, og da kan man lage ny kroning om man vil. Men nå har jeg tilgang på en av verdens beste dreiebenker, og tilhørende dyktige verktøymakere.

Link to comment
Share on other sites

Man kan også dreie en hylse i alu/messing eller annet egnet material, sylindrisk utvendig og riktig innvendig kon ift løpsprofilen, splitte den og spenne med bakkskive eller vanlig chuck om boringen er sentrisk.

 

Sorry flisespikk, men man bruker ikke måleur når man retter etter boringen i pipa, en vippeindikator derimot er mye bedre egnet da den har en liten tynn tapp med ei lita kule på,

et måleur har et mye tykkere stempel som er vanligvis beregnet for å måle radielt/aksielt, en vippeindikator er beregnet på finere måling i alle slags vinkler.

 

Noe jeg er ganske sikker på at mange "slurver" med under gjenging for demper er oppretting av løpet innvendig i spindelboringen (om man bare har et lite utstikk),

her er det enkelt å lage seg en "senterspiss" med glidepasning mot spindelboringen som kan låses av der den møter kammeret på pipa,

har du flere mm kast her uten å vite det så kan det i værste fall gjøre at rifla mister endel presisjonspotensiale med bruk sammen med demper.

 

Edit: skreif

Link to comment
Share on other sites

da har jeg ENDELIG funnet rette mann (menn) til jobben. Dette er to karer med solide kunnskaper om nettopp våpen. Begge to er utdannede børsemakere, som man selvølgelig slapp å måtte fortelle messingpropp osv. til. Dette med gjengesnitt var noe jeg var skeptisk til in the first place. Det er jo viktig å stoppe dreiingen når du nærmer riktig dybde, og teste med demperen, og så ta små omganger med hyppig testing, slik at den sitter som et skudd. De på IPK sa uansett høflig fra seg jobben når jeg forklarte i mer detalj hva som var nødvendig, da de ikke hadde tiden det ville ta dem å få det til. De andre kara derimot var mer enn villige til å gjøre det, og gjorde det vistnok ganske ofte der, så i morgen, når demperen kommer i posten blir det GOD steming.

Takk til alle for gode råd!

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Denne benken skriker etter olje rett som det er. :mrgreen:

Jeg står ikke så ofte ved denne benken. Kun som stand in.

 

Microcut? Som du skjønner så er jeg ikke maskinfører eller dreier av yrke. .. Men jeg har stått over skulderen til fyren som kjører denne maskinen lenge nok til å greie noen enkle programmeringer. :)

Link to comment
Share on other sites

Sorry flisespikk, men man bruker ikke måleur når man retter etter boringen i pipa, en vippeindikator derimot er mye bedre egnet da den har en liten tynn tapp med ei lita kule på,
Nå er jeg så enkel at jeg kaller begge deler for måleur, men det var en vippeindikator vi brukte.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...