Jump to content

Hvordan får man tak i de første hylsene til hjemmelading?


Stian Andersen

Recommended Posts

Hvordan får man tak i de første hylsene til hjemmelading?

Nå har jeg bestillt ladeboken, men ikke lest den.

 

Kjøper man spesikiffe hylser i løs vekt eller kjøper man for eks spesifikk god farbikkammo, skyter disse og plukker opp hylsene og starter derifra?

Er snakk om .32

 

Og hvor mange ganger kan de brukes om igjen før de sprekker/buler/må kastes?

Med "vanlig" ladning /konkurranse skyting 25m

 

Regner med at dette er det dummeste spm dere har fått i dag, vil bare ikke sitte med sjegget i postkassa med 5000 ubrukelige hylser.

Link to comment
Share on other sites

Både og + at man for enkelte vanlige kalibre som 9mm og 6.5x55/308w/3006, ofte finner plenty på skytebanen.

 

Regner med at de som lader 32 har litt mer spesefikt å si om dette.

 

P.s Les ladeboken noen ganger, før du i det hele vurderer å lade selv (teoretisk grunnlag). Og så skaffer du deg hjelp til oppstarten fra noen som kan det (praktisk grunnlag). Da skal det gå deg vel, og du vil sansynligvis få mange gode år i landet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Regner med at dette er det dummeste spm dere har fått i dag, vil bare ikke sitte med sjegget i postkassa med 5000 ubrukelige hylser.

 

Nei.. langt i fra.

 

Jeg har pellet en del .32 long hylser på skytebanen etter feltstevner. Har ingen motforestillinger om å bruke dem. Er når jeg lader tett opp i mot max i sanna kaliber jeg blir mer kresen på hylseutvalget og gjerne kjøper nye.

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler at du kjøper fabrikkammo på XXL. Du bruker disse hylsene til lading.

Til .32 skal du uansett ikke lade harde ladninger. Kula skal bare nå frem til skiva og penetrere denne :-)

Nå er det for sent å stase på å plukke hylser på feltstevner.

På banestevner på Jonsvannet eller Buran er det nok mer erfarne plukkere enn deg som har tatt det som er å ta før du har trukket pusten :-)

Link to comment
Share on other sites

Da får jeg stikke en 100lapp i lomma til skytteren før han skyter, samt ta en tusj og lage 5 grønne streker over ammon hans.

Regner ikke med å finne mye på buran eller Jonsv.

 

Til større kalibere får jeg kjøpe en presse med metallstift som presser i hettelommen for å fjerne crimping, da får jeg kanskje enerett på millitær-hylser med påbudt

nitting.

Kanskje noe for de 9mm politi og forsvar bruker i mp5.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan får man tak i de første hylsene til hjemmelading?

Nå har jeg bestillt ladeboken, men ikke lest den.

Ypperlig. Ladeboka er et særdeles nyttig oppslagsverk, det tok meg mange år å lære den så godt at jeg ikke trengte å slå opp i den.

 

Kjøper man spesikiffe hylser i løs vekt eller kjøper man for eks spesifikk god farbikkammo, skyter disse og plukker opp hylsene og starter derifra?

Både og. Det er mange år siden jeg kjøpte ammo i 9mm og 38/357, men om dette er et nytt våpen/kaliber vil jeg anbefale å bruke en del fabrikkammo så du vet hva kaliberet skal og kan gjøre. Dessuten gir fabrikkammo mulighet for måling av trykk vba trykkring-metoden (søk), dette gir deg mulighet til å lade uten å være avhengig av ladetabeller. Og selv om du har samme kule og hylse som i tabell er måling av trykk langt tryggere enn å håpe at ditt våpen gir samme trykk som referansevåpenet.

 

Skal man bare lade lette ladninger er det ikke like kritisk og da kan du bruke hva som helst av hylser.

 

 

Og hvor mange ganger kan de brukes om igjen før de sprekker/buler/må kastes?

Med "vanlig" ladning /konkurranse skyting 25m

Det avhenger av kaliber, våpen og ladning. Enkelt sagt er bearbeiding årsaken til at hylsene svikter, så høyt trykk, romslig kammer og kraftig krymp reduserer levetiden. De hylsene jeg har i 38 spl er så gamle at jeg ikke har en anelse om de er ladet 5 eller 25 ganger, men med snille ladninger er ikke 20 omladinger utenkelig.

 

Regner med at dette er det dummeste spm dere har fått i dag

 

Tvert i mot, dette er et veldig fornuftig spørsmål jeg gjerne svarer på.

Link to comment
Share on other sites

 

Til større kalibere får jeg kjøpe en presse med metallstift som presser i hettelommen for å fjerne crimping, da får jeg kanskje enerett på millitær-hylser med påbudt

nitting.

Kanskje noe for de 9mm politi og forsvar bruker i mp5.

 

Ehhh ????

Ikke niting på snutens GFL hylser (Kjøpte ca 15 - 20 000 her om dagen) og heller ikke på den fiocchien som forsvaret brukte før. Nå går det i miljøammo og berdan hetter som er noe sabla herk å bruke uansett.

 

Er vel mest på enkelt militær .223 niting er et problem. Vet noe CBC hylser har det, men de kaster man da bare.

Link to comment
Share on other sites

Trudde nitting var påbudt på ammo til helautomatiske våpen, kanskje på større kaliber.

Takk for mage gode svar, jeg får bestemme meg for presse så jeg får kommet igang.

Ser butikkene har Dillon 550B /650 osv men få har 1000RL /1050 /RLS 1050 osv.

 

Kanskje Dillon 5/6XX holder i massevis, elektronisk kruttmåler kan man kanskje klare seg uten ved å titte oppi.

1050ien får også masse pepper, alle sier at 650in er bedre.

 

Edit: Elektronisk kruttmåler oppi hylsa, ikke vekt . Dvs sjekke dybden og pipe om det er formye/forlite som en del av rotasjonen på Dillon.

Dvs med 5 stasjoner.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kanskje Dillon 5/6XX holder i massevis, elektronisk kruttmåler kan man kanskje klare seg uten ved å titte oppi.

 

Nå er du ute og sykler... Les ladeboken, og så tenk...

En lee turett eller classic cast holder til å begynne med.

Kruttvekt trenger du, elektronsik kruttmåler... tror jeg skjønner hva du mener men før du begynner med Benchrest er det nok ikke så viktig. (elektronisk kruttvekt er dog inmari praktisk...) du kan IKKE se oppi patronen for å avgjøre om ladingen er grei eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

du kan IKKE se oppi patronen for å avgjøre om ladingen er grei eller ikke.

Tenkte mer på om det var noe oppi i det hele tatt eller dobbel dose, ikke på grammet.

(Som en egen stasjon på dillon, ikke kruttvekta) men en slik:

21044_dillon_powdercheck_system_m.jpg

 

 

 

 

 

Jeg vet jeg ikke trenger det beste med en gang, men jeg gikk mekaniker på vgs, finmekanikerlære osv og ville bli børsemaker som det ikke ble noe av

så jeg liker maskiner og vil lade pga det er gøy og ikke for å spare penger.

Tipper jeg danner meg et helt annet bilde av prosessen etter å ha lest ladeboken et par ganger.

Link to comment
Share on other sites

Tipper jeg danner meg et helt annet bilde av prosessen etter å ha lest ladeboken et par ganger.

 

det viktigste du kommer til å få derfra i begynnelsen er: start på enstasjonpresse! det er faktisk ikke så dumt å lære å gå før man skal løpe..

Link to comment
Share on other sites

klarer ikke å forstå hvorfor de fleste her inne på forumet absolut skal fraråde(nærmest nekte) folk å kjøpe progresiv presse som første ladepresse.... blir engentlig ganske irritert.

hvorfor skal man først kaste bort penger på en enstasjonspresse for så å kjøpe en progresiv presse(etter noen måneder), som man faktisk kan bruke ~ som en enstasjonspresse....

forbanna tullprat spør du meg :!::twisted::!::twisted::!:

borkasta peng... har selv startet med prog.presse uten problemer, og flesteparten jeg kjenner som lader selv(både til rifle og pistol) startet med prog.presse.... ingen er omkommet eller har skadet seg :D

 

Edit: har lest ladeboken flere ganger.... veldig nyttig VEILEDING(ikke lovverk og absolutt ikke en bibel).

 

Edit2: glemte vist å svare på spm. ditt :lol: hylser får du sikkert kjøpt på en "jaktbutikk" eller kansje du finner noen på skytebanen... :)

 

:twisted: MVH :twisted:

Mats

Link to comment
Share on other sites

Synes ingen skal få kjøpe progressive presser uten en godkjenning (lapp med hjemmefra), fra kammeret.

Man burde samle et råd av opphøyede bedrevitere som kan behandle alle søknader om progressive ladepresser,

for disse er absolutt ikke for alle. De er farlige, de er for raske, de kan gjøre om de norske hjem til regelrette

ammunisjonsfabrikker, som igjen vil føre til for mye skyting og slikt kan være farlig for oss!

 

Ærlig talt... :oops:

 

Jeg setter pris på kunnskapen som her inne besittes, men må her si meg enig med Primer. Et velmenende råd kan man liksom tåle, men når det omtrent blir ordre..?

Når man bruker setninger som "Du skal ikke...", "Du trenger ikke...", osv har det gått for langt.

Blir som å sitte på gjerdet utenfor autostrada og nekte alle som ikke har kjørt bil i MINST 40 år å gå inn, de har Ferrari må vite,

og Ferrari egner seg slettes ikke i hendene på utrente sjåfører.

 

Jeg startet riktignok med en turret selv, og har senere gått over til div progressive presser.

Turreten kommer fortsatt til nytte ved utarbeiding av nye ladninger osv, men overgangen til progressiv presse var ikke

overveldende vanskelig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser poenget med å starte med en "enstasjonspresse" , sette inn tennhetter med eget verktøy for hånd, kjenne følesen av at det sitter rett og lære alle prosessene godt før man begynner å masseprodusere ut av det blå.

 

Jeg mener jeg hadde klart å gå rett på en dillon 4-5stasjoners med en gang.

Jeg har sett 60-70 videoer fra full bygging til den minste justering av krutt, tennhetter, totallengde på ferdig produkt , utvidelse av hylse, krymping , samt hvordan alt dette sjekkes, prøves og justeres osv.

Har ikke tatt i en dillon men kjenner den ut og inn allerede.

 

 

Trimme, vaske og sjekke hylsene blir jo det samme uansett.

 

Det stemmer at jeg ikke skal lade så mye, forløpig bare 32 og 9 og ikke mer en 300 av hver i uka, resten er nok 22 fabrikkammo.

Må legge til at ladeboka er i posten så hittill er alt bare "se for meg hvordan" -stadiet.

Link to comment
Share on other sites

Min første presse var en progressiv presse

Min andre var en en stasjons. (Har blitt en turett og noen fler progressive etter det)

Derfor anbefaler jeg folk å kjøpe enstasjons/turret først, fordi man alltids har bruk for en enstasjons senere. Blant annet er de greie til å utvikle ladninger på, de er billigere å prøve ut nye kalibre på (slipper hylseholderplate og sånn) og generelt så syns jeg de gir bedre presisjonspotensiale.

En 550 er en semi progresiv presse som godt kan brukes til å lade en og en patron av gangen (Derfor jeg har en 550 stående i tilegg til 2 stk 650 og en lyman turett) men det krever litt selvdisplin. jeg har høyest knoteprosent på 550 en noen av de andre pressene.

 

Med mindre trådstarter er praktiskskytter eller driver med andre skytesorter som fordrer særs høyt volum ser jeg ikke noen grunn til å gå for en progressiv presse med en gang.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal lade 32 og 9 nå.

Vurderer å lade 45 senere, samt en del kalibere på rifler

 

I første omgang lader jeg for min egen skyting, men har 2 stk som vil at jeg skal lade for dem

om jeg lader bra.

Da kan det fort komme opp i 1800-2000 i pistolkalibere + evt rifle totalt 2100-2200 i uka som et minimum.

Det er kanskje ikke så dumt å kjøpe et sett "enstasjonssett" fra Lee samt en 4 stasjonssett fra dillon, med ferdig oppsatt sett for hver kaliber

Så man bare bytter skiven nede samt blokka oppe uten å måtte justere mye.

 

Den 5-stasjons har "krutt-dybde-måler" som 550 ikke har, samt man kan sette på hylsemater men ellers er det vel ikke store forskjellen?

Kjører til Lillestrøm for å kjøpe en hämmerli, da kan jeg jo stikke innom børse-Lars på veg hjem og mase om noen tomhylser.

 

Det kan hende jeg klarer meg med mindre utstyr, men nå har jeg valgt det som en hobby for å komme bort fra pcen.

Hvordan er det med å søke onkel politi om å oppbevare mer ammo?

Om rommet har FG-godkjent alarm med hotline, er av betong og ammo innlåst i brannsafe?

 

Da sitter jeg igjen med 3 valg:

Kjøpe Lee 1-presse pga liten ammomengde

Kjøpe kun 550B Dillon med ombyggingssett til alle kalibere.

Kjøpe Lee 1-presse først ( som ikke gjør noen ting om det er en fordel å ha denne uansett for senere forsøk) så en dillon 550B med ombyggingssett til alle kalibere.

Link to comment
Share on other sites

joda- mange klarer seg helt fint ved å starte på en mer eller midre automatisk presse, men jeg synes det er dumt å anbefale å gå den veien. mitt første år som hjemmelader foregikk på en enstasjonspresse, og jeg ladet rundt 7000 skudd dette året. det var mye jobb, og mye skruing, men jeg lærte mye mer om justering av verktøy, og de enkelte deler av ladeprosessen, enn om jeg hadde kjøpt en automatisk presse og satt igang med å pøse ut patroner.

jeg synes det er litt synd at folk er mer optatt av å pøse ut patroner enn å legge litt arbeid i å lære å lade gode patroner, men det er nå min mening.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville vært jævla forsiktig med å lagre slike mengder ammo du her beskriver i en brannsafe.

Brannsafer er brannsikre, javel, men det er gjerne bare en hvis tid. Så om safen står i flammene

over den bestemte tiden er det god sjans for at du har en "bombe" i huset.

 

Jeg bruker låsbare treskap til ammo, du vil da unngå at det bygges opp trykk.

 

 

Mener jeg har hørt tilfeller hvor huset har blitt blåst av grunnmuren pga lagring av store kruttmengder i

stålskap.

 

Det er forøvrig liten tvil om at du bør gå for en progressiv presse av god kvalitet om du skal lade slike mengder du beskriver.

Link to comment
Share on other sites

@evert;

Jeg ser poenget ditt, men håper du ser at man ikke kommer til å banke ut 2000-2500 smell i uken på en

1-stasjonspresse...

 

Jeg banker ut patroner hvor standard avvik ligger på 1.5%-1.7% på progressiv presse,

til sammenligning ligger S&B ammo på 2.5%-3.0%

 

Om man lærer seg den progressive pressen ordentlig kan man få vel så bra ammo på den

som på en turret. Resultatet blir kanskje bedre med 1-stasjonspresse og kruttdrypper, hva vet jeg...

Men er lite hensiktsmessig når man skyter pistol.

 

Jeg er meget fornøyd med avviket på mine ladninger, og pressisjonen holder i massevis for meg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser poengene deres, lære å lade først så gå over til halvautomatisk masseproduksjon.

Jeg vil egentlig ikke ha en potensiell bombe i huset, så krutt ser jeg de fleste oppbevare i et skap som ikke et tett så det brenner ut fort.

Nå vil jo mye skytes ut på en uke, så in stock blir kanskje ikke så mye.

Lade, ta med til bane, lade ta med til bane osv.

 

Tekker for tips, nå må den ladeboken komme snart.

99% av alle jeg møter/ser i videoer anbefaler å ha minst 2 ladebøker for å sjekke ladninger og ta et gjennomsnitt.

Luke ut feil, dobbeltsjekke osv. Er denne ladeboken utgave6 så fri for feil nå at man ikke trenger det?

Evt sjekke på produsentens sider + ladeboka.

 

Loven:

Hvis skapet ikke er særskilt godkjent for oppbevaring av ammunisjon, kan det ikke oppbevares mer enn 2000 patroner i skapet.
Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Om hylsen er god, ren og trimmet

Tennhetten sitter med rett dybde

Det er rett mengde og type krutt

Rett type kule som sitter så dypt som den skal, rett totallengde på hele patronen

Rett utvidelse av halsen samt rett stramming rundt kula osv. så lader man flere mnd og aldri får en feil

så kan man kanskje bygge opp en tillitt til at ammoen er godt ladet.

Link to comment
Share on other sites

Tok meg ca 10 år før jeg sprengte min første revolver.... (Lee Loadmaster, travel kveld før stevne, ladet også for andre...)

Poenget er at ikke alt vil være perfekt og med en progressiv presse vil det være enda støree sjanser for å gjøre feil. 550'n er en ypperlig presse, men den jeg anser har størst sjansen for dobbeltlading / kruttfri hylse. Selv ikke en Dillon virker perfekt ver gang.

Link to comment
Share on other sites

Det er akkuratt det jeg hadde i tankene da jeg vurderer en 650 med 5 stasjoner for å ha i en elektronisk kruttnivåmåler.

Da vil det pipe om det er formye eller forlite krutt.

 

Hva med å veie patronene etterpå som en ekstra sikerhet?

Om man har i 6 gram (ren sysnsing, har ikke ladeboken:) så burde vel det vise om man lader dobbel, om det skulle ha sneket seg forbi kruttmåleren.

 

Høres nesten best ut med med manuell lading hvor man veier en og en dose selv og lager tilnermet perfekte kuler.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er akkuratt det jeg hadde i tankene da jeg vurderer en 650 med 5 stasjoner for å ha i en elektronisk kruttnivåmåler.

Da vil det pipe om det er formye eller forlite krutt.

 

Hva med å veie patronene etterpå som en ekstra sikerhet?

Om man har i 6 gram så burde vel det vise om man lader dobbel, om det skulle ha sneket seg forbi kruttmåleren.

 

Høres nesten best ut med med manuell lading hvor man veier en og en dose selv og lager tilnermet perfekte kuler.

 

6 gram.... :D du kan godt vente med å sprenge skyteren du også ;) vi lader med Grain (1/7000 dels pund) ikke i gram.

Jeg hadde en gang endt opp med en mengde med 9 mil, jeg var usikker på om var med eller uten krutt. Variasjoenen i hylsevekt og gkulevekt gjør det umulig veie seg frem til det.

En 650 er en tryggere presse for nybegynneren IMHO men også dyrere og med mer leamikk. En annen ting er tiddsaspeketet.

Det tar tid å lade selv med progressiv, også de ting produsentene ikke tar hensyn til når de snakker om mengde. Slik som etterfylling av hetter, krut vedlikehold samt å sortere hylsene i fin bokser. Jeg bruker vel i gjenomsnitt en 3-4 timer minst på å lade 1000 skudd av samme kaliber. (650) noe lenger med 550

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor starte med en enstasjoner? Fordi en slik presse er lettere å lære på, siden man kan fokusere på selve ladingen og ikke mekanikken. Når man har fått ladingen i fingrene kan man gå løs på pressa og kun konsentrere seg om mekanikken. Er det virkelig så ulogisk?

 

Og uansett, en god enstasjoner får man nesten alltid bruk for. Kjøper du en solid presse har du den hele livet, så utgiften er ikke noe å henge seg opp i. Hvis man utelukkende skal produsere ammo for mengdetrening kan det hende at du ikke har mye bruk for en slik presse, da kan man kjøpe den billigste man finner (Lee). Du finner sikkert ut at du får bruk for den, hvis ikke kan man alltids låne den bort til noen som ikke tror de trenger sin egen presse :mrgreen:

 

Jeg startet med en Lee Turret (regner det som en enstasjoner) og har ikke angret på det valget. Nå har jeg en Loadmaster og en O-presse, LMen går til pistol mens riflebehovet mitt dekkes av enstasjoneren.

Link to comment
Share on other sites

Har selv en Lee enstasjons som ennå ikke er kommet opp på benken, da jeg låner en kompis sin D550. Med denne kan man lade enkeltvis eller mengder i serie. Men det er lett å rote det til, dobbelt ladning, glemme hylse, glemme kule o.s.v. Man må med andre ord være våken og en smule anlagt for monotont repetativt arbeide.

 

Men jeg digger den. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Lurer på hvorfor dillon ikke går rundt av seg selv når håndtaket er på veg opp.

Man kan jo glemme å snurre når man tenker på å gripe etter hylse og kule eller er opptatt med å smugtitte oppi hylsen for krutt.

Jeg kan jo starte med en enstasjons og får jeg full kontroll og synnes dette tar lang tid og det faktisk blir 2000+ i uka eller mer så kan jeg evt oppgradere til en Lee LoadMaster eller lignende.

Link to comment
Share on other sites

Det at Dillon 550 ikke indexerer automatisk ser jeg på som den store fordelen OG ulempen med 550. Sistenvenvte er nettop årsaken til at jeg mener potensialet for dobbelt / null ladninger er større. Men det er himla my enkelere å stille inn dier, justere ting og tang. Samt å lade bare en og en patron ferdig en på 650 som indekserer automatisk.

Om du starter med en turett, så har du ei presse med grei gjensalgsverdi om du ikke vil beholde den og en 550 er en rimelig perfekt å oppgradere til. Et annet alternativ er å skaffe seg Lee pro 1000 presser, komplett i vært kaliber.

 

2000 skudd i uka... til ca 1 kr smellen blir det vel rundt 104.000 kroner i året... da er kanskje en dillon 1050 mer aktuelt, slik at du faktisk får tid til å skyte også ;-)

Link to comment
Share on other sites

Endelig en med en fornuftig formulering av hva som totalt sett er Ditt beste valg : DILLON 650

 

Jeg hadde en 550 presse, som egentlig er en dårlig TURRET presse, som det er meget lett å lage dobbelt ladninger med.

Etter 3 mnd røyk den ut til fordel for 3stk 650 presser (en i hvert pistol kaliber jeg lader)

Yess, aldri noen fare for dobelt ladninger :D

 

Mitt råd til deg er: gå for en 650 presse med en gang!

(kjør en patron av gangen i gjennnom, til du kjenner hvordan det funker. Øk så til annenhver tom og en patron på hylseholderplata, til du er sikker på hvordan det funker, før du øker til en patron på hver plass i hylseholderplata!!! )

 

Med di mengder du skiserer å skal lade, er det ingen andre presser du kommer til å bli fornøyd med :wink:

(Dillon lager jo og 1050 da :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

Merk at vi er 3 stk som skyter.

Selv har jeg satt av 60k til ammo pr år.

 

Må ha såppas, skal jo bli god også.

 

Nå skal jeg sannelig pisse på paraden din :D

Ambisjonene dine er nok litt i overkant. Kjøpe en turret OG en bra .22 pistol og bruk mesteparten av ammo penga på .22 skudd og tren riktig. Riktig trening er viktigere en mengde.

 

(Hmmm... hvorfor var det aldri noen som fortalte meg dette når jeg begynte...)

Link to comment
Share on other sites

Ambisjonene dine er nok litt i overkant. Kjøpe en turret OG en bra .22 pistol og bruk mesteparten av ammo penga på .22 skudd og tren riktig. Riktig trening er viktigere en mengde.

 

(Hmmm... hvorfor var det aldri noen som fortalte meg dette når jeg begynte...)

 

Hehehe 8)

 

Utrolig mange skyttere som aldri forstår dette, så du er faktisk kommet et godt stykke på vei Hassel :mrgreen:

Kaliber 22, eller enda bedre luftvåpen, er gode nybegynnervåpen for de som vil bli gode å skyte.

Link to comment
Share on other sites

Skal kjøpe en god 22. skal trene mest med 22.

Men må skyte litt annen kaliber også for å få delta på andre konkurranser.

 

Nå fant jeg utgave 6 av ladeboken på biblioteket så jeg har tjuvstartet lesingen.

Det boken påpeker som negativt med progressive presser kan jo utelukkes/gjelder mindre for en 650 hvor man vil elektromekanisk sjekke mengden krutt i hylsa før kulen settes på. Så står det bare en ting igjen, holde tungen rett i munn.

 

Nå er ikke jeg noen god skytter enda, på lånte våpen som ofte er forskjellig hver gang og man har en prøveserie til å stille siktene på , på sikter man er usikker på hvor mange knepp som trengs skyter jeg 518-525 ish av 600 på merkeskyting.

Kanskje det blir litt bedre med eget kjent våpen så får jeg ta det derifra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...