Jump to content

Kun ett våpen per program?


TargetMaster

Recommended Posts

Dette utdraget av våpenforskriften betyr at det kun er lov til å ha 1 stk våpen per program.

 

For en pistolskytter betyr det at vi feks. i feltskyting ikke kan ha våpen i forskjellige kaliber til samme program noe som jo er vanlig.

 

Dette betyr jo at en feltskytter som har våpen i 22LR og vil ha en 38 spes må selge 22 en for å kunne kjøpe 38 sps.

 

For ikke å skakke om alle feltskyttere som har 9mm og bare må ha en 45ACP det blir jo ikke lenger mulig.

 

Hva har skjedd?

 

 

§ 13. Erverv av våpen til øvelses- og konkurranseskyting

 

Tillatelse til å erverve og inneha rifle, hagle, pistol eller revolver til øvelses- og konkurranseskyting kan gis til søker som kan dokumentere medlemskap og aktivitet i forening tilsluttet godkjent skytterorganisasjon. For å få tillatelse til å erverve og inneha pistol eller revolver skal søker dokumentere seks måneders aktivt medlemskap i slik forening.

 

Skytterorganisasjonen skal være godkjent i samsvar med § 24. I tillegg skal den, i henhold til lovlig program utarbeidet av skytterorganisasjonen, arrangere årlige, terminfestede og organiserte skytinger med den våpentype som det søkes tillatelse for.

 

Tillatelse etter første ledd gis kun til slik våpentype som lovlig kan brukes innenfor de lovlige skyteprogrammer som vedkommende skytterorganisasjon administrerer. Det er kun tillatt å erverve og inneha ett våpen per program. Hvor skytterorganisasjonens krav til spesifikasjoner på våpen til øvelses- og konkurranseskyting er identiske for flere programmer i samme eller andre godkjente skytterorganisasjoner, tillates det kun å erverve og inneha ett våpen til bruk i disse programmene.

 

Politidirektoratet kan gi nærmere retningslinjer om kravet til aktivitet for å erverve og inneha flere våpen av samme type.

 

Politimesteren kan dispensere fra første ledd, annet ledd og tredje ledd første punktum dersom særlig grunner foreligger. Politimesteren kan også dispensere fra tredje ledd annet og tredje punktum dersom søkers aktivitet tilsier det.

Link to comment
Share on other sites

Det står nå klart at det kan gis dispanasjon fra politimester - og det gjøres. Nå skyter ikke jeg med pistol, men jeg har nå i hvert fall nylig fått innvilget mitt tredje våpen i samme kaliber til samme skytegren. Jeg bare forklarte nøye hvorfor jeg hadde behov for dette og grunnla det nøye. Ingen spørsmål til meg av den grunn.

 

At dette kanskje praktiseres forskjellig, vel det er en annen sak...

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke spørsmålet, der er små endringer i dette fra tidligere foreskrifter og rundskriv.

 

I teorien kan man ha følgende i etthåndsvåpen (forutsatt at man klassifiserer til mosjonsskytter):

1 våpen til finfelt, 1 våpen til standard pistol, 1 våpen fin pistol. Men dissse blir da kun ett våpen (se forklaring).

1 våpen til grov pistol, 1 våpen til grov felt. Men disse blir også kun 1 våpen.

1 våpen til militærfelt (men dette bortfalt tidligere om man hadde våpen for grovfelt som var lovlige i militær, nå får man dette innvilget p.g.a 136 kontra 1000g avtrekksvekt).

1 våpen til revolverfelt (bortfaller om man har kjøpt Mag 1 revolver først).

1 våpen til Mag 1.

1 våpen til Mag 2.

1 våpen til spesial pistol.

1 våpen til spesial revolver.

 

Der er en klausul som sier at våpen som det er lovligt å bruke i flere program, skal dekke alle programmene det kan brukes til. Ergo 22lr standardpistol, går til både finfelt og fin pistol.

 

Så vidt jeg kan se er der kun en ting som bremser en, og det er manglende aktevitet. Se rundskriv 2009/009 3.5.1.2.2 (en plansje som pod har satt opp over aktivitetskrav til etthåndsvåpen).

Rundskrivet finner en i signaturen min.

 

Ellers er det for den som har tilstrekklig aktivitet, fult muligt å søke på reservevåpen/tillegsvåpen (kan være ekstremt lurt å ha når noe går galt med dyrgripen, det er ikke gjort på 5 min hos alle børsiser her i landet. Og uten reservevåpen, sitter en da ofte i saksa (selv om den nye låne muligheten kan avhjelpe dette noe for den som har gode venner).

Link to comment
Share on other sites

Men setter man det på spissen og leser reglene slik enkelte våpenkontor gjør (og det hender), så får du ikke kjøpe f.eks. standardpistol om du har en spesialpistol i 22 lr.

Spesialpistolen kan jo lovlig brukes både til standardpistol, finpistol og finfelt, så da er man solgt.

Det samme gjelder da også om man kjøper spesialrevolver først.

Er dette f.eks. en spesialrevolver i 38 spl. kan jo denne brukes lovlig til revolverfelt og tilogmed i grovpistolprogrammet og grovfelt.

Er spesialrevolveren f.eks. 357 mag, kan den i tillegg brukes lovlig til magnumfelt.

Ingen som mener den er optimal, men her er det faktisk våpenkontor som er så tussete at man må tenke seg nøye om ang. rekkefølgen på våpnene.

Mitt våpenkontor er heldigvis ikke vanskelig å ha med å gjøre.

Bare man godtgjør et behov og begrunner det, får man det man trenger for å drive med denne sporten.

Link to comment
Share on other sites

Som det nevnes, kan man råke ut for idioter. Derfor bør man altid begrunne behovet, på en slik måte at de skjønner at der er en vesensforskjell mellom lovligt brukt og uegnet. Gjerne med en forklaring om vekt, lengde og kontrollerbarhet.

Selv valgte jeg å ta revolverfelt revolveren først, da dette var mest naturligt for meg. men siden jeg kjøpte en .357 kan jeg ikke kjøpe en ny til Mag 1 om jeg så ønsket (vill helst ikke bruke den jeg har til så harde ladninger).

 

Det jeg kan gjøre, er å skyte nok i revolverfelt, til å kvalifisere for reserve/tillegsvåpen. Og så kjøpe egnet våpen til Mag 1, eller kjøpe en ren 38s til revolverfelt, og la den gamle .375'n bli reserve og Mag 1 våpen).

 

Der er med andre ord, mange veier til rom. Men da må man være aktiv skytter, og ikke bare sitte bak låven. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Rekkefølgen det kjøpes i trenger ikke spille noen rolle hvis saksbehandler er i dårlig lune.

 

Har fått innvilget tre stk .357 i følgende rekkefølge: 6" 686 (litt slitt/slarkete) revolverfelt, 2,5" 66 spesial revolver og 6" 686 (NY) mag 1.

Dette gikk fint.

Da jeg skulle erverve en stk 1911 9mm til spesialpistol, fikk jeg innvilget søknaden mot at jeg måtte selge min1911 5" 9mm. Da mente de jeg kunne bruke spesialpistolen i militætfelt også.

 

En i klubben fikk avslag på sin søknad på .357 mag1 og .44 mag2 med begrunnelse om at han hadde våpen som passet fra før. Det han har er, spesial revolver S&W mod 19 2,5 (.357), 1911 5" 45 ACP, 1911 6" 9mm, revolver 38 spes, spesial pistol cal32 og gsp 22. 2,5"eren er den eneste jeg, teoretisk, ser kan brukes i mag 2. Hva han har fra før som kan brukes i mag2 vet jeg ikke. Stappe noe hurtigbrennende krutt i ACP hylsene, 40 pund fjær og håpe på det beste :shock:

En slik sakbehandling er rett og slett hårrreisende.

 

Vi har begge bra med aktivitet.

 

R

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg fikk i dag avslag på søknad på en Ruger Mini 30 da jeg har flere børser som kan brukes innenfor det samme programmet (jaktfelt) :-(

Begrunnet søknaden med at jeg trengte et lettere våpen, og andre siktemidler. Gikk ikke. Ser ut som det blir verre og verre...

Dette var forøvrig i Ålesund.

Vet ikke om jeg gidder å "anke".

Får vel kåre meg til å ta jegerprøven (glimrende påskudd) og søke på nytt, denne gang som jaktvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan man skriver begrunnelsene har nok noe å si for hva man får innvilget.

 

Å tenke på:

Hva er det våpenkontoret ønsker å vite?

Hvorfor trenger man våpenet?

Hva gjør at man ikke kan/bør bruke allerede ervervede våpen?

Atester på egnethet/uegnhet i omsøkte program fra skytterlag/pistolklubb?

 

 

Om man får avslag som synes ufornuftige, Hva er begrunnelsen som er gitt? Spør gjerne om hva som var uklart i forhold til søknad/dokumentasjon.

 

Der rene spesialvåpene blir brukt som begrunnelse til avslag på mer egnede våpen i samme kaliber til annet program, må man klage, og anskaffe seg mer dokumentasjon på egnethet/uegnethet.

 

Den revolveren i 357m m/2.5" løp (perfekt til spesialrevolver), kan brukes i spesialrevolver, grovfelt (uegnet også på grunn av 1360g avtrekksvekt i Grovfelt), revolverfelt og Mag1. Men er totalt uegnet ved skyting med magnum ladninger og på avstander opp mot 200m, og svært lite egnet i revolver og Grovfelt. Og kan man vise til at man faktisk er aktiv og konkurerer, burde enhver diskusjon om dennes bruk i andre program enn spesialrevolver overhode ikke komme på agendaen.

 

45acp kan ikke brukes i Magnumfelt, da den ikke klarer kravet til minimum 25mm hylselengde. :wink:

 

Som en skjønner, man bør begrunne skikkligt. Så slipper en slikt tull. Og om våpenkontoret går i mot da, er klage til POD det neste.

 

I tillegg er det verdt å merke seg at grovfelt nå har 1000g avtrekksvekt (noe som gør at grov våpenet ikke lenger bør/kan sambrukes med militær/revolverfelt/spesial, med mindre man vil handikappe seg selv med høyere avtrekksvekt. Dette kommer da inn under egnet/uegnet i henhold til programm kravene), mens militær og revolver (+ spesial) har 1360g avtrekksvekt.

 

Edit: litt korreksjon av opplysningene.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om jeg gidder å "anke".

 

Man burde alltid anke, såfremt man har en saklig grunn til å søke. Det har blitt en bevisst holdning på endel våpenkontorer at man avlår søknader som egentlig burde gå igjennom, med tanke på at de fleste så ikke gidder å anke. Hvilket til slutt resulterer i færre våpen i hendene på lovgyldige folk. Akkurat som visse krefter i POD ønsker. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg vet ikke helt, det er vel §13 i våpenforeskriften de følger, og noen følger den nok noe hodeløst grunnet manglende kunskaper.

 

Obs har streket under ett par viktige punkt.

 

§ 13. Erverv av våpen til øvelses- og konkurranseskyting

 

Tillatelse til å erverve og inneha rifle, hagle, pistol eller revolver til øvelses- og konkurranseskyting kan gis til søker som kan dokumentere medlemskap og aktivitet i forening tilsluttet godkjent skytterorganisasjon. For å få tillatelse til å erverve og inneha pistol eller revolver skal søker dokumentere seks måneders aktivt medlemskap i slik forening.

 

Skytterorganisasjonen skal være godkjent i samsvar med § 24. I tillegg skal den, i henhold til lovlig program utarbeidet av skytterorganisasjonen, arrangere årlige, terminfestede og organiserte skytinger med den våpentype som det søkes tillatelse for.

 

Tillatelse etter første ledd gis kun til slik våpentype som lovlig kan brukes innenfor de lovlige skyteprogrammer som vedkommende skytterorganisasjon administrerer. Det er kun tillatt å erverve og inneha ett våpen per program. Hvor skytterorganisasjonens krav til spesifikasjoner på våpen til øvelses- og konkurranseskyting er identiske for flere programmer i samme eller andre godkjente skytterorganisasjoner, tillates det kun å erverve og inneha ett våpen til bruk i disse programmene.

Politidirektoratet kan gi nærmere retningslinjer om kravet til aktivitet for å erverve og inneha flere våpen av samme type.

 

Politimesteren kan dispensere fra første ledd, annet ledd og tredje ledd første punktum dersom særlig grunner foreligger. Politimesteren kan også dispensere fra tredje ledd annet og tredje punktum dersom søkers aktivitet tilsier det.

 

P.s Noen som kan hjelpe? Har politiet stengt linken til rundskriv 2009/009? Eller har de flyttet den? (det som jeg har linket til i våpenrundskriv i signaturen min).

Link to comment
Share on other sites

https://www.politi.no/vedlegg/lokale_vedlegg/politidirektoratet/Vedlegg_476.pdf

 

Backup: http://bilder.kammeret.no/albums/userpics/11117/rundskriv09pod.PDF

 

 

45acp kan ikke brukes i Magnumfelt, da den ikke klarer kravet til minimum 25mm hylselengde. :wink:
Kravet til hylselengde er i Mag 1, og etter sigende satt fordi man vil unngå at noen lader .40 SW til faktor ≥190. Man har ikke noe slikt i Mag 2, go figger.
Link to comment
Share on other sites

Så mye av så raskt krutt, at du slipper å tenke på å bruke våpenet (eller hånden din for den del) mer. :roll::(

 

Har jeg forstått dette med lading til 45acp rett (er færsk), så er det vel umuligt å lade 45acp trygt til faktor 275 (230gr kule 1196ft/sec mot normalt ca 860ft/sec faktor på ca 198). Kort sagt, man må lade en 45acp 39-40% raskere enn normalt. I mine ører høres ikke dette engang sansynligt.

Hva sier dere som kan å lade om dette?

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Jeg skjønner ikke at man ikke skal få lov til å bruke .45 i etterkant. Det mest naturlige for meg iallefall ville vært å kjøpe 9mm først for å trene meg billig opp, og så gå over til .45 senere, men samtidig trene på 9mm. Synes ordningen er litt dum at man må kjøpe .45 først.

 

Men hvis man går en del stevner, så burde det vel ikke være noe problem å få .45 i etterkant etter det jeg har hørt.

Link to comment
Share on other sites

Men hvis man går en del stevner, så burde det vel ikke være noe problem å få .45 i etterkant etter det jeg har hørt.

 

Behovskravet vil jo være det samme uansett antall starter. Slik jeg forstår det, må man dokumentere 10 starter i samme øvelse for å kunne erverve reservevåpen til øvelsen. 9mm fungerer til akkurat det samme som en .45ACP innen NSF.

Eller så er vi tilbake til diskusjonen om våpenkontoret og visning av skjønn....som det sies ikke skal finne sted.

 

10 starter i én øvelse, per år, vil iallfall JEG ha problemer med. :?

Link to comment
Share on other sites

10 starter tilsammen i militærfelt (1M) og hurtig militær (7M) i et kalenderår, bør ikke være noe problem for en som mener han trenger reservevåpen.

 

Vel, nå snakket jeg litt ut fra egne muligheter. Med jobbing annenhver helg er det mange stevner jeg må la gå fløyten.

Men likevel er det like kjedelig for meg om våpenet går i stykker på et stevne, som for en som kan bruke alle årets helger på stevner. Så jeg anser aktivitetskravet for litt urettferdig, selv om jeg respekterer det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...