Jump to content

Hvilke jaktrifle?


Sorrarampn

Recommended Posts

Dette er det skrive metervis om frå før, so mange vil nok tipse deg og å søke og leite.

 

I tillegg bør du fortelle litt meir før det går an å gje noken gode råd.

Budsjett?

Skal du lade sjølv?

Disponerar du andre våpen?

Litt meir om bruksområde.

osv osv

 

Det første som faller meg inn når eg leser kobbe, elg og flat kulebane er 7mm RemMag. (utan at eg har noko erfaring med kaliberet).

Link to comment
Share on other sites

Kobbe og elg; ingen av dem innbyr til skyting på over 200 meter uansett vel? Spesielt ikke en elg vil jeg tro. Om dette er din første storviltrifle ville jeg tenkt meg godt om før jeg kjøpte et sært kaliber type 338 Lapua. Det er dyrt, svært dyr siden du ikke lader selv.

 

Hva med klassikeren 6,5x55? Den er perfekt til kobbe og duger mer enn nok på elg :)

Med det budsjettet ville jeg ha sett etter en brukt Sauer eller Blaser.

Link to comment
Share on other sites

Kobbe og elg; ingen av dem innbyr til skyting på over 200 meter uansett vel? Spesielt ikke en elg vil jeg tro. Om dette er din første storviltrifle ville jeg tenkt meg godt om før jeg kjøpte et sært kaliber type 338 Lapua. Det er dyrt, svært dyr siden du ikke lader selv.

 

Hva med klassikeren 6,5x55? Den er perfekt til kobbe og duger mer enn nok på elg :)

Med det budsjettet ville jeg ha sett etter en brukt Sauer eller Blaser.

 

Jeg vill tro at man kan skyte kobbe på litt langt hold med en 338 siden den KUN skal skytes i hodet(om det er forsvarlig eller ikke, det blir en annen sak), og treffer du hodet med en 338, så tror jeg at det blir kveld på den. :mrgreen:

 

Jeg har hørt at viss jeg skal jakte elg så bør jeg ha et litt større kaliber en 6,5x55 :? vet ikke om det stemmer eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Så hvis jeg tolker deg rett, skal rifle og optikk koste 15000 tilsammen?

 

http://www.jaktogfriluft.no/display.asp ... odid=13510

og http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=750

 

for eksempel. Du trenger ringer i tillegg. Koster deg en liten tusenlapp. Hvis du leter litt, finner du kanskje litt billigere. Så er du på prisen din.

 

Ja, helst med optikk.

Men får men en 338 m/optikk for under 15000,-?

Link to comment
Share on other sites

Ja, helst med optikk.

Men får men en 338 m/optikk for under 15000,-?

 

Jada, bare spørsmål om hvor brukt du vil ha den. ca 50% av summen går i optikk av OK kvalitet. Så jeg er ikke så sikker på at du burde binde deg så voldsomt til den .338. Hvis du utvider kalibermulighetene dine litt, vil det nok være lettere å finne en ok børse som går godt. Jeg tar heller en .30 som treffer noe, fremfor en kanskje sliten .338 som ikke klarer mer enn 15cm på 200m. Da blir det ikke kobbe på deg uansett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt at viss jeg skal jakte elg så bør jeg ha et litt større kaliber en 6,5x55 :? vet ikke om det stemmer eller ikke.

Dette er vel eit av dei mest debbatterte tema på forumet... (i alle fall på gamle SL).

Kort fortalt so er 6,5x55 fullt lovleg på elg, og det blir skote tusenvis av elg kvart år med 6,5x55 både i Noreg og Sverige. Men enkelte foretrekker kraftigare kaliber.

 

Når det gjelder .338:

Eg seier for all del ikkje at det er feil. Og om det er 338 du vil ha, so går du for det. Men ver klar over utfordringane som ligger i det kaliberet i forhold til feks 30-06 eller 6,5x55 når det gjelder rekyl, ammoprisar, utvalg og tilgjengelegheit på ammo.

Som andre seier; gå heller for WinMag i staden for Lapua Mag dersom du ikkje skal lade sjølv.

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha bra kulebane og kunne velte elg på langehold så vill jeg tatt en kikk på noe i .338. Som f.eks. .338 lapua mag, .338 norma mag, 338 RUM eller 338 edge http://www.longrangehunting.com/articles/338-edge-1.php

Dette var mest ment som en spøk fra min side :) (men det ble spurt etter noe som kunne velte elg på lange hold)

 

Eventuellt så duger nok 6.5x55, 308win eller 30-06 også til ditt formål :)

Lader du ikke selv og skal trene litt så er vel de overnevnte gode alternativ.

Er nok ikke så lett å treffe kobba når du veit at børsa denger deg hardt om du rører avtrekkeren (som du sikkert vil oppleve med diverse 338 magnum kreasjoner)

Link to comment
Share on other sites

Som sagt før her, vit hva du gjør dersom du går for 338. Og i særdeleshet 338 Lapua magnum. De som foreslår den, har dere en sånn selv? Eller i det minste prøvd en? Det er en patron lagd for menneskejakt på 1000m og over.

 

Når du sier du vil ha lang rekkevidde og flat kulebane, må jeg nesten spørre hvilke avstander du mener er aktuelle å skyte på. 600m? For skal du skyte på over 300m må du vite hva du driver med uansett kaliber og patron.

Link to comment
Share on other sites

Dette er du sikkert klar over fra før, så bær over med meg. Ved egne tester med sporlys i 308 og skyting på mål i vann vil jeg rette en stram pekefinget til skyteretning. Nære hold, OK. Men.allerede på 30 m er vinkelen så flat at kula sjener av gårde kilometervis. Noen dro rett til værs som skutt opp. Dette blir mye værre med raske kuler.

 

Kjekt å vite slik at kjerringa på andre siden av fjorden ikke må melde seg inn i "jordstyret" for tidlig.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt før her, vit hva du gjør dersom du går for 338. Og i særdeleshet 338 Lapua magnum. De som foreslår den, har dere en sånn selv? Eller i det minste prøvd en? Det er en patron lagd for menneskejakt på 1000m og over.

 

Når du sier du vil ha lang rekkevidde og flat kulebane, må jeg nesten spørre hvilke avstander du mener er aktuelle å skyte på. 600m? For skal du skyte på over 300m må du vite hva du driver med uansett kaliber og patron.

 

Neida. Det er ikke snakk om noe hold på over 300 meter her :)

Link to comment
Share on other sites

Dette er du sikkert klar over fra før, så bær over med meg. Ved egne tester med sporlys i 308 og skyting på mål i vann vil jeg rette en stram pekefinget til skyteretning. Nære hold, OK. Men.allerede på 30 m er vinkelen så flat at kula sjener av gårde kilometervis. Noen dro rett til værs som skutt opp. Dette blir mye værre med raske kuler.

 

Kjekt å vite slik at kjerringa på andre siden av fjorden ikke må melde seg inn i "jordstyret" for tidlig.

Jeg har ved lignende testing selv, ikke klart å få noe som ser ut over 15000-2000m etter treff i vann (sett i forhold til sporlysets bane, og med forbehold om at sporlyset fortsatt var fast i kula etter treffet i sjøen). Uansett skal man ikke leke seg med bakgrunnen, bether safe than sorry.

Link to comment
Share on other sites

Neida. Det er ikke snakk om noe hold på over 300 meter her :)

 

Da vil jeg påstå at du kommer langt med en patron som gir deg langt mindre juling enn en .338 (fyll inn ønsket mag betegnelse). "Kjedelige" patroner som .30-06, .270 win eller noe annet velprøvd vil duge i massevis.

 

Hvis det forholder seg slik at du har særdeles lyst på en eller annen hyper-duper magnum, så blir det selvfølgelig riktig å velge det man har lyst på.

Link to comment
Share on other sites

Billigt (og kanskje kjedeligt, men duger): 6.5x55, 309, 30-06, 9.3x62

Dyrere (og med litt mere potensiale): 270win, 8x57JS, 300Wmag, 338Mag, 375H&H

 

Alt funker. Hva mer kan man si eller råde. Det er lommeboka og ditt bruk

som avgjør hva du VIL velge, og ikke så mye hva du BØR velge. Du vil uansett

ønske noe annet en det du kjøper.

 

Jeg gjorde et av valgene på 6.5x55 mest p.g.a kost og at det holder til bruksområdet.

Nå etter jeg begynte å lade, så angrer jeg på at jeg ikke valge 270 el. en 7mm for det

er mere potensiale.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...