Jump to content

Fot-turister i jakt fjellet


Kim Ruben

Recommended Posts

En jeger i rypefjellet tar seg god tid når han skal sveipe over store områder på jakt etter fuglen. Jeg har mang en gang opplevd at turister har gått forbi meg og skremt opp fugl lenger frem i terrenget mens jeg strategisk har sveipa kratt og myrkanter. Når det skjer blir jeg så *@!..# at det egner seg ikke på trykk.. Men det er veldig morro å høre om andres opplevelser rundt dette med en stakkars jeger som blir forbigått av turister som vinker og sier "hallo! fått no fugl? Ikke det nei, jaja, du får ha lykke til!" Også rusler de av sted og skremmer fugl i hytt og pine !

 

Meininger og historier er veldig velkomne! :)

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke den første tråden rundt emnet denne jakta, vi har jo også tråden om kvinnfolk på tur som er uønsket i Finnmark:--)

Jeg jakter både elg og rådyr i et område med stor trafikk av løshunder, terrengsyklister, sopplukkere, bærplukkere, skole- og barnehager på båltur osv. Jeg tror det er viktig at vi jegere er oppmerksom på at "publikum" skal ha et godt inntrykk av jakt og jegere. Det er viktig for å sikre vår fremtid som jegere. Derfor prøver jeg i størst mulig grad å jakte slik at det ikke forstyrrer andre brukere av skogen. Hvis jeg møter en skoleklasse eller folk på tur informerer jeg om hva jeg jakter, jakttider om hvordan vi velger poster og skuddsituasjoner ut i fra trygg bakgrunn for skuddet osv. Jeg avslutter alltid med å ønske dem god tur og ber dem ikke være engstelige. Får man snakke litt med en skoleklasse tar det ikke lang tid før selv de mest innbitte jaktmotstandere innrømmer at elg-taco høres godt ut.

 

Så er spørsmålet, hvordan påviker dette jakta?

 

- Ulempene er at elg og rådyr i slike områder er svært forsiktige med å gå ut i åpen lende, på hugstfelt, åker og eng så lenge det er skytelys.

- Fordelen er at dyra flytter en del på seg for å unnvike møter med joggere og syklister. Derfor er det fordelaktig å poste på steder hvor dyrene har trekkruter i skjul. Rydder unna litt småkratt langs velbrukte dyretråkk og jakter der.

Sånn er det med mange av aspektene ved jakta, det går an å hisse seg opp og få jakta ødelagt, eller det går an å finne de fordelene det gir oss som jegere. Dyrene forlytter seg bare forsiktig når turgåere passerer på en velbrukt sti og de aller fleste går på eller nær stier. På fjellet ville jeg ikke brukt så mye tid på å jakte langs blå- og rødmerkede stier, men heller tenkt hvor kullene som skremmes opp her slår seg ned. (Jeg vet ikke nok om rypejakt til å gi konkrete tips-)

Det er likevel noen ting som er mer forstyrrende en andre, det er langbente hunder som jager dyr over ås og hei, orienteringsløp som skremmer dyr i alle retninger i vill panikk osv. Men det er nok i de fleste tilfeller bare informasjon og kunnskap som gjelder. (mistenker forresten noen av de langbente fuglehundene som jager rådyr på denne tiden tilhører de samme jegerne som ikke liker turgåere i fjellet, men som trenger å trene hunden…)

Hvis jeg skulle skutt alle løshundene som jager dyr i dypsnø og under båndvang ville det fort blitt slutt på jakt her ute…

 

- Fordelen er at dyra flytter en del på seg for å unnvike møter med joggere og syklister. Derfor er det fordelaktig å poste på steder hvor dyrene har trekkruter i skjul. Rydder unna litt småkratt langs velbrukte dyretråkk og jakter der.

Sånn er det med mange av aspeketene ved jakta, det går an å hisse seg opp og få jakta ødelagt, eller det går ann å finne de fordelene det gir oss som jegere. Det er likevel noen ting som er mer forstyrrernde en andre, det er langbente hunder som jager dyr over ås og hei, orienteringsløp som skremmer dyr i alle retninger i vill panikk

osv. Men

Link to comment
Share on other sites

Kan jo nevne noe jeg skrev i en annen tråd:

 

Nå siste uka i reinsjakta opplevde jeg noe som irriterte meg grønn. Rypejakta startet 15.september i Oppdals del av Knutshø. Da har vi reinsjegere hatt fjellet "alene" siden 20.august, men har alikevel 6 dager igjen av jakta. Jeg stilte innpå en diger flokk med rein (ble også nevnt omtrent hvor reinen befant seg på reinstelefon dagen før). Før jeg kommer på skuddhold hører jeg en hund som boffer og ned lia kommer to rypejegere. De går pekende rett mot flokken og bråstøkker den over syv prestegjeld. Det syns jeg er fullstendig tankeløst. Noe så idiotisk å gjøre med fullstendig overlegg. Her er det prinsippet som irriterer meg. De tenkte kun på seg og sitt. De ble nok litt overrasket når de fikk øye på meg for de hastet avgårde og ville tydeligvis ikke slå av en prat med meg .

 

Forøvrig fulgte jeg etter over syv prestegjeld og fikk skutt et dyr, men jeg irriterer meg alikevel over den fantastisk egoistiske oppførselen.

 

Så også rypejegere bør bruke hodet i fjellet.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder turgåere og ryper så er det tull at det er et problem, de går stort sett langs stier og uansett langs linjer og skremmer muligens opp noe få ryper noen ganske få m fra denne linja. Er rypene skjære så flyr de opp langt fra, men da kommer heller ikke du innpå. Trykker de så flyr de opp som er helt inntil stien. Ser ikke problemet.

Verre er det om de har hunder løse, det er noe f..., men jakthunder uten kontroll er et større problem. Ikke alle som har kontroll på setterene sine.

 

Prøver å jakte sjøfugl under hummerfisket :roll: Om jeg skulle gå og irritere meg på fiskere og hummerfiskere, og tyskere, som skremmer fugl eller gjør skytesektorer umulige, så måtte jeg nok medisineres. Her er det bare å ta det en får, de driver jo fuglene rundt så det blir litt bevegelse, både på fjell og fjord.

 

 

Prøvde å jakte rådyr i et populært turområde i fjor. Det nyttet bare ikke. Jeg irriterte meg over dette en stund, men konkluderte med at det var for vanskelig for meg og gav opp. Folk må få gå på tur også, men at de ikke klarer å lese 1.5m høye skilt som står "båndtvang hele året" med 20cm høye bokstaver??

Det er likevel noen ting som er mer forstyrrende en andre, det er langbente hunder som jager dyr over ås og hei, orienteringsløp som skremmer dyr i alle retninger i vill panikk osv. Men det er nok i de fleste tilfeller bare informasjon og kunnskap som gjelder. (mistenker forresten noen av de langbente fuglehundene som jager rådyr på denne tiden tilhører de samme jegerne som ikke liker turgåere i fjellet, men som trenger å trene hunden…)

Løse hunder (i et område eksplisitt og svært tydelig skiltet med båndtvang hele året) var de største problemet, liten vits å postere på skjulte trekkruter når det kommer Engelsksettere, Labradorer og Vorsthere halsende med jevne mellomrom. Her snakker jeg om flere hunder innom posten hver jaktøkt.. Sjokolade og Paracet :twisted:

 

Hvis jeg skulle skutt alle løshundene som jager dyr i dypsnø og under båndvang ville det fort blitt slutt på jakt her ute

Hadde blitt noen det ja, men det blir så mye bråk

 

K

Link to comment
Share on other sites

@ Apelars, jeg har jo forsøkt å gjøre noe.

- viltnemda har ikke politimyndighet og ingen ressurser til å følge opp. Både ved tjuvjakt på mitt terreng og løshunder har jeg kontaktet viltnemda. De kommer kun ved påkjørsler. De rykker riktignok med jevne mellomrom ut i lokalpressen og oppfordrer folk til å å passe bedre på hundene sine, men jeg har til gode å se hundeeiere som a)leser lokalavisa eller b)tar særlig notis av det de leser der.

- Ringe poitiet, det er jo helt meningsløst. De rykker ikke en gang ut til halvøya vår selv under promillekjøring, slagsmål eller ran. Der blir jeg enten møtt med dumme spørsmål, som hvordan vet du at rådyret er tyvjaktet? (etter at jeg har fortalt at det ligger inne på mitt terreng, med kulehul, og etter at biler har lyst ut på jordet om natta). Eller " har du forsøkt å få til en dialog med eieren?" En bikkje som stormer gjenom snøen etter dyr, har selden en eier i nærheten, og selv om de stør å gauler FIFFI KOM TIL MOR, så kjenenr de ingen hunder når du snakker med dem....

 

Så når politi, viltnemd og lokalpresse ikke hjelper, eller vil hjelpe. Hva kan man da gjøre? Å skyte en hund for å statuere et eksempel synes jeg er dårlig gjort ovenfor bikja, det er jo ikke dens feil. Dessuten blir man for alltid bygdas store stygge ulv, får anti jakt debatten til å blusse opp og hele lokalsamfunnet mot seg. Men kom gjerne med forslag, jeg er villig til å prøve mye:--)

Link to comment
Share on other sites

Her blir det nok enten eller, altså enten så får dere fortsette som nå, eller så får dere regne med å måtte avlive en hund for å kunne slippe det værste av problemet i en tid. Her gjelder det å holde tunga rett i munnen, og jeg stiller meg vel sterkt tvilende til om jeg selv hadde løsnet skudd.

De negative reaksjonene dette vil medføre fra andre kan du nok se for deg.

 

Ta dialogen med viltnemd, politi og jurist på forhånd om hvilke tiltak som lovlig kan gjøres, få med deg svigerfar og andre grunneire og gå ut i lokalmedia med klar beskjed om at man i værste tilfelle risikerer å få en løs hund skutt.

Sett opp skilt ved turstier som informerer om dette.

 

Jeg vet dette praktiseres veldig forskjellig rundt om i landet, og her hvor jeg jakter så har vi mye av den samme problematikken selv om det virker som om du er noe hardere belastet.

Link to comment
Share on other sites

Her blir det nok enten eller, altså enten så får dere fortsette som nå, eller så får dere regne med å måtte avlive en hund for å kunne slippe det værste av problemet i en tid.

Ta dialogen med viltnemd, politi og jurist på forhånd om hvilke tiltak som lovlig kan gjøres, få med deg svigerfar og andre grunneire og gå ut i lokalmedia med klar beskjed om at man i værste tilfelle risikerer å få en løs hund skutt.

- Men hold for sikkerhet skyld disse karene unna den saken!

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville aldri skutt en hund, jeg klarer ikke en gang å se de avlive hunder i serien "vetrinærer i praksis". Da må jeg skiftre kanal. Men jeg har vurdert å sette opp revebås i de mest utsatte strøkene og så levere eventuelle løshunder inn til Politi/Falken. Jeg tror det er de sitnevnte som tar hånd om huder på rømmen.

 

Jeg har som tidligere sagt forsøkt å ta opp problemet med viltnemd og politi uten at de har vist nevneverdig interesse.

 

På den annen side er ved dette begynt å bli så off-topic at vi må ta oss sammen så ikke moderator sender hele tråden ut i cyberspace på enveisbillett :wink::wink:

Link to comment
Share on other sites

Tja, har man båndtvang hele året, så gjelder dette med om nødvendigt å kunne skyte hunden man ikke får tak i, i hele året. Men man blir jo hetset til sverige om man gjør det man har rett og forsåvidt plikt til. Det man må få til, er å få politi og viltnemd. Med på en kampanje, der de går ut med at fellingstillatelse av løshund i forfølgelse av vilt i båndtvangstiden, vill bli gitt uten videre formaliteter (fra politietsside). Og så må man knerte ett par for å statuere noen eksempler. Kjipt? Javist, og jævligt stygt gjort av hundeeier både mot hund og skytter. Men det kan se ut til at taktikken virker der den er tatt i bruk.

 

Ideen om revebås, og kansje få politiet med på å bruke bøtesatsene for det de er verdt (må vel bli så det svir litt), er nok en smartere måte, men får man ei bikkje i fulltjag til å gå inn i en slik?

Eller er det kun for å få ta streiferne (avskrekking)?

 

 

 

Nei tilbake til tobeinte til fots:

Er egentlig dette noe stort problem?

Jeg sitter vel heller med ett inntrykk av at mange ikke tør å gå ut i skog og hei under jakta, og det kan vel heller ikke være bra?

Link to comment
Share on other sites

Forstår spørsmålet, men ser ikke problemet :) Ingen turgåere gidder å gå dit jeg jakter fjellryper. Det som er irriterende er de ganger man finner et rypekull og jegere man ikke jakter sammen med springer etter det kullet. Var sikkert byfolk :) Det er omtrent like irriterende som laksefiskere som ikke praktiserer køprinsippet og bare bryter seg inn framfor deg. Vet ikke om sånt skyldes et lavt kunnskapsnivå, lav sosial intelligens eller rett og slett egoisme.

Link to comment
Share on other sites

"Høsten er en forferdelig tid. Man kan jo ikke gå tur i skog å mark, uten å være redd for sitt eget liv. Det er jegere over alt. Luer på om de ser oss?"

 

Denne har jeg hørt flere ganger. Jakter du i turområder må du forvente en liten "faen ta" innimellom.

Link to comment
Share on other sites

Når turgåarar og fjellfolk får tydeleg klare signal om at dei er uønska i jaktterrenget,

då er me jegerar på alvorleg kollisjonskurs med samfunnet elles.

 

Amen til den. Vi har vel klart å skremme en turgåer eller to (smeller i nærheten og drysser litt hagl rundt de), men som regel ser vi de lenge før de ser oss. Da hilser vi på og slår av en prat, selv om dette er Nordmarka har vi ikke fått annet enn blide hilsener. OK da, det var en gammel dame som trodde hennes siste time var kommet men hun var ikke sur, bare redd.

Link to comment
Share on other sites

Her har det kommet mange gode meininger om turister og jegere i samme terreng. Det er selvfølgelig ikke noe koslig for noen av partene om turistene får nerveplager av en fin solskinnsdag i fjellet pga jegere. Det har seg ikke slik at jeg som jeger følger tur stier i håp om å få fangst på den enkleste måten. Jeg går utenfor stier og tråkk, det er i slike tilfeller at jeg blir litt irritert over å bli forbigått av turister. Det skjer ikke hver dag selvfølgelig, men det skjer. Og det føler jeg er unødvendig. Utforsking av skog, myr og fjellsider kan man vel gjøre på sommeren også da det ikke er jakt? Fjellet er selvfølgelig ikke forbeholdt jegere under jakta, men om begge partene viser litt hensyn til hverandre så er ikke dette noe problem selvsagt. :)

 

Jeg er helt enig med reinsjegerens innlegg om at under reinsjakta burdte rypejegere( og andre) tenke seg vel om før man raser avgårde mot en reinsflokk der det praktiseres reinsjakt. Det handler rett og slett om å bruke hodet. :)

Link to comment
Share on other sites

Det er slik at ein må akseptere at andre brukar fjellet til alle årstider. Me som jegrar har ikkje einerett på å vere der. Å irritere seg på fot-turister er berre tull. Det er det same om det er ein bonde som er på sauesank eller ein fot-turist som er på tur, dei har like mykje lov til å gå der som du!

 

Og som du sikkert har lagt merke til så er det mykje meir å sjå på i haustfjellet enn ellers om sommaren. Fargespekteret som er seinhaustes er der ikkje tidlegare på sommaren.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikkje dy meg for å fortele kva eg opplevde i elgjakta for 3 år sidan. To personar som skulle ta vannprøver for NIVA hadde passert oss, vi hadde tala med dei og dei var klar over at vi dreiv jakt - med laushund. Rundt føtane på dei sprang ein liten forsiktig Border Collie. Etter ei tid vart det los i same retning som prøvetakerane hadde gått. Ein på jaktlaget gjekk på losen og vi andre bakposta. Det tok litt tid, men losen stod utruleg godt. Han som kom fram til losen fekk seg litt av ei overrasking. Der stod Jämthunden bunden i eit tre, og losa for full hals. Ho var lite bekvem med å stå bunden langt på heia midt i elgjakta. Dei to tufsane som tok vassprøver var vekk som svisker. Året etter kom dei att omlag på same tid, for å hente nye vannprøver. Då stoppa eg dei og spurte kva dei hadde tenkt på året før. Det hadde dei ikkje noko godt svar på. Men dei meinte bikkja mi ville ta den lille Border Collien deira, så dei meinte det var deira einast mogeleghet å binde ho i dette treet. Dei hadde ikkje noko svar på om det var særleg lurt å gå frå ho langt på heia bunden i eit tre utan å sei i frå til nokon...

 

Men dette er unntaket. Stort sett går det greit med folk og fe i skog og mark, sjølv om vi har ulike ærend :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...