Jump to content

Siste reis!


Shadob

Recommended Posts

Min strih. vorsteh - ble gravlagt under Høglihammeren idag (stedet hvor den hadde sitt siste hjortefall).

 

Igår - da vi var på bergene og fisket - hadde den kjempeproblemer med å komme seg opp mange steder (og det var heller ikke altfor bratt).

Idag - når vi gikk etter hjorten - i ei ikke for bratt li - var det klart at han slet.

 

Jeg har selvsagt sett problemene hans de siste 5 mdr`ene - men har vært for svak til å gjøre noe med de.

 

Egoismen måtte bare ta slutt - men det var ikke enkelt, da jeg aldri før har tatt livet av mine egne hunder.

 

 

Rocky - som jeg overtok når den var 2,5 år - har gitt meg mange gleder.

Skogsfugl!

Rype!

Apporteringsoppgaver under gås-/andjakt!

Ettersøksoppgavene har han løst til 10!

 

Det første ettersøket han hadde - var påkjørt hjort.

Sporet gikk mellom campingvogner på en campingplass - og jeg betvilte sterkt sporet.

Men jeg hadde ikke noe annet å forholde meg til enn Rocky - og hjorten ble skutt 120 m fra campingplassen.

 

Som støtende hund - har han gitt oss mange, mange hjorter/rådyr.

Og ikke minst: Roligheten selv på post.

 

Som bandhund var den meget lett å lese - da den stod på to når dyrene var nær.

 

Dette er en tung dag!

Link to comment
Share on other sites

Nå skal det sies at jeg hadde mentalt forberedt meg i 3 uker på avlivingen.

Jeg hadde funnet "graven" - og samlet steiner til tetting - og måtte gjøre det før snøen kom.

 

Og når det var gjort – syntes jeg faktisk at det var mye lettere enn de gangene jeg har oppsøkt veterinær.

Hundene tror jeg også vil ha en ”bad feeling” når man går inn døren til vet`en.

 

Nå var det en brødskive med en grov skalk av servelat – som den kastet seg over (som normalt :) ) – også pang!

Link to comment
Share on other sites

Tungt,vondt og vondt og vondt. Men når en har avsluttet det så er det til sist en lettelse likevel. hadde det ikke vore slik at det var tungt, så hadde vel ikkje forholdet mellom hund og eier vore som det skulle heller. Fint å ha ein slik plass å gå til og sitja og tenkje over alle fine dagar dykk har hatt i skogen :)

Eit verdig farvell!

Link to comment
Share on other sites

"enn at kompisen"

 

Og da tenkte jeg:

 

Rocky stoler på meg - og så myrder jeg ham.

 

 

Før vi dro - gikk han opp til terrassevinduet for å si farvel til resten av familien.

 

Det var det jeg tenkte - når han gjorde det.

Men antar at det ikke var grunnen.

 

Menneskelige tanker - er noe d.....

Link to comment
Share on other sites

Triste greier, men slik er livets gang. All respekt for valg av sted og metode, for dette var garantert beste måte for Rocky.

Når tiden har gått, vill du for alltid vite at dette var beste måten. Og det er det viktige, ikke hva vi som eiere måtte føle (samme hvor jævlig det måtte være), men hvordan dyrene våre har/har hatt det.

 

 

 

 

Hva kan vel være bedre enn å stoppe i ett godt øyeblikk?

En evig søvn, for alltid på sporet etter neste bytte. Eller jafsende i en skive med servelat.

 

Sov godt Rocky.

Link to comment
Share on other sites

Shadob...

Tror ikke det er en sjel bandt oss som holder det i mot deg at du valgte den veien. Skulle ønske jeg hadde hatt mot og mulighet til det samme selv når vi måtte ta Silver. Turen til veterineren, når han skjønte at noe var galt... nei. Det er vondt og foprbanna kjipt. Men også riktig...

 

Lilli trille krølleball løper rundt her nå, og skremmer vetet av oss når han trådde over og forstuet foten sin. Men det er ok nå.

 

slik er det, og slik skal det kanskje være?

 

Hassel

Link to comment
Share on other sites

Dyr skjønner mer enn vi aner. Jeg har avlivet flere hunder og katter (hos veterinær riktignok) og det har vært veldig spesielle opplevelser.

 

Katten min var dødssyk og lå semikomatøs i flere dager. Når tiden var kommet og første sprøyta satt - så våkner katten til live og strekker seg opp mot meg og gnir ansiktet sitt over hele meg mens han maler. Blikket var helt klart. Og deretter seig han ned og sovna inn. JEG tolker det som om at han sa "det er i orden vennen min".

 

Sonny, eldstehunden min - sovna i armene mine etter å ha fått hjerneslag. Vi lå på gulvet sammen i 4 timer og tok farvel med hverandre før veterinæren kom hjem til oss. Alldeles grusomt men likevel er jeg sjeleglad for de timene. Det var mye som ble sagt oss to imellom og jeg fikk "tillatelsen" til å la henne gå.

 

Det gjør meg fremdeles syk om hjertet når jeg tenker på henne - det er to år siden nå.

Link to comment
Share on other sites

Trist lesing shadob.

Det er ett tungt valg å ta men det er bestandig riktig.

Synes det er en fin måte å gjøre det på slik du gjorde det.

Da er de i sitt rette element å ikke stresset av å måtte dra til veterinæren som mange dyr ikke er spesielt glad i.

Link to comment
Share on other sites

Nå skal det sies at jeg hadde mentalt forberedt meg i 3 uker på avlivingen.

Jeg hadde funnet "graven" - og samlet steiner til tetting - og måtte gjøre det før snøen kom.

 

Og når det var gjort – syntes jeg faktisk at det var mye lettere enn de gangene jeg har oppsøkt veterinær.

Hundene tror jeg også vil ha en ”bad feeling” når man går inn døren til vet`en.

 

Nå var det en brødskive med en grov skalk av servelat – som den kastet seg over (som normalt :) ) – også pang!

 

Gode hunder varer altfor kort desverre , kondolerer.

 

Jeg tar alle mine hunder selv , nettopp av den grunnen du skriver her , men lett er det ikke.

Link to comment
Share on other sites

Kondolerer :( har vært der selv med gode gamle Tassen -favoritt tyggebeinet og så... men tror nok det er det besta, så slipper dyra den følelsen vi mennesker har når vi går inn døra til vettn... og at dyr vet er helt sikkert. tok noen katter ett par år tilbake og den dagen var den siste dagen jeg tok ei katt! trist å miste hunden min, men de kattene de visste nøyaktig hva som var på gang..

igjenn kondolere på en slik trist dag :|

Link to comment
Share on other sites

Kondolerer så mye, trist lesning.

Tungt men nødvendig, trist og lite egoistisk.

Måtte selv avlive bikkja etter en påkjørsel, den dagen var ikke som alle andre.

Jeg synes du gjorde det riktige.

 

Håper du får den en voff igjen, det har jeg :D Gleder meg til mange spennende opplevelser!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...