Jump to content

Salg av håndvåpen, erfaringer fra andre?


O.J

Recommended Posts

Hallo folkens.

Driver for tiden å prøver å få solgt noen av håndvåpene, som ligger på finn.no. I den annledning tikker det stadig inn meldinger på mailen fra folk som er intressert. Men sammensetningene av mailene er så som så, og ofte ganske gøye å lese. Skal ikke dra alle under en kam, men 70% av de som sender mail har ikke gått grunnskolen i norge for å si det slik. Å få noen som prøver seg er greit, men nå er jeg lei. Er det flere her inne som har erfaring med useriøse kjøpere som sender mail som "jeg tar de. jeg betaler kontant. jeg skal se de før jeg bestemmer hvilken jeg skal ha, må du ha papirer ol." Er det mye uregistrerte våpen i sirkulering, og driter folk i omregistrering? Hva er det egentlig som skal til for at en leser skal skjønne at erverv tillatelse kreves? Hvordan reagerer dere på slike mailer når dere skal selge? Pleier dere å svare på mailene? Har i annonsen ikke lagt ut adressen min, er dette vanlig? Tar gjerne imot tilbakemeldinger på dette innlegget ettersom at jeg er meget usikker på hvordan beste og tryggeste måten å selge på er.

 

Hilsen OJ

Link to comment
Share on other sites

Det syns jeg du gjør rett i. Hold igjen så mye info om deg selv som mulig. Som du har merket er det urbane miljøet her hjemme blitt ganske kosmopolitisk.

 

Er kanskje like greit å understreke i anonseteksten at useriøse henvendelser uten nødvendige papirer i orden IKKE blir besvart. Fælt å være så krass men. :?

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring fra handvåpensalg (har ennå ikke brukt Finn), er nok at en god del ringer nærmest for å "snuse" om jernet er registrert. Og så enkelte våpengale fjortiser som nærmest vil - ja, vet sannelig ikke hva de vil, når man spør konkret. Merker kjapt når det er seriøst på tråden. Mvh Frost06.

Link to comment
Share on other sites

Henvendelser der jeg oppfatter det dit at personen ønsker å erverve våpen uten kjøpettillatelse sender jeg til politiet som tips med tilbud om tilgang til min FINN konto. Jeg har skrevet det i min FINN annonse å har ingen henvendelser av denne typen. Politiet får vurdere om dette er lovlig adferd fra "kjøper" side og om det evt skal ha konsekvenser for fremtidig erverv av våpen.

 

1 gang har politiet fulgt opp tipset så vidt jeg vet (de ringte meg opp for å sjekke om jeg hadde flere henvendelser fra samme person).

Link to comment
Share on other sites

Tenkte på noe sånn som Think! sier.

Mange som selger biler på nett har jo med ei standardlinje a la:

"Annonseselgere er uønsket!"

Hva med å begynne med ei linje hvor vi seriøse våpeneiere viser litt ansvar og begynner å bruke følgende linje i våre annonser:

"Forespørsel om å få erverve våpenet uten de nødvendige papirer vil bli politianmeldt!"

 

Siden jeg kjøper flere våpen enn jeg selger har jeg ikke testet det ut, men bør kanskje begynne med det!?

Har vel solgt 5-6 våpen på finn, qxl og andre salgskanaler på nett.

Men slike forespørseler kan jeg ikke huske å ha fått!

Link to comment
Share on other sites

Men oppgir man mer enn fornavnet sitt eller gir ut tlf, er man allerede søkbar på nettet. Samtidig er det litt vanskelig å selge uten at noen kan få tak på deg. Eneste måten er vel å prøve å skille ut de seriøse mot de useriøse. Pleier å merke det rimelig fort enten det er på mail eller per tlf.

Link to comment
Share on other sites

Hva med å begynne med ei linje hvor vi seriøse våpeneiere viser litt ansvar og begynner å bruke følgende linje i våre annonser:

"Forespørsel om å få erverve våpenet uten de nødvendige papirer vil bli politianmeldt!"

 

Det har man allerede begynt med, linjer alá "Godkjente papirer er en selvfølge" osv, så vidt jeg kan se er det oppfordret til dette i så godt som alle annonser hvor våpen selges.

 

Man kan godt skrive at man skal anmelde det, men har personen gjort noe galt?

Blir jo det samme som om jeg skulle anmeldt noen jeg overhørte på trikken, som snakket om å bryte fartsgrensen...

Link to comment
Share on other sites

Har ikke solgt noe på en stund, men har egentlig ikke hatt noe stort problem med det. Jeg har som prinsipp ikke fullstendig unødvendig informasjon om at det må registres og sånt fjas. For det må det, punktum. Alle åpenbare henvendelser om å få kjøpt papirløst blir oversendt til aktuelle politidistrikt. Kan jo være at det er tungen på vektskåla som for myndigheten til å gripe inn...

 

Mest spenstige forsøket var en tidligere leder i en unge høyre gruppe i >Bergens traktene som seriøst prøvde å kjøpe uten papir. Oppgir sjeldent telfon nummer, da jeg vil ha ting skriftlig.

 

Forøvrig finnes det ganske mange norske nordmenn som skriver ræva norsk...

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle svar så langt. Tips til politiet tror jeg er nyttesløst, men er absolut noe å tenke på dersom det blir for pågående. Klarte jo å gi full adresse til enkelte som ikke trengte det, og dette er noe som jeg nok bør tenke på i fremtiden. Takker uansett for alle svar, og jeg er nok en av de nordmenn som ikke akkurat får diplom i norsk skriving. Svaret om yngere personer som prøver seg, er noe jeg ikke har tenkt på selv, og er nok høyst reelt.

Link to comment
Share on other sites

Henvendelser der jeg oppfatter det dit at personen ønsker å erverve våpen uten kjøpettillatelse sender jeg til politiet som tips med tilbud om tilgang til min FINN konto. Jeg har skrevet det i min FINN annonse å har ingen henvendelser av denne typen. Politiet får vurdere om dette er lovlig adferd fra "kjøper" side og om det evt skal ha konsekvenser for fremtidig erverv av våpen.

 

1 gang har politiet fulgt opp tipset så vidt jeg vet (de ringte meg opp for å sjekke om jeg hadde flere henvendelser fra samme person).

Nja,synes det blir litt vel ekstremt å angi personer til politiet på den måten,det vil jeg kalle å overreagere.At det ringer useriøse ungdommer og andre interessenter som ikke er oppdaterte på at man må ha godkjennelse fra politiet bør man ta høyde for at kan skje.Ser ingen grunn til å angi mennesker av den grunn med det første.Saken kan bli en annen dersom personen er svært pågående og maser,til tross for at jeg har forklart og gjort meg tydelig på hva som kreves.

Link to comment
Share on other sites

Forsøk på drap straffes like hardt som drap (i teorien), hvorfor skulle ikke forsøk på å erhverve våpen ulovlig være like straffbart som å faktisk erhverve våpen ulovlig? Hvis det står klinkende klart i eposten at vedkommende ønsker et papirløst våpen, så har han gjort seg skyldig i forsøk på å erhverve et våpen ulovlig.

 

Regner med at uregistrerte hagler omsettes en del uten papirer, nettopp fordi de er papirløse fra før og man kanskje føler at det er litt som å ta med seg en ekstra liter rødvin over grensa, og at det kanskje er derfor enkelte reagerer på Think! sin praksis, men jeg er enig, jeg synes sånne henveldelser bør anmeldes.

 

Forøvrig må jeg bare kommentere nicket "Think!", tror du er den eneste i universet som forbinder det med noe annet enn en liten elektrisk plastbil....

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Om det tar 1t45m å kjøre fra A til B, og noen her inne sier de skal kjøre strekningen på 1t20m skal jeg altså anmelde dem, fordi de indirekte har sagt at de skal bryte fartsgrensene på nevnte strekning.
Det får bli din vurdering. Jeg ville nok tatt en slik uttalelse som skryt og latt den passere, men hvis anledningen passet ville jeg antakeligvis rapportert (ikke anmeldt) noen som sterkt oppfordret en annen til å gjøre slikt. Det samme ville jeg gjort hvis jeg så noen som kjørte idiot eller i åpenbart påvirket tilstand, men det er en annen sak.

 

Poenget mitt er: Å spørre om å kjøpe våpen uregistrert er faktisk en oppfordring til brudd på våpenloven. Og hvert eneste private våpen på avveie er en ny spiker i kista for de av oss som ønsker at vi fremdeles skal ha en noenlunde liberal våpenlovgivning her i landet. For meg er ikke slik rapportering "angiveri", akkurat som tips til politiet om narkotikasmugling ikke er angiveri.

 

Det er faktisk en viss forskjell på å tipse politiet om lovbrudd og å anmelde noen for det samme...

Link to comment
Share on other sites

Merkelig dette har jeg ikke opplevd som noe problem og jeg har solgt mange håndvåpen på finn.no

 

Har samme erfaring etter salg av over 20 våpen ved hjelp av FINN.no :D Kjempefornøyd :D

 

De få som har spurt om handel uten papirer, har jeg sagt ok, men det koster 10000 kr ekstra og at hele summen må forskuddsbetales.

Har da oppgitt et 5-sifret kontonr til en veldedig organisasjon pengene skal betales inn til :D

Etter det hører jeg ingen ting :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ok,da legger jeg frem en TENKT dialog over telefon til en selger.Svar hvordan dere ville tolket en person som sa dette over telefonen;

 

"Hei,dette er Ola Nordmann Storbonde som ringer her.Ringer i sammenheng revolveren som jeg ser du selger på finn.no.......ja,nettopp.MEN du,den er ikke solgt vel?...nei vel,det er fint.Er dette våpenet registrert eller?.....Ok,så den er registrert altså og prisen var 5000,-.......og heller ikke plombert?.....Nei vel,MEN du,dette vil jeg ikke avgjøre sånn umiddelbart over telefon,men får heller tenke litt over det. Greit...så sier vi så og ha en fortsatt god helg..."

 

Dette er da en tolkbar tekst,men det er for eksempel ingen dispositive utsagn her.Ingenting er lovet om å hverken selge eller kjøpe.

Link to comment
Share on other sites

Poenget mitt er: Å spørre om å kjøpe våpen uregistrert er faktisk en oppfordring til brudd på våpenloven.

 

 

Jeg er uenig, jeg ser ikke at du har gjort noe ulovelig om du spør. Poenget mitt er ikke at dette er angiveri, det er ikke det jeg mener.

Jeg mener ganske enkelt at det er bortkastet tid, fordi personen ikke har gjort noe ulovelig.

 

Kan jeg arresteres om jeg spør en under cover politimann om å kjøpe narkotika, om jeg _ikke_ gjennomfører kjøpet? Jeg tviler som sagt sterkt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er uenig, jeg ser ikke at du har gjort noe ulovelig om du spør. Poenget mitt er ikke at dette er angiveri, det er ikke det jeg mener.

Jeg mener ganske enkelt at det er bortkastet tid, fordi personen ikke har gjort noe ulovelig.

 

Kan jeg arresteres om jeg spør en under cover politimann om å kjøpe narkotika, om jeg _ikke_ gjennomfører kjøpet? Jeg tviler som sagt sterkt.

 

 

Hørt om en som heter Bhatti????

 

Han ble tiltalt for å ha planlagt, ikke utført, terroraksjoner mot USAs ambassade.

Nå ble han jo frikjent for det, men det er klart at å planlegge/prøve også kan tiltales/straffes.

 

mener også at jeg har hørt om folk som har blitt straffet for voldtektsforsøk også.... :wink:

 

 

Men du mener forsøk ikke kan straffes???

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Forsøk på straffbar handling er følgelig straffbart etter strl. § 49,men så har vi tolkningsspørsmålet om et forsøk er blitt gjort i det hele tatt.Jf min tenkte dialog,så vil denne teksten være vanskelig å tolke som straffbar.Som sagt så foreligger det ingen dispositive utsagn i teksten.

 

Etter strl. av 1902 så straffes ikke forsøk på forseelse ved mindre det står i lov,unntaket til dette er forsøk på å kjøre motorvogn i påvirket tilstand.Ifølge den nye straffeloven av 2005 så kan forsøk straffes ved lovbrudd som kan medføre fengsel i 1år eller mer,jf § 16. Som tidligere vil tilbaketreden av forsøk frita for straff,jf strl. 1902 § 50 eller strl. 2005 § 16.

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg er enig med hensyn til "din samtale" du skisserer der.

 

Men får man noe mer ala det under, så...

 

"Hei,dette er Ola Nordmann Storbonde som ringer her. Ringer i sammenheng revolveren som jeg ser du selger på finn.no.......ja,nettopp.MEN du,den er ikke solgt vel?...nei vel,det er fint.Er dette våpenet registrert eller?..... trenger jeg noen tillatelse eller kan jeg få kjøpt den uten papirer?"

Link to comment
Share on other sites

Kan jeg arresteres om jeg spør en under cover politimann om å kjøpe narkotika, om jeg _ikke_ gjennomfører kjøpet? Jeg tviler som sagt sterkt.

 

Politiet i Oslo har praktisert å beslaglegge mobiltelefonene til arresterte prostituerte. De som da har ringt for å få seg et nummer har blitt straffet. Praksisen er nå under etterforskning, men jeg tror ikke de som allerede har fått seg en smekk får tilbakebetalt boten sin.

 

Du kan godt tenke på å utføre en straffbar handling, men det øyeblikket du sier det, skriver det ned på papir eller blogger det kan du bli straffet.

 

Problemet er ikke loven med bevisbyrden; det skal være rimelig ufattelig klart at man har til hensikt å begå en straffbar handling før man kan bli arrestert. I Samtaleeksemplene i adre svar i denne tråden kan man alltid skylde på at man ikke visste bedre - når man spør om man trenger papirer kan det være man spør fordi man ikke vet bedre, ikke at man ønsker å kjøpe et våpen ulovlig, og tvilen skal alltid komme tiltalte tilgode, det er bare parkometervakter som har all makt.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

@Cardinal;

Om du hadde prøvd å anmelde noen som sa det du skrev der tror jeg det er fare for at noen på politikammeret hadde ledd av deg.

 

Tiltalte; "Ehh, øhm... Jeg stilte bare et spørsmål, jeg visste ikke at dette våpenet var registreringspliktig..." -- And you're off the hook.

 

Jeg tror man skal slite godt med å stille noen til doms for slike uttalelser / spørsmål / fisketurer.

Link to comment
Share on other sites

"Hei,dette er Ola Nordmann Storbonde som ringer her. Ringer i sammenheng revolveren som jeg ser du selger på finn.no.......ja,nettopp.MEN du,den er ikke solgt vel?...nei vel,det er fint.Er dette våpenet registrert eller?..... trenger jeg noen tillatelse eller kan jeg få kjøpt den uten papirer?"

 

 

Fremdeles er jeg av den oppfatning at vedkommende ikke har gjort noe straffbart.

 

Selv om vedkommende skulle stille et slikt spørsmål, så vil det fremdeles være rom for tolkning i forhold til hvorvidt vedkommende bevist søker å tilegne seg et våpen uten de nødvendige tillatelser – eller om vedkommende bare er ”dum”, og ikke vet hvilke tillatelser som behøves for en slik handel.

 

Så kan man selvsagt trekke inn faktorer som ikke er belyst i innlegget ditt, burde vedkommende vite dette, har vedkommende våpenkort fra før, og således er kjent med gjeldene regelverk?

 

Har vedkommende søkt om kjøpstillatelses tidligere, og fått avslag? Kommer det klart frem i kommunikasjonen at vedkommende vet at dette ikke er tillatt?

 

Har du prøvd å lokke vedkommende ut på glattisen ved å oppfordre til noe ulovlig, eller er det vedkommende selv som prøver å dra deg med ut på noe som ligger utenfor gjeldene lovverk?

 

Som sagt, det er mange faktorer som vil kunne endre dette bildet, men i forhold til den tenkte samtalen du skisserer, så mener jeg at dette bare er dumt – ikke nødvendigvis ulovlig.

 

Når det er sagt, så holder jeg en knapp på ”Think” sin tilnærming, dette er ikke opp til selger å vurdere – dette er noe politiet er satt til å vurdere.

 

Jeg vil også anta at en setning som den ”Think” har om at forsøk på kjøp uten de nødvendige papirer vil bli oversendt politiet, vil luke bort de useriøse.

 

Og, skulle dette være noen som er ”kjent av politiet”, så vil det kanskje også være greit for politiet å vite at vedkommende er i markedet for et våpen…

 

(Det var min femtiøring i dag.)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...