Jump to content

Råd ang bruk av 22 LR


Joggen

Recommended Posts

Trenger noen råd ang 22 LR, har arvet min bestefars BRNO Mod 2 1976 modell, et fin og lite brukt våpen. Har drevet med jakt og skyting i 25 år nå, men har ikke vært borti 22 LR siden jeg var barn og trente med skytterlaget.

 

Lurer på litt om 22 LR da, men kommer nok mest til å bruke den som et treningsvåpen på skytter banen.

 

Hvilke hold er det best feks å skyte/trene blink på skytterbanen?. 100 m er kanskje for langt for å få grei presisjon eller bør jeg prøve på feks 50 m?.

 

Lurer på å kanskje gjenge opp til lyddemper?, å montere det på den. Noen råd om det er lurt?. Tenker da på hva det koster og om det er verd pengene. Klart koster det feks 3-4 tusen, så er det ikke d første på lista mi som skal gjøres.

 

Med lyd demper, kan en bruke vanlig 22 amo, eller må en feks ha Subsonic amo(har hørt om det).

Link to comment
Share on other sites

er vel 50-70m som er mest normalt for salong skyting, for å få lyddemper på den vil vel koste fra 1000- 1300kr ferdig montert, men de er alt etter ka demper du kjøper, alle har nesten lyddemper på salong. blir veldig lite lyd av ei salong med demper, men vist du heldemper den hos blir den enda stillere :), men de koster litt meir :)

Link to comment
Share on other sites

Få børsemaker til å flytte orginal fremsikte litt bakover (så det er plass til å gjenge) eller få ham til å sette inn ett gjenge parti på samme måte som man ofte gjør med pistoler. Alternativt, ødelegg våpenet med å ta av forsikte og gjenge (ta så i det minste vare på forsiktet, da det kan monteres på igjen om så ønskes senere, ved eventuell heldemping forsvinner selvfølglig alle åpne sikter).

 

Heldemping anbefales til rene jaktrifler, da rifla som oftest blir kort og hendig (men det koster jo litt mer).

 

Demping av salong anbefales, og amoen som skytes igjennom demper kan normalt være akkurat som en ønsker (best dempe effekt oppnås selvfølgelig med subsonick amo).

 

Skyte avstander for jakt er normalt opp i mot 65m med 40gr standard/sub amo, noe mer med 40gr hi-speed amo som CCI Velocitor/remington High velocity etc (normalt ikke CCI Stinger, som er beregnet til å gjøre jobben sin på relavtivt korte hold med sine 32gr?, og som oftest ikke er særlig presis).

 

Ved bane skyting, er opp til 100m helt ok (m/eller uten subsonick amo).

 

Det er fint å kunne trene uten hørselsværen, og kråke og skjor blir normalt ikke akkurat vanskligere å skyte når det blir stille. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mange gode tips her!!!, tusen takk. Det er sikkert mer jeg lurer på, som jeg kommer på etterhvert. Skal ha på lyd demper etterhvert, men lurer på

da?. Ser at det er endel lyd dempere til rundt 500 kr, er de brukbare???. Ser også at det er noen til 3-4 tusen kr og, men så mye har jeg ikke tenkt å bruke på 22 LR`n. Når en har lyd demper, kan en bruke vanlig 22 amo da?, el er det spesial amo til lyd demper?.

Link to comment
Share on other sites

Ang priser på lyddemper, så er lyddemper til store kalibre fort dyre. Mens en for .22 ofte kan koste 5-700 kr + 500 for jobben :wink:

Ja, du kan skyte vanlig .22 ammo da. Lyddemperen vil dempe kruttsmellet, men du vil høre når kule bryter lydmuren. Det som er veldig populært (som jeg kun bruker), er ammo som går under lydens hastighet, da hører du bare at tennålen som slår på patronen. Er helt stille. Hvilken ammo som går under lydens hastighet, kan variere fra rifle til rifle, men de som har sub i navnet sitt går alltid under har jeg erfart. I min rifle går også CCI Std underlyds, som gjør leken mye gøyere :D

Link to comment
Share on other sites

normalt ikke CCI Stinger, som er beregnet til å gjøre jobben sin på relavtivt korte hold med sine 32gr?, og som oftest ikke er særlig presis

 

Jeg ser at det er flere enn deg som mener Stinger ikke er noe spesielt presis. I hvilke rifler er dette prøvd ut?

Jeg får nemmelig mottsatt resultat. Får veldig bra presisjon(@100m) med salongen min. Riktig nok en Krag med langt baneløp. Har en mistanke om at Stingeren krever lange løp for å gå godt. Har også prøv den i en Brno, men der gikk den dårlig.

Er det flere som har erfart dette med lange løp og Stinger?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Min, dog noe begrensede, erfaring med stinger er at det er store forskjeller mellom lotene. Prøvd i min CZ 452 med 60 cm løp. De fleste loter går ikke i det hele tatt, mens noen loter går "greit nok", men ikke på langt nær så godt som med de typer/loter som går virkelig godt.

Link to comment
Share on other sites

Prøvde Stinger i min CZ med 47cm løp. Gikk i alle rettninger på 100m. Ble kronografert til 510m/s 5m fra munning og 295m/s på 100 :shock: Lapua sub hadde 280m/s på 100m og tyngre kule. Stnger er topp til jakt ut til 50-60m men etter det mister den effekt i forhold til tyngre hi speed patroner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...