Jump to content

Småviltkaliber


Lasse

Recommended Posts

Hei, vurderer og kjøpe meg en "ekstra" rifle til jakt på fugl, har skutt en del gås i år med 6,5x55`en og har måttet kaste MYE kjøtt. ser derfor med gru på hva som kommer til og skje med en stakkars rype. har fra før av en .22LR og savner litt mere "punch" og pressisjon. Hvilket kaliber/rifle ville dere ha gått for? har sett en del på 17HMR og må innrømme at dette frister meget! ellers er det mange som skryter av .223 , Vil bruke ca 5000 på rifle med en lyddemper (har kikkert).

Har sikklet litt på Savage 93R i 17hmr men jaktdepoet sier de ikke får inn før jul, noen som vet om andre som forhandler Savage? Takker for svar! er litt i tvil her (PS. Lader ikke selv) :)

Link to comment
Share on other sites

Hvilken kule har du brukt på gåsa egentlig?

Har skutt mye forskjellig vilt fra skjære og oppover med min 6,5 og det er kuletypen som bestemmer som det blir et blyanthull tvers gjennom eller "fullstendig ravage".

 

Back to topic:

Jeg startet min karrierre med en .22. Har vel skutt et tresifret antall vilt med denne, men ble litt lei av kulebane og vindavdrift etterhvert. Jakter mye fjellrype, og som kjent så blåser det på toppene som de sier :wink:

 

Kjøpte så en .22 magnum. Mye bedre. Flatere kulebane og vindre avdrift enn .22 LR. Men fortsatt ikke heeelt fornøyd. Så etter to sesonger ble det ei ny rifle igjen.

 

Denne gang en .22-250. Jævli morro børse med særdeles flat kulebane. Problemet var bare at på så lite vilt som rype så gikk de i filler selv med helmantel. Etter to sesonger med hodeskudd på ryper for å berge kjøttet ville jeg ha noe der jeg kunne sikte midt i fuglen. Jada, kunne jo seff ladet ned 250'en, men det ble liksom som å kjøre Porche med fartssperra satt på 50km/t.

 

Så da ble det en .222. Det var en behagelig forskjell på skuldra fra å bære en tung varminter-rigg til å dra rundt på en nett liten Sako Vixen :D

Har ladet denne relativt svakt, rundt 800m/s utgang. Dette har blitt min primære ryperifle, og ser ikke for meg å bruke noe annet på en stund.

Det må isåfall bli en 6x43 :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kommer helt an på maten det :wink: Ei gås tåler jo mer juling enn ei rype for eksempel.

 

Generelt fungerer det sånn at lav hastighet=lite ødeleggelse.

 

Lav hastighet går igjen utover kulebane. Som du kanskje skjønner får man sjelden i pose og sekk :wink:

 

Jeg har en mistanke om du dine negative erfaringer med 6,5 på gås skyldes bruk av diverse blyspiss/ekspanderende kuler.

Jaktmatch eller andre matchpatroner ville nok gitt deg et annet resultat.

Link to comment
Share on other sites

Det minst sinte av de vanlige småviltkalibrene er vel .222. Ikke umulig å gjøre gode kjøp på rifler i dette kaliberet, da "alle" skal ha .223 i dag. Norma har til og med en egen patron som heter "Fågel" i .222, så det skulle vel si litt. Det finnes endel annet å titte på og, men da bør en muligens kunne lade sjøl. Sako 7x33 feks. Den er laget spesielt med tanke på fuglejakt har jeg hørt.

 

Et av de fineste kalibrene må vel være 5,6x52R, men denne er ikke å oppdrive annet enn i kombier tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

har i hovedsak brukt norma sin jaktmatch electron/fägel og Diamondline Felt, noen som har erfaring med 17hmr?

 

Jeg har skutt ca 15 ryper og en orrhane med 17HMR. Jeg er godt fornøyd, men den er litt brutal om holdene blir kortere enn 50 meter. Bra presisjon, og når du treffer så ligger de der! Bruker CCI GamePoint. Det er hulspiss. Tror en helmantel vil fyke rett gjennom og gjøre at du mister en del fugl som får kastet seg utfor stup etc.

 

Søk litt på 17HMR her på forumet så finner du tråder om både presisjon og lange hold. Jeg ville valgt det samme igjen, men den er ikke perfekt. Den er utsatt for vind, men ikke så mye som de andre 22 kalibrene (17HMR er jo en nedstrupet 22 WMR)

 

Skjøt tre ryper på 1 minutt med denne på fredag, to ble liggende og en måtte få et kakk etter at jeg traff den i vingen.

Link to comment
Share on other sites

hva med 22 Hornet? er dette dugende?

Vil jeg tro! Vurderte denne selv når jeg skulle ha rifle, men endte opp med 6,5x55 pga ammotilgang, ammopris å mulighet for storviltjakt.

En jeg kjenner, Hornet her inne, har .22 Hornet som har bruker på gås, and og annet div. Jeg har bare hørt positive ting om den!

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en Ruger No.1 son er kammret for 6 mm Norma BR og den fungerer aldeles utmerket med Hornady 80 gr. FMJ. For de som ikke kjenner den kula så er den helt flat på tuppen og har meget god efekt på matvilt. Den bør lades til i underkant av 800 m/s da den i hastigheter over dette er "litt for efektiv" og lager tildels store utgangshull. Brukte tidligere en 222 men fikk mye stygge slakt av den ved treff i bein, og liten efekt hvis den ble ladet ned til 800 m/s, følte også at den var litt veik på storfuggel med helmantel. 6 mm Norma BR gir en mye bedre efekt i småvilt og er i tillegg en aldeles utmerket kaliber på rev,med 57 gr. V-max, og rådyr med 90 gr. Swift Sirocco II.

Link to comment
Share on other sites

22 Hornet er det perfekte fuglekaliberet. Ingen rekyl. mildt smell og en fart på om lag 800 ms gjør jobben. Det som er ekstra fint med denne patronen er at den ofte lades med veldig runde helmantelkuler som er perfekt med tanke på virkningen lite kjøttødeleggelse/hurtig avliving.

 

Skøyt en stor tiur forrige uke med en lånt Hornet med helmantel. Den la seg rett ned uten å flakse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også gode erfaringer med 223 på rype. Benyttet meg også av american eagle som er en helmantla kule. Jeg har imidlertid aldri skutt rype på mindre enn 60-70 meter. Kan hende at fabrikkladd ammo kan være litt vel rask og heftig for rype på kortere hold.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Jeg har en 17.HMR Cz 452 ZKM American med Leupold 3-9x50

Har skutt rev,Kråke,Skjære,and,rype og ravn og trast med den.

Har prøvd med helmantel på rypa 2 ganger men skal prøve mere denne vinteren fikk den i desember i fjord så jeg får prøve i år:) Brukte V-Max på reven å reven datt selv med et dårlig skudd rett i bogbenet. Måtte gi et til skudd da. Skal prøve Hulspiss neste gang.

Bruker mest V-Max på Trost og kråkefugler og om man ikke treffet i bein så blir det bare et hull nesten;)

Er over max fornøyd med rifla. Skulle egentlig ha hatt mer forstørrelse på kikkerten men jeg klarer meg med den.

Skøt faktisk en due på ca.135 meter for en stund siden.

 

Jeg tror 17.HMR er perfekt til småvilt opp til reven sin størrelse. På gås/Storfugl ville jeg brukt V-Max.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...