Jump to content

Hvordan får man tak i de første hylsene til hjemmelading?


Stian Andersen

Recommended Posts

Dyrt er vel relativt, ppl-a lappen på værnes koster like mye og der må jeg ut med 1200kr for en knapp time i luften

Merk at det er hva jeg kan bruke og ikke hva jeg burde bruke.

 

Ladepresser gjør meg gal, ladeboken anbefaler lee pro 1000, men på neste side anbefaler den dillon 1050.

Noen sier kjøp progressiv med en gang mens andre anbefaler å kjøpe en enstasjon.

Kanske jeg skal skyte 2-3 mnd med fabrikkammo, samle hylser og se på mengde da for å finne en passende presse.

Link to comment
Share on other sites

:D Med 60 lapper kan du vel skyte fabrikkammo hele året og alikevel ha nok å holde på med hver kveld... Iallefall hvis du skyter mye .22 og lite av de dyreste .32 skuddene. (Du får jo .32 til under 2 kr pr skudd fra fabrikk men kan jo også finne de til 7 kr pr skudd) At du begynner med fabrikkammo noen måneder for å bygge opp et lite hylselager er jo smart!
Link to comment
Share on other sites

Plukker 38 nå, ingen vil ha dem men 32 plukker de etter hver serie og vokter som gull.

Skaffe en 38 revolver modell 14 eller noe ut på vinteren , så kanskje jeg har noen tusen hylser klare.

 

Må vel ha 32 i bly på innebanen, koster sikkert sjorta i fabb-amm

Hvis jeg kutter litt i ammoutgifter kan jeg kanskje kjøpe en 38 revolver eller 10mm om jeg får sneket dem inn i et passende program.

 

Edit: side 101 i ladeboken, grei bok.

Ser nå hvorfor noen ikke vil skyte andre nybegynneres ammo, jeg ville ikke ha gjort dette. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Man lærer så lenge man har lever, jeg skal kjøpe de første 32 på xxl på torsdag, har 15000 , .22 nå så teoretisk kan jeg ikke ha mer i hus.

Jeg har søkt om å oppbevare mer ammo så brannvesenet kommer, burde iallefall ha nåværende regelverk i orden.

 

15000 OM min 5000 er 22.

Hvordan blir det da? Må jeg skyte 5001stk .22 for å kjøpe 1stk 32?

Link to comment
Share on other sites

§ 80. Oppbevaring av ammunisjon

 

Uten politiets tillatelse er det i samme husstand forbudt å oppbevare mer enn 10 000 patroner håndvåpenammunisjon eller 15 000 patroner håndvåpenammunisjon hvis minst 5000 patroner er i kaliber .22 long rifle eller .22 short. Ammunisjonen skal oppbevares nedlåst i særskilt skap, skuff eller tilsvarende låsbare innretninger, atskilt fra våpen.

Link to comment
Share on other sites

Tilatelse er søkt om, brannvesen skal hit på kontroll, nå har jeg 1000. 32 og da kan jeg ha 14000 .22 siden min 5k er .22

 

Så kommer 6,5 x55 og 338LM og på toppen av dette 45ACP , og snart kommer 38 i posten :?

 

Hva anbefales?

Ammo-safe med godkjent lagring eller kun vanlig låsbart skap?

Hele rommet er av betong, tar noe fyr her så brenner det ikke mer en 3 min, evt bare røyk.

Innbrudd står vel høyere en brann.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...