Jump to content

Når kan jeg begynne og skyte småvilt?


rabbern96

Recommended Posts

Jeg ville pressisert spørsmålet litt. :)

 

 

Du kan være med på opplæringsjakt på småvilt fra fylte 14 år.

Storvilt fra fylte 16år. Aldersgrense for å jakte småvilt med rifle er jeg usikker på.

 

 

 

Edit; Pressisering *Doh*

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Siste gang jeg gidder rabern. Skriv ned ting på en måte slik at det lar seg gjøre å forstå hva du mener, pluss at du og kompisene dine bør respektere dette forumet og skaffe dere et minimum av basiskunnskap selv. Det er en glede å hjelpe nybegynnere, men nå begynner du å fremstå som en som bare ikke gidder å sjekke opp ting selv.

 

Du må ta jegerprøven, og med dine fylte 13 år er du gammel nok til det.

Fortsett derfra

Link to comment
Share on other sites

Ja når du er 14år og har jegerprøve kan du jakte småvilt med rifle under oppsyn av en myndig person.

 

Ett meget dårlig og feil svar :(

 

Her har du det riktige svar :arrow:

Sakset fra Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst.

 

§ 6. Opplæring i jakt og fangst

 

Den som har fylt 14 år og fram til fylte 16 år kan likevel delta i småviltjakt med våpen og delta i fangst av villmink, mår, rype, kråkefugl og måker i opplæringsøyemed når vedkommende:

 

a) har samtykke fra foreldre eller foresatte og

b) er under forsvarlig tilsyn av person som har fylt 20 år. Tilsynspersonen må ha utøvd jakt og betalt jegeravgiften i minst tre år. Tilsynspersonen skal også ha tillatelse fra rettighetshaver. Den som har tilsynet skal ha mulighet til å kontrollere og instruere vedkommende.

Link to comment
Share on other sites

Det der er bare flisespikkeri og når småungen har blitt 1 år større og gjennomført jegerprøve hadde han hvis han følger med i timen fått med seg de små detaljene jeg ikke fikk med.

 

Hvis du ikke er i stand til å ta med de "små detaljerne" du kaller det, så kan du heller la være å svare!

Link to comment
Share on other sites

synes egentlig at derre kan holde derre til saken og ikke komme med kritikk av skrive feil og muligens dårlig trådtittel og formulering på spørsmålet ikke alle her inne er verdens mestre i rett skrivning :!: noen tror at de er bedre enn andre og da blir jeg jævlig forbanna :twisted:

 

så rabbern96 ikke bry deg om slikt sprøyt og gled deg til mange fine gode og utrloige jaktopplevelser :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er litt Uheldig når rettskrivingen er såpass dårllig at man rett og slett ikke gidder å svare på trådene...

desuten er det med på å gjøre forumet bedre, og det er jo noe dere unguta bør jobbe for. Om noen år, er det jo dere som svarer på ferskingenes spørsmål. :D

Link to comment
Share on other sites

Det er litt Uheldig når rettskrivingen er såpass dårllig at man rett og slett ikke gidder å svare på trådene...

desuten er det med på å gjøre forumet bedre, og det er jo noe dere unguta bør jobbe for. Om noen år, er det jo dere som svarer på ferskingenes spørsmål. :D

 

 

da vil jeg påstå at det er du som har et problem og ikke vi som kansje skriver en bokstav for lite eller for mye!

det er jo dumt at man kansje "skremer" bort nye brukere på denne måten

Jeg har selv mottatt flere PMer fra moderatorer om og heller slutte å skrive om jeg ikke klarer og få med alle konsenantene rett og slett IDIOTISK!!!!

Link to comment
Share on other sites

Store eller små bokstaver bryr jeg meg ikke noe om. Men totalt fravær av komma og punktum, eller feil bruk av dette gjør at en del innlegg blir vanskelige å tolke.

Se bare på hvor stor forskjell disse utsagnene har bare pga plassering av komma.

 

Skyt, ikke vent til jeg kommer.

Skyt ikke, vent til jeg kommer.

 

Vistnok en feilskrivelse/feiltolking ifm en hennrettelse i en vandrehistorie om ikke jeg husker feil. Ganske stor forskjell i betydningen av disse utsagnene og sikkert kjedelig for den det gjaldt om det var det andre utsagnet som var rett og vedkomne skulle benådes.

Link to comment
Share on other sites

da vil jeg påstå at det er du som har et problem og ikke vi som kansje skriver en bokstav for lite eller for mye!

det er jo dumt at man kansje "skremer" bort nye brukere på denne måten

Jeg har selv mottatt flere PMer fra moderatorer om og heller slutte å skrive om jeg ikke klarer og få med alle konsenantene rett og slett IDIOTISK!!!!

 

Hva faen er det du innbiller deg at dette forumet er egentlig? En liten lekegrind som onkel har laget for deg slik at du kan komme med din fullstendige manglende evne til å utrykke deg korrekt, beskrive hva et problem er eller på noen som helst måte forklare hva du vil?

 

Jeg får faktisk ikke betalt for å forklare hva forskjellen mellom 12/70 og 12/65 er. Kanskje du burde ta et hint og skjønne at moderat orene faktisk prøver å hjelpe deg? Og om du tror det handler om en bokstav for lite eller for mye så er din gapende mangel på kunnskap enorm!

 

Sånn satt på spissen :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ja det med komma er litt vrient med dette tastaturet siden min venn klemte et popkorn under altså kun en som var upopet! Men hjelper det at fattern har jaktet i 30-40år før eller må det vær de tre siste åra?

:lol:

Om far din kan dokumentere (og det betyr i bunn og grunn at han har betalt jegeravgift før krav om jegerprøve) så burde han være en ypperlig verge for deg ja. Ellers vil jo kanskje et hint om hvor du bor i kongerike føre til at noen fra kammermiljøet kunne tenke seg å ta deg med en tur eller to.

Link to comment
Share on other sites

[quote name="Hassel

Hva faen er det du innbiller deg at dette forumet er egentlig? En liten lekegrind som onkel har laget for deg slik at du kan komme med din fullstendige manglende evne til å utrykke deg korrekt' date=' beskrive hva et problem er eller på noen som helst måte forklare hva du vil? [/quote]

 

Vis nå litt takhøyde da. En entusiast på 13-14 som bare spør litt klønete er vel ikke noe å hisse seg opp for.

Det er ikke spøk med popcorn i tastaturet..........det er svært alvorlig det :-)

 

Synes det er mye verre at mange tråder spinner helt av og of-topic mange ganger. Og det er av voksne folk.

Link to comment
Share on other sites

da vil jeg påstå at det er du som har et problem og ikke vi som kansje skriver en bokstav for lite eller for mye!

det er jo dumt at man kansje "skremer" bort nye brukere på denne måten

Jeg har selv mottatt flere PMer fra moderatorer om og heller slutte å skrive om jeg ikke klarer og få med alle konsenantene rett og slett IDIOTISK!!!!

 

Hva faen er det du innbiller deg at dette forumet er egentlig? En liten lekegrind som onkel har laget for deg slik at du kan komme med din fullstendige manglende evne til å utrykke deg korrekt, beskrive hva et problem er eller på noen som helst måte forklare hva du vil?

 

Jeg får faktisk ikke betalt for å forklare hva forskjellen mellom 12/70 og 12/65 er. Kanskje du burde ta et hint og skjønne at moderat orene faktisk prøver å hjelpe deg? Og om du tror det handler om en bokstav for lite eller for mye så er din gapende mangel på kunnskap enorm!

 

Sånn satt på spissen :roll:

 

Sån satt på spissen synes jeg du er ordentliug arsle. og jeg skjønner heller ikke hva det dreier seg om

Link to comment
Share on other sites

Ja det med komma er litt vrient med dette tastaturet siden min venn klemte et popkorn under altså kun en som var upopet!

 

IKKE prøv å skyll det vekk med cola! Prøvde en mindre edru kveld på dette og våknet til ødelagt laptop :twisted:

Ellers var det jeg sa om komma til deg, ikke noe ødeleggende kritikk, men jeg sliter ofte med å forstå hva du faktisk spør om, og da er det vanskelig å hjelpe deg.

 

Hvordan andre kan klage på at jeg vil hjelpe, men ikke klarer. Kan de lage en egen tråd om, for i denne tråden skal vi hjelpe Rabbern så godt så mulig, så han kan få kommet seg ut på jakt.

 

Forresten må da faren din vite en del om han har jaktet i så mange år? Har du jegerprøvekurset forresten? I alle tilfelle burde du kjøpe deg jegerprøveboka og lese denne. Står masse nyttig i denne. Det er og register bakerst (mener jeg da å huske?) som du kan slå opp i, om du ikke gidder å lese alt. :wink:

 

PS: Hassel, skjønner deg totalt!

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes en eller annen moderator bør komme med blåskriften og gi noen retningslinjer.

 

Han med popcorna i tastaturet må jo virkelig føle seg oppspist snart........han spør jo bare på sin måte,

og får noen svar han må tygge litt på. Verre er det ikke. Det er jo ikke så lett å alltid forstå ting.

Regelverk er skrevet av voksne for voksne.

Link to comment
Share on other sites

S.O.N.

Rabern er ikke problemet her, Og han har i det minste gjort seg betydlig klarere i løpet av de siste dagen i fler av trådene sine.

 

Personlig syns jeg popkorn historien viste en glimrende humoristisk sans og en artig måte å kommentere oss G.G.Grs klaging på.

Jeg er, som jeg skrev, klar for å bidra litt til den unge mannes klassiske dannelse, om han bor i noenlunde riktig del av kongeriket.

Link to comment
Share on other sites

Nja, trådstareter er da grei nok han. Og så vidt jeg ser, har han både moderert (rettet?) innleggene sine og gjort det han kan for å gjøre seg forstått. Ja rent generelt vist en god innstilling synes jeg.

 

Jeg velger å se bort fra siste linjene i moderators svar, i ett forsøk på å få frem noe jeg tror er viktigt å få frem for en kar her.

 

Dette da der er en aktør her i tråden, som har ett språk som er for å si det pent en smule provoserende. Dette kombinert med fraværende evne eller vilje til noe som ligner på rettskrivning, gjør i hvertfall at jeg hever øyenbrynenen noen hakk.

 

Jeg skjønner Hassel litt for godt for å si det slik, og jeg har nok merket meg at Aasum ikke synes å ha gjort seg fortjent til så alt for mye mere tau å hennge seg i. Dette først og fremst p.g.a tonen i hans innlegg.

 

Jeg hadde en slik på jobben for ett par år siden. og tiltross for mange velmente råd, ja så gar rene advarsler. Klarte han aldri å skjønne hva vi mente (alle andre hadde feil, og han var så tøff atte). Han ble tilslutt sparket ut (skole eller ei, ingen kunne jobbe sammen med ham), og får sansynligvis aldri jobb i dette konsærnet mer. Vedkommende var i 15-16 år alderen, og har allerede ødelagt mye for seg selv, om han vill bygge og bo her. Nå ser det riktignok ut til at han har begynt å skjønne, men sålangt har det nok kostet ham mye den lærdommen.

 

Hvorfor jeg skriver dette? Jo det skal jeg si deg Aasum, jeg vet ikke hvor gammel du er. Men det ser ut til å være under 18 for å si det slik. Og i den alderen, klarte jeg å være frekk og obsternasig nok (og det uten ukvemsord) til å bli svarte listet i 20år i ett stort lokalt firma. Det var ikke noe lurt sjakk trekk for å si det slik.

 

Så jeg vil på generelt grunnlag, strekt anbefale:

1: Å kutte ut banninga.

2: Å svelge stoltheten (spesielt sammen med noen som har noe de skal ha sagt, eller som bør vite mer om tingene som diskuteres enn deg).

3: Å lære deg å telle til ti (eller det som måtte trenges til du ikke sier/skriver ting du ikke bør på kammeret (eller andre steder for den del).

 

Ellers lykke til videre.

Link to comment
Share on other sites

nei vi lurer ikke... vi lurer på hvorfor vi gidder å bruke tid på hjelpe.

 

Håper du i det minste ser at det er to "nye" brukere i denne tråden, og ser hvem som spør om hjelp og får de, og hvem som bare slenger dritt. Noe som førte til den utblåsingen du siterer.

Link to comment
Share on other sites

Makan til...#%*! godt voksne folk og henge seg opp i mangel på komma, punktum og skrivefeil i innlegg... Att dere gidder. Ender jo bare opp med att ingen andre enn dere perfekte gidder skrive her til slutt, da 90% av svarene går på hvordan de har skrevet feil. Men da har dere sikkert fått det som dere vil da :evil::evil::evil:

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter har fått svar på sitt spørsmål, når man ettervert har forstått hva han mente. Så den delen av tråden er egentlig avsluttet. Det er derimot en annen debattant som overhode ikke har bidratt i tråden, som har fortalt oss hvor dumme vi er. som jeg har skjelt ut... men det ser ikke ut til at de som nå bitcher om at jeg bitchet helt har fått med seg dette...

Har de siste tilsvarenerene faktisk lest hele tråden, eller har man svart basert på en antagelse om hva som har skjedd, ut i fra de siste innleggene?

 

For min del så er den eneste kritikken på rettskriving jeg har kommet med i denne tråden at jeg syns det er veldig bra om man anstrenger seg for å bli forstått, for da er det faktisk mye enklere å kunne hjelpe, / komme med svar, I tilegg så blir man faktisk mer motivert for å svare.

 

S.O.N, Jegerjente og Pirkaa kan dere svare på det?

Link to comment
Share on other sites

Hei pirkaa jegsnakkersåfortatikketrengerjegmellomromkommaellerpunktumnårjegskriverogregnermedatalleskjønnerhvajegskrivertillogmednårjegbruker

smsspråkogevtutpregadialektdethandlerikkeomdetåværeperfektmenåskrivesåalleskjønnerdetsomblirskrivd.

 

Litt vel overdrevet,men sånn kan det føles når en leser en del av innleggene her på forumet. En del (som trådstarter) har vist evne til og prøver å rette opp feila sine når de er påpekt, mens andre vil ikke prøve engang fordet de vet best.

Link to comment
Share on other sites

Men da har dere sikkert fått det som dere vil da

 

Ja, til en viss grad må jeg si at det hadde vært litt fint!

Jeg prøver å hjelpe så ofte jeg kan, men enkelte tråder er komplett umulige å forstå...

Og om folk ikke gidder ta seg tid til å skrive så man kan forstå, ja da gidder sannelig ikke jeg å bruke tid på å svare heller!

Link to comment
Share on other sites

Unødvendig sitering er slettet jmonsen

Kan jo være att noen har lese/skrivevansker og kanskje etter en del mommentarer vil kvie seg for og skrive mer på forumet.

Det er vell ikke sikkert det ligger i att de ikke gidder å ta seg tid som du skriver. og att det er komplett ummulig og forstå skal vell godt gjøres om man i utgangspunktet ikke har gått inn for og være vrang og vanskelig da..

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter har fått svar på sitt spørsmål, når man ettervert har forstått hva han mente. Så den delen av tråden er egentlig avsluttet. Det er derimot en annen debattant som overhode ikke har bidratt i tråden, som har fortalt oss hvor dumme vi er. som jeg har skjelt ut... men det ser ikke ut til at de som nå bitcher om at jeg bitchet helt har fått med seg dette...

Har de siste tilsvarenerene faktisk lest hele tråden, eller har man svart basert på en antagelse om hva som har skjedd, ut i fra de siste innleggene?

 

For min del så er den eneste kritikken på rettskriving jeg har kommet med i denne tråden at jeg syns det er veldig bra om man anstrenger seg for å bli forstått, for da er det faktisk mye enklere å kunne hjelpe, / komme med svar, I tilegg så blir man faktisk mer motivert for å svare.

 

S.O.N, Jegerjente og Pirkaa kan dere svare på det?

 

Tydligvis tar du dette rett innpå deg, kan bare svare for meg selv og har vell ikke på noen måte gått til angrep på deh hassel. mitt innlegg gikk generelt på att det blir for dumt og henge seg opp i noen skrivefeil.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...