Jump to content

Traktor for elgjakt og lett skogsrydding /snømåking? Tips?


Knivsamleren

Recommended Posts

Trenger tips om hva jeg "må ha" når jeg er i markedet for en enkel "liten" traktor for elgjakt(hente ut dyr) og lett skogsrydding /snømåking( liten grusvei)?

 

Ser for meg tips om traktor i prisleie maks 100000.- brukt:

 

- Hvilket merke? Hvor gammel? Modell?

- Må jeg ha frontlaster?

- Firehjulstrekk?

- Registrert?

osv?

 

Er helt blank på dette så alle tips motas med takk.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Opp mot denne prisklassen og med dagens nedlegging av landbruket i dette landet, er det kjøpers marked.

Sjekk litt rundt og du vil finne en pent brukt 4x4 med frontlaster og Snøfreser/winch/kjettinger++ (mulig du kan finne en som er rigget for skogsdrift).

Når det gjelder merke, hm her er smaken som baken, men har selv brukt Massey ferguson 375 m/Trima frontlaster, både i skogen og til snøbrøyting ++ og Perkinson motoren går og går og går........... :wink:

 

Du kan begynne her: http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture

Sjekk med din lokale forhandler, enkel deletilgang er skjeldendt en ulempe.

Link to comment
Share on other sites

Skal du ut i skogen er firhjulstrekk absolutt en fordel. Og kjettinger. Helst både foran og bak. Det øker fremkommeligheten betraktelig, selv om det ikke er snø.

Som sagt tidligere, så får du mye greit til 100.000.

Frontlaster er alltids en fordel, men ikke noe must. Du får jo mulighet til å henge opp dyret på stedet da.

Kjøp iallefall ikke en liten gammel traktor uten hydraulisk styring. Da risikerer du noen brukne håndledd etterhvert.

John Deere er nok kjent som en av de mer slitesterke merkene. Gamle Massey'er er det jo også drøssevis av, så de går jo de også.

Valmet er bygget for skogskjøring. De har ofte en annen oppbygning enn andre merker, med bla. dieseltanken inni ramma, helt skjermet for slagskader pluss en del andre finesser. Finske sisu-motorer er stor sett hardføre.

Link to comment
Share on other sites

står det perkins inni traktor kroppen og clutchen akkurat er bytta så har ikke timetall noe å si spørr du meg. men det er bare mine erfaringer. kjørt en volvo BM500 som har gått 12000 timer og den fungerer pinadø bedre enn den helt nye valtraen på samme gården. john deere 2040 har jeg også tilbrakt noen timer i og de er det heller ikke noe å si på. utenom det at de mangler litt krefter når du trekker godtlessa henger. men det skal jo ikke du så da er ikke det noe problem. firhjulstrekken på denne syns jeg er fenomenal så lenge du passer på at akslingen til framakslingen faktisk ligger løst fra traktorkroppen. bøyd denne noen ganger ja. ikke spørr meg hvordan det gikk til, det vet jeg ikke selv engang.

Link to comment
Share on other sites

litt etter hvor gammel du kan ha den så som andre nevner her, valmet (eller valtra som de heter i dag) er helt klart min favoritt, men her må du ofte opp i timer og alder for å finne en grei i din prisklasse. driver selv å ser etter en grei "nr2" traktor, de fleste er egentlig greie, mye smak og behag, har en 94 hk landini i dag som jeg er veldig fornøyd med, og se ikke bort fra at neste og kan bli en landini i en mindre størrelse. men som sakt, alt avhenger egentlig i hvor gammel og hvor mye timer du kan ha. klart, bruker du den lite, og om den da er kjørt 5000timer, så har du den fortsatt lenge... men skal den brukes daglig kommer jo timene fort...

og ang timer, en john deere har mer timer enn andre traktorer som er kjørt like mye, dette fordi at john deere teller klokke timer som tenninga er på, mens andre teller utfra ett gitt turtall....

Link to comment
Share on other sites

Har iallefall god erfaring med John Deere 2040 ja, har til å med kjørt til fjells med hengerlass med matrial på plasser eg eingong ikkje trudde me skulle komme opp. Planen var å kjøre så langt som mulig, og bære resten opp derifrå, men me kom faktisk til topps med den. Slitesterk og bra traktor, men litt svak motor i forhold til vekta. MF 240/250/260 også har eg hørd bra om, men også litt klabb og babb..

Link to comment
Share on other sites

jeg vil anbefale så styre unna slikt som MF 240, 250 og tilsvarende, har hatt MF 250 selv og aldri meg... traktoren i seg selv er grei størrelse og alt det der, men hydraulikken, den er et kapittel for seg selv og brysom å bruke, vi fikk bygget om hydraulikken så det hjalp litt.. men det å slå over spaker i hytt og pine for å velge hva enn skal gjøre blir for brysom... ellers john deere er bra, samme med valtra... det er vel sånt sett de to sikreste korta å gå for, litt opp i pris ja, men kvalitet...

Link to comment
Share on other sites

MF 675 er en kjempetraktor. Utrolig slitesterk, elektronisk innkobling av 4WD, god tramkommelighet. Eneste minus er rust på hytta. Selv liker jeg MF best, men onkelen min har en Fiat 60-90 og jeg ble imponert over hvor godt den tok seg fram. Den er lett, men går utrolig dårlig. En svak 60 HK 3 syl motor.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

De små gamle Fiat dt'ene er smidige i skogen og kan således anbefales. Hvordan det er med driftssikkerhet o.l. har jeg derimot filla peiling på.

 

Når det gjelder kjettinger så er ikke det bare for framkommelighetens skyld. I skogen er det sikkerhetsutstyr og. Også på sommerføre. Det hindrer at traktoren sklir.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en 50-60 traktorer i min tid og kunne skrevet side opp og side ned om fordeler og svakheter ved de forskjellige merker/modeller,men det får være.

Slik du beskriver behovet ditt så trenger du en traktor på ca 50-70hk.4wd er en selvfølge hvis du skal i skogen.For snøbrøyting bør den ha noenlunde tett hytte og et varmeapparat som virker.Skal du bare brøyte en vei trenger du ikke laster til det,fres er mye raskere.Skal du løfte litt tømmerstokker/ved/paller osv er laster et must.Har ikke så stor betydning hvilket merke du kjøper,det som teller er hvilken

STAND!!! Traktoren er i. Ville satt 5-6000 timer som grense for gangtid.Når du skal se på et mulig objekt,så få med deg en/ei som du veit har peiling på traktor.

Min anbefaling??,for alt som har med skogskjøring:en pent behandlet Fiat 70-90.

Dette er ikke verdens sprekeste traktor,men driftssikkerheten er utmerket og den er suveren i skogen.Den har kun en svakhet:litt liten hydraulikkpumpe som gjør den litt tregere for arbeid med laster.Dette har liten betydning så lenge du ikke sitter 8 t i slengen og rydder snø.Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke si at jeg har like stor erfaring som filson over her, men har for tiden Fiat 880DT og MF699.

 

Fiaten er god og gammel, og sliter mye med rust i hytta (vanlig), men er sterk, smidig og veldig letthåndtert rundt husene (brukes til brøyting). Har skogsskjær foran og fres bak, noe som har fungert veldig bra til brøyting. Blir kortere enn med frontlaster, stor fordel ved jobbing rundt husene. Er eiendommen din slik at du kan skyve snøen vekk (ut på plen, ned skråning) opplever jeg frontskjær som mye bedre enn frontlaster (for dårlig respons, tar for lang tid)

 

Husk også at en to-trinns snøfres er temmelig dyr, og vil spise endel av budsjettet. Bruker selv vanlig v-fres, noe som fungerer ok bortsett fra når snøen blir tung. Da blir det problemer med utkastet, og den fungerer kun som et dårlig bakskjær. Men de er mye billigere.

 

MF'en blir litt stor og uhåndterlig med frontlaster og fres montert, og er litt utenfor budsjettet ditt, men er sterk som juling og går fint i dypsnøen. Kanskje en mindre 600 serie, slik som 675 nevnt ovenfor her?

Link to comment
Share on other sites

Mine tanker der...

 

MF: 265-4, 375-4, 675-4 selv om sistnevnte kanskje blir litt stor/tung

Valmet: 705-4, 755-4, de større blir litt høyere og tyngre, har selv en 605-4 som jeg er relativt ofrnøyd med, men de har en svakhet i motoren opp til rundt -90 modell så den bør man unngå.

John Deere...som regel mer komfort og vekt enn motorstyrke, noe som merkes.

Fiat: liten erfaring, men de er smidige og er betraktelig mer solide/driftssikre enn bilene fra samme produsent.

 

Holder faktisk en liten knapp på MF300 serien, god deletilgang blant annet og bunnsolid motor.

Som en onkel sa: Perkinsmotorer går til dommedag og langt utpå eftan da og.. :D

Link to comment
Share on other sites

Vær obs på at MF og Volvo BM f.eks teller traktor timer istede for klokketimer som på John Deere f.eks.

 

Klokketimer= 1 time er 1 time uansett turtall på motor'n

Traktortime= 1 time er 1 time når motoren har over 1500-1600-1700 omdr. på motor (alt etter traktormerke) Under dette turtall så bruker den dobbelt så lang tid på å få til "1 time"

 

Så en John Deere som har gått 5000 timer behøver ikke i praksis å ha godt mere enn en MF med 3000 timer på *teller'n*

 

Etter 20 års erfaring med div traktorer så er mine tips å unngå Valmet 305/405 pga motorproblemer. Valmet 365/465 er lette traktorer som duger.

John Deere 2040 osv er tunge men driftsikre (hadde en som ble solgt etter 7000 timer) Hva med en John Deere 1950? liten og sterk.

Ellers er som tidligere nevnt Fiat slitesterke og solide traktorer. Må nevne 640, den virker så og si umulig å få livet av.

MF er også et bra merke, men unngå 3000 serien, dvs 3050/3060 Datatronic. Mye med det eletriske

 

Frontlaster er billigst å få med på kjøpet i motsetning til og ettermontere. men vær obs på sliten foraksel. Så sjekk den grundig. (oppheng, styrestag, foringer osv)

 

Ta en runde hos div forhandlere og sjekk litt. Det er kjøpers marked, kanskje spesielt opp mot 100000 kr klassen.

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...