Jump to content

Riktig å skyte kalv? Eller spare enslig ku?


Lakelander6,5

Recommended Posts

Er elgjeger på sørlandet. Har sett at elgbestanden de siste 20 årene har gått rett i dass. Til tross for dette følger viltmyndighetene fortsatt den samme linja med rettet avskytning, og påstår hardnakket at dette er veien å gå for å få en sunn elgstamme. Det jeg lurer på er om noen har sett eller lest forskningsrapporter der dette kan bevises eller om noen har positive erfaringer med denne forvaltninga. Selv mener jeg at rettet avskytning ikke innebærer noe annet en ulemper for både jeger og elg.

Link to comment
Share on other sites

Du må definere "rettet avskyting". Kva avskytingsmodell som er "riktig" må bestemmast ut i frå status på stammen, og korleis ein ønsker at stammen vil utvikle seg.

 

For ordens skuld, i mitt distrikt ser vi mange stader veldig positive effektar etter nokre år med bestandsplanar, storvaldorganisering og ei eller anna form for retta avskyting.

 

Stamme som har gått i dass siste 20 åra kan ha fleire årsaker, Ei av dei viktigaste var at vi for 20-30 år sidan hadde eit anna syn på dette med viltforvalting og avskyting, som har vist seg å slå feil ein del stader.

 

Edit: Ein ting er eg ganske sikker på. "Fri avskyting" av ei stamme som har "gått i dass" vil ikkje akkurat betre tilstanden på denne stammen.

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke jeg noen dreven elgjeger, men jeg har vært med som gjestejeger noen ganger på et vald i setesdalen. For 8-10 år siden begynte kvotene og øke noe voldsomt i ommrådet. Målet var og redusere elgstammen og få sunnere og større dyr i bestanden. Å redusere bestanden har de til de grader klart. I fjor slet jaktlaget der med og få tak i 3-4 elger i et terreng som det aldri var noe problem og fylle kvota på rundt 12 dyr, det samme gjelder nabovaldene.

Det skal bli spenndene og se om noe lignende vil skje med hjortestammen en gang i fremtiden, en plass må jo smertegrensen gå her også. Om det skytes kalv eller enslig ku har sikkert ikke så mye og si. Jeg tror det er anntalet løyver som virker mest inn til slutt.

Link to comment
Share on other sites

Her som jeg jakter i Akershus-øst så hadde vi en overvekt av elgokser i fjor, sådan store over 8 tagger, resultatet i år ble at det ble kvota var den samme men man fikk et fritt dyr i den kvota, gjaldt for de fleste lagene rundt her! Så rundt her har det i år blitt skutt ca 15 okser på 10tagger eller mere, så får vi se om de trekker tilbake tildelingen av frie dyr! Der jeg jakter har vi stort sett produksjonsdyra inne, og vi har kun ei ku på kvota, så sånn sett kan jeg ikke se at vi kan ødlegge jakta i fremtiden på egenhånd, men beitegrunnlag og andre faktorer rår vi jo ikke over! Men vi skyter jo 2-3 kalver hvert år, men ungdyr har vi vanskligst for å få, som reglel er det de siste vi får ut i jakta her! Men kvotene har også gått ned her siden begynnelsen på 90 tallet har jeg blitt fortalt.

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

"Stamme som har gått i dass siste 20 åra kan ha fleire årsaker, Ei av dei viktigaste var at vi for 20-30 år sidan hadde eit anna syn på dette med viltforvalting og avskyting, som har vist seg å slå feil ein del stader".

 

 

Problemet er jo at forvalterne fortsatt tror på den feilslåtte forvaltninga de begynte med for 20 - 30 år siden, som jo nettopp var starten på raseringa av elgbestanden her på sørlandet.

Link to comment
Share on other sites

"Gamlekara" på mitt lag fortalte at for ganske mange år siden så trodde de det var mange "gjeldkyr" ute og gikk på mitt jaktområde. Etter at man sparte single kalver så oppdaget man at stort sett alle kyr var produktive, og det hadde en svært prositiv effekt på bestanden å frede single kalver (og ku).

 

Så jeg er for å spare singel kalv og skyte singel ku (som da mest sannsynlig ikke er produktiv).

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke bedre å skyte ei singel ku enn å skyte en kalv?

Kalven dobler jo vekta første året med mindre mat enn et voksent dyr.

Kua står jo i fare for å bli skutt etterpå som singel dyr.= ulempe

Ei singel voksen ku kan man jo med sikkerhet si at ikke har produsert noe. Den tar jo da maten fra de som med sikkerhet produserer. Hvileår eksisterte nesten ikke på 60- og 70-tallet. Det er et begrep som er blitt til etter at man begynte med rettet avskyting.

Legges det ikke opp til en mer usikker forvaltning ved å skyte kalver og spare single kuer?

En annen ting er at det i forvaltningsplanen legges opp til en andel ku på 1,5 - 2 pr okse, noe som har vist seg å gi mange for sent fødte kalver.= ulempe.

Burde ikke legges opp til et ku/okse forhold på 1/1, som det er i fra naturens side?

Link to comment
Share on other sites

Gode spørsmål du stiller. Det fins ganske enkelt ingen fasit.

Men det er ei kjensgjerning at ei kyr som er singel eitt år kan komme med både ein og to kalvar neste år. Den trenger ikkje nødvendigvis å vere uproduktiv for evig og alltid.

Det treng heller ikkje vere automatikk i at det skal sparast på single kyr, sjølv om ein tar ut ein relativt stor andel kalv.

 

So vil det alltid vere eit spørsmål kva som er mest "lønnsomt" å ta ut av kalv og fjordyr sånn reint kjøtmessig. Noko som er veldig avhengig av feks vinterbeite, predasjon, migrasjon etc.

 

Det som er ganske sikkert er at om ein ønsker ein stabil og forutsigbar bestand, bør ein langt på veg spare produskjonsdyr, altso voksen kyr og oksar.

Link to comment
Share on other sites

Selv mener jeg at rettet avskytning ikke innebærer noe annet en ulemper for både jeger og elg.

 

Så du vil tilbake til 1970-talls forvaltning, med en avskytning på ca 5000 elg pr år for hele landet?

Neida. Men det finnes en mellomting. Stammen må beregnes etter tilgang på mat. Og jeg mener at med fri avskyting vil bestanden få en mer riktig balanse i det lange løp. En naturlig andel av okser/kuer.(1/1). En lettere oppgave for jegerne. Som også vil gi en triveligere jakt.

Link to comment
Share on other sites

Og jeg mener at med fri avskyting vil bestanden få en mer riktig balanse i det lange løp. En naturlig andel av okser/kuer.(1/1)

 

Dette tvilar eg på. Fri avskyting vil etter all sannsynligheit gje større trykk på oksane.

- Det er meir "stas" å skyte okse

- Det er meir kjøt på ein okse

- Ser du ein okse so veit du at det er ein okse, og at den er einslig. Ser du ei kyr må du vere sikker på at den ikkje har kalv før du kan skyte (eventuelt ta kalven først).

 

Den "gammaldagse" avskytinga som var god latin for 20-30 år sidan, og som har øydelagt nokre bestandar opp igjennom, gjekk nettopp ut på dette. Ganske fri avskyting med høgt uttak av hanndyr. Det var jo til og med forbudt å skyte kalv...

Tanken dengang var "sauefjøs-taktikken"; det trengs berre eit hanndyr til å bedekke mange hodyr.

Link to comment
Share on other sites

å skyte kalver er en sak det er ikke noe problem for de er jo ikke akkurat produktive og "skaper" ikke noe på flere år.

enslige kyr..... det er litt hva man skyter da er det kvige elr voks'n? kvigene kan gjærne skytes og mindre voksne vi har ei "skrap" vekt på 170 kg for begge kjønn er den under telles d som fjoling.

den "beste" av skytingen er vel 55%okse 45%hodyr av det bør 40% være vokse og 60%være ungdyr/skrapdyr

da får man en god og stabil elgsamme

Link to comment
Share on other sites

Jakter også på sørlandet. her har det vært mer elg de siste 5 årene enn de 10 årene før det igjen. Men det er store lokale variasjoner, men hvis elg bestanden var så lav burde det jo være overflod av mat og da burde jo slaktevektene vært høye noe dem ikke er i det hele tatt.

Det burde det kanskje, men det er ikke tilfellet i våre områder..

Link to comment
Share on other sites

å skyte kalver er en sak det er ikke noe problem for de er jo ikke akkurat produktive og "skaper" ikke noe på flere år

Det er jo akkurat det dem gjør! De dobler vekten første året. Ei voksen ku på 4 år er sluttet å vokse. Hvis den da ikke har kalv har den ikke skapt noen verdens ting. Den tar kun maten fra de som virkelig er produksjonsdyr, dvs kuer med kalver, okser som vokser til de er 8 - 10 år gamle og ungdyr som fortsatt vokser.

Link to comment
Share on other sites

Og jeg mener at med fri avskyting vil bestanden få en mer riktig balanse i det lange løp. En naturlig andel av okser/kuer.(1/1)

 

Dette tvilar eg på. Fri avskyting vil etter all sannsynligheit gje større trykk på oksane.

- Det er meir "stas" å skyte okse

- Det er meir kjøt på ein okse

- Ser du ein okse so veit du at det er ein okse, og at den er einslig. Ser du ei kyr må du vere sikker på at den ikkje har kalv før du kan skyte (eventuelt ta kalven først).

 

Den "gammaldagse" avskytinga som var god latin for 20-30 år sidan, og som har øydelagt nokre bestandar opp igjennom, gjekk nettopp ut på dette. Ganske fri avskyting med høgt uttak av hanndyr. Det var jo til og med forbudt å skyte kalv...

Tanken dengang var "sauefjøs-taktikken"; det trengs berre eit hanndyr til å bedekke mange hodyr.

Uansett hva slags forvaltning så må retningslinjene følges, og et for eksempel for stort uttak av okser det ene året må kompenseres for neste året med å ta ut flere kuer. Av et uttak over flere år skal ku/okse andelen være omtrent lik. Tror nok jegere i dag er mer seriøse enn som så. At det detter en og annen ku og kalv fordi kalven er forsinket vil alltid skje, men da vet du ihvertfall sikkert hva som er skutt...

Link to comment
Share on other sites

Er veldig interessante temaer dere diskuterer, men i bunn og grunn mener jeg elgforvaltningen kan drives både fornuftig og effektiv på en enkel måte. Problemet er at feil holdninger har smittet over på dagens forvaltning og elgjegere. Dette f eks fra konsulenter og diverse utmarksfirma, som gir seg ut for å være spesialister på bestandsregulering(skrekkeksempel er Sørland og Telemark forvaltningen siste 10 årene). Eller det kan være lokale og sjølutnevnte "verdensmestere" i bestandsregulering, som er bombesikker på at de har rett, og som ikke vil høre på innspill fra andre. Eventuelt ukorrekte gamle myter og holdninger fra eldre jegere og myndige personer, som i en årrekke har vært med i bestandsbestemmelsene for et gitt område. Før man bestemmer en sunn avskytningsplan for et dalføre, kommune, betydelig område etc, må man stille en del viktige spørsmål om blant annet:

 

1. Er det for mye elg, med tanke på beite og trafikkskader i området?

2. Er det generell synkende kondisjon på dyrene?

3. Er det prioritert å ta hensyn til beiteskade på småfuru, innmark etc?

 

 

Uansett hvilke svar man kommer til på disse spørsmålene og eventuelt flere, handler svarene mest om mengde elg, ikke om hvilke dyr som bør skytes! Målet er til slutt en kondisjonsdyktig og sunn elgstamme, uansett hvilken mengde man ønsker!

Derfor mener jeg at avskytningen bør drives på følgende måte, dersom kjønnsfordelingen er nogenlunde i balanse i det gitte området, da bestandsplanen trer i kraft:

 

Det bør skytes ca 10-12% voksne kuer!

 

Det bør skytes ca 70% ungdyr/kalv. Om man skyter 40% ungdyr og 30% kalv eller omvendt, spiller ingen rolle. Det som derimot er viktig er at kjønnsfordelingen på ungdyr/kalve skytingen er nogenlunde likt. For det er disse dyrene som er selve rekrutteringa til produksjonen i framtida, og den skal være i balanse!

 

Det kan skytes 20% voksne okser, der det skal skytes minimum 50% okser på under 7 tagger og/eller maksimum 50% okser på 14 tagger og oppover. Feilskyting bør straffes med bøter som virkelig svir, slik at feilskyting unngås!! Med dette vil du alltid få et jevnt tilsig av såkalte mellomokser, år etter år. Og på det viset bringes de gode genene videre til de neste års elggenerasjoner. Samtidig vil brunsten starte tidligere, slik at man får mer overlevningsdyktige og større kalver til neste års vinter.

 

Og dere som nå sitter og tenker: "Hva f... trur han fyren som skriver det her. Det har ikke blitt sett en eneste okse på over 10 tagger de siste 15 årene på mitt jaktlag!" Ja da kan jeg i alle fall garantere at elgstammen på ditt hjemsted ikke er så sunn og kondisjonsdyktig som den skal være. Da bør det skytes okser på under ca 7 tagger, helt fram til den dagen du ser skikkelige storokser i terrenget. Og den dagen vil komme, så sant området som gjennomfører planen er av tilstrekkelig størrelse.

 

Sluttpoenget med det her innlegget er at ved en langtids bestandsregulering, der målet er å senke antallet i stamma, må det ikke finne sted en drastisk økning i skyting av produksjonsdyr( eks Drangedal, Gjerstad osv). Det må rett og slett bare skytes mere elg, med omtrentlig samme prosentfordeling, som vist ovenfor. Øk kvoten generellt, ikke øk avskytninga av voksne produksjonsdyr!

 

Jeg er ingen ekspert eller professor på elgforfaltning, men denne modellen er veldig fornuftig dersom man skal være sikker på at man bevarer og/eller bygger opp ei sunn elgstamme, til tross for at man eventuelt vil senke mengden av elg. Man trenger ikke være "Lassie" for å se det! Og til slutt, lær riktig føring og bruk av "sett elg skjema", og sørg for at de ansvarlige for statistikkføringa gjør jobben sin skikkelig. Dette er alfa omega både for bestandsplanleggerne og jegerne.

 

Skyt kalven og ikke den enslige kua, så er det i alle fall en teoretisk sjanse for at den produserer i framtida. Det går ikke ann å påstå at vilkårlige, enslige kuer ikke produserer. Det er en dårlig jegerunnskyldning!

Link to comment
Share on other sites

å skyte kalver er en sak det er ikke noe problem for de er jo ikke akkurat produktive og "skaper" ikke noe på flere år

Det er jo akkurat det dem gjør! De dobler vekten første året. Ei voksen ku på 4 år er sluttet å vokse. Hvis den da ikke har kalv har den ikke skapt noen verdens ting. Den tar kun maten fra de som virkelig er produksjonsdyr, dvs kuer med kalver, okser som vokser til de er 8 - 10 år gamle og ungdyr som fortsatt vokser.

 

Lakelander en voksen ku på 4 år som ikke har kalv i år vil aller mest sannsynlig ha kalv til neste år. Mange her henger seg opp i navnet gjeldsku og teorien om at dersom ikke kua har kalv i år vil den ikke ha det senere og dermed er ei gjeldku..

Mye forskning viser at dette ikke stemmer.. Det er veldig få kyr som ikke får kalv i løpet av et elgliv men trenger ikke ha kalv hvert år.

Ellers skriver du at alene ku tar beiteplassene fra kalvku. En ku uten kalv må finne seg i å komme sist på rangen når det gjelder beite. Dette skjer også i praksis.

 

_Forøvrig intressant diskusjon med mange teorier..

Link to comment
Share on other sites

å skyte kalver er en sak det er ikke noe problem for de er jo ikke akkurat produktive og "skaper" ikke noe på flere år

Det er jo akkurat det dem gjør! De dobler vekten første året. Ei voksen ku på 4 år er sluttet å vokse. Hvis den da ikke har kalv har den ikke skapt noen verdens ting. Den tar kun maten fra de som virkelig er produksjonsdyr, dvs kuer med kalver, okser som vokser til de er 8 - 10 år gamle og ungdyr som fortsatt vokser.

 

Lakelander en voksen ku på 4 år som ikke har kalv i år vil aller mest sannsynlig ha kalv til neste år. Mange her henger seg opp i navnet gjeldsku og teorien om at dersom ikke kua har kalv i år vil den ikke ha det senere og dermed er ei gjeldku..

Mye forskning viser at dette ikke stemmer.. Det er veldig få kyr som ikke får kalv i løpet av et elgliv men trenger ikke ha kalv hvert år.

Ellers skriver du at alene ku tar beiteplassene fra kalvku. En ku uten kalv må finne seg i å komme sist på rangen når det gjelder beite. Dette skjer også i praksis.

 

_Forøvrig intressant diskusjon med mange teorier..

Problemet er bare at forskninga er mange plasser basert på feil grunnlag, dvs tiden etter stammen begynte å kollapse. Følger man statistikken, var kuer uten kalv sjelden vare for på 70 tallet. Ei alene ku tar ikke selve beiteplassene fra ei ku med kalv, det har jeg selv sett i praksis, men den skal allikevel ha maten sin...

Link to comment
Share on other sites

 

Det bør skytes ca 10-12% voksne kuer!

 

Det bør skytes ca 70% ungdyr/kalv. Om man skyter 40% ungdyr og 30% kalv eller omvendt, spiller ingen rolle. Det som derimot er viktig er at kjønnsfordelingen på ungdyr/kalve skytingen er nogenlunde likt. For det er disse dyrene som er selve rekrutteringa til produksjonen i framtida, og den skal være i balanse!

 

Det kan skytes 20% voksne okser, der det skal skytes minimum 50% okser på under 7 tagger og/eller maksimum 50% okser på 14 tagger og oppover. Feilskyting bør straffes med bøter som virkelig svir, slik at feilskyting unngås!! Med dette vil du alltid få et jevnt tilsig av såkalte mellomokser, år etter år. Og på det viset bringes de gode genene videre til de neste års elggenerasjoner. Samtidig vil brunsten starte tidligere, slik at man får mer overlevningsdyktige og større kalver til neste års vinter.

 

Skyt kalven og ikke den enslige kua, så er det i alle fall en teoretisk sjanse for at den produserer i framtida. Det går ikke ann å påstå at vilkårlige, enslige kuer ikke produserer. Det er en dårlig jegerunnskyldning![/b]

 

Dette er så nært sanheten man kan komme TKT og dette gir en meget god elgforvaltning!

Link to comment
Share on other sites

En ting er vi stort sett enige om; at størrelsen på en elg bestand må bestemmes ut ifra tilgangen på godt beite. Men jeg kan ikke si at jeg har fått noen overbevisende svar ennå.

TKT hadde mange viktige poenger, men å si at avskytingsmodellen som ble fremstilt var enkel eller riktig, ser jeg meg ikke enig i.

Link to comment
Share on other sites

Storleiken på ein hjorteviltbestand må bestemmast ut i frå hovudskeleg to faktorar: Bereevna til området og våre ønsker og mål for bestanden.

 

Kva som er "riktig" eller "feil" modell vil variere frå eit område til eit anna. Det fins ganske enkelt ingen felles fasit der.

 

Modellen til TKT er ein ganske standard modell for elg. Lågt uttak av voksen dyr vil i teorien verke stabiliserande på bestanden so lenge uttaket er omtrent like stort som tilveksten. Ein svak overvekt av hanndyruttak kan vere litt skummelt på sikt, men det kjem igjen an på tilstanden på stamma og målsetninga for planperioden.

 

Eg vil påstå at den planen er ganske enkel å forholde seg til, grunna stor fleksibilitet i ungdyr/kalv-kategorien.

 

Sjølvsagt kan ein ønske seg endå enklare modellar, og stole på at jegerane sjølve tar ansvar for forvaltinga. Men mykje erfaring viser vel at det kanskje ikkje er so lurt.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Det bør skytes ca 10-12% voksne kuer!

 

Det bør skytes ca 70% ungdyr/kalv. Om man skyter 40% ungdyr og 30% kalv eller omvendt, spiller ingen rolle. Det som derimot er viktig er at kjønnsfordelingen på ungdyr/kalve skytingen er nogenlunde likt. For det er disse dyrene som er selve rekrutteringa til produksjonen i framtida, og den skal være i balanse!

[ ng/b]

Hvorfor kan man ikke spare kalvene og heller skyte 70 prosent ungdyr? Eller litt færre ungdyr og et større antall enslige kuer? Da ville man jo for det første få mer kjøtt, ikke at det er det viktigste, men det første leveåret er vel det året en elg legger på seg mest på minst fór. En annen ting er at det er lettere å kjønnsbestemme et ungdyr kontra en kalv. Har heller ikke sett dokumentasjon på at ei ku som blir fratatt kalven ikke kan få negative følger. F. eks. er det sjanse for at kua kan få jurbetennelse? Dette vil i så fall kunne få katastrofale følger mht kuas videre produksjonsevne.

Hvis man har riktig tilvekst i et område på f. eks. 8- 10 kuer med kalv, er det da en fordel å ha like mange enslige voksne kuer, sånn som vi har mange plasser? Er det ikke bedre å ta ut noen av disse kuene som egentlig er en usikker faktor med hensyn til produksjon, telling veiing før skyting osv.?

Link to comment
Share on other sites

Jakter også elg her i sør, og jeg mener enkelt og greit: Halvèr alt som er av kvoter! Det blir skutt alt for mye elg enkelte steder. Jeg jakter hovedsaklig i to forskjellige terreng, som ligger ca en times kjøring fra hverandre. Den ene plassen har vi maks skutt 1-2 elg hvert år, og samme har nabolagene. Dette ser vi nå resultater av, vi så hele 7 okser på mellom 4 og 12 tagger i årets jakt (3 jaktdager). Men i det andre laget, der har vi kvote på 4 dyr, vi har sett 5, og tre av dem er skutt. Alle tre er voksne okser på 4-6 tagger. De to andre vi så var ku med kalv. Har et dyr igjen som jeg håper vi sparer, men spørs om ikke de vil ut på lørdag igjen også...

Link to comment
Share on other sites

Har heller ikke sett dokumentasjon på at ei ku som blir fratatt kalven ikke kan få negative følger. F. eks. er det sjanse for at kua kan få jurbetennelse? Dette vil i så fall kunne få katastrofale følger mht kuas videre produksjonsevne.

Har du sett dokumentasjon på at det har negative følger?

Ellers har vel evolusjonen ordna det sånn at ein art som elgen tåler fint å miste avkommet. Rein tilpassing til predasjon.

Link to comment
Share on other sites

 

 

[ ng/b]

Hvorfor kan man ikke spare kalvene og heller skyte 70 prosent ungdyr? Eller litt færre ungdyr og et større antall enslige kuer? Da ville man jo for det første få mer kjøtt, ikke at det er det viktigste, men det første leveåret er vel det året en elg legger på seg mest på minst fór. En annen ting er at det er lettere å kjønnsbestemme et ungdyr kontra en kalv.

 

Jeg er helt enig i at vi i teorien heller kan skyte 70% ungdyr og ingen kalver. Også tanken om at det er lettere å kjønnsbestemme undyr kontra kalv.

Slik vil vi få nyttet mer kjøtt pr dyr, som Lakelander sier, samtidig som vi på en bedre måte sikrer årets tilvekst i kalv. Også med tanke på en eventuell hard etterfølgende vinter, som gir stor kalvedødelighet. Kort sagt: Sjansen øker for at et fornuftig antall "sterke" kalver overlever tiden fram til de blir ungdyr.

 

Men i praksis tror jeg ikke avskytning av bare ungdyr funker! Grunnen til det er at elgtettheten de fleste plasser i Norge ikke er høg nok til at et vilkårlig jaktlag har nok ungdyr i terrenget, til at de greier å skyte 7 ungdyr med jevn kjønnsfordeling, av en kvote på 10. Og det hvert eneste år. Selvfølgelig ser jeg poenget med at det grunnet kalvesparingen vil bli mer ungdyr i terrenget, men biologisk sett står vel sjelden ungdyr av elg som "sild i tønne".(mulig jeg tar feil, men tror det vil føre til mer utvandring av elg?) Og tenk om en eventuell hard vinter tar knekken på mesteparten av kalvetilveksten. Da blir fort resultatet at tilveksten mangler et helt årskull, når mesteparten av de få overlevende kalvene detter på den høge ungdyrskvota, høsten etterpå! Da høres det i alle fall bedre ut for mine ører at jaktlaget hadde muligheten til å skyte noen kalver før den harde vinteren. Også får det være ethvert jaktlag sin bestemmelse om de helst prøver å ta ut de minste kalvene de ser. Disse ville etter teorien komme til å dø først uansett, hvis det skulle bli en dritvinter for elgen.

 

Blir mye fram og tilbake med spekulasjoner det her 8) Muligens vil det funke best å prøve følgende:

 

I elgtette områder med lav kalvedødelighet, pga lite trafikkskader og milde vintre, prøver man i en periode å skyte ca 70% ungdyr med lik kjønnsfordeling. Man skal ikke skyte kalv! I disse "milde" områdene er det jo lettere å spå antall ungdyr året etterpå.

 

I mindre elgtette områder med stor variasjon i kalvedødelighet, pga trafikkskade og klima, skyter man 70% ungdyr/kalv. Kravet for avskytningen må være at kjønnsfordelingen er i balanse. Prosentfordelingen av avskytningen ungdyr/kalv vil generellt avspeile hva man ser mest av i skogen.

 

Tankene til enkelte her om å begynne å skyte mer enslige kuer, deler jeg fortsatt ikke! Det blir omtrent som å si; "Jeg skyter alt jeg ser av rådyr om høsten, for gaupa spiser de jo uansett seinere på vinteren, og den er det ikke vits i å fore på..."

Link to comment
Share on other sites

Blir mye fram og tilbake med spekulasjoner det her 8)
-Og Amen til det...! De fleste her argumenterer for hvordan man best skal regulere elgbestanden for å få en større elgbestand. Fakta er at slaktevektene fremdeles er lave / synkende, noe som setter hele denne diskusjonen i et noe underlig lys! Mange er redde for nærmest å utrydde elgbestanden og mener på grunnlag av egne feltobservasjoner at bestanden har "Kollapset". Selv er jeg bare en vanlig "stubbesitter" som også registrerer at jeg ser mindre elg i de sørlanske skoger nå enn før. Det synes jeg er synd, siden jeg anser meg selv som en lidenskaplig jeger og har stor glede av å jakte på et så prektig dyr. Men i en overgangsperiode (les: inntil slaktevektene begynner å stige) må jeg bare akseptere at siden bestanden i løpet av 80 og 90 tallet fikk lov til å vokse ut av sitt gode skinn, vil elgbestanden måtte fortsette å være sørgelig lav. Selv har jeg forberedt meg på,-og akseptert, at dette kan vare ut hele min "yrkesaktive" jegerkarriere. Håpet er imidlertid at mine etterkommere skal få jakte på en sunn og frisk elgstamme. De som tror at dette er en utvikling som kan rettes på i løpet av en jaktsesong eller to med rett avskytning, oppfordres til å lese litt evolusjonshistorie, og husk at planeten Tellus er ca 4 milliarder år... De som er av det optimistiske slaget kan folde sine hender... De resterende som mener arten er utrydningstruet kan slå et slag for WWF.

De statlige forvalterne som tillegges mye av skylden for dagens situasjon, er sikkert en del av forklaringen. Bare synd at de som faktisk burde håndtert elgstammen bedre nok sikkert har gått av med pensjon. Dagens forvaltere, hvorav noen til og med har doktorgrader og jaktinteresse, nok ser på dagens situasjon i et noe lengre perspektiv enn elgjegeren som har en lovende unghund...

Inntil videre; Skitt Jakt!

Link to comment
Share on other sites

Har heller ikke sett dokumentasjon på at ei ku som blir fratatt kalven ikke kan få negative følger. F. eks. er det sjanse for at kua kan få jurbetennelse? Dette vil i så fall kunne få katastrofale følger mht kuas videre produksjonsevne.

Har du sett dokumentasjon på at det har negative følger?

Ellers har vel evolusjonen ordna det sånn at ein art som elgen tåler fint å miste avkommet. Rein tilpassing til predasjon.

Jeg skal innrømme at du har et godt poeng der.

Link to comment
Share on other sites

Man høster som man sår, det er vel et ganske oppsummerende ordtak i denne debatten. Hvordan vi best beskatter ressursene når vi etterhvert får et godt utgangspunkt, blir jo det neste store spørsmålet. Da håper jeg det imidlertid hersker større enighet om en allmen akseptert avskytningsplan, slik at ikke denne varierer i fra det ene elglaget til det andre naboelglaget, som gjerne sitter på hver sin løsning...

-Noe man desverre ser alt for mye av i dag.

Her må imidlertid de profesjonelle og statlige viltforvalterne komme skikkelig på banen og overbevise "den vanlige mannen i skauen" på hvordan vi best ivaretar en rik ressurs og tradisjonsrik kultur. Elgen har desverre kommet forferdelig skjeivt ut, men for sørlandet sin del bør man nok allerede legge en plan for både rådyr og hjort. Fra å skyte det som kommer, til å ha mål og mening med det vi driver med, har vi sjangsen til iallefall å beskatte disse artene på en best mulig måte. Da kan vi heller prate prosentandeler med okse, ku, halvannenåringer og kalv! Tenk region-nalt og skyt lokalt! -En oppfordring spesielt rettet til storvaldene i agderfylkene! Samarbeid folkens :D

Link to comment
Share on other sites

hei,

ser jeg ble bedt om å ramse opp + sider ved kalveskyting.

1. Uttak av kalv virker kompenserende i bestanden siden dødligheten på kalv er høy fra før. Altså - kjøttøkonomisk og utbyttemaksimalisernede

2.Lettere å få til kjønnsbalanse i uttaket enn om det skytes på 1,5 åringer siden det tilfeldig om det skytes en hankalv eller en hokalv.

3. Kalv og ungdyr er den største delen av bestanden og høyt uttak av disse vil gjøre til at vi har en lavere stamme antalsmessig i den delen av året den skadebeitinga skjer (les innmark- skog) altså: konfliktdempende. Dette betinger likevel at man må ha et høyere jakttrykk på elgen enn om man vil redusere ved å skyte på kapital- produksjonsdyr. Vi trenger da for eksempel lang jakttid...

4. Ved å skyte en eller flere av kuas kalver tidlig på høsten, vil kua møte vinteren kunn med tanke på seg selv og gå sommer og brunst i møte med mer over "hekken" og dermed større sjangs for tvilling - trilling enn om ho måtte ha slite med kalver gjennom høsten og vinteren. ALtså: produksjonsøkende. ( Denne effekten kan man studere om man tolker sett elg på dagnivå)

 

Min konklusjon:

- i en forvaltning som ikke klarer å være så presis som vi på papiret skulle kunne ønske (1, 5 åringer istede for kalver) mener jeg at et høyt uttak av kalv er en vesentlig suksessfaktor om vi skal få ti noe på elgsida enten den ene eller andre vegen.

Fordi kalveuttak virker - kjøttøkonomisk(vet at noen mener noe annet)

- kjønsbalanserende

- produksjonsøkende

 

For min del kunne vi godt hatt fri kvote på kalver hos både elg og hjort

Link to comment
Share on other sites

 

I elgtette områder med lav kalvedødelighet, pga lite trafikkskader og milde vintre, prøver man i en periode å skyte ca 70% ungdyr med lik kjønnsfordeling. Man skal ikke skyte kalv! I disse "milde" områdene er det jo lettere å spå antall ungdyr året etterpå.

 

Resultatet vil mest trolig bli en økning i kalvedødelighet og redusert fruktbarhet hos kyrne pga konkurranse om føden. Hvis man da ikke blåser ned et rimelig stort antall voksne kyr for å kompensere for at man skal fôre alt av kalv over vinteren.

 

Hvis man da ikke har et beitegrunnlag som er svært dårlig benyttet tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lest innleggene her med mange forskjellige muligheter til å justere elgstammer.

Den eneste muligheten for å juster elgstammer etter min mening er hvor mye kuer som blir skutt på et terreng. Skyter du for mange kuer så "dreper" du terrenget ditt. Vi har de siste årene prøvd å skyte kalv istede for ku, da vi har mulighet for det. Vi har fått mer elg hvert år etter at vi begynte med det!

 

Den såkaldte gjellkua finnes ikke. Neste år har den kua sannsynligvis tvilligkalver. Den har "spart" seg opp og fetet seg opp et år. På andre steder så blir mange kalver ihjelkjørt av bil. Her jeg bor så blir det tatt mengder av elgkalver tatt av ulv, da er det fort gjort at det er ei ku som går uten kalv.

 

Vi har skutt et par enslige kuer på terrenget vårt de siste årene, de har hatt hovene bryst, typisk for kuer som har hatt kalver. De får garantert kalver til neste år

Link to comment
Share on other sites

Den såkaldte gjellkua finnes ikke. Neste år har den kua sannsynligvis tvilligkalver. Den har "spart" seg opp og fetet seg opp et år

Skal være enig med at det å bruke ordet gjellku om ei enslig ku vil nok i de fleste tilfellene være galt. Men når vi ser at halve "kuflokken" (på skift) går år etter år uten kalv, (før jakta begynner), så mener jeg noe er galt, og at produktiviteten blir lav i forhold til forbruk av beite, når man tenker at ei voksen ku helst skal ha 15 kilo mat hver dag.

-Og tvillingkalvene som sannsynligvis skulle komme neste år, har vi heller ikke sett så mye til.... :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...