Jump to content

Prioritering optikk/gevær


Bjørnar

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg er helt fersk på forumet, og har lest en masse her de siste dagene. Meget interessant forum!

 

Jeg skal snart gå til innkjøp av ny jaktrifle. Er nybegynner når det gjelder jakt, men har skutt i DFS i mange år. Valget når det gjelder kaliber har falt på 30.06. Skal bruke rifla hovedsakelig til rådyr, hjort, rein, og elg. På sikt vil jeg også bruke rifle til småvilt også (men da med et annet kaliber)

 

Har fått høre at det lønner seg å legge en del kroner i optikk, og kanskje heller spare inn litt på rifla. Men jeg har blitt virkelig fristet av Blaser R93. Av optikk har jeg tittet på Swarovski z6i 2-12x50. Tror denne er helt rå, men det er desverre prisen også. Går jeg for denne kikkerten og eksempelvis en Tikka T3 så går budsjettet mitt opp, men går jeg for en Blaser R93 Prof. så oppstår det en aldri så liten budsjettsprekk.

 

Burde jeg gå for såpass dyr optikk å heller kjøpe en Tikka? Eller vil det være mer fornuftig å gå for Blaseren, og så alle fordelene med modulsystem, og heller modere seg med tanke på optikk? Eller burde jeg spare litt til å kanskje ha mulighet til både Swarovskien og Blasern??

 

Jeg skjønner at dette sikkert blir et litt subjektivt spørsmål, men mottar alle kommentarer og innspill med stor takk!

Link to comment
Share on other sites

Personlig så sjønner jeg ikke de som koster mer på kikkerten enn på våpnet. Det er sikkert en smakssak, men jeg tenker at kikkerten er lett å bytte, men våpnet skal jeg ha leeenge.

Jeg har jo forresten billige rifler også som fungerer helt ihht. til mine krav, så jeg kommer IKKE til å si at du MÅ bruke SÅ mye på våpen og SÅ mye på kikkert.

 

En god stålmontasje er mitt eneste ultimatum når jeg kjøper våpen.

 

Det høres ut som du har bestemt deg for kaliber? Hva med et kaliber som også er egnet til småviltjakt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har alltid kjøpt dyre våpen med "medium" optikk.

Optikk er lettere å oppgradere senere, mindre papirarbeid. ;)

 

Jeg har oppgradert en del optikk etterhvert, men har noen Leupold og Conquests ennå.

Jeg driver ikke med jakt hvor jeg trenger de mest lyssterke kikkertene, selv ikke på åtejakt på rev trenger jeg dette.

 

Tror mange her inne bruker en del lapper på å få lyssterk kikkert, men som aldri bruker de egenskapene.

I mine øyne er det bortkastet, men for all del. Om noen ønsker det må de jo få lov.

 

 

Jeg har både Tikka og Blaser R93, bra våpen begge to, men hvis jeg måtte kvitte meg med ett hadde det nol blitt tikkaen.

Jeg synes du skal kjøpe den riflen du har lyst på med medium class optic. :)

Link to comment
Share on other sites

Det høres ut som du har bestemt deg for kaliber? Hva med et kaliber som også er egnet til småviltjakt?

Du tenker på 6.5x55? Jeg har vurdert det, men veldig mange jeg har snakket med har virket veldig skeptiske til et såpass lite kaliber. Andre argumenterer at et velplassert skudd vil alltid være fellende uansett om det er 6.5 eller om det er et elefantkaliber.

 

Slik jeg har tenkt så har jeg 30.06 da for hjort, rein, og elg, og så kjøper jeg eksempelvis .243 for rådyr og nedover siden. Tenker at dette kanskje er bedre enn å bruke 6.5 på alt. Sikrere mot skadeskyting på storvilt med 30.06 og mindre skade på felt småvilt ol. med .243?

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen problem med å forholda seg til to system.

Dette er sterk overgrodd argumentasjon frå misunnelege og uerfarne skyttarar

som aldri vil våga å innrømma at dei meistrar å ta raske omladningar

med ein rettrekkar som R 93.

Sjølv skyt eg med Blaser R93 og omstiller meg på direkten til Reminton 700 utan vanskar.

Kjøp rifla og kanskje ein brukt rimlegare kikkert av merket Zeiss.

Når det har gått nokre år kan du byta utan kikkerten med det du finn for godt.

Link to comment
Share on other sites

@Bjørnar

Sjønner tanken bak kalibervalget ditt. Selv kjøpte jeg .308 som første rifle. Jeg synes egentlig dette kalibret fungerer bra til gås og andejakt med helmantel (greit allround kaliber). Kjøpte etterhvert en .223 for å ha til småviltjakta. Dette kalibret passer egentlig mitt bruk perfekt og .308'n blir bare stående for å ha til seljakt og kanskje elg(hvis muligheten byr seg).

 

Edit: Noen mener at .223 er borderline til matvilt, i så måte er ikke .243 bedre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har alltid kjøpt dyre våpen med "medium" optikk.

Jeg driver ikke med jakt hvor jeg trenger de mest lyssterke kikkertene, selv ikke på åtejakt på rev trenger jeg dette.

 

Tror mange her inne bruker en del lapper på å få lyssterk kikkert, men som aldri bruker de egenskapene.

I mine øyne er det bortkastet, men for all del. Om noen ønsker det må de jo få lov.

 

Jeg er jo som sagt helt fersk, så jeg aner ikke hvor lyssterk kikkert jeg egentlig kommer til å trenge. Blir noe posteringsjakt, og da har det blitt hevdet at en veldig lyssterk kikkert med lys kan gjøre at du kan jakte kanskje en time lenger om kvelden. Skal sies at dette utsagnet kom fra en selger, men jeg syntes han virker veldig ærlig og oppriktig i det han kommer med, men det skal jo heller ikke stikkes under en stol at han er selger. Hva mener dere, er det hold i dette?

 

En vanlig 2.5-10x50 uten lys er kanskje mer enn nok?

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg tenkte akkurat som deg og vurderte R93 med en Zeiss Classic3-12x56 mot en Sako 85 Laminated stainless med Swarowski Z6i 2-12x50. Disse 2 alternativene var nesten helt like i pris. Skulle jeg velge dyrest våpen eller dyrest optik... Jeg hadde på forhånd skutt med begge våpen på bane og også lånt en R93 med en helt ok mellomklasse kikkert med meg på grisejakt i Sverige. Mitt valg falt på å kjøpe den beste optikken lommeboka kunne tillate og få et ok våpen med på kjøpet. Jeg føler så langt at mitt valg var helt riktig for meg (blir en tur eller ørten i året på grisejakt/skumringsjakt). Mulig at en Zeiss Classic 3-12x56 hadde gjort samme nytta, men jeg er i alle fall utrolig godt fornøyd med Swaro'en. Rifla er jeg også veldig godt fornøyd med, den går veldig bra, men har jo selvsagt ikke muligheten for løpsbytte da. Akkurat nå ville jeg i alle fall ikke byttet.... 8)

 

Lykke til med ditt valg!

Link to comment
Share on other sites

men da ville jeg gått for .223 i stede for .243

Er så vidt jeg har fått med meg _mye_ billigere å knalle med.

 

Det har jeg hørt også, men hvis man lader selv så skiller visst ikke prisen så mye (tror jeg). Grunnen til at jeg har tenkt på .243 er fordi om jeg velger Blaseren så slipper jeg visst å bytte sluttstykke på .243, mens det må jeg visst gjøre om jeg skal ha .223. Jeg har ladepresse for 6.5, men tenker da å kjøpe til et diesett til 30.06 og eventuelt .243 når den tid kommer så sparer jeg litt kroner på skuddene :D

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen problem med å forholda seg til to system.

Dette er sterk overgrodd argumentasjon frå misunnelege og uerfarne skyttarar

som aldri vil våga å innrømma at dei meistrar å ta raske omladningar

med ein rettrekkar som R 93.

Sjølv skyt eg med Blaser R93 og omstiller meg på direkten til Reminton 700 utan vanskar.

Kjøp rifla og kanskje ein brukt rimlegare kikkert av merket Zeiss.

Når det har gått nokre år kan du byta utan kikkerten med det du finn for godt.

 

Har aldri skutt med rettrekker, men må innrømme at jeg ble fasinert når jeg holdt Blasern i hendene og prøvde denne mekanismen. Syntes den virket veldig rask og presis. Med noen dager på banen så tror jeg nok omladningene vil gå som en drøm :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter med 24-50mm lysåpninger i kikkertene, og det holder fint for meg.

Om jeg kan jakte en time lenger er for meg knekkende likegyldig, jeg synes ikke

det er verdt 10 000 ekstra.

 

Om du lader selv er det nok ikke så farlig med prisen på .243, tenkte ikke over i farten at

du mest sannsynlig vil trene langt mer med 6.5'en enn jaktrifla uansett. :oops:

 

Jeg ville gått for Blaseren med en Zeiss Classic eller noe slikt. Men det er meg,

bevares Swarovski z6i er fin den, men jeg synes ikke den er verdt prisen.

 

Men på den annen side, tikkaen jeg har er meget presis og spiser alt av ammo,

så det er ikke noe dårlig valg det heller.

 

 

Lykke til med valget!

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville gjort følgende: Det ligger en nesten ubrukt (iflg annonsen)blaser proffesional i kaliber 8x57js på finn. til 20 000. Det ligger også et så godt som ubrukt løp i 30-06 der til 5000. Selg løpet i 8x57js til samme pris som du kjøpte 30-06løpet for. Så kjøper du en Z6i fra usa. Det burde du fint få til for under 15000kr. Voila. 35000 totalt. I pose og sekk...

Link to comment
Share on other sites

De fleste rifler i dag har mer en god nok presisjon og sikker funksjonering til jaktbruk. Fra de rimeligste Howa og Remington og opp til de dyreste riflene.

Jeg ville prioritert anerkjent god opptikk med god garanti og stort forhandlernettverk. Da slipper man å sitte med en kikkert hvor optikken er for dårlig til skumringsjakt, retikkel som løsner, justeringsskruer som ikke fungerer, lys-dot som er for sterk i mørket osv. I tilleg ville jeg valgt en god stålmontasje.

 

Men som sagt av andre her:Dette er en smakssak og har du råd,så er det vel bare å gå for begge deler.

Når det gjelder rådyrjakt, så er jo dette en jakt som ofte foregår i grålysningen eller skumringen og da er en kikkert med gode linser å foretrekke.

Link to comment
Share on other sites

Personlig så sjønner jeg ikke de som koster mer på kikkerten enn på våpnet.

Enkelt: Når budsjettet er trangt - for eksempel 7.000 - er det lurere å bruke 2.000 på ein brukt M98 og 5.000 på ein ny Leupold, enn 6.000 på ein ny, billig Remington og 1.000 på kikkertsikte frå Kina. For eksempel.

 

Men dersom budsjettet er 35.000, er det ikkje lenger kva eg vil kalle "trangt" og forholdet mellom optikk og våpen bør være eit anne (du kjøper ikkje Zeiss til 29.000 for å sette det på ein Remington til 6.000, for å si det slik)

 

Til det budsjettet ville eg funne ei rifle som eg verkeleg får "godfølelsen" på, gjerne i prisleiet 20-25.000, og ein god kikkert til 12-15.000.

Link to comment
Share on other sites

Til det budsjettet ville eg funne ei rifle som eg verkeleg får "godfølelsen" på, gjerne i prisleiet 20-25.000, og ein god kikkert til 12-15.000.

Må innrømme at jeg heller i den retningen nå. En kikkert i den prisklassen må jo være veldig bra den også tenker jeg.

Link to comment
Share on other sites

Hmm....en R93 til 20 000,- pluss et løp til 5000,- som man tjener inn ved å selge originalløpet, da har man råd til litt kikkert ja.

Men sitter det montasjer på dette våpenet/løpet?

Hvis ikke så må man jo regne inn prisen på en Blaser montasje også...

 

Men så kommer man til ankepunktet mitt.

Et argument som stadig dukker opp når man snakker om/for R93 systemet i positivt fortegn er at kikkert/montasje sitter på løpet.

Det positive med dette er at man da slipper å justere kikkerten ved løpsbytte, slik man f.eks. må på Mauser 03 hvor kikkerten er montert på låskassa.

Men det betinger jo at man har en ferdig montert og innskutt kikkert på det løpet man monterer etterpå... :|

Hvis man ikke har det så blir jobben faktisk mer omfattende enn med Mauseren, da man jo må flytte kikkert og montasje for så å skyte inn.

Alternativet er å ha en komplett rigg stående på bytteløpet, men da snakker vi igjen om penger, og hvis man først er vant til optikk fra de øverste hyllene så snakker vi MYE penger.

 

En annen sak, bruker R93 samme magasin til .30-06 og .243?

 

Jeg gjentar min gamle påstand om at R93 systemet ikke er et våpen med flere løp, men snarere flere våpen som deler på 1 skjefte/mekanisme. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Til det budsjettet ville eg funne ei rifle som eg verkeleg får "godfølelsen" på, gjerne i prisleiet 20-25.000, og ein god kikkert til 12-15.000.

 

Det er dette eg synast er viktig, uansett budsjett. Kjøp ikkje ei rifle ein ikkje får godfølelsa av, bere for å få råd til god kikkert, når du heller kunne kjøpt ei rifle som verkeleg sitter godt i hendene, med ein Bushnell til 3000 på toppen.

 

Då kjøper ein riktig rifle første gangen, og så kan ein heller oppgradere kikkert seinare, om ein skulle føle behovet for det.

 

Men sefølgelig kommer det litt ann på kordan ein ser på våpenet. Er det eit verktøy for å skyte presist? Eller er det noko litt meir emosjonellt? For meg er det det siste, og då er det ikkje nok med noko billig plastikræl som treffer blinken 10/10 ganger ;) Men det heile er jo sjølvsagt veldig subjektivt.

 

edit: Blei litt mykje rot med siteringa, men trur eg fekk det til no.

Link to comment
Share on other sites

Blir noe posteringsjakt, og da har det blitt hevdet at en veldig lyssterk kikkert med lys kan gjøre at du kan jakte kanskje en time lenger om kvelden. Skal sies at dette utsagnet kom fra en selger, men jeg syntes han virker veldig ærlig og oppriktig i det han kommer med, men det skal jo heller ikke stikkes under en stol at han er selger. Hva mener dere, er det hold i dette?

 

Tja, jeg har ikke erfaring med spesielt lyssterke kikkerter, så hvor mye det utgjør skal jeg ikke si noe om. Det jeg kan bidra med, og som kanskje kan være et poeng er at selgerens argument må sees opp mot hvordan du skal jakte. Der jeg har jaktet elg slutter vi tidlig. Dvs. at hvis det er et par timer til det begynner å bli mørkt når vi er ferdig med et drev, så avslutter vi, for å unngå en situasjon hvor det kan bli behov for ettersøk akkurat når det begynner å bli mørkt (for da har vi jo ikke mulighet til å bruke kunstig lys). I en slik sammenheng vil ikke all verdens til lyssterk kikkert ha mye å si for min del, da er det andre egenskaper jeg ville fokusert mer på. Hvis jakta foregår på andre måter kan lysstyrke imidlertid være veldig relevant.

 

Min erfaring er at selgere er flinke på å ha argumentene i orden. Men det blir din jobb å vurdere om argumentene er relevante i forhold til dine behov :)

 

Mitt råd er å tenke på hvilken jakt du skal delta på og hvordan jakta skal foregå, og så finne ei børse som du tror du lever lenge med. Det er mer arbeid å bytte børse enn optikk er min erfaring. Og ei børse som du ikke trives med, blir ikke bedre om du har en aldri så god kikkert!

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjentar min gamle påstand om at R93 systemet ikke er et våpen med flere løp, men snarere flere våpen som deler på 1 skjefte/mekanisme. :roll:

 

Jeg bruker R93 og kunne ikke vært mer enig med din påstand. Løpsskiftesystemet er bare en svinedyr gimmick.

 

Men våpenets brukesegenskaper og balanse går utenpå andre våpen jeg har prøvd iløpet av snaue 20 år som jeger. Og stor sikringsknapp som sitter midt på gir mulighet for å være raskt skuddklar. Jeg er nokså sikker på at de to elgene jeg felte under årets jakt hadde gått videre med gamlebørsa. Blaseren er like smekker og rask som ei velbalansert hagle. Og det er ikke så mange rifler som kan betegnes slik.

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. mulig jeg har misforstått R93 systemet altså, men jeg trodde at man spente på på kikkerten eksempelvis på 30.06 løpet med to vridere på kikkertmontasjen. Skulle man da bytte løp/kaliber så løser man opp disse vriderne, tar av kikkerten. Skrur ut to skruer, bytter løp, skrur skruene inn igjen, og så å sette kikkerten på løpet med å spenne de to vriderne. Mekansimen skal da være så presis at om du vet forholdet på kikkerten mellom de to løpene (eksempelvis: 8 knepp opp og 2 til venstre fra 30.06 -> .243) så er man allerede innskutt og kan gå direkte på jakt uten å skyte inn våpenet på nytt. På denne måten har man én kikkert, to forskjellige kaliber med to forskjellige løp.

 

Stemmer ikke dette i praktisk bruk?

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. mulig jeg har misforstått R93 systemet altså, men jeg trodde at man spente på på kikkerten eksempelvis på 30.06 løpet med to vridere på kikkertmontasjen. Skulle man da bytte løp/kaliber så løser man opp disse vriderne, tar av kikkerten. Skrur ut to skruer, bytter løp, skrur skruene inn igjen, og så å sette kikkerten på løpet med å spenne de to vriderne. Mekansimen skal da være så presis at om du vet forholdet på kikkerten mellom de to løpene (eksempelvis: 8 knepp opp og 2 til venstre fra 30.06 -> .243) så er man allerede innskutt og kan gå direkte på jakt uten å skyte inn våpenet på nytt. På denne måten har man én kikkert, to forskjellige kaliber med to forskjellige løp.

 

Stemmer ikke dette i praktisk bruk?

 

 

Joda, det vil nok fungere sånn i praksis, akkurat på samme måte som man kan flytte en kikkert frem og tilbake mellom forskjellige våpen.

Såfremt man husker det med innstillinger og antall knepp da... :roll:

 

I ditt tilfelle tror jeg nesten jeg hadde satset på å ha et hefte hvor du skriver opp antall knepp og krysser av, evt. fører opp dato for hver gang du flytter kikkertsiktet og justerer, ellers er det en viss fare for at du en gang skrur deg bort og (i beste fall) sender et skudd himmelhøyt over målet...

 

Akkurat det er vel årsaken til at de fleste jeg vet om med R93 systemet har en fastmontert kikkert på hvert av vekselløpene sine, og da er man tilbake til ideen om flere våpen som deler på et skjefte. :P

At "sluttstykket" er det samme i begge tilfellene er vel naturlig så lenge hylsebunnen har identisk diameter på begge kaliberne, det var bare magasinet jeg var usikker på.

Link to comment
Share on other sites

I ditt tilfelle tror jeg nesten jeg hadde satset på å ha et hefte hvor du skriver opp antall knepp og krysser av, evt. fører opp dato for hver gang du flytter kikkertsiktet og justerer, ellers er det en viss fare for at du en gang skrur deg bort og (i beste fall) sender et skudd himmelhøyt over målet...

Ingen dum idé. Man må ha "tunga rett i munn" når man skrur frem og tilbake.

 

Akkurat det er vel årsaken til at de fleste jeg vet om med R93 systemet har en fastmontert kikkert på hvert av vekselløpene sine, og da er man tilbake til ideen om flere våpen som deler på et skjefte. :P

Ser den :wink:

Link to comment
Share on other sites

Men dersom budsjettet er 35.000, er det ikkje lenger kva eg vil kalle "trangt" og forholdet mellom optikk og våpen bør være eit anne (du kjøper ikkje Zeiss til 29.000 for å sette det på ein Remington til 6.000, for å si det slik)

Denne skjønte jeg ikke, min nye Varipoint 3-12x56 ret69 m/BDC, XXL pris ca24990(er vel ikke vanskelig å kjøpe den til 29000 andre steder) sitter på min 15år gamle, kjøpt brukt for 5000,- Remington SS, nettopp oppgradert med Boydsstokk.

Det må også sies at ingen R93 jeg har prøvd går like godt.

 

Så man kan jo like godt kjøpe en rimlig rifle, bedde den i en laminatstokk, montere picatiny skinne , en skikkelig skumrings kikkert i QRW og ha en CompactPoint eller lignende i lomma.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...