Jump to content

Elghunden min jager sau!


johals

Recommended Posts

Har et lite problem med elghund-valpen min på 6 måneder. Med en gang han får farten av sau, så tar han ut og jager eller loser på sauene! Han gjør jo akkurat som han skal gjøre med elgen, med sauene :shock: Han stiller dem, tar los. I dag hadde jeg han løs på tur på fjellet. Plutselig tok han ut, og så hørte jeg "los", og der sto han med en stakkars sau som han hadde jaget fast i et gjerde, så fornøyd og glad å trodde vell han hadde gjort noe bra!

 

For meg er dette et stort problem grunnet at vi har sauer selv, og flere rundt oss har i tilleg sauer. Derfor har jeg veldig lyst til at han skal kvitte seg uvanen dette er. Hvordan er det me slike saueavvenningskurs og alder på hunden. Går det greit å strømme en hund på 6 mnd? Og hvor effektive er egentlig disse kursene, jeg mener om den da mister helt lysta på sauer? Funker det så bra?

Link to comment
Share on other sites

Strøm funker bra på de aller fleste. Om jeg ikke husker feil må hunden regodkjennes annenhvert år for å ha et gyldig sauerenhetsbevis. Det er de aller færreste som jager sau under regodkjenningen. De fleste jeger og fiskerforeninger har opplegg for sauedressur.

 

Jeg tviler på at noen vil strømme en valp/unghund på seks måneder. Tror ikke det er lov heller. I mellomtiden må du som hundeeier ta ansvar for hunden din, og sørge for at han ikke får mulighet til å jage sau flere ganger. For det første av hensyn til sauene, og for det andre fordi det ikke blir lettere å få hunden saueren når den først har begynt. Dessuten er sauejagende hunder dårlig reklame for alle med hund, og dermed dårlig gjort mot alle oss som tar ansvar for våre firbeinte.

 

U

Link to comment
Share on other sites

Prøvde han for ca. en uke siden på to værer vi hadde gående hjemme bak huset. Etter at de fikk stanget han litt, var han forsatt ikke de spor redd dem! Så en liten tøffing er det. Heller ikke kjefting og slikt noe er nok til å stoppe han. Så det er nok bare det beste å ikke la han være nær sauer i det hele tatt, selv om det ikke er så lett her, før han har vært på kurs.

 

På sikt vil jo dette blitt et stort problem da det ofte er en del sau i områdene hvor det er elg her. Og dermed kan man risikere at hunden tar av etter sau, tar "los" på sau, noe som ville være veldig dumt både for meg, saueeieren, og sauene.. :?

Link to comment
Share on other sites

Søyene vil beskkytte dyra sine, så jeg ville droppa værene, og sendt hunden inn til søyene i stedet. Finn flere "eldre" damer i flokken og noen yngre dyr og ha dem i en innhengning.Send inn hunden og jeg kan ikke skjønne anna enn at han må få litt pryl...?

Men jeg skal ikke si at jeg garanterer noe.Min jämt er ei hardhausa og det skulle tre støt(strøm) i høst for at hun til slutt gav seg. Vi har ikke vært i nærheten av sau siden så jeg vet ikke hvordan hun vil reagere neste gang, men vi skal holde oss unna sau(så langt det går) til neste strømming.Så er hun kanskje kurert............

Link to comment
Share on other sites

Om du har lyst å gå "positiv trening" veien, så vil eg anbefale masse kontakttrening(noe du vil få igjen for på jakta og). Begynn hjemme, flytt det ut og med mer og mer distraksjoner. Så kan du hive på å lære hunden kommandoen "la vær!", dette fungerte veldig bra på tispa her. Hunden er ung, så det er bare til å jobbe på! Mye tålmodigeht må til, men det er nå du har sjansen. Som en over her sa, tror det er få som vil strømme en hund på 6månder, og strøm har flere ganger resultert i nervøse og dårlige hunder med problemer.

 

Dette er en metode som selvsagt ikke fungerer på alle, den ser eg. Min brors hund gikk det ikke med, så eneste som funket på han var strøm. Men tispa mi derimot gikk det fint med;) Uansett: Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

En kjenning av meg som har gråhund og sau hiver bikkja inn til ei søye eller to med lam, han sier det er god medisin og bikkjene synes ikke sauer er ålreite dyr etterpå :D

 

Dette har jeg prøvd. Snakk om å helle bensin på bålet...... :lol:

 

Har oxo prøvd tillvenning, en unghund med jevnlig kontakt fra 8ukers alder og frem til 18mnd alder. Dette var oxo bortkastet jobb.....

Link to comment
Share on other sites

Den forrige tispa mi fikk grisedeng av to søyer da hu var 11 uker. Hu rista av seg dritten og gikk på igjen, men da avslutta vi leken før noen ble skadet. Det var en tøff jævel, men etter et par år med tilvenning i fjøset var hu stort sett uinteressert, uten at jeg ville stolt en centimeter på det i skogen.

 

Tispa vi har nå er ikke fullt så tøff, men et par ubehagelige møter med sau har ikke satt noen skrekk i a. Så hu blir nok med som fjøshjelp i vinter - så får vi se om det hjelper.

 

Det er forresten artig å se på hund/sau når de er "venner", bikkja rundsleiker sauen i hue og inni kjeften mens sauen står som fjell og øynene forsvinner inn i skallen på sauen. Skulle ønske jeg hadde tatt bilde av det :lol: Men det er for sent nå for "gamlemor" :(

 

Begge de omtalt hundene er/var gråhunder.

 

/l

Link to comment
Share on other sites

Ein kjenning av meg gjer det samme som Generalen her skriv over, lemper bikkja opp i ei stekke med søye og lam, eller ein mannevond vær, etter ein omgang med juling og to av sauen, så går dei i sirkler rundt sauene..

Han gjer dette fordi han er litt i mot det strømme greiene på hund, og dette ser ut til å fungere. Han har iallefall kurert sine 2 bikkjer med dette. Riktignok, ingen av desse her er jakthunder, det er snakk om ein blandingshund med labrador ++ og ein puddel.

Link to comment
Share on other sites

Har oxo prøvd tillvenning, en unghund med jevnlig kontakt fra 8ukers alder og frem til 18mnd alder. Dette var oxo bortkastet jobb.....

 

Må være noe med hyppighet osv som gjør at det funker for min del da... Har en halvstøver, to drevere og en plotthund som alle har vært jevnlig i fjøset fra de var valper (stort sett løse), og som gjerne rusler en runde på beitet sammen med sauen uten at de bryr seg særlig om dem.

 

Tredje dreveren er jeg mer usikker på (hun prioriterer nok annet, men det er så jævlig til jaktlyst i den bikkja...) og laikaen er jeg 100% sikker på at er umulig å få sauerein.

Link to comment
Share on other sites

Det som er noe dritt her er at hunden din alt har jaget sau uten å få strøm eller bank av sauer så om noen av metodene vil ha noen kjempegod effekt er ikke sikkert..

Bruk av strøm er best når hunden aldri har hatt noen kontakt med dyret den skal strømes på, da blir første kontakten med sau/rådyr en meget negativ opplevelse å det vil på de fleste hunder sitte en stund. Så kan man jo prøve igjen senere å se hvordan det går.

 

Til manges forferdelse her inne så strømmet jeg harehunden min på rådyr når den var omtrent på alder med elghundvalpen din, hun er ikke redd for noe som helst å jeg visste at så fort hun fikk tak i rådyrlukt så ville det være full fyring, med 10 rådyr for hver hare her nede så ville jeg ikke ta den sjangsen. Hun har til nå aldri jaget rådyr selv om det selvsagt kan komme en sprekk en dag siden hun fremdeles er ung..

 

Jeg kan ikke se det er noe verre å strømme en å hive en valp oppi til sauer for å få juling! Den siste kvalifiserer vel nesten til dyrekamp å er vel da ulovlig? :wink:

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Heiv valpen min oppi en garde på ca. 1,5 x 2m :P Skal si at da fikk han smake.. Men ser allikevell ikke ut til at den ble mer redd sauer for det.. Mulig den skjønner at det er værer som stanger ham, på beite går det bare sauer, og de springer av gårde når han kommer, det gjør derimot ikke værene..

 

Snakka med mitt lokale jeger og fiskelag for noen dager siden, og de skulle ha kurs med strømming til våren, så får ta han da :wink: Får bare prøve så godt jeg kan å holde ham unna sau til den tid.

 

Takker dypt for alle svarene! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...